ikona

Testy Je t'aime, Megane R.S.: Na okruhu s diablom

Foto: Filip Kadlečík

15.6. 2018 15:25 PRVÁ JAZDA Vyznanie lásky vo francúzštine tu je úplne na mieste. Divízia Renault Sport ukázala, že desaťročia skúseností vie pretransformovať do dychberúceho hothatchu. Jazdili sme s ostrým Renaultom Megane R.S.

Hneď na začiatku treba povedať, že na niektoré autá sa len ťažko pozerá prísne objektívne. Ak vás totiž vozidlo dokáže do deja vtiahnuť tak, že sa pre vás celý svet zúži len na prežívanie jazdy a jediné, čo vnímate, je niekoľko metrov široký asfalt pred vami, v podstate má vyhraté. Ostrý produkt divízie Renault Sport to na našom domovskom okruhu Slovakia Ring zvládol s prehľadom. Nie vždy to však je samozrejmé. Ako to diabolsky rýchly Francúz zvládol?

Po každej ostrej
Po každej ostrej "nakladačke" treba auto skontrolovať, Megany však na Slovakiaringu slúžili spoľahlivo
Zdroj: Filip Kadlečík

Technológie, ktoré boli kedysi určené len na pretekárske použitie, sa už dnes dostávajú do bežnej premávky. Svedčí o tom aj vynikajúco naladený podvozok Meganu R.S., ktorý ponúka hneď niekoľko vychytávok. Prvou z nich je uloženie kolies prednej nápravy. Tá má totiž oddelenú hlavu ložiska čapu kolesa, vďaka čomu vám do riadenia menej zasahuje sila motora. Pri plnom zrýchlení vám teda newtonmetre nebudú dávať kopačky do rúk.

Okrem toho frantík vyniká štvoricou progresívnych hydraulických dorazov tlmičov, ktoré sú prebraté z Clia jazdiaceho v podniku WRC. Čerešničkou na torte je potom známy systém 4Control, teda aktívne natáčanie zadných kolies. Jeho charakteristika sa mení v závislosti od vašej rýchlosti i zvoleného jazdného režimu. Natáčať sa vedia súhlasne, ale i protichodne v porovnaní s prednými. Pri nižších rýchlostiach využívajú negatívne natočenie - aby sa zlepšila manévrovateľnosť, pri vyšších zasa súhlasné, ktoré prispieva k lepšej stabilite.

Pocit driftu

Vďaka nebezpečne dobrému a technologicky vyspelému mixu si vo vrcholnom Megane viete vychutnať každú zákrutu. Stačí zapnúť režim Race, kde vám do šoférovania mimo extrémnych situácií nezasahuje v podstate nič, a pritlačiť na pílu. Pri nájazde a prudkom brzdení je auto stabilnejšie než v minulosti a príliš nevrtí zadkom. Nervozity sa teda zbavilo, svoj diabolský charakter si však zachovalo. V okamihu, keď svištíte cez zákrutu, si môžete vychutnať 4Control v praxi. V niektorých sekundách máte pocit, akoby Megane bol v jemnom drifte.

Zadnej časti kraľuje obrovský (a plne funkčný!) difúzor s integrovanou výfukovou koncovkou. Všimnite si aj rozšírené zadné či predné blatníky, ktoré sa nafúkli o desiatky milimetrov
Zadnej časti kraľuje obrovský (a plne funkčný!) difúzor s integrovanou výfukovou koncovkou. Všimnite si aj rozšírené zadné či predné blatníky, ktoré sa nafúkli o desiatky milimetrov
Zdroj: Filip Kadlečík

V skutočnosti však má podvozok všetko pod palcom a len vám dáva ochutnať to najlepšie z receptu stvoreného divíziou Renault Sport. Pri výjazde pod plynom si na RS-ku môžete dovoliť razantnú akceleráciu. Keď to však prepísknete, auto ťahá zo zákruty von. Treba preto pamätať na to, že Megane R.S. sa dá do veľkej miery krásne ovládať aj plynovým pedálom, najmä pri rýchlom opúšťaní zákruty.

V prípade, že sa často plánujete vyberať na okruh, si určite priplaťte 1 550 eur za paket Cup, ktorý okrem tvrdšieho naladenia zahŕňa samosvorný diferenciál Torsen. Vieme si predstaviť, že s ním by bol jazdný zážitok úplne dokonalý. Zároveň však treba podotknúť, že táto opcia sa kombinuje len s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Vyladená strojovňa

Z hľadiska pohonného ústrojenstva Meganu R.S. sa sťažovať nemôžeme. Prepĺňaná jednaosmička ťahá famózne a s dvojspojkovou prevodovkou si rozumie vynikajúco. Radenie pod plynom je tu zážitkom, či už v manuálnom režime samočinnej prevodovky, alebo v plne automatickom. Úsmev na tvárach (či pohoršené ťukanie na čelo) v každom prípade vyčaríte aj okoliu. Hothatch totiž v otáčkach krásne strieľa do výfuku.

Ani pri tempe nad 200 km/h vyspelý Renault neznervóznie
Ani pri tempe nad 200 km/h vyspelý Renault neznervóznie
Zdroj: Filip Kadlečík

Je pravda, že pri bežnej jazde dokáže byť aj tichý, inak však o sebe prepĺňaný benzínový štvorvalec dá vedieť veľmi rád. Jeho výkon vrcholí na úrovni 6 000 ot./min., kedy ponúka 206 kW (280 k). Krútiaci moment zasa vrchol 390 Nm dosiahne už pri 2 400 ot./min. Automobil na stovku šprintuje v priebehu 5,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Podľa Renaultu môžu v tomto prípade majitelia rátať s kombinovanou spotrebou na úrovni 6,9 l/100 km, to však zatiaľ potvrdiť, ale ani vyvrátiť, nevieme. Na okruhu sme totiž dosahovali len podstatne vyššie dvojciferné hodnoty. Megane R.S. ku nám však čoskoro zavíta aj na redakčný test, kedy sa na jeho spolužitie s ním ako s bežným každodenným spoločnoníkom pozrieme bližšie. Pre doplnenie, nadupaný hatchback dosahuje pohotovostnú hmotnosť 1 430 kg a cenovka nami jazdenej verzie štartuje na hodnote 28 690 eur.

Kabína je orientovaná najmä na vodiča a pôžitok z jazdy. Do hlavy sa nám najviac vryl excelentný volant a posed, vďaka ktorému sa cítite byť s autom doslova zrastený
Kabína je orientovaná najmä na vodiča a pôžitok z jazdy. Do hlavy sa nám najviac vryl excelentný volant a posed, vďaka ktorému sa cítite byť s autom doslova zrastený
Zdroj: Renault

Excelentným jazdným vlastnostiam sekunduje aj výborný interiér. Volant je ako vystrihnutý z pretekárskeho auta, sedadlá vás krásne obopnú a stabilizujú v každej situácii, pritom však nie sú nepohodlné.

Je t'aime, Megane R.S.

Na okruhu sme výraznejšie slabiny Meganu R.S. neodhalili. Zaujíma nás, ako sa bude správať na bežnej ceste s nedokonalým asfaltom, to však ukáže až redakčný test. Ak by sme ho plánovali často naháňať na okruhu, siahli by sme po samosvornom diferenciáli, ktorý je súčasťou príplatku za podvozok Cup.

Na polceste medzi civilom a športovcom - tak by sa dal vystihnúť krásny dizajn Meganu R.S.
Na polceste medzi civilom a športovcom - tak by sa dal vystihnúť krásny dizajn Meganu R.S.
Zdroj: Filip Kadlečík

Viete, čo je na tomto aute najlepšie? Že ostrý Francúz je stále aj praktickým hatchbackom s batožinovým priestorom s kapacitou 384 litrov (s dojazdovou rezervou), ktorý môžete bez problémov využívať na dennej báze. Na diabla sa však zmení kedykoľvek. Stačí len jeden povel vašej nohy a adrenalínová symfónia môže začať. Garantujeme, že prestávať sa vám bude ťažko. My sme sa do nej zamilovali už po prvých kilometroch.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia