Stratili sme o ne záujem, asi tak by sa dala opísať situácia na trhu s kompaktnými kombi. Prevalcovali ich populárnejšie SUV a crossovery. Prečo je to tak, to sa nedá čisto racionálne vysvetliť. Praktické kombi totiž majú na svojej strane množstvo výhod. Obzvlášť, ak ich všestrannú praktickú karosériu skombinujete s úsporným benzínovým motorom a s upokojujúcou automatickou prevodovkou. Tak ako pri našich testovacích kandidátoch – Peugeote 308 SW a VW Golf Variant.

Na prvý pohľad sa drobné rozdiely vo vonkajších rozmeroch nedajú ani rozpoznať. Nikoho preto neprekvapí, že vodiči v obidvoch autách sedia podobne dobre. Áno, Peugeot si od vysokých vodičov pre drobný volant s prístrojmi nad ním a menšie i horšie tvarované predné sedadlá vyžaduje isté ústupky, ale zle sa tu človek skutočne necíti. Aj preto, lebo Peugeot získava body naspäť za láskyplnejšie spracovanie. Nerozhodné to je aj v rámci objemu kufra.

Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild

Dobrých 1 600 litrov úplne postačuje každodenným potrebám väčšiny ľudí. Výhody áut typu kombi ovládajú obaja konkurenti vzorovo. Dvojité dno kufra, diaľkové sklápanie zadných operadiel, 12-voltová zásuvka a odkladacia schránka na roletku v batožinovom priestore – nič tu nechýba. Až keď začneme počítať kilogramy, Golf sa dostáva do mierneho vedenia. Kombi z Wolfsburgu smie viac od-viezť (+ 72 kg), ako aj zavesiť dozadu na ťažné zariadenie (+ 200 kg).V porovnaní s tým je situácia na zadných sedadlách iba drobnosťou.

Napriek väčšiemu rázvoru je už samotné nastupovanie do Peugeotu 308 namáhavejšie. Je jasné, že Volkswagen dbal menej na dizajn než na využitie priestoru. Vo všetkých smeroch chýba Peugeotu pár centimetrov na rivala z Nemecka. A pretože zadná lavica v 308 je kratšia a namontovaná plochejšie než vo VW, zatiaľ čo operadlá zároveň stoja kolmejšie, nielen stopári budú jazdiť radšej v Golfe Variant.

Porovnávací test I Športové sedadlá ponúkajú okrem dobrého bočného vedenia aj slušný komfort.
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Pohodlné predné sedadlá trochu šetria bočným vedením.
Zdroj: Auto Bild

Naopak, žiadne slabiny Francúz neprejavuje v rámci konektivity. Podobne ako vo VW, aj tu poslúcha navigácia, rádio, klimatizácia aj vyhrievanie sedadiel na slovo. Náš tip: v Peugeote 308 nehovorte „Teplotu nastaviť na 21 stupňov“. To prinúti kompresor klimatizácie do maximálneho výkonu. Jednoduchý povel „21 stupňov“ sa postará o želanú príjemnú atmosféru. V 308 sa nám obzvlášť páčilo, že dotykové plochy rýchlej voľby pod stredovým displejom sa dajú voľne konfigurovať (okrem tlačidla Home).

Menej vydarené sa nám javilo skromné zobrazenie navigácie na prístrojovom paneli, kde chýba aj zoomovanie. VW to dokáže lepšie. Žiaľ, obidva systémy pracujú skôr pomaly, na mape navigácie sa zobrazujú len spomalenia, ale nie voľné úseky ciest. A pri väčšom systéme Navi Discover Pro (1 170 eur) si VW ušetril aj otočný ovládač hlasitosti.

VIAC KOMFOR-TU SA UKRÝVA v 308

Porovnávací test I Typický VW: vzdušný priestorový pocit, dotykové plochy na volante a pod displejom, malý ovládač prevodovky.
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Typický Peugeot: malý, hore sploštený volant, široká stredová konzola, ešte menší ovládač automatickej prevodovky.
Zdroj: Auto Bild

Áno, Peugeot jazdí cez vlny na vozovke o kúsok jemnejšie než VW Golf. Po prvé preto, lebo je skutočne naladený mäkšie (čo však pri plnom obsadení prináša riziko prepruženia tlmičov až na doraz), po druhé preto, lebo testovací VW vo verzii R-Line bol vybavený športovým podvozkom a 18-palcovými diskami kolies za 480 eur extra. To ho síce robí lepšie ovládateľným, na zlých cestách však prináša viac nepokoja.V rámci jazdných výkonov inak vládne remíza.

Obidvom postačuje výkon 130 koní zhruba na 10-sekundový šprint z nuly na 100 km/h a maximálnu rýchlosť vyše 200 km/h – nielen vzhľadom na dnešné ceny pohonných látok viac než dosť. Rozdiely sa vyskytujú v spôsobe odovzdávania výkonu. VW beží vďaka štyrom valcom menej drsne než trojvalec v Peugeote, 48-voltový palubný systém pomáha prekonať nie vždy perfektný rozjazd dvojspojkovej prevodovky v Golfe. Peugeot sa tu môže pochváliť jemnejším automatom s meničom. Plachtiť dokážu obidve, 308 to robí len v režime Eco.

Základná cena oboch kompaktných kombi je pomerne vyrovnaná. Peugeot 308 SW 130 EAT 8 štartuje na 26 590 eurách, vo výbave Allure stojí 29 590 eur. VW Golf 1,5 eTSI DSG je v základe o čosi lacnejší (26 190 eur), ale pri výbave R-Line (+ 2 700 eur) a extra doplnkoch sa jeho celková cena zvýšila až na 30 540 eur. Napriek tomu nemecký výrobca dopraje svojmu bestselleru len dvojročnú záruku, Peugeot ukazuje väčšiu sebadôveru a ponúka štyri roky (alebo 80 000 km). Také čosi môže byť pre niekoho rozhodujúce.

Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild

UMIESTNENIE

1. miesto - VW Golf Variant 1,5 eTSI - 551 bodov

Porovnávací test I LED denné svietenie má zaujímavú grafiku, inak je predná časť skôr vecná.
Zdroj: Auto Bild

Aj ako kombi Golf dokazuje svoju vyspelosť a vy-váženosť. Vynechanie výbavy R-Line ušetrí peniaze a zvýši komfort.

2. miesto - Peugeot 308 SW PureTech 130 - 526 bodov

Porovnávací test I Čelnej maske dominuje zvislé LED denné svietenie a veľké logo s levom.
Zdroj: Auto Bild

Pekná a výhodná alternatíva, pokiaľ vzadu cestujú predovšetkým deti. Trojvalec je okej.

Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild
Porovnávací test I Volkswagen Golf Variant vs. Peugeot 308 SW
Zdroj: Auto Bild

Verdikt

Ponúkajú dostatok miesta, jazdia úsporne a obratne, nešetria komfortom – tieto kompaktné kombi si to môžu pokojne rozdať s ktorýmkoľvek SUV. Napokon sa presadil mierne drahší VW Golf Variant, pretože v bežnom živote toho zvláda viac. Peugeot 308 SW by však mali mať rodiny pri výbere na zozname tiež.