Mercedes E All-Terrain

Testy Mercedes E All-Terrain: Zdanie klame

Foto: Mercedes

7.12. 2016 17:54 PRVÁ JAZDA Nová verzia prémiového kombi zo Stuttgartu je schopnejšia, než sa podľa papiera zdá. Priemerná svetlá výška v jej prípade nie je problémom.

SUV sú momentálne v kurze viac než kedykoľvek predtým, čo ovplyvnilo mnohé ďalšie kategórie áut. Stúpajúca popularita terénnych génov sa dotkla aj zvýšených kombíkov. Medzi najúspešnejších reprezentantov tohto segmentu patrí tradične Audi A6 Allroad, ktoré donedávna prakticky nemalo skutočného konkurenta. No počas septembra dostalo rovno dvoch.

Mercedes-Benz triedy E v univerzálnom vyhotovení All-Terrain
Mercedes-Benz triedy E v univerzálnom vyhotovení All-Terrain
Zdroj: Marek Pokrývka

Volvo začiatkom jesene prezentovalo model V90 Cross Counry a krátko nato spadla na parížskom autosalóne plachta z triedy E vo verzii All-Terrain. S ňou sme sa počas výstavy zoznámili naživo. Nového člena rodiny piatej generácie nám Mercedes-Benz predviedol v rámci medzinárodnej prezentácie, ktorá sa odohrala v alpskom prostredí ideálnom na jeho preskúšanie.

Svetlá výška sa zväčšila len o 29 mm

Ako sme už mohli vidieť vo francúzskej metropole, prémiové kombi neprichádza v tomto vyhotovení so žiadnymi výstrelkami. Jeho dizajnové úpravy sa riadili všeobecnou príručkou. Základ zostal nedotknutý, zmenila sa akurát maska chladiča s rebrami v štýle športovo-úžitkových zástupcov značky. K tomu sa pridali špecifické prvky bodykitu z plastu: tmavého nelakovaného a strieborného.

Dizajnové úpravy tohto kombi sa riadili všeobecnou príručkou
Dizajnové úpravy tohto kombi sa riadili všeobecnou príručkou
Zdroj: Mercedes

Základnou charakteristikou automobilov tohto razenia je väčšia svetlá výška, ktorá dáva vozidlu viac istoty pri jazde mimo asfaltu. Nárast prípade modelu Mercedes nie je výrazný. Odstup od vozovky sa zväčšil len o 29 milimetrov, z čoho 14 mm pripadá na kolesá s rovnakým celkovým priemerom ako pri vlajkovej lodi značky. Na rozdiel od bežného kombi sú základom devätnástky s pneumatikami 245/45 R19, alternatívne si možno zvoliť ešte o prštek väčšie ráfiky s nižším profilom gúm.

Pätnásť dielikov má na svedomí úprava štandardne montovaného vzduchového pruženia. Aj vďaka nemu je bežná poloha 136 mm a hýbať s ňou možno obomi smermi. Vo vyšších rýchlostiach klesne auto o 15 milimetrov. Do tempa 35 km/h si zase možno zvoliť prifúknutie o dva centimetre, ktoré sa zíde mimo cesty. Ani maximom 156 mm však All-Terrain nepôsobí na papieri ako schopný off-road.

Bežná štandardná výška prémiovej novinky je 136 milimetrov
Bežná štandardná výška prémiovej novinky je 136 milimetrov
Zdroj: Marek Pokrývka

Stuttgart do interiéru novinky takmer nezasahoval. Úpravy boli len kozmetické: kovové pedále, koberčeky s modelovým označením či rozšírenie ponuky obkladov o sivé panely s efektom karbónu. Inak zostalo všetko po starom. Miesto tu majú dva veľké displeje na palubnej doske, špičkové materiály i široká plejáda komfortného a bezpečnostného vybavenia.

Turbodiesel, automat a pohon 4Matic

Počas medzinárodnej prezentácie tohto automobilu poskytol Mercedes-Benz na vyskúšanie dva naftové motory. Vo flotile sa objavili štandardné verzie E220d, ale tiež predsériové exempláre E350d vybavené kompletne novým radovým šesťvalcom. Tie uvidíme v obchodoch o niečo neskôr. My sme osedlali dvojlitrovú verziu, ktorá bude pri uvedení do predaja jedinou možnosťou.

S naftovým štvorvalcom E220d pôsobí kombi pomerne svižne
S naftovým štvorvalcom E220d pôsobí kombi pomerne svižne
Zdroj: Marek Pokrývka

Vznetový agregát pod kapotou zvýšeného kombi dosahuje špičkový výkon 143 kW (194 k) a krútiaci moment 400 Nm. Nejde teda o žiadneho slabocha. S pomerne ťažkým kombi sa síce občas zapotí, ale na stovku ho vie vyhnať za osem sekúnd a rozbehnúť na 231 km/h. Na štvorvalec teda dynamika nie je vôbec zlá. Subjektívne pôsobí tento variant celkom svižne, bežnému vodičovi viac netreba.

Turbodiesel sa bude do verzie All-Terrain montovať výhradne s deväťstupňovým automatom. Ide o zohratú partiu, ktorá sa dobre hodí k charakteru automobilu. V bežných podmienkach radí veľmi pohodlne. Napriek tomu dokáže v prípade potreby aj rýchlo reagovať, najmä v režime Sport.

Asi nikoho neprekvapí, že štandardne je novinka dodávaná so systémom 4Matic. Pohon všetkých štyroch kolies delí silu agregátu v pomere 45:55. Navrch má zadná os, pričom toto rozdelenie je fixné. Technika však dokáže pomocou malej dvojlamelovej spojky preniesť približne 50 Nm krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou. To pomôže pri rozbiehaní v náročných podmienkach.

Sneh i les zvládla novinka s pokojom

Schopnosti tohto systému sme preverili na snehu, kde All-Terrain nezaváhal. Silu naftového motora spoľahlivo preniesol na šmykľavý podklad. Akcelerácia bola aj v náročných podmienkach slušná, pričom stabilizačný systém nemusel do práce štvorkolky nijak výrazne zasahovať.

All-Terrain sme skúšali aj v drsných podmienkach alpského lesa
All-Terrain sme skúšali aj v drsných podmienkach alpského lesa
Zdroj: Mercedes

Novú verziu triedy E sme okrem toho vzali aj do lesa. No neskúšali sme ho na nejakej pohodlne vyjazdenej cestičke, ale v pomerne drsných podmienkach. Kombi okúsilo úzku cestu plnú starých koreňov a trčiacich skál. Poradiť si muselo nielen s náročným povrchom, ale tiež stúpaniami dosahujúcimi až 30%. Túto stať zvládol Mercedes s prekvapujúcim pokojom. Vzhľadom na svetlú výšku sme sa často obávali o jeho spodné partie, no 156 milimetrov sa nakoniec ukázalo ako dosť.

Samozrejme, gro našej jazdy na prezentácii tvoril kvalitný asfalt v podobe kilometrov diaľnic, vidieckych úsekov i horských serpentín. Táto rôznorodá zmes nám dala šancu na komplexné zhodnotenie správania zvýšeného kombi na ceste. Vo všeobecnosti ho môžeme jednoznačne pochváliť.

Zväčšenie svetlej výšky o 29 mm nesabotovalo jazdné vlastnosti
Zväčšenie svetlej výšky o 29 mm nesabotovalo jazdné vlastnosti
Zdroj: Mercedes

Vzduchové pruženie automobilu je veľmi komfortné, väčší zdvih tlmičov mu ešte trochu pridal na plavnosti. Vďaka nie veľmi výraznej úprave svetlej výšky pritom nedošlo k žiadnej sabotáži dobrých jazdných vlastností. Náklony v zákrutách sú len nepatrne väčšie než pri klasickej verzii, najmä v režime Sport sa dokáže novinka vzhľadom na svoju hmotnosť hýbať stále pomerne agilne.

Univerzálnosť kombi má svoju cenu

Mercedes-Benz triedy E vo verzii All-Terain sa nám spočiatku zdal ako produkt, pri ktorom zohral hlavnú úlohu dizajn. Vychádzali sme najmä z papierovo priemernej svetlej výšky. No zdanie v prípade tohto modelu klame, relatívne malý odstup od vozovky nie je problémom. Vozidlo zvládne alpský sneh i drsnú lesnú cestu. Mimo asfaltu je schopnejšie, než sa podľa dizajnu či parametrov zdá.

Na jar príde Mercedes-Benz E220d All-Terain do obchodov
Na jar príde Mercedes-Benz E220d All-Terain do obchodov
Zdroj: Mercedes

Toto vyhotovenie urobilo z prémiového kombi všestranný model, s ktorým sa netreba báť jazdiť v ľahšom teréne. Vykonané úpravy pritom nepoškodili jeho jazdné vlastnosti. Univerzálnosť však má svoju cenu: na nemeckom trhu má tento Mercedes stáť rovných 55-tisíc, čo je o 3 900 eur viac než v prípade klasického kombi s rovnakou motorizáciou. Predaj novinky sa začne na jar.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia