Prvé predsériové kusy Dacie Duster novej generácie už brázdia v utajenom režime severské cesty pri továrenskom testovaní, pri ktorom je vzhľad ukrytý pod silným maskovaním. Duster je jedným z najpredávanejších modelov francúzskej skupiny s viac ako 2 miliónmi predaných kusov od roku 2010.
SUV je momentálne vo svojej druhej generácii, ktorá bola uvedená na trh v roku 2017 a facelift v polovici životnosti dostal v roku 2021. Posledné drobné zmeny súvisiace s rebrendingom značky (logá, nápisy) prišli začiatkom tohto roka.
Novinka sa bude musieť vzdať starej platformy, ktorej počiatky siahajú ešte do roka 2004, a prejsť na platformu CMF-B LS. Duster celkom určite nebude mať v ponuke turbodiesel. S naftovými motormi sa tak Dacia úplne rozlúči.
Viac obrázkov nájdete v galérii
Napriek tomu by mal byť výber motorizácií rôznorodý. Základom bude celkom nový prepĺňaný trojvalcový benzínový motor 1,2 TCe so 48V mild-hybridnou technológiou. Táto pohonná jednotka bude k dispozícii v dvoch výkonnostných variantoch a tiež vo verzii na LPG.
Dacia plánuje zostať pri tepelných motoroch tak dlho, ako to len bude možné.
Novinkou bude hybridný Duster E-Tech. Ten poskytne aj pohon 4x4 s elektrickým pohonom zadných kolies. Hybridná verzia bude používať atmosférický motor 1,6 SCe prepojený s elektromotorom a multimódovou prevodovkou. Prípade dostane novšiu verziu benzínového motora 1,8 SCe. Posledné informácie hovoria, že zostane k dispozícii aj klasický mechanický pohon všetkých kolies. Štvorkolka sa bude kombinovať len s automatickou prevodovkou.
Duster tretej generácie bude mať aj predĺženú sedemmiestnu verziu, ktorá vychádza z konceptu Bigster.
Potrebujeme vymeniť Tipo. A uvidíte ho v roku 2025.
Zmeny sa udejú aj v Taliansku. Fiat Tipo novej generácie prejde z hatchbacku na rodinný crossover a naša exkluzívna ilustrácia ukazuje, ako by mohol vyzerať. Taliansku značku mnohí považujú za spiaceho obra a za posledných 15 rokov sa snažila ospravedlniť investície potrebné na udržanie aktuálnej ponuky malých áut. Šéf Fiatu Olivier François teraz potvrdil, že plánujú prepracovať Tipo.
„Potrebujeme vymeniť Tipo. A uvidíte to v roku 2025. Nemučte ma otázkami o type karosérie. Pôjde krížom cez tradičné segmenty, ako to teraz robí každý. Takže to bude tak trochu SUV, ale inovatívnym spôsobom,“ povedal Olivier François. Nový model sa bude predávať po celom svete a musí osloviť zákazníkov od Turecka po Latinskú Ameriku, ako aj na tradičných trhoch s rodinnými hatchbackmi, ako je Taliansko, Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo. Bude tiež musieť nahradiť tri karosérie: hatchback, sedan a kombi.
Ďalšie obrázky sú v galérii
„V jednom regióne môže byť elektrický a v inom so spaľovacím motorom, len s malým rozdielom, čo nám umožňuje vyrábať obrovské objemy na rovnakom základe,“ pokračuje šéf Fiatu. Príchod v roku 2025 stavia Tipo na koniec životnosti architektúry CMP/e-CMP, ktorá je základom všetkého od Peugeotu 208 až po Citroën C4, ale aj na východiskový bod pre plne elektrickú platformu STLA Small, ktorá ju nahradí.