ikona

Testy Omladený Leon sa vyrovnáva SUV Ateca

Foto: Filip Kadlečík

9.12. 2016 12:30 PRVÁ JAZDA Vyskúšali sme si tri agregáty v modernizovanom kompakte Seat: zážihový a dva vznetové. Jeden z nich dostal prepracovanú technológiu.

Seat Leon je jedným z ťažiskových modelov španielskej automobilky. Tej sa v ostatnomčase darí, na trh totiž prednedávnom vyslala úplne nového zástupcu: SUV s označením Ateca. Budúci úspech automobilky by sa mal zakladať práve na tejto novinke. SUV prišlo s niekoľkými novými prvkami, ktoré sa teraz preniesli aj do kompaktného Leonu.

Dizajn sa na prvý pohľad príliš nezmenil
Dizajn sa na prvý pohľad príliš nezmenil
Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď na úvod treba povedať, že omladzovacia kúra sa na exteriéri prejavila veľmi decentne. Najvýraznejšie sa zmenila predná časť, ktorá dostala trochu ostrejšie tvary. Mierne odlišná je aj maska chladiča. Fajnšmeker si určite všimne aj prepracované predné svetlomety, ktoré dostali LED-technológiu zo spomínaného modelu Ateca.

Inšpirácia Atecou

Celkový štýl a dojem plynúci z vozidla sa napriek drobným úpravám karosérie podarilo zachovať, čo v prípade Leonu rozhodne kvitujeme. Menšie zmeny sa objavili aj v zadnej časti. Zdobí ju prepracovaný nárazník a koncové svetlá s odlišnou architektúrou.

Naživo vyzerá vozidlo dravo a štýlovo. V našom prípade bol tento dojem umocnený zaujímavou fialovou metalízou, ktorá pri slnečnom počasí hrala snáď na všetky farby. Mimochodom, dizajn nedávno predstavenej verzie Cupra, ktorá by na trh mala prísť v priebehu budúceho roka, je ešte dynamickejší.

Užívateľsky dôležitejšie zmeny objavíte ihneď po nastúpení do vozidla. Modernizovaný Seat Leon totiž po novom prichádza aj vo vyhotovení Excellence. To znamená, že interiér prešiel kúrou, ktorá mala podstatný vplyv na jeho kvalitu.

Interiér sa na prvý pohľad príliš nezmenil
Interiér sa na prvý pohľad príliš nezmenil
Zdroj: Filip Kadlečík

Nový displej multimediálneho systému prevzatý z SUV Ateca má výbornú odozvu a väčšiu osempalcovú uhlopriečku. Spolu so skromnejším farebným displejom umiestneným v centre prístrojovej dosky vytvárajú perfektný tandem známy aj z iných koncernových modelov. Práve tradičná prístrojovka je prvkom, ktorý to v Seate už čoskoro  bude mať zrátané. Máme totiž informácie o tom, že Leon v priebehu budúceho roka príde s úplne novou digitálnou prístrojovou doskou.

Infotainment ako taký reaguje na príkazy posádky promptne a k jeho fungovaniu nemáme žiadne výhrady. Ak by sme niečo mali zmeniť, bolo by to jeho umiestnenie. Mohol by ísť ešte o pár centimetrov vyššie, aby na neho vodič mal lepší výhľad.

Na centrálnom displeji si môžete bez komplikácií zobrazovať aj dáta vášho telefónu. Napomáhajú tomu systémy Android Auto, Apple CarPlay či MirroLink. Smartfón si samozrejme možno pripojiť aj prostredníctvom rozhrania Bluetooth. Modernizovaný Leon vám zároveň ponúkne možnosť bezdrôtového dobíjania akumulátora telefónu.

Ďalšou novinkou, ktorú sme už videli aj u väčšej sestry Leonu, je systém ambientného podsvietenia so širokým spektrom farieb. Okrem spomínaných technologických zmien sa toho na centrálnom paneli moc neudialo, základné tvary všetkých prvkov sa zachovali.

Verzia Excellence je pomyselnou špičkou, čo sa luxusnej výbavy týka
Verzia Excellence je pomyselnou špičkou, čo sa luxusnej výbavy týka
Zdroj: Filip Kadlečík

Jedna z noviniek však naozaj stojí za to a to najmä v spomínanom vyhotovení Xcellence. Hovoríme o vylepšenej kvalite použitých materiálov. V interiéri sa pomerne ťažko hľadajú miesta oplastované lacným tvrdým materiálom. Pozitívny trend sa prejavil najmä na palubnej doske, ktorá pôsobí naozaj hodnotne.

Ku komfortu cestovania nepochybne prispieva aj lepšie tlmenie ruchov vstupujúcich do kabíny. Či už ide o zvuk motora, prípadne aerodynamický hluk, v novom Leone ich takmer nevnímate. Je vidieť, že odhlučneniu kabíny sa počas modernizácie konštruktéri venovali nanajvýš svedomite.

Spoľahlivý partner na cesty

Pod kapotou testovacích vozidiel sa nachádzali benzínové aj naftové agregáty. Nám sa podarilo vyskúšať jeden zážihový a dva vznetové. Ako prvý sme si vyskúšali diesel 1.6 TDI s výkonom 85 kW (115 k) a manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Napriek tomu, že na dnešné pomery ide len o priemerné čísla, motor autu dodával dostatočnú dynamiku. Piaty prevodový stupeň bol pomerne dlhý, takže motor pri diaľničnom tempe nedosahoval zbytočne vysoké otáčky.

Predná časť dostala ostrejšie tvarovanie
Predná časť dostala ostrejšie tvarovanie
Zdroj: Filip Kadlečík

Zdá sa nám, že ľudia hľadajúci vozidlo na bežné jazdenie by mohli siahnuť skôr po tejto alternatíve než po silnejšom dvojlitrovom agregáte. Výhodou jednašestky je nižšia obstarávacia cena, rovnako nižšia hmotnosť a o niečo tichší chod. V kabíne pri tejto konfigurácii nebolo počuť takmer nič. Ak na automobile neplánujete pretekať, chodiť plne naložený či cestovať stovky kilometrov týždenne, motor 1.6 TDI by mohol byť správnou voľbou.

Ak si však občas radi vyhodíte z kopýtka, potrebujete vyšší krútiaci moment či cestujete na veľmi dlhé vzdialenosti, potom sa oplatí zvážiť kúpu pohonnej jednotky s označením 2.0 TDI. Tá na kolesá manuálnej šesťstupňovej prevodovky posiela v najvýkonnejšom naladení až 135 kW (184 k).

Zadná časť dostala upravené koncové svetlomety, drobné zmeny sa prejavili aj na nárazníku
Zadná časť dostala upravené koncové svetlomety, drobné zmeny sa prejavili aj na nárazníku
Zdroj: Filip Kadlečík

Počas prvej jazdy nás najviac zaujal zážihový agregát s označením 1.4 ATC, ktorý disponuje technológiou odpájania valcov. To znamená, že ak idete konštante rýchlosťou 50 km/h, nezrýchľujete a tým pádom využívate len niekoľko percent výkonu vozidla, auto odpojí dva zo štyroch valcov.

Tento proces prebieha nebadane a nebyť upozornenia na displeji medzi budíkmi, ani by ste si ho nevšimli. Keď totiž potrebujete náhle zrýchliť, okamžite máte k dispozícii 110 kW (150 k). V kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a krídielkami radenia pod volantom si s Leonom dokážete užiť aj zábavnú jazdu. Ak však chcete jazdiť úsporne, vozidlo vám to umožní.

DSG radí štandardne veľmi dobre, no aj v prípade Leonu sa objavuje typický neduh nemeckej samočinnej prevodovky, teda podtáčanie. V istých okamihoch, napríklad pri rozbiehaní, je motor niekedy v príliš nízkych otáčkach a na plyn reaguje veľmi vlažne.

Na adresu jazdných vlastnosti všetkých testovaných verzií sa ťažko hľadá nejaká kritika. Zdá sa, že kompakt je naladený neutrálne a perfektne sa hodí na každodenné brádzenie asfaltu. Štandardný podvozok funguje veľmi dobre, auto výborne sedí na ceste.

Úplne nová je aj architektúra predných svetiel
Úplne nová je aj architektúra predných svetiel
Zdroj: Filip Kadlečík

Kompakt bez problémov filtruje nerovnosti, no zároveň nie je príliš tvrdý. Práve tieto charakteristiky Leon predurčujú do pozície ideálneho rodinného auta. Je predvídateľný, dá sa na neho spoľahnúť a v prípade kritickej situácie vám podá pomocnú ruku.

Pomáha však nielen podvozok, ale aj armáda pomocníkov známych z modelu Ateca. Testované vozidlá boli napríklad vybavené systémom na rozpoznávanie a ochranu chodcov, ktorý je schopný zabrániť zrážke aj bez zásahu vodiča. Podobne funguje aj v dopravnej zápche. Nepríjemných ťukancov sa vďaka nemu v Leone veľmi báť nemusíte.

Nová fialová farba je extrémne lesklá
Nová fialová farba je extrémne lesklá
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejmosťou je zabránenie nežiaducemu opusteniu jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, množstvo senzorov, zadná parkovacia kamera či adaptívny tempomat. Lenivejších z nás poteší, že omladený Leon zvláda prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami automaticky.

Genofond od väčšieho SUV

Seatu Leon modernizácia jednoznačne pomohla. Po exteriérovej stránke vyzerá rovnako dobre, ak nie o niečo lepšie. V interiéri nás potešili nové technológie a možnosti konektivity, vylepšený systém infotainmentu, ale aj displej s väčšou uhlopriečkou a vyšším rozlíšením.

Leon je aj po facelifte výborným automobilom vhodným na každodenné jazdenie
Leon je aj po facelifte výborným automobilom vhodným na každodenné jazdenie
Zdroj: Filip Kadlečík

Nové vyhotovenie Excellence zasa poteší náročnejších zákazníkov. Po stránke interiéru i jazdných asistentov si omladený Leon vzal to najlepšie z modelu Ateca. V porovnaní s dosluhujúcou verziou sa možno vizuálne príliš neodlišuje, no po kvalitatívnej stránke ide o krok správnym smerom.

Po stránke jazdy sa prakticky nemáme na čo sťažovať. Základný podvozok je príjemne komfortný, paleta motorov dostatočne široká a naviac sa Seatu podarilo dosiahnuť vyššie ticho v kabíne. Páči sa nám, že Leon dostal množstvo technológií z SUV Ateca. Pred Španielmi musíme dať dole klobúk aj za výborne zvládnutý systém priebežného odpájania valcov.

Španielsky automobil by mal do slovenských predajní doraziť počas prvých mesiacov roka 2017. Ceny zatiaľ nie sú známe, dá sa však predpokladať, že základná suma za omladený model sa bude pohybovať približne na úrovni 13 000 eur.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia