Jeden hlavný model a viacero odbočiek. McLaren kopíruje úspešný obchodný model Porsche 911. Najnovším prírastkom je 620R – cestná verzia pretekárskeho modelu 570S GT4 – niečo ako GT3 RS od Porsche. Takýto transfer motoršportu na cestu nie je neobvyklý. Častejšie však ide o vzhľadový derivát než technický. Pri 620R je to celkom iné, prevzalo takmer kompletnú techniku aj s aerodynamikou od pretekárskej verzie, vdýchlo motoru V8-Biturbo viac výkonu a celok prispôsobilo predpisom pre cestnú premávku.

McLaren 620R.
McLaren 620R.
Zdroj: Auto Bild
McLaren 620R.
McLaren 620R.
Zdroj: Auto Bild

Zvýšenie výkonu bolo nutné, lebo GT4 smie z dôvodov predpisov Balance-of-Performance (forma hendikepu, ktorá udržiava preteky GT4 vyrovnané) nastupovať do pretekov s maximálnym výkonom 430 koní. Ako jazdí takéto pretekárske auto som sa už dozvedel pred dvoma rokmi, keď som mal možnosť zúčastniť sa naživo série Pure-McLaren GT na okruhu v Hockenheime. S hladkými pneumatikami, súťažným podvozkom a aerodynamikou to išlo výborne cez zákruty, ale na rovinkách sa nič veľké nedialo.

S príplatkovými slikami jazdí 620R rýchlejšie než pretekárska GT4.
Bradley Ellis, pilot McLarenu

McLaren 620R má rovnakú pohonnú jednotku ako GT4, ale vďaka zmenám na turbe a plniacom tlaku je o 190 koní silnejšia. Motor M838TE je vidlicový osemvalec s objemom 3,8 litra s dvoma turbudúchadlami, ktorý sa nachádza aj v 600LT – špičkovej verzii superšportového radu.

McLaren 620R.
McLaren 620R.
Zdroj: Auto Bild

Vzhľadom sa 620R veľmi od pretekárskeho auta neodlišuje. Rovnaké aerodynamické plochy, rovnaké vstupy vzduchu, rovnaké krídlo aj kolesá s centrálnou skrutkou. V čom sú potom rozdiely? Ryhované blatníky z 600LT a na želanie aj prístup vzduchu na streche. Vo vnútri samozrejme chýba bezpečnostná klietka, ale je tam len oblúk za karbónovými škrupinovými sedadlami na uchytenie bezpečnostných pásov. Inak je všetko bez zmien, kokpit aj ovládacie prvky.

TECHNICKÉ ÚDAJE | McLaren 620R
  • motor: V8-Biturbo, uprostred vzadu pozdĺžne
  • objem: 3799 cm3
  • výkon: 456 kW (620 k) pri 7 500 ot./min.
  • krútiaci moment: 620 Nm pri 5 500 – 6 500 ot./min.
  • pohon: zadné kolesá/7-st. automat.
  • d/š/v: 4 557/2 095/1 194 mm
  • pohotovostná hmotnosť: 1 386 kg
  • kufor: 120 l
  • zrýchlenie 0–100 km/h: 2,9 s
  • max. rýchlosť: 322 km/h
  • spotreba: 12,2 l/100 km
  • emisie CO2: 278 g/km
  • cena: 300 000 eur

Dosť bolo teórie, chceme si na 620R aj zajazdiť. Už po prvých kilometroch je jasné, že Brit je umelcom pohybu, ktorý zredukoval všetko na podstatu, aby ponúkol vodičovi maximálny zážitok. Podvozok s pretekárskym nastavením je na uliciach príliš tvrdý, to je pravda, ale zvládne toho veľa a zostali mu aj nejaké zvyšky komfortu. Zvuk? Napriek dolu položeným koncovkám výfuku znie 620R ako šesťstovka s dohora vytiahnutými Top-Pipes.

McLaren 620R.
McLaren 620R.
Zdroj: Auto Bild
McLaren 620R.
McLaren 620R.
Zdroj: Auto Bild

Pretože má R-ko príplatkové hladké pneumatiky Pirelli, doprajeme si ešte kolo na okruhu Snetterton. Neuveriteľné ako sa vie auto odviazať. Pri výjazde zo zákruty máme vždy postačujúci výkon, zadnú nápravu dirigujeme nohou na plyne, dvojspojková prevodovka kliká a kope, brzdiace body triafame presne a s ľahkosťou sa blížime k obrubníkom. Čistá radosť.

VERDIKT | McLaren 620R

"Neuveriteľné, že McLaren 620R dostane tabuľky s EČV. Toľko motoršportu na ulici často nevídame. Teraz už zostáva len otázka, ako sa bude Britovi dariť proti 911 GT3 RS a spol." - Guido Naumann, redaktor nemeckého Auto Bildu