Renault Koleos

Testy Test Renault Koleos: Dôraz na pohodlie

Foto: Marek Pokrývka

2.3. 2018 14:01 Druhá generácia francúzskeho SUV zaujme dizajnom, ponúka veľkorysý vnútorný priestor a má mäkko naladený podvozok.

Kto dnes nemá vo svojom portfóliu aspoň dve-tri rôzne veľké SUV, akoby ani neexistoval. Aspoň to tak vyzerá... K masívnemu trendu preferujúcemu vyššie stojace automobily sa pridala väčšina značiek patriacich pod hlavný prúd, výnimkou nie je ani Renault. V našich končinách predáva typy Captur, Kadjar a Koleos. Posledný menovaný dostal ešte v roku 2016 svoju druhú generáciu, vlani prišla oficiálne k nám.

Renault Koleos prešiel našou redakčnou previerkou vo vrcholnej verzii
Renault Koleos prešiel našou redakčnou previerkou vo vrcholnej verzii
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri príležitosti uvedenia na slovenský trh sme si francúzsku novinku vyskúšali. Stručne sme ju preverili na cestách i mimo nich, komplexnejšie hodnotenie sme si však nechali na redakčnú testovaciu skúšku. Tej sme podrobili vrchol portfólia. Tvorí ho model Initiale Paris s naftovým motorom Energy dCi 175, prevodovkou X-Tronic a pohonom oboch náprav.

Veľa pre pasažierov, málo na batožinu

Koleos nás zaujal už pri premiére svojím dizajnom. Nakreslený je síce podľa rovnakej štylistickej príručky ako Mégane či Talisman, no aplikuje ich na zavalitú karosériu. Výsledok si nepochybne nájde mnohých fanúšikov. Nám sa na ňom nepáčili imitácie výfukových koncoviek, ktoré používa čoraz viac výrobcov. Okrem toho dávame dizajnu vozidla jasný palec hore.

Vďaka charakteristickým dizajnovým prvkom si Francúza nepomýlite
Vďaka charakteristickým dizajnovým prvkom si Francúza nepomýlite
Zdroj: Marek Pokrývka

SUV púta pohľady svojím LED osvetlením i celkovou mohutnosťou. Na prvý pohľad vyzerá byť väčšie než napríklad Škoda Kodiaq, no opak je pravdou. Dvojica má spoločnú výšku 1 673 milimetrov. Francúz však disponuje kratším rázvorom charakterizovaným údajom 2 705 mm a bez spätných zrkadiel má na šírku 1 843 mm. Znamená to menší vnútorný priestor? Nie.

V daných mantineloch sa automobilke podarilo vytvoriť kabínu, ktorá svojou objemnosťou určite nesklame. Práve naopak. Vzdušnosťou patrí k triednej elite, exceluje najmä nadpriemerným priestorom nad hlavou vodiča so spolujazdcom. Dopredu sa teda pokojne posadia aj dlháni. Ani vzadu sa nemusia báť nejakých obmedzení, miesta je naozaj veľkorysá porcia. Aj výhľad von je slušný. Trochu ho obmedzujú hrubé A-stĺpiky, no pochváliť zasa môžeme veľké spätné zrkadlá.

Batožinový priestor je na automobil tejto veľkosti sklamaním
Batožinový priestor je na automobil tejto veľkosti sklamaním
Zdroj: Marek Pokrývka

Pasažieri majú k dispozícii nadpriemernú porciu miesta, no opačná situácia nastáva v batožinovom priestore. Ten ponúka prekvapujúco skromný objem. Jeho základných 498 litrov prekoná aj množstvo rozmerovo menších SUV, nehovoriac o priamych súperoch. Možno to dať za vinu vysoko položenej podlahe i masívnym piatym dverám uberajúcim v pozdĺžnom smere nemalé centimetre. Pri sklopení sedadiel je situácia trochu lepšia: za operadlami síce zostáva schod a papierových 1 706 litrov nikoho neohúri, no v realite by to malo stačiť aj na nejaké sťahovacie povinnosti.

Dojmy z vyhotovenia zachraňujú kreslá

Testované vozidlo patrilo k vrcholnej sorte Paris Initiale, s ktorou prichádza špecifické vyhotovenie. Z neho sme mali trochu rozporuplné dojmy. Na jednej strane stáli kožou čalúnené sedadlá, ktoré sa páčili našim prstom, zadkom i chrbtom. Sú totiž veľmi pohodlné. Najmä predné kreslá s nastaviteľnými hlavovými opierkami vynikajú úrovňou komfortu, vyčítať im možno akurát absenciu možnosti nastaviť si dĺžku sedacích partií. Okrem toho sú perfektné.

Predné sedadlá francúzskeho SUV ponúkajú nadpriemerný komfort
Predné sedadlá francúzskeho SUV ponúkajú nadpriemerný komfort
Zdroj: Marek Pokrývka

Mäkká koža pokrývala aj časti panelov dverí či palubnej dosky. V jej prípade šlo len o spodnú polovicu, tú vrchnú tvoril nečakane tvrdý plast. Výnimkou bol štít nad prístrojovým panelom. Nepáčili sa nám lacno pôsobiace ovládače okien či čalúnenie vodičovho sedadla neustále vŕzgajúce v kontakte s lakťovou opierkou, čo môže pri vypnutom rádiu liezť na nervy.

Z hľadiska architektúry je SUV jasným zástupcom rodiny Renault. Disponuje známou kombináciou digitálnych ukazovateľov s analógovými, vertikálne orientovaným displejom multimediálneho systému zahŕňajúceho navigačné rozhranie i množstvom prevzatých tlačidiel. Vnútro novinky môžeme pochváliť za štedrú ponuku odkladacích priestorov.

Vyhotoveniu špičkového modelu možno vytknúť niekoľko detailov
Vyhotoveniu špičkového modelu možno vytknúť niekoľko detailov
Zdroj: Marek Pokrývka

Na rozdiel od mnohých súperov nemá Koleos niektoré moderné prvky ako je kamerový systém zaberajúci celé okolie vozidla, adaptívny tempomat či head-up displej, dokonca ani za príplatok. Znalcom aktuálnych automobilov tejto značky v interiéri neunikne ani absencia ovládača Multi-Sense. Koleos žiadne jazdné režimy neponúka, v jeho vybavení nenájdete ani elektronicky riadené tlmiče.

Silný turbodiesel a vyladená prevodovka CVT

Pri vlaňajšom uvedení francúzskeho SUV skloňovala automobilka možnosť uvedenia benzínového motora, zatiaľ však k nej nedošlo. Na výber sú tak len dva naftové modely. Srdcom testovaného vozidla bol silnejší člen páru, teda dvojliter poskytujúci maximálny výkon 128 kW (175 k) a krútiaci moment 380 Nm. Ide o upravený agregát známy z automobilov Nissan. Japonské gény nesie aj pripájateľný pohon všetkých kolies, ale cítiť ich najmä v použití prevodovky X-Tronic.

Za bezstupňovým ústrojenstvom X-Tronic treba hľadať Japoncov
Za bezstupňovým ústrojenstvom X-Tronic treba hľadať Japoncov
Zdroj: Marek Pokrývka

Bezstupňové skrine majú mnoho odporcov, no táto nás už pri prvej jazde zaujala svojím vyladením. Test naše dojmy utvrdil. CVT sa v tomto prípade netreba báť, vo väčšine prípadov reaguje pomerne rýchlo. Pri plyne na podlahe navyše zmení kontinuálny režim na sedem prednastavených stupňov. Obmedzí tak „vysávačový efekt“ a zlepšuje subjektívnu dynamiku. Okrem toho ponúka aj možnosť zasiahnuť do radenia pomocou pádiel či samotnej páky. Tá je v kulise správne orientovaná.

Napriek nečakane dobrému nastaveniu prevodovky nepôsobí relatívne silný turbodiesel ktovieako živo. V prípade potreby síce dokáže vďaka svojím parametrom dobre potiahnuť, ale skôr mu chutí komótna jazda. Pri nej zvukom veľmi neotravuje. Ak od neho vodič chce viac a prinúti ho vyvinúť vyššie pracovné otáčky, akustický prejav vznetového motora začne byť výraznejší.

Dvojlitrový vznetový štvorvalec je smädnejší, než by sa nám páčilo
Dvojlitrový vznetový štvorvalec je smädnejší, než by sa nám páčilo
Zdroj: Marek Pokrývka

Na papieri pôsobí dvojliter prekvapujúco hospodárne, jazdiť má priemerne za šesť litrov. Realita takáto utešená vôbec nie je. Ani na vidieckych cestách sme sa k oficiálnej hodnote nedokázali priblížiť, s výsledkom 6,8 l/100 km sme ju prekročili o vyše liter. Pri diaľničnom tempe sme dosiahli 8,2-litrový priemer. Najsmädnejší bol štvorvalec v meste, kde sme sa zmestili tesne pod deviatku. To nie je vôbec málo. Spotrebu sme očakávali nižšiu, v tomto smere nás diesel trochu sklamal.

Pruženie nastavené smerom ku komfortu

Z hľadiska jazdných vlastností nemôžeme najväčšie SUV Renault ktovieako pochváliť. Niežeby šlo o nejakú veľkú katastrofu, no spoza volantu pôsobí vozidlo ťažkopádne. Napríklad v porovnaní s nedávno testovaným prémiovým BMW X3 by sme mu tipovali o dobré 2-3 stovky kilogramov viac. Pravda ja pritom opačná, Francúz je ľahší. Šoférom túžiacim po vymetaní zákrut však po chuti neurobí. Zvolenú stopu síce zvládne podržať, ale v zákrutách sa výrazne nakláňa a pomerne rýchlo prechádza do nedotáčavosti.

Devätnástky sú ťažké, SUV je pohodlnejšie s menšími diskami kolies
Devätnástky sú ťažké, SUV je pohodlnejšie s menšími diskami kolies
Zdroj: Marek Pokrývka

Mäkké pruženie je jednoznačne nastavené smerom ku komfortu. Koleos sa na dobrej ceste príjemne pohojdáva a malé nerovnosti žehlí. Pri horších povrchoch sa však ukazuje hmotnosť devätnásťpalcových kolies. Zásadnejšie defekty asfaltu ich vinou počuť i trochu cítiť, aj keď vplyv ich prejazdu dobre tlmia pohodlné sedadlá. No s menšími kolesami je SUV o poznanie komfortnejšie.

Prekvapujúco dobre sa francúzsky automobil cíti mimo spevnených povrchov. Vôbec sa s ním netreba nejako plaziť: na hline, štrku či kameňoch s prehľadom zvládne aj rýchlejšiu jazdu a slušne filtruje rázy od kolies. V teréne sa zíde jeho svetlá výška. Podľa nás ju celkom zbytočne okresávajú kovové nášľapné lišty pod prahmi, ktoré okrem toho aj zvyšujú riziko zašpinenia nohavíc.

Funkčnosť pohonu všetkých kolies možno sledovať na displeji
Funkčnosť pohonu všetkých kolies možno sledovať na displeji
Zdroj: Marek Pokrývka

Mimo asfaltu sme preverili aj štandardne montovanú štvorkolku. Poskytuje tri režimy: pohon predných kolies 2WD, automatický mód a pevný výber 4WD. V praxi to funguje dobre. Na cestách sme sa väčšinou spoliehali na prednú nápravu, v horších podmienkach sme zvolili Auto. Renault takto zvládol vrstvu snehu i šmykľavé blato. Reakcie pohonu na prekĺzavanie kolies sme síce zažili aj rýchlejšie, no nejaké ťažkosti s vyhrabaním sa nám to nespôsobilo.

Nenechajte sa odradiť základnou cenou

Svojou základnou cenou môže Koleos odradiť mnohých potenciálnych záujemcov, v porovnaní s konkurentmi totiž stojí o nezanedbateľné tisíce viac. Štartovaciu priečku na úrovni 26 490 eur však možno ospravedlniť. Vychádza totiž z dostupnosti rýdzo naftových motorov a bohatšieho štandardu než pri súperoch, obsahuje napríklad bezkľúčové rozhranie či navigačné rozhranie.

Navigačný systém je netradične súčasťou najnižšieho vybavenia
Navigačný systém je netradične súčasťou najnižšieho vybavenia
Zdroj: Marek Pokrývka

Najnižšej sumy sa teda netreba zľaknúť. Vyššie sa pritom garde čiastočne obracia, k špičkovému vyhotoveniu Initiale Paris stojacemu 37 790 eur si toho už veľa nekúpite. Nejakého útoku na 50-tisícovú hranicu sa určite báť netreba. Testované vozidlo malo extra parkovacieho asistenta, zimný balík a dojazdovú rezervu, čo celkovú sumu posunulo na úroveň 38 760 eur. Mnohé modely iných značiek stoja o nezanedbateľné tisíce viac. Na druhej strane však ponúkajú aj niektoré prvky vybavenia, ktoré francúzskemu SUV chýbajú.

Vytknúť mu možno kufor i niektoré detaily

Druhá generácia francúzskeho SUV zaujme dizajnom, ktorý spája mohutnú siluetu s typickým rukopisom značky Renault. Jej veľkým plusom je veľkorysý vnútorný priestor. Ponúka ho dostatok pre pasažierov, no miestom na batožinu môže kufor sklamať. Rozporuplné dojmy sme mali aj z niektorých detailov v interiéri. Zachraňovali to kožené kreslá, ktoré úrovňou komfortu vynikajú.

Koleos ušiel veľký kus cesty a zákazníkov môže zaujať aj svojou cenou
Koleos ušiel veľký kus cesty a zákazníkov môže zaujať aj svojou cenou
Zdroj: Marek Pokrývka

Sedadlá dávajú najavo, že konštruktéri kládli dôraz na pohodlie. K tomu prispieva aj mäkko naladené pruženie. Koleos dynamického šoféra za srdce nechytí, no k jeho celkovému charakteru sa nastavenie podvozka hodí. Aj pohonný systém kombinujúci turbodiesel a CVT sa najlepšie cíti pri komótnej jazde. Vyčítať mu možno vyššiu spotrebu, inak sme s ním boli spokojní. Samotnému vozidlu možno okrem toho vytknúť absenciu niektorých prvkov vybavenia. Druhou stranou mince je však cena, ktorou Francúz podlieza viacerých konkurentov. Práve peniaze pritom často rozhodujú...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
128 kW/175 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
380 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
bezstupňová CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 673 mm
Šírka
1 843 mm
Výška
1 673 mm
Rázvor náprav
2 705 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 747 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 822 kg
Užitočná hmotnosť
554 kg
Celková hmotnosť
2 301 kg
Objem batožinového priestoru
498/1 706 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
153 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 26 490 €
Základná cena verzie
od 37 790 €
Cena testovaného exemplára
38 760 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia