Pri pohľade na tabuľky predajných štatistík je vec celkom jasná: s počtom vyše 55 000 predaných exemplárov za ostatný rok (v Nemecku) sa VW Tiguan vôbec nemusí obávať svojej konkurencie z ďalekého východu. Mazda CX-‑5 a Kia Sportage tu spoločne nezískali ani štvrtinu predajných čísiel SUV z Wolfsburgu.
Na Slovensku je situácia trochu iná: Kia Sportage s počtom 1 254 predaných kusov za rok 2021 jasne skončila pred VW Tiguan s počtom 757 kusov a Mazdou CX-5 (169 kusov). Navyše, začiatkom roka prišiel na trh celkom nový Sportage s odvážnym dizajnom, so širokouhlými displejmi systému infotainmentu a s chytrými pohonmi so 48-voltovou mildhybridnou technikou. Sportage tak na ceste určite neprehliadnete. Mazda CX-5, ktorá sa vyrába už od roku 2017, prichádza na trh s menším faceliftom – v testovanej výbave Newground s neónovozelenými detailmi. Ako jediný nastúpil tento „Japonec“ s manuálnou prevodovkou, v čase testu nebola automatická verzia dostupná, škoda.
VW Tiguan 2,0 TDI 4Mot.
150 k
od 38 590 eur
Vo väčšine bodov je oproti konkurentov ešte stále o malý krok vpred - 566 bodov.
Kia Sportage
1,6 CRDi AWD
136 k
od 34 690 eur
Víťazstvo jej ušlo len tesne, dobrou voľbou je nielen pre dlhú záruku - 560 bodov.
Mazda CX-5 D 150 AWD
150 k
od 39 020 eur
Vyšší vek sa prejavuje. Ani jej cena nie je obzvlášť nízka - 510 bodov.
Ani Volkswagen však nezaspal na vavrínoch. Koncom minulého roka prišiel s faceliftom, ktorý priniesol prepracovanú prednú masku, optimalizovaný systém infotainmentu a nové bezpečnostné asistenty. Inžinieri navyše popracovali na komforte. V rámci ovládania však vidíme aj pár krokov naspäť. Separátne ovládanie klimatizácie síce zostalo zachované, zmizli však otočné ovládače a tlačidlá, ktoré nahradili kapacitné plôšky s dotykovými slidermi. Podobné sa udialo aj na volante.
Pri pohľade na modernú palubnú dosku Sportage máte pocit, že ste ako v elektrickom aute EV6, z ktorého prebral dva veľké displeje aj s ovládacou lištou a dvojitou funkciou (klimatizácia a infotainment). V novom „Kórejčanovi“ všetko pôsobí veľmi solídne a dobre spracované. Pár nedbalostí, ako napríklad nie celkom precízne zapasované obklady či množstvo tvrdých plastov, mu však uberá pár bodov v porovnaní s hodnotnejším VW. V Mazde sa nám páčil dizajn interiéru s množstvom obkladov obalených v imitácii kože. Pri pozornejšom pohľade si však všimnete nedbalo uložené koberce a zvonka hrubé medzery – modelové osvieženie tu príliš nepomohlo.
Relatívne slušné sú priestorové podmienky vo všetkých troch – štyria dospelí aj s batožinou tu nájdu svoje malé cestovateľské šťastie. Zo svojej dĺžky 4,51 metra však Tiguan dokázal vyťažiť predsa len o čosi viac, a to aj v rámci kufra. Vpredu aj vzadu vo VW nájdete najlepšie tvarované sedadlá. Aj čo sa týka nastupovania dozadu, vo VW to funguje najmenej problematicky.
Vďaka posuvnej zadnej lavici vrátane nastavovania sklonu operadiel tak vyhráva hodnotenie variability. Zadná lavica v Sportage ovláda tiež trik s náklonom operadiel, CX-5 však ani toto nie. S pogumovaným obojstranným kobercom kufra však CX-5 ponúka aspoň jeden milý trik. Navyše, Mazda môže ťahať o 350 kg ťažší príves než Sportage. Tiguan však odtiahne ešte o pol tony viac. A ťažné zariadenie vám namontujú na želanie rovno vo fabrike VW (860 eur). Pre Kiu a Mazdu ho treba prikúpiť u externých dodávateľov.
Pred odjazdom ešte nadiktujme cieľ našej cesty. V Mazde to nefunguje úplne jednoducho. Hlasové ovládanie pozná iba statické reťazce inštrukcií, čo zbytočne predlžuje komunikáciu. Dialóg tak nepôsobí celkom moderne, systémy od Kie a VW chápu príkazy omnoho lepšie. Navyše, v Sportage si môžete hlasovo nastaviť aj funkcie ako vyhrievanie sedadiel, ovládanie okien či otváranie veka kufra. Mikrofóny v Tiguane reagujú menej citlivo na rušivé pazvuky. Testovacie vozidlá od VW a Mazdy boli vybavené aj headup displejmi. Technika v Tiguane s výsuvným plastovým štítkom nie je celkom na úrovni doby. CX-5 premieta údaje na čelné sklo, zobrazenie je však neostré.
Ak ste už mohli jazdiť na elektroautách, pri pohľade na dojazd budete nadšení. Všetci traja ponúkajú vyše 700 kilometrov – pekný starý svet. Zvuková kulisa naftových motorov je však oproti tomu menej pokroková. Špeciálne po studenom štarte sa vznetový spôsob spaľovania paliva nedá v žiadnom z nich prepočuť. Šelestivé naftové frekvencie sa prejavujú aj po zohriatí motorov. Obzvlášť výrazne v Mazde, Tiguan a Sportage sú utlmené lepšie.
Počas zrýchľovania má svoj nárazník vpredu najskôr Tiguan, od 100 km/h ho však predbieha CX-5, ktorej 2,2-litrový biturbo motor točí až do 5 500 otáčok. Mierne komótnejší Sportage, s trochu menej výkonným motorom, je však kráľom v úspore paliva. Svoj podiel na tom má aj 48-voltová mildhybridná technika, pričom tento systém sa iba neochotne necháva prehovoriť na plachtenie. Dvojspojková prevodovka navyše neradí tak vybrúsene ako tá v Tiguane.
Manuálna prevodovka v Mazde sa stará o vyššie otáčky a tým aj o vyššiu spotrebu. Od Mazdy navyše poznáme aj precíznejšie pracujúce prevodovky. Nie však komfortnejší podvozok. Mäkké nastavenie CX-5 by mohlo rušiť len skutočne dynamických jazdcov. K SUV sa to však hodí. Za fakt, že Sportage a Tiguan túto oblasť zvládajú lepšie, môžu ich nastaviteľné podvozky. V zásade tuhý Tiguan (R-Line za 4 300 eur + 1 020 eur za DCC a 480 eur za 20-palcové disky) reaguje na krátke aj dlhé vlny napriek tomu o čosi fajnovejšie. Navyše, jeho ESP pracuje pri náhlych zmenách smeru obzvlášť šikovne. V hraničnej oblasti pôsobí Sportage o trochu viac dynamicky, CX-5 zase takmer až flegmaticky.
Odpoveď na otázku položenú na začiatku textu sme už medzičasom objavili: Tiguan má zo všetkého o trochu viac. Fakt, že za to výrobca z Wolfsburgu aj požaduje o dosť viac, je druhá, tá nepríjemná, ale stará známa strana mince. V rámci nákladov získava aj Mazda pár bodov k dobru, Sportage dokonca svoj deficit mínus 25 bodov v hodnotení vlastností takmer úplne vyrovnal. Kórejčan sa tak napokon priblížil na dostrel k premiantovi triedy, chýbalo mu len šesť bodov. To je všetko iné ako jasná záležitosť.
motor a pohonný systém | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | vpredu priečne |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Max. výkon | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | 3 000/min |
Max. krútiaci moment | 360 Nm |
pri otáčkach | 1 600/min |
Palivo | dieselový motor |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | 7-st. dvojspojková |
rozmery, hmotnosti a objemy | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Dĺžka | 4 511 mm |
Šírka | 1 839 mm |
Výška | 1 675 mm |
Rázvor náprav | 2 678 mm |
Objem batožinového priestoru | 615 / 1 655 l |
Objem palivovej nádrže | 58 l |
jazdné výkony | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Max. rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
spotreba | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 7 l/100 km |
emisie | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Emisie CO2 | 167 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Základná cena modelu | od 38 590 € |
Cena testovaného exemplára | 48 870 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | vpredu priečne |
Zdvihový objem | |
Volkswagen Tiguan | 1 968 cm3 |
Max. výkon | |
Volkswagen Tiguan | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | |
Volkswagen Tiguan | 3 000/min |
Max. krútiaci moment | |
Volkswagen Tiguan | 360 Nm |
pri otáčkach | |
Volkswagen Tiguan | 1 600/min |
Palivo | |
Volkswagen Tiguan | dieselový motor |
Pohon | |
Volkswagen Tiguan | všetky kolesá |
Prevodovka | |
Volkswagen Tiguan | 7-st. dvojspojková |
Dĺžka | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | 4 511 mm |
Šírka | |
Volkswagen Tiguan | 1 839 mm |
Výška | |
Volkswagen Tiguan | 1 675 mm |
Rázvor náprav | |
Volkswagen Tiguan | 2 678 mm |
Objem batožinového priestoru | |
Volkswagen Tiguan | 615 / 1 655 l |
Objem palivovej nádrže | |
Volkswagen Tiguan | 58 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | 198 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Volkswagen Tiguan | 9,7 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | 7 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | 167 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Volkswagen Tiguan | od 38 590 € |
Cena testovaného exemplára | |
Volkswagen Tiguan | 48 870 € |
motor a pohonný systém | Kia Sportage |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | vpredu priečne |
Zdvihový objem | 1 698 cm3 |
Max. výkon | 100 kW / 135 k |
pri otáčkach | 4 000/min |
Max. krútiaci moment | 320 Nm |
pri otáčkach | 2 000/min |
Palivo | dieselový motor |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | 7-st. dvojspojková |
rozmery, hmotnosti a objemy | Kia Sportage |
---|---|
Dĺžka | 4 515 mm |
Šírka | 1 865 mm |
Výška | 1 650 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 675 kg |
Objem batožinového priestoru | 526 / 1 715 l |
Objem palivovej nádrže | 54 l |
jazdné výkony | Kia Sportage |
---|---|
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,6 s |
spotreba | Kia Sportage |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 6,8 l/100 km |
emisie | Kia Sportage |
---|---|
Emisie CO2 | 154 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Kia Sportage |
---|---|
Základná cena modelu | od 34 690 € |
Cena testovaného exemplára | 40 390 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Kia Sportage | vpredu priečne |
Zdvihový objem | |
Kia Sportage | 1 698 cm3 |
Max. výkon | |
Kia Sportage | 100 kW / 135 k |
pri otáčkach | |
Kia Sportage | 4 000/min |
Max. krútiaci moment | |
Kia Sportage | 320 Nm |
pri otáčkach | |
Kia Sportage | 2 000/min |
Palivo | |
Kia Sportage | dieselový motor |
Pohon | |
Kia Sportage | všetky kolesá |
Prevodovka | |
Kia Sportage | 7-st. dvojspojková |
Dĺžka | |
---|---|
Kia Sportage | 4 515 mm |
Šírka | |
Kia Sportage | 1 865 mm |
Výška | |
Kia Sportage | 1 650 mm |
Rázvor náprav | |
Kia Sportage | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Kia Sportage | 1 675 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Kia Sportage | 526 / 1 715 l |
Objem palivovej nádrže | |
Kia Sportage | 54 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Kia Sportage | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Kia Sportage | 10,6 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Kia Sportage | 6,8 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Kia Sportage | 154 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Kia Sportage | od 34 690 € |
Cena testovaného exemplára | |
Kia Sportage | 40 390 € |
motor a pohonný systém | Mazda CX-5 |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | vpredu priečne |
Zdvihový objem | 2 191 cm3 |
Max. výkon | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | 4 500/min |
Max. krútiaci moment | 380 Nm |
pri otáčkach | 1 800/min |
Palivo | dieselový motor |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | 6-st. manuálna |
rozmery, hmotnosti a objemy | Mazda CX-5 |
---|---|
Dĺžka | 4 575 mm |
Šírka | 1 845 mm |
Výška | 1 680 mm |
Rázvor náprav | 2 700 mm |
Objem batožinového priestoru | 510 / 1 626 l |
Objem palivovej nádrže | 56 l |
jazdné výkony | Mazda CX-5 |
---|---|
Max. rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
spotreba | Mazda CX-5 |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 7,8 l/100 km |
emisie | Mazda CX-5 |
---|---|
Emisie CO2 | 165 g/km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Mazda CX-5 |
---|---|
Základná cena modelu | od 39 020 € |
Cena testovaného exemplára | 39 020 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Mazda CX-5 | vpredu priečne |
Zdvihový objem | |
Mazda CX-5 | 2 191 cm3 |
Max. výkon | |
Mazda CX-5 | 110 kW / 149 k |
pri otáčkach | |
Mazda CX-5 | 4 500/min |
Max. krútiaci moment | |
Mazda CX-5 | 380 Nm |
pri otáčkach | |
Mazda CX-5 | 1 800/min |
Palivo | |
Mazda CX-5 | dieselový motor |
Pohon | |
Mazda CX-5 | všetky kolesá |
Prevodovka | |
Mazda CX-5 | 6-st. manuálna |
Dĺžka | |
---|---|
Mazda CX-5 | 4 575 mm |
Šírka | |
Mazda CX-5 | 1 845 mm |
Výška | |
Mazda CX-5 | 1 680 mm |
Rázvor náprav | |
Mazda CX-5 | 2 700 mm |
Objem batožinového priestoru | |
Mazda CX-5 | 510 / 1 626 l |
Objem palivovej nádrže | |
Mazda CX-5 | 56 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Mazda CX-5 | 199 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Mazda CX-5 | 10,2 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Mazda CX-5 | 7,8 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Mazda CX-5 | 165 g/km |
Základná cena modelu | |
---|---|
Mazda CX-5 | od 39 020 € |
Cena testovaného exemplára | |
Mazda CX-5 | 39 020 € |
Verdikt
Multitalent Tiguan dozrieva do krásy, naďalej pôsobí konkurencieschopným dojmom a dokáže sa presadiť aj proti novej Kii Sportage. Tá mu dýcha, vďaka férovej cene a dlhej záruke, na krk. Mierne pozadu skončila Mazda CX-5 s prijateľnou cenou a zárukou, a to v úlohe alternatívy, nad ktorou sa oplatí porozmýšľať.