Pri pohľade na tabuľky predajných štatistík je vec celkom jasná: s počtom vyše 55 000 predaných exemplárov za ostatný rok (v Nemecku) sa VW Tiguan vôbec nemusí obávať svojej konkurencie z ďalekého východu. Mazda CX-‑5 a Kia Sportage tu spoločne nezískali ani štvrtinu predajných čísiel SUV z Wolfsburgu.

Na Slovensku je situácia trochu iná: Kia Sportage s počtom 1 254 predaných kusov za rok 2021 jasne skončila pred VW Tiguan s počtom 757 kusov a Mazdou CX-5 (169 kusov). Navyše, začiatkom roka prišiel na trh celkom nový Sportage s odvážnym dizajnom, so širokouhlými displejmi systému infotainmentu a s chytrými pohonmi so 48-voltovou mildhybridnou technikou. Sportage tak na ceste určite neprehliadnete. Mazda CX-5, ktorá sa vyrába už od roku 2017, prichádza na trh s menším faceliftom – v testovanej výbave Newground s neónovozelenými detailmi. Ako jediný nastúpil tento „Japonec“ s manuálnou prevodovkou, v čase testu nebola automatická verzia dostupná, škoda.

VW Tiguan 2,0 TDI 4Mot.
150 k
od 38 590 eur

Volkswagen Tiguan:
Zdroj: Auto Bild

Vo väčšine bodov je oproti konkurentov ešte stále o malý krok vpred - 566 bodov.

Kia Sportage
1,6 CRDi AWD
136 k
od 34 690 eur

Kia Sportage: Sportage ponúka obzvlášť ostré spomalenie. So zohriatymi brzdami zastaví na menej ako 34 metrov.
Zdroj: Auto Bild

Víťazstvo jej ušlo len tesne, dobrou voľbou je nielen pre dlhú záruku - 560 bodov.

Mazda CX-5 D 150 AWD
150 k
od 39 020 eur

Mazda CX-5.
Zdroj: Auto Bild

Vyšší vek sa prejavuje. Ani jej cena nie je obzvlášť nízka - 510 bodov.

Ani Volkswagen však nezaspal na vavrínoch. Koncom minulého roka prišiel s faceliftom, ktorý priniesol prepracovanú prednú masku, optimalizovaný systém infotainmentu a nové bezpečnostné asistenty. Inžinieri navyše popracovali na komforte. V rámci ovládania však vidíme aj pár krokov naspäť. Separátne ovládanie klimatizácie síce zostalo zachované, zmizli však otočné ovládače a tlačidlá, ktoré nahradili kapacitné plôšky s dotykovými slidermi. Podobné sa udialo aj na volante.

Pri pohľade na modernú palubnú dosku Sportage máte pocit, že ste ako v elektrickom aute EV6, z ktorého prebral dva veľké displeje aj s ovládacou lištou a dvojitou funkciou (klimatizácia a infotainment). V novom „Kórejčanovi“ všetko pôsobí veľmi solídne a dobre spracované. Pár nedbalostí, ako napríklad nie celkom precízne zapasované obklady či množstvo tvrdých plastov, mu však uberá pár bodov v porovnaní s hodnotnejším VW. V Mazde sa nám páčil dizajn interiéru s množstvom obkladov obalených v imitácii kože. Pri pozornejšom pohľade si však všimnete nedbalo uložené koberce a zvonka hrubé medzery – modelové osvieženie tu príliš nepomohlo.

Relatívne slušné sú priestorové podmienky vo všetkých troch – štyria dospelí aj s batožinou tu nájdu svoje malé cestovateľské šťastie. Zo svojej dĺžky 4,51 metra však Tiguan dokázal vyťažiť predsa len o čosi viac, a to aj v rámci kufra. Vpredu aj vzadu vo VW nájdete najlepšie tvarované sedadlá. Aj čo sa týka nastupovania dozadu, vo VW to funguje najmenej problematicky.

Vďaka posuvnej zadnej lavici vrátane nastavovania sklonu operadiel tak vyhráva hodnotenie variability. Zadná lavica v Sportage ovláda tiež trik s náklonom operadiel, CX-5 však ani toto nie. S pogumovaným obojstranným kobercom kufra však CX-5 ponúka aspoň jeden milý trik. Navyše, Mazda môže ťahať o 350 kg ťažší príves než Sportage. Tiguan však odtiahne ešte o pol tony viac. A ťažné zariadenie vám namontujú na želanie rovno vo fabrike VW (860 eur). Pre Kiu a Mazdu ho treba prikúpiť u externých dodávateľov.

Pred odjazdom ešte nadiktujme cieľ našej cesty. V Mazde to nefunguje úplne jednoducho. Hlasové ovládanie pozná iba statické reťazce inštrukcií, čo zbytočne predlžuje komunikáciu. Dialóg tak nepôsobí celkom moderne, systémy od Kie a VW chápu príkazy omnoho lepšie. Navyše, v Sportage si môžete hlasovo nastaviť aj funkcie ako vyhrievanie sedadiel, ovládanie okien či otváranie veka kufra. Mikrofóny v Tiguane reagujú menej citlivo na rušivé pazvuky. Testovacie vozidlá od VW a Mazdy boli vybavené aj headup displejmi. Technika v Tiguane s výsuvným plastovým štítkom nie je celkom na úrovni doby. CX-5 premieta údaje na čelné sklo, zobrazenie je však neostré.

Ak ste už mohli jazdiť na elektroautách, pri pohľade na dojazd budete nadšení. Všetci traja ponúkajú vyše 700 kilometrov – pekný starý svet. Zvuková kulisa naftových motorov je však oproti tomu menej pokroková. Špeciálne po studenom štarte sa vznetový spôsob spaľovania paliva nedá v žiadnom z nich prepočuť. Šelestivé naftové frekvencie sa prejavujú aj po zohriatí motorov. Obzvlášť výrazne v Mazde, Tiguan a Sportage sú utlmené lepšie.

Počas zrýchľovania má svoj nárazník vpredu najskôr Tiguan, od 100 km/h ho však predbieha CX-5, ktorej 2,2-litrový biturbo motor točí až do 5 500 otáčok. Mierne komótnejší Sportage, s trochu menej výkonným motorom, je však kráľom v úspore paliva. Svoj podiel na tom má aj 48-voltová mildhybridná technika, pričom tento systém sa iba neochotne necháva prehovoriť na plachtenie. Dvojspojková prevodovka navyše neradí tak vybrúsene ako tá v Tiguane.

Obľúbená kombinácia: priestranné kompaktné SUV s pohonom 4x4, so 136 až 150 koňmi a s dojazdom až do 830 km.
Zdroj: Auto Bild

Manuálna prevodovka v Mazde sa stará o vyššie otáčky a tým aj o vyššiu spotrebu. Od Mazdy navyše poznáme aj precíznejšie pracujúce prevodovky.  Nie však komfortnejší podvozok. Mäkké nastavenie CX-5 by mohlo rušiť len skutočne dynamických jazdcov. K SUV sa to však hodí. Za fakt, že Sportage a Tiguan túto oblasť zvládajú lepšie, môžu ich nastaviteľné podvozky. V zásade tuhý Tiguan (R-Line za 4 300 eur + 1 020 eur za DCC a 480 eur za 20-palcové disky) reaguje na krátke aj dlhé vlny napriek tomu o čosi fajnovejšie. Navyše, jeho ESP pracuje pri náhlych zmenách smeru obzvlášť šikovne. V hraničnej oblasti pôsobí Sportage o trochu viac dynamicky, CX-5 zase takmer až flegmaticky.

Odpoveď na otázku položenú na začiatku textu sme už medzičasom objavili: Tiguan má zo všetkého o trochu viac. Fakt, že za to výrobca z Wolfsburgu aj požaduje o dosť viac, je druhá, tá nepríjemná, ale stará známa strana mince. V rámci nákladov získava aj Mazda pár bodov k dobru, Sportage dokonca svoj deficit mínus 25 bodov v hodnotení vlastností takmer úplne vyrovnal. Kórejčan sa tak napokon priblížil na dostrel k premiantovi triedy, chýbalo mu len šesť bodov. To je všetko iné ako jasná záležitosť.

motor a pohonný systém Volkswagen Tiguan
Usporiadanie a počet valcov vpredu priečne
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 110 kW / 149 k
pri otáčkach 3 000/min
Max. krútiaci moment 360 Nm
pri otáčkach 1 600/min
Palivo dieselový motor
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 7-st. dvojspojková
rozmery, hmotnosti a objemy Volkswagen Tiguan
Dĺžka 4 511 mm
Šírka 1 839 mm
Výška 1 675 mm
Rázvor náprav 2 678 mm
Objem batožinového priestoru 615 / 1 655 l
Objem palivovej nádrže 58 l
jazdné výkony Volkswagen Tiguan
Max. rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
spotreba Volkswagen Tiguan
Kombinovaná - normovaná 7 l/100 km
emisie Volkswagen Tiguan
Emisie CO2 167 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Volkswagen Tiguan
Základná cena modelu od 38 590 €
Cena testovaného exemplára 48 870 €
Usporiadanie a počet valcov
Volkswagen Tiguan vpredu priečne
Zdvihový objem
Volkswagen Tiguan 1 968 cm3
Max. výkon
Volkswagen Tiguan 110 kW / 149 k
pri otáčkach
Volkswagen Tiguan 3 000/min
Max. krútiaci moment
Volkswagen Tiguan 360 Nm
pri otáčkach
Volkswagen Tiguan 1 600/min
Palivo
Volkswagen Tiguan dieselový motor
Pohon
Volkswagen Tiguan všetky kolesá
Prevodovka
Volkswagen Tiguan 7-st. dvojspojková
Dĺžka
Volkswagen Tiguan 4 511 mm
Šírka
Volkswagen Tiguan 1 839 mm
Výška
Volkswagen Tiguan 1 675 mm
Rázvor náprav
Volkswagen Tiguan 2 678 mm
Objem batožinového priestoru
Volkswagen Tiguan 615 / 1 655 l
Objem palivovej nádrže
Volkswagen Tiguan 58 l
Max. rýchlosť
Volkswagen Tiguan 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Volkswagen Tiguan 9,7 s
Kombinovaná - normovaná
Volkswagen Tiguan 7 l/100 km
Emisie CO2
Volkswagen Tiguan 167 g/km
Základná cena modelu
Volkswagen Tiguan od 38 590 €
Cena testovaného exemplára
Volkswagen Tiguan 48 870 €
motor a pohonný systém Kia Sportage
Usporiadanie a počet valcov vpredu priečne
Zdvihový objem 1 698 cm3
Max. výkon 100 kW / 135 k
pri otáčkach 4 000/min
Max. krútiaci moment 320 Nm
pri otáčkach 2 000/min
Palivo dieselový motor
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 7-st. dvojspojková
rozmery, hmotnosti a objemy Kia Sportage
Dĺžka 4 515 mm
Šírka 1 865 mm
Výška 1 650 mm
Rázvor náprav 2 680 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 675 kg
Objem batožinového priestoru 526 / 1 715 l
Objem palivovej nádrže 54 l
jazdné výkony Kia Sportage
Max. rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
spotreba Kia Sportage
Kombinovaná - normovaná 6,8 l/100 km
emisie Kia Sportage
Emisie CO2 154 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Kia Sportage
Základná cena modelu od 34 690 €
Cena testovaného exemplára 40 390 €
Usporiadanie a počet valcov
Kia Sportage vpredu priečne
Zdvihový objem
Kia Sportage 1 698 cm3
Max. výkon
Kia Sportage 100 kW / 135 k
pri otáčkach
Kia Sportage 4 000/min
Max. krútiaci moment
Kia Sportage 320 Nm
pri otáčkach
Kia Sportage 2 000/min
Palivo
Kia Sportage dieselový motor
Pohon
Kia Sportage všetky kolesá
Prevodovka
Kia Sportage 7-st. dvojspojková
Dĺžka
Kia Sportage 4 515 mm
Šírka
Kia Sportage 1 865 mm
Výška
Kia Sportage 1 650 mm
Rázvor náprav
Kia Sportage 2 680 mm
Pohotovostná hmotnosť
Kia Sportage 1 675 kg
Objem batožinového priestoru
Kia Sportage 526 / 1 715 l
Objem palivovej nádrže
Kia Sportage 54 l
Max. rýchlosť
Kia Sportage 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Kia Sportage 10,6 s
Kombinovaná - normovaná
Kia Sportage 6,8 l/100 km
Emisie CO2
Kia Sportage 154 g/km
Základná cena modelu
Kia Sportage od 34 690 €
Cena testovaného exemplára
Kia Sportage 40 390 €
motor a pohonný systém Mazda CX-5
Usporiadanie a počet valcov vpredu priečne
Zdvihový objem 2 191 cm3
Max. výkon 110 kW / 149 k
pri otáčkach 4 500/min
Max. krútiaci moment 380 Nm
pri otáčkach 1 800/min
Palivo dieselový motor
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 6-st. manuálna
rozmery, hmotnosti a objemy Mazda CX-5
Dĺžka 4 575 mm
Šírka 1 845 mm
Výška 1 680 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Objem batožinového priestoru 510 / 1 626 l
Objem palivovej nádrže 56 l
jazdné výkony Mazda CX-5
Max. rýchlosť 199 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
spotreba Mazda CX-5
Kombinovaná - normovaná 7,8 l/100 km
emisie Mazda CX-5
Emisie CO2 165 g/km
aktuálne cenníkové ceny s dph Mazda CX-5
Základná cena modelu od 39 020 €
Cena testovaného exemplára 39 020 €
Usporiadanie a počet valcov
Mazda CX-5 vpredu priečne
Zdvihový objem
Mazda CX-5 2 191 cm3
Max. výkon
Mazda CX-5 110 kW / 149 k
pri otáčkach
Mazda CX-5 4 500/min
Max. krútiaci moment
Mazda CX-5 380 Nm
pri otáčkach
Mazda CX-5 1 800/min
Palivo
Mazda CX-5 dieselový motor
Pohon
Mazda CX-5 všetky kolesá
Prevodovka
Mazda CX-5 6-st. manuálna
Dĺžka
Mazda CX-5 4 575 mm
Šírka
Mazda CX-5 1 845 mm
Výška
Mazda CX-5 1 680 mm
Rázvor náprav
Mazda CX-5 2 700 mm
Objem batožinového priestoru
Mazda CX-5 510 / 1 626 l
Objem palivovej nádrže
Mazda CX-5 56 l
Max. rýchlosť
Mazda CX-5 199 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Mazda CX-5 10,2 s
Kombinovaná - normovaná
Mazda CX-5 7,8 l/100 km
Emisie CO2
Mazda CX-5 165 g/km
Základná cena modelu
Mazda CX-5 od 39 020 €
Cena testovaného exemplára
Mazda CX-5 39 020 €

Verdikt

Multitalent Tiguan dozrieva do krásy, naďalej pôsobí konkurencieschopným dojmom a dokáže sa presadiť aj proti novej Kii Sportage. Tá mu dýcha, vďaka férovej cene a dlhej záruke, na krk. Mierne pozadu skončila Mazda CX-5 s prijateľnou cenou a zárukou, a to v úlohe alternatívy, nad ktorou sa oplatí porozmýšľať.