V prémiovej strednej triede začína byť naozaj horúco. Predvlani do nej vstúpil prepracovaný Mercedes triedy C, ktorý nám svoje kvality predviedol už viackrát, vlani zase nasledovalo celkom nové Audi A4 a omladené BMW radu 3. To sme nedávno taktiež podrobili domácemu testu.
S modelom nesúcim štyri kruhy na maske chladiča sme zatiaľ stihli absolvovať len prvú jazdu na zahraničnej pôde. Teraz prišlo na rad komplexné zhodnotenie v slovenských reáliách. Do redakčnej garáži sme pozvali čierny sedan vo verzii Sport s bohatým vybavením a špičkovým naftovým motorom. Ten sa kombinuje výhradne s automatom a pohonom quattro.
Evolúcia dizajnu i proporcií
Pri minuloročnom debute produktu z Ingolstadtu si mnohí motoristi klopali na čelo, čo mala na svedomí podobnosť piatej generácie s jej predchodcom. No ako sme sa už presvedčili, zdanie klame. Naživo rozdiely prehliadnete len ťažko, evolúcia dizajnu bola totiž pomerne komplexná napriek absencii vyslovene radikálnych zásahov. Najvýraznejším prvkom sú pritom LED svetlá. V našom prípade boli vpredu príplatkové jednotky Audi Matrix, ktoré svietia naozaj výborne.
Medzigeneračnými zmenami neprešla len štylistika, ale aj proporcie auta. Navonok pôsobí nová á-štvorka štíhlejšie. V skutočnosti sa rozmery zväčšili, aj keď nijako radikálne: na dĺžku meria sedan 4 726 milimetrov, čo znamená nárast o 25 mm. Mierne sa zväčšila aj šírka 1842 mm (+16 mm) a rázvor s hodnotou 2 820 mm (+12 mm). Výška ostala zachovaná na údaji 1 827 mm.
Úprava exteriérových mier je teda pomerne zanedbateľná a odrazilo sa to na priestorových pomeroch vo vnútri. K nejakému prevratu tu nedošlo. Interiér je síce kompletne prepracovaný, ale len o štipku vzdušnejší než bol doteraz. Za zlú správu to však považovať nemožno. Štvoricu pasažierov odvezie sedan s prehľadom, aj keď vzadu sú chrbty predných sedadiel trochu prítulnejšie a to isté platí o stropnom čalúnení. Postave s výškou 180 centimetrov zostane v oboch smeroch rezerva zopár centimetrov. Na predných sedadlách je miesta dostatok.
Batožinový priestor si zachoval objem 480 litrov. V rámci celého segmentu je to podpriemer, ale hlavní súperi Audi na tom nie sú nijak výrazne lepšie. Zákazníci rozmýšľajúci nad prémiovými modelmi majú jednoducho iné priority než maximum vzduchu v kufri. Prekážkou pravdepodobne nebude ani fakt, že operadlá zadných sedadiel nejdú po sklopení do úplnej roviny.
Interiér Q7 slúžil ako inšpirácia
Po usadnutí za volant piatej generácie Audi A4 sme sa nemohli ubrániť pocitu déjà vu, obklopili nás totiž na prvý pohľad identické tvary ako vo veľkom type Q7. Jeho interiér slúžil evidentne ako inšpirácia. Zdanie však klame, napriek množstvu spoločných dizajnových rysov je kabína z väčšej časti nová. Odlišná je celá palubná doska, centrálna konzola i stredový tunel. Do očí bijúcim rozdielom je displej multimediálneho systému: v kvé-sedmičke sa schováva, á-štvorka ho má pevný.
Spoločný je však napríklad panel klimatizácie s veľmi vkusnými otočnými ovládačmi obsahujúcimi displej a kovovými tlačidlami reagujúcimi na dotyk. Dvojica zdieľa aj digitálny prístrojový panel, radiacu páku i mnoho ďalšieho. Rovnaké hodnotenie si zaslúžia aj hodnotne pôsobiace materiály a precízne vyhotovenie. Až na malé výnimky je spoločný tiež zoznam vybavenia. Zákazníci si do novej á-štvorky môžu natlačiť takmer všetko, čím sa pýši luxusné SUV.
V našom prípade bolo zaškrtnutých skutočne veľa príplatkových možností a na výsledku to bolo cítiť. Technologicky patrí Audi A4 piatej generácie na špičku. Spomedzi plejády extra prvkov by sme okrem perfektného displeja pred vodičom vyzdvihli ozvučenie od renomovanej značky Bang & Olufsen. To dokáže hrať veľmi čisto aj pri vysokej hlasitosti, ktorá však nie je potrebná. Interiér je totiž výborne odhlučnený. V tomto smere je medzigeneračný pokrok naozaj veľký, ani diaľničné tempo výrazne neruší akustický pokoj vo vnútri auta.
Poctivý šesťvalec sa nezaprie
Ingolstadt si prichystal pre tento automobil pomerne bohatú paletu motorov, ktorá sa začína 1,4-litrovým benzínovým štvorvalcom dosahujúcim 110 kW (150 k). Testovaný kúsok mal však pod kapotou srdce z opačného konca tabuliek. Naftová vé-šestka sa dodáva v dvoch naladeniach, pričom nami skúšané silnejšie ponúka veľmi slušný výkon 200 kW (272 k) a krútiaci moment až 600 Nm.
Už tieto dve čísla dávajú jasne najavo, že Audi A4 3.0 TDI nebude mať so zrýchľovaním najmenší problém. Auto vážiace bez vodiča 1 660 kilogramov katapultuje na kilečko už za 5,3 sekundy. Nemáme dôvod tomuto číslu neveriť, šprint ja naozaj razantný a cifry na rýchlomere padajú rýchlejšie než domino. Prsty v tom má aj dobre pracujúci pohon quattro, ktorý rozumne delí obrovskú porciu Newtonmetrov medzi štyri kolesá a zabezpečuje im maximálnu trakciu.
Pri stovke sedan zrýchľovať ani náhodou neprestáva, úlohu expresu na nemeckej Autobahn preto zvládne s prehľadom. Trojliter je pružný a výborne zladený s hladko pracujúcim osemstupňovým automatom. Okrem toho ponúka aj uchu lahodiacu zvukovú kulisu, ktorú medzi naftovými motormi radíme k tým najlepším. Poctivý šesťvalec sa jednoducho nezaprie.
Tento silný motor má na papieri zázračne nízku spotrebu, na ktorú sme sa museli pozerať s úsmevom. Mesto za 5,6 litra? Snívajte s nami... Normovaný urbanizovaný apetít sme preliezli o viac než dva litre, čo je však vzhľadom na parametre auta stále dobré číslo. Na diaľnici nafta mizla z nádrže tempom 7,5 l/100 km. Pod šesť litrov sa nám nepodarilo dostať ani na vidieku, skončili sme jeden deciliter nad hranicou. To je však daň za veľký motor. Ak sa niekomu zdajú tieto cifry príliš vysoké, siahnuť môže po slabšom naladení motora V6 alebo menších dvojlitroch.
Menej nedotáčavosti, viac komfortu
Piata generácia Audi A4 však s týmto motorom nie je iba šprintér a diaľničný rýchlik, bez problémov sa podujme na slalom či horskú prémiu. Vďačí za to v prvom rade modulárnej platforme MLB Evo. Tá nielen znížila hmotnosť automobilu, ale zároveň posunula jeho ťažisko bližšie k osi otáčania. Na jazdné vlastnosti to malo blahodarný vplyv.
Automobilom značky Audi bola v minulosti často vytýkaná nedotáčavosť, no konštruktéri s týmito tendenciami dobre zabojovali. To sme si všimli už počas prvej jazdy. Najmä v prípade režimu Sport možno do zákrut vpáliť v podstatne vyššom tempe než doteraz a šesťvalcový sedan si napriek tomu zachováva smerovú stabilitu. Aby sa začal pýtať z oblúka nosom von, musí vodič tempo rýchlosť výrazne prehnať.
Nedotáčavosti je teda menej, napriek tomu ponúka A4 viac komfortu. Nami testované vozidlo malo pritom športovú verziu podvozka a najväčšie dostupné disky kolies. Aj na devätnástkach však ponúka slušnú porciu pohodlia a nerovnosti svedomito filtruje. V interiéri je cítiť iba prejazd výraznejších defektov na asfalte. S menšími ráfikmi a štandardnou verziou pruženia to bude nepochybne ešte lepšie, no tlmiče by sme určite za obyčajné nemenili.
Samozrejme, na jazdné vlastnosti má vplyv aj riadenie. Jeho posilňovač kladie akurátny odpor prispôsobovaný zvolenému jazdnému režimu. Volant síce nie je prehnane komunikatívny, ale to je v ostatnej dobe viac-menej pravidlom. Dobre zladený celok nekazia ani brzdy. Pre výkonnú motorizáciu 3.0 TDI sú rovnocenným súperom, aj nárornejšiu dynamickú jazdu zvládajú.
Štedrá nádielka za tučnú čiastku
Audi A4 piatej generácie sa už niekoľko mesiacov predáva aj na slovenskom trhu, kde nesie základnú cenu 30 900 eur. Za túto čiastku predáva tuzemský importér verziu Basis s motorom 1.4 TFSI poháňajúcim predné kolesá prostredníctvom manuálnej prevodovky. Silný naftový šesťvalec je však špičkou modelovej ponuky, ak nerátame športovo zameraný variant so štítkom S4. Nesie teda podstatne mastnejšiu cenovku: 52 350 eur.
Ako to zvyčajne býva, nami skúšaný model bol pre plnohodnotnú demonštráciu svojich možností natlačený množstvom extra vybavenia. Medzi príplatkovými prvkami boli napríklad disky kolies, LED svetlomety, head-up displej či sústava devätnástich reproduktorov Bang & Olufsen. To sú iba omrvinky z naozaj štedrej nádielky, ktorá celkovú cenu automobilu zvýšila až na 82 081 eur.
Ide o skutočne tučnú čiastku za vozidlo strednej triedy, no vzhľadom na vyššie uvedené fakty nie je prekvapením a novinku z Ingolstadtu nijako nediskvalifikuje. Priami súperi z prémiovej sorty sa totiž s takouto bohatou konfiguráciou pohybujú v obdobných cenových reláciách.
Audi sa zlepšilo vo viacerých smeroch
Piata generácia Audi A4 zvyšuje napätie v segmente prémiovej strednej triedy. V porovnaní s predchodcom sa vozidlo citeľne zlepšilo vo viacerých smeroch a doťahuje sa na konkurentov. Pod evolučným dizajnom sa skrýva kompletne prepracovaný interiér, ktorý sa kvalitou i vybavením radí na špičku. Navyše je podstatne lepšie odhlučnený. Okrem toho dostala á-štvorka silnejšie i úspornejšie motory, vrátane agregátu 3.0 TDI. Výrazný pokrok nastal aj v oblasti podvozka.
V kontexte súperov z veľkej nemeckej trojky sa zástupca štyroch kruhov nemá za čo hanbiť. Mercedes triedy C vie byť vďaka vzduchovému podvozku komfortnejší, BMW radu 3 má zase navrch v jazdných vlastnostiach. Rozdiely však nie sú vôbec priepastné. Audi vypravilo do sveta univerzálny prémiový produkt, za ktorý si však v prípade dobre vybavených modelov zákazníci pekne zaplatia.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
V6
|
Zdvihový objem
|
2 967 cm3
|
Max. výkon
|
200 kW/272 k
|
pri otáčkach
|
3 250-4 250/min
|
Max. krútiaci moment
|
600 Nm
|
pri otáčkach
|
1 500-3 000/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
8-stupňová automatická
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 726 mm
|
Šírka
|
1 842 mm
|
Výška
|
1 427 mm
|
Rázvor náprav
|
2 820 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 660 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 735 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
570 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 230 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
480 l/1 510 l
|
Objem palivovej nádrže
|
58 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
250 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
5,3 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
5,6 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,9 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,8 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
6,1 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
137 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 30 900 €
|
Základná cena verzie
|
od 52 530 €
|
Cena testovaného exemplára
|
82 081 €
|