Driftovanie na požiadanie, dostatok výkonu aj na okruhové šantenie, no zároveň maximálna ponuka miesta v kabíne i kufri a pohon všetkých kolies. To, čo znie ako motoristická utópia, skutočne existuje. Zhmotnenie sna rýchlych matiek či otcov majú v koncerne VW dokonca v dvojbalení. Kto je však lepší, Volkswagen Golf R Variant, alebo Cupra Leon Sportstourer VZ 4Drive? To zistíme už čoskoro.
Začnime cenou. Testovaný Leon stojí výrazne menej, než Golf. S cenovkou 46 340 eur však Cupra až tak ďaleko ku Volkswagenu nemá, ten si totiž kúpite za 49 790 eur. Tak či onak - s niekoľkými príplatkami súvisiacimi s vylepšovaním jazdných vlastností sa obe autá rýchlo prehupnú cez hranicu 50 000 eur. To v kompaktnej triede rozhodne nie je málo peňazí.
Napriek rozdielnej cene majú obidve autá rovnaké srdce, poháňa ich prepĺňaný radový štvorvalec so zdvihovým objemom 2,0 l, ktorý nesie označenie EA888 Evo4. Golf však napriek tomu stojí v hierarchii o niečo vyššie a ponúka výkonnostnú špičku (320 k), zatiaľ čo Leon si musí vystačiť s maximom na úrovni (310 k).
V prospech VW hrá aj 420 Nm krútiaceho momentu, no 400 Nm Cupry tiež nie je na zahodenie. Ako vznikajú tieto rozdiely? Podľa dostupných informácií motor Golfu využíva väčší plniaci tlak.
Obidve kombi majú k dispozícii samočinnú sedemstupňovú dvojspojku, obidve majú štvorkolku, o ktorú sa stará elektronicky riadená spojka Haldex s variabilným rozdeľovaním výkonu. Volkswagen však opäť má mierne navrch.
Golf R Variant dokáže krútiaci moment variabilne rozdeľovať nielen medzi nápravami, ale aj medzi zadnými kolesami. Vďačí za to štvorkolke Gaudi s tzv. Torque Splitterom, teda rozdeľovačom krútiaceho momentu. Všetko riadi inteligentná elektronika, samotný vodič si však vie nastaviť preferované správanie vozidla a tým ovplyvniť ostré prejazdy zákrut.
- Volkswagen Golf Variant R vs. Cupra Leon Sportstourer VZ 4Drive
- Motor: Prepĺňaný radový štvorvalec I Prepĺňaný radový trojvalec
- Zdvihový objem: 1 984 cm3 I 1 984 cm3
- Výkon: 235 kW (320 k) pri 5 350 ot./min I 228 kW (310 k) pri 5 450 až 6 500 ot./min
- Krútiaci moment: 420 Nm pri 2 100 až 5 350 ot./min I 400 Nm pri 2 000 až 5 450 ot./min
- Prevodovka: 7-st. DSG I 7-st. DSG
- Pohon: všetkých kolies I všetkých kolies
- Namerané zrýchlenie 0-100 km/h: 4,7 s I 4,9 s
- Namerané zrýchlenie 0-200 km/h: 17,8 s I 18,4 s
- Maximálna rýchlosť: 270 km/h I 250 km/h
- Spotreba v teste: 9,5 l 100 km I 10,5 l/100 km
- Dĺžka/šírka/výška: 4 644 / 2 073 / 1 466 mm I 4 657 / 1 992 / 1 439 mm
- Objem batožinového priestoru: 611 - 1 642 l I 620 - 1 600 l
- Pohotovostná hmotnosť: 1 598 kg I 1 581 kg
- Max. prípustné zaťaženie: 474 kg I 478 kg
- Cena verzie: 46 340 eur I 49 790 eur
V Golfe si musíte priplatiť za adaptívny podvozok, Leon ho má už v sérii. Inak však obidva automobily stoja na rovnakej technike a oba obúvajú 19” disky kolies. Dynamiku Volkswagenu krotia brzdové kotúče s priemerom 357 mm, Cupra do testu dorazila s príplatkovou sadou Brembo, ktorá využíva až 370 mm kotúče.
To, čo Leon stráca vo výkone a krútiacom momente, dobieha v praktickosti. Golf je o málo kratší a zmestíte doň 611 až 1 642 l batožiny. Objem kufra Leonu sa ráta od 620 do 1 600 litrov. V základnom rozostavení teda je o niečo málo priestrannejší.
Keď zabudneme na praktické využitie áut či ich rodinné nadanie, musíme pochváliť predovšetkým šoférsky posed v Cupre. Jej hlboké sedadlo s výrazným bočným sedením je lepšie ako v Golfe.
Leon z pohľadu vodiča vyhráva aj jednoduchšou obsluhou doplnkových funkcií vozidla, napríklad klimatizácie či navigácie. Golf je síce modernejší, no Španiel sa ovláda intuitívnejšie a dokonca má aj dedikované tlačidlo určené na deaktiváciu či aktiváciu systému ESP. O ňom už Golf ani nechyruje.
Pozrite si priame porovnanie vozidiel v galérii, kliknite sem
Páčilo sa nám tiež štartovacie tlačidlo Leonu umiestnené priamo na volante, ovládať tu viete aj jazdné režimy. Na druhú stranu, keď naštartujete, za srdce vás viac chytí Golf, ktorého výfuky sú dunivejšie. Zvukový prejav Leonu zďaleka nie je tak impozantný.
Škoda však, že v športovom režime sa Volkswagen snaží dofarbovať zvuk Rka cez reproduktory, pravdou však je, že tomuto neduhu sa nevyhýba ani Cupra.
Verdikt
A aký je záver porovnania? Tentokrát sa Cupre nepodarilo Volkswagen predbehnúť ani vďaka nižšej cenovke. Golf R Variant nás totiž nadchol svojou dynamikou, ktorá je lepšia. V danej kategórii budete ťažko hľadať zábavnejšie auto.
VW Golf R Variant s financovaním VW NEXT cez Volkswagen Financial Services
Zažite novú formu nezávislosti a pôžitok z jazdy s výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a s akontáciou od 10% do 40%.
- Model: VW Golf R Variant 2.0 TSI, 7DSG, 4x4
- Cena testovaného vozidla: 49.790 €
- Typ financovania: VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania)
- Akontácia: 30% (14.937 €)
- Výška úveru: 34.853 €
- Spracovateľský poplatok: 0%
- Dĺžka splácania: 60 mesiacov
- Posledná navýšená splátka: 29.522 €
- Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
- Výška mesačnej splátky: 509 € vrátane poistenia
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.
Cupra Formentor s financovaním cez CUPRA Financial Services
Štýlový Cupra Leon s výhodným financovaním CUPRA FLEXI bez spracovateľských poplatkov, s nízkou akontáciou už od 10%. Dĺžka splácania od 2 do 5 rokov.
Po skončení financovania môže byť auto vaše, ale nemusí.
Na konci splácania máte 3 možnosti:
- auto vymeníte za nové: vyberiete si nové auto s novým financovaním
- auto vám zostane ak: poslednú navýšenú splátku uhradíte alebo ak nemáte dosť nasporené, tak si ju opäť rozložíte na mesačné splátky a splácate ďalej
- auto za vopred dohodnutých podmienok vrátite predajcovi
Testovaný model: CUPRA Leon Sportstourer 2.0TSI VZ 4Drive, 7DSG
- Cena testovaného vozidla: 46.340 €
- Typ financovania: CUPRA FLEXI (3 možnosti ukončenia financovania)
- Akontácia: 30% (13.902 €)
- Výška úveru: 32.438 €
- Posledná navýšená splátka: 27.375€
- Dĺžka splácania: 48 mesiacov
- Spracovateľský poplatok: 0%
- Značkové CUPRA poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
- Výška mesačnej splátky: 416€ vrátane poistenia*
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. CUPRA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u predajcov zn. CUPRA.