Prvé porovnanie nová trieda S dokázala vyhrať. Vo verzii S 500 proti BMW 750i. Teraz sa začína nová hra, tentoraz sú pod kapotou naftové agregáty, obidva radové šesťvalce. Má vari BMW, vyrábané už od roku 2015, šancu na výhru? Ich vystupovanie by ani nemohlo byť odlišnejšie.
Mercedes pôsobí v priamom porovnaní takmer decentne. Jeho profil je natiahnutý, plynulý, elegantný, ako celok veľmi harmonický. BMW pôsobí, akoby pochádzalo z inej dizajnérskej epochy. Je masívne a mohutné, s nepokojnou bočnou líniou a rozoklanou zadnou partiou.
Aj v rámci vnútorného zariadenia idú obidvaja vlastnou cestou. Mercedes pre novú triedu S rozbalil veľké veci. Interiér je kompletne nový, čisto luxusný a s dôrazom kladeným na infotainment. Vysokokvalitné materiály so špičkovým spracovaním. S nádhernými digitálnymi prístrojmi a obrovským 12,8-palcovým OLED displejom v strede palubnej dosky. Displej leží perfektne poruke, reaguje rýchlo a jeho bohaté menu je logicky usporiadané.
Ak to hrá u vás nejakú rolu – Benz má viac vnútorného priestoru než BMW, ponúka väčšiu voľnosť pohybu na všetkých sedadlách. Všimnete si to najmä vo vzdušnej zadnej časti. Jasné, aj sedmička je veľkorysá, čo sa týka priestoru, ale práve vzadu nie je až taká obrovská ako trieda S.
Aj BMW je vnútri nóbl, palubná doska však pôsobí akosi prekombinovane a nie tak úplne elegantne, aj 10,25-palcový dotykový displej je akýsi malý. Netradičné digitálne prístroje s opačným chodom sú menej čitateľné a celé akosi mimo dnešnej doby. Prečo sa ich vlastne nedá preprogramovať? S 400 d ponúka štyri rôzne druhy zobrazenia prístrojov a tri režimy navyše. Odhliadnuc od toho, systém iDrive je ešte stále latkou kvality ovládania, v priebehu rokov pridal na funkčnosti a nestratil na jednoduchosti používania.
Model 740d poháňa trojlitrový radový šesťvalec s výkonom 340 koní. BMW ho v najnovšej verzii vybavilo mildhybridnou technikou a 48-voltovým štartér-generátorom. Ten ponúka, napríklad počas rozbehu, dodatočný elektrický výkon 11 koní. Tento trojlitrový radový šesťvalec odjakživa bol nádherným kusom strojárskej výroby a dnes je ním o to viac.
Vďaka štartér-generátoru štartuje pohonná jednotka radu 7 nenápadne a jemne, na vznetový motor beží nezvyčajne ticho a pokojne. Ako diesel znie skutočne len vzdialene, pokojne si pradie, akoby bez námahy. Má mnoho sily a dokáže poriadne zatiahnuť. Model 740d šprintuje z nuly na 100 km/h za pozoruhodných päť sekúnd. Čulá 8-stupňová športová automatická prevodovka od ZF s ním nádherne spolupracuje, reaguje rýchlo a jemne. Zaujímavá je aj spotreba: BMW si priemerne vystačilo so 7,0 l/100 km, Benz si zapýtal priemerne 7,7 l/100 km.
Podobne ako pri benzínovom motore V8, aj tu nás prekvapil temperament BMW, napokon hovoríme o luxusnej limuzíne s hmotnosťou 2,1 tony. Vzduchové pruženie a pohon všetkých kolies dostanete sériovo, náš testovaný exemplár mal aj balík Innovation (5 597 eur), ktorý obsahuje Executive Drive Pro – vyrovnávanie náklonov.
Veľký bavorák vďaka extra príplatkom sedel na ceste ako prikovaný, smer jazdy však menil pozoruhodne ľahko a do zákrut sa vrhal takmer hravo. Vlajková loď, ale ľahko ovládateľná ako kanoe. Svoj podiel na tom má aj prekvapivo tuhé a na pomery aktuálnych BMW vôbec nie nervózne riadenie všetkých štyroch kolies (sériovo) s priamymi reakciami.
V Mercedese ponúka 2,9-litrový radový šesťvalec najvyšší výkon 330 koní. Štartuje síce o čosi drsnejšie než motor v BMW (ešte neponúka mildhybridnú techniku), beží však podobne kultivovane a príjemne bez vibrácií. Znie pri tom veľmi príjemne, s trochu vyšším tónom než motor v BMW, obidve autá však zostávajú nádherne tiché.
Aj Benz leží na vozovke ako prikovaný, má veľmi impozantný ťah, reaguje však celkovo menej výrazne, nie tak mocne a živo ako BMW. Šprint na stovku zvláda veľký Benz za 5,6 sekundy. Deväťstupňový automat je v dobrej forme, občas však trhne – napríklad počas parkovania –, a preraďuje menej odhodlane než prevodovka v BMW.
Benz, taktiež sériovo vybavený pohonom všetkých kolies a vzduchovým pružením, jazdí veľmi decentne, seriózne a nanajvýš komfortne. Vzduchové pruženie reaguje, obzvlášť na krátke údery, ešte ochotnejšie než v BMW, aj po nekvalitných cestách jazdí jemne a starostlivo. Nie je to ako na obláčiku alebo vo vatičke, jednoducho len hlboko uvoľňujúce. Riadenie pracuje precízne a ponúka peknú spätnú väzbu.
S príplatkovým riadením zadnej nápravy (uhol až 10 stupňov) jazdí trieda S pozoruhodne ľahko ovládateľne. Napokon ležia BMW a Mercedes, v rámci hodnotenia vlastností, na rovnakej úrovni. Rozhodnúť musí kapitola nákladov: BMW je výrazne lacnejšie, Mercedes boduje dlhším servisom v cene vozidla. BMW má lepšiu výbavu, ale nižšiu hodnotu pri nasledovnom predaji. Do servisu musí BMW každé dva roky, Benz každý rok (prvých 6 rokov/160 000 km ho však máte grátis, BMW 5 rokov/100 000 km). Na najvyššej úrovni napokon rozhodujú práve takéto detaily.
Víťazom je BMW
Nová trieda S a sedmička od BMW zviedli duel na najvyššej úrovni, kompletne vyrovnaný. Obidve nádherne stelesňujú filozofiu svojej značky: BMW je jazdecky aktívne a s pohonom o chlp lepším. Mercedes má fajnový interiér a ponúka výnimočný komfort. Rozhodli preto skutočne len náklady, ktoré porovnávací test naklonili na stranu vlajkovej lode bavorskej automobilky tesným víťazom je BMW 740d.
BMW už pracuje na nástupcovi aktuálnej generácie radu 7, práve prechádza tvrdým testovaním: