Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)

Testy Jazdený Ford Kuga: Auto, ktorému sa dá veriť

Foto: AUTO BILD

10.12. 2016 10:01 Ford Kuga je auto vhodné do mesta, aj na výlety do ľahšieho terénu, navyše je spoľahlivé. Pozrite sa, na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného exemplára.

Ford má ako americká firma k autám typu SUV blízko, jeho európska vetva však bola napriek ich úspechu na trhu akási opatrná. Ich prvotina Kuga, patriaca do nižšej strednej triedy, tak prišla na trh až niekoľko mesiacov po väčšine hlavných konkurentov. Aj napriek tomu si ju však zákazníci rýchlo obľúbili, uchytila sa dobre a pripravila pôdu pre aktuálnu druhú sériu.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Kuga prvej generácie sa predstavila v marci 2008 na ženevskom autosalóne a v ponuke zostala až do jesene 2012. Jej konštrukčným základom bola koncernová platforma C1, rovnaká ako mal aj Focus, C-Max, či viaceré ďalšie, v tom čase sesterské automobily ako napríklad Volvo S40/V50. Predná náprava bola typu McPherson, zadné kolesá boli zavesené na viacprvkovej náprave.

Tvary auta vo vtedajšom firemnom štýle Kinetic design nadviazali na štúdiu Iosis-X z roku 2006 a ladili so značkovými súrodencami, najmä s typom Focus. Formou sa neodchyľovali od zvyklostí v segmente SUV, takže karoséria bola k dispozícii v jedinej tradičnej verzii so štyrmi dverami a dvojdielnou výklopnou zadnou stenou.

V roku 2008 sa Kuga, konkrétne model 2.0 TDCi Trend, podrobila obvyklým skúškam bezpečnosti v Euro NCAP. Za ochranu dospelých cestujúcich tam získala maximálne skóre päť hviezdičiek, ochrana detí bola ohodnotená štyrmi hviezdičkami z piatich.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Výroba – typ Kuga: 02/2008 – 10/2012, model 2.0 TDCi 4x4: 02/2008 – 11/2012
Motor
vznetový radový štvorvalec/vpredu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 997 cm³
Maximálny výkon
100 kW (136 k) pri 4 000 1/min
Maximálny krútiaci moment
320 Nm pri 2 000 1/min
Maximálna rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
11,3 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna šesťstupňová/všetky štyri
Rázvor náprav
2 690 mm
Rozmery d/š/v
4 443/1 842/1 677 mm
Objem batožinového priestoru
410 až 1 405 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 662/468 kg

Pri príchode na trh v máji 2008 bola Kuga k dispozícii s jediným motorom, vznetovým 2,0-litrovým štvorvalcom Duratorq TDCi (100 kW/136 k), pochádzajúcim z kooperácie s firmou Peugeot. Na všetkých trhoch bol štandardne vybavený filtrom pevných častíc. V novembri potom pribudol ďalší agregát, zážihový päťvalec s objemom 2,5 litra (147 kW/200 k).

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Oba motory sa štandardne kombinovali so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, zážihový však mohol mať za príplatok aj päťstupňový automat. V oboch prípadoch mohli byť poháňané kolesá prednej nápravy, alebo všetky štyri, s elektronickým ovládaním rozdelenia hnacej sily.

V marci 2010 prišla na scénu modernizovaná verzia vznetového dvojlitra, na výber boli dve výkonové úrovne (103 kW/140 k a 120 kW/163 k). Obe bolo možné spriahnuť s pôvodnou manuálnou prevodovkou, alebo novou dvojspojkovou Powershift, pričom výkonnejší motor sa kombinoval len s pohonom všetkých kolies.

Kuga bola na väčšine trhov dostupná v dvoch stupňoch výbavy, základnom Trend a vyššom Titanium. Aj v tom nižšom však takmer vždy ponúkala sériovo stabilizačný systém ESP, hmlovky, či všetky štyri elektricky ovládané okná. Vyšší stupeň bol naviac vybavený komfortnými prvkami ako napríklad automatická klimatizácia, alebo dažďový senzorom.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Na prelom rokov 2010 a 2011 pripravila automobilka omladenú verziu. Od pôvodnej sa na pohľad odlišovala len drobnými štylistickými zmenami, ako napríklad príplatkové svetlá s dennými LED prvkami na denné svietenie. Popri tom sa stupne výbavy rozšírili o nový vrchol nazvaný Individual. Rozoznať sa dal pomocou veľkého strešného spoilera, okrem neho mala karoséria navyše viacero lakovaných dielov.

Popri spoľahlivosti boduje Kuga aj svojou praktickosťou v každodennej prevádzke. Jej rozmery nie sú prekážkou ani pri jazde v meste a vznetový dvojliter sa vyznačuje vysokou kultúrou chodu, dobrým priebehom krútiaceho momentu, aj priaznivou spotrebou paliva, ktorá ani vo verziách 4x4 zväčša nepresahuje 7 l/100 km.

Typické problémy

Kuga prvej generácie patrí k nadpriemerne spoľahlivým automobilom, čo dokazuje aj pohľad do štatistík TÜV. V reporte 2016 sa umiestnila v kategórii 6- až 7-ročných vozidiel na 12 mieste. Vo vytrvalostnom teste magazínu AUTO BILD ALLRAD absolvoval model 2.0 TDCi vyše 100 000 km bez akejkoľvek poruchy. Len obe kolesové ložiská na zadnej náprave bolo potrebné vymeniť potom, ako ich zatopilo v teréne pri prejazde vody.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Na čo si dať pozor? Podľa prieskumov smerujú sťažnosti majiteľov hlavne na občasné vybíjanie sa akumulátora cez noc a chyby dielenského spracovania ako je napríklad zle upevnené čalúnenie, alebo rôzne drnčanie pri jazde. Na podvozkových dieloch sa zvyknú už po prvej zime s posolenými cestami vytvoriť hrdzavé stopy, nepredstavujú však väčšie riziko.

Pri vznetových motoroch je citlivou súčiastkou snímač prietoku vzduchu. Jeho porucha sa môže prejaviť zhoršenou kultúrou chodu. Niektoré série mali okrem toho problém s napäťovými špičkami v palubnej sieti. Obvykle si to odniesli žiarovky stretávacích svetiel svojou radikálne nižšou životnosťou. Problém vyrieši aktualizácia software.

Testovaný exemplár

V teste sme sa tentoraz bližšie pozreli na antracitovou farbou lakovaný model Kuga 2.0 TDCi s pohonom všetkých kolies, vyrobený v roku 2008. Jeho počítadlo prejdenej vzdialenosti ukazuje stav 108 000 km, servisná knižka je poctivo vyplnená.

Jediným technickým problémom sú brzdové kotúče, ktoré sú na prednej aj zadnej náprave opotrebené až na absolútny limit. Predávajúci ich však sľubuje vymeniť, okrem toho vybaví aj novú technickú kontrolu a navyše dá na auto záruku. Za 12 990 eur sa to zdá byť celkom dobrá kúpa.

Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (r.v. 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Oplatí sa?

Kto hľadá módne SUV nižšej strednej triedy a nechce naň minúť viac než 15-tisíc eur, pre toho je ojazdená Kuga 2.0 TDCi dobrá voľba. Jej technika je bezproblémová a spoľahlivá a ceny sú pritom relatívne nízke.

Udržiavaná Kuga s dokladovanou servisnou históriou a menej než 100 000 najazdenými kilometrami sa dá dnes kúpiť za sumy okolo 13-tisíc eur. Lacnejšie sú modely so zážihovým päťvalcom, s väčším počtom kilometrov, te sú však na druhej strane smädnejšie.

Ford Kuga 2.0 TDCi (kódy motora G6DG, UKDA), r.v. 2008
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
9,76
Vzduchový filter
18,49
Palivový filter
24,76
Kabínový filter
16,72
Sada rozvodového remeňa vrát. vodnej pumpy
188,25
Remeň príslušenstva + kladky
73,45
Spojková sada
598,24
Dvojhmotový zotrvačník
558,46
Chladič chladiacej kvapaliny
175,95
Predný brzdový kotúč
73,97
Zadný brzdový kotúč
80,61
Predné brzdové obloženie (sada)
46,45
Zadné brzdové obloženie (sada)
64,29
Ložisko predného kolesa
85,36
Ložisko zadného kolesa (vrát. náboja)
299,07
Predný tlmič pruženia
139,04
Zadný tlmič pruženia
78,95
*bez nákladov na servisné práce
Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia