top ikona Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Testy Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT: Vlastné meno!

Foto: Ladislav Malák

3.10. 2013 17:45 Suzuki prináša do svojej modelovej rodiny ďalšieho kríženca. Meno má zmenené síce len čiastočne, inak by ho ale ani vlastná mater nespoznala.

Suzuki nepatrí k automobilkám, ktoré by sa na našom trhu silou mocou snažili ponúkať široké portfólio modelov vo viacerých segmentoch. Majú tých svojich pár, na ktorých stavajú a s ktorými sa im reálne darí oslovovať našinca. Príkladom je aj kríženec kompaktného hatchbacku a malého SUV, obľúbený typ SX4. No a ten aktuálne dostal mladšieho a väčšieho súrodenca: SX4 S-Cross.

S-Cross na prvý pohľad nemá veľa spoločného
S-Cross na prvý pohľad nemá veľa spoločného
Zdroj: Ladislav Malák

Hneď na prvý pohľad vám možno napadne: prečo vlastne SX4? Veď vyzerá úplne inak! Nuž, ani my sme sa tejto myšlienke neubránili. A aj po tomto teste máme pocit, že nový crossover značky Suzuki by si zaslúžil vlastné meno a nie také, ktoré evokuje iba „odvodeninu.“ Namiesto sondy do japonskej marketingovej psychológie sa ale radšej pozrime na auto samotné. Preklepli sme si ho vo verzii s benzínovým motorom, pohonom všetkých kolies a najvyššou výbavou.

Hlavná hviezda: kufor!

Už exteriérový dizajn naznačuje, že toto SX4 je „iné“. Pôsobí podstatne väčšie, napriek tomu, že rozmery sa nijako dramaticky nemenili. S-Cross je oproti staršiemu súrodencovi v pohonne porovnateľnej verzii Outdoor Line (Urban Line nemá 4x4) dlhší o 45 mm a širší o 10 mm. Spodná hranica výškového rozsahu je zhodná, veľký rozdiel je akurát v rázvore: S-Cross pridal až 100 mm na aktuálnych 2600 mm. 

Nás osobne S-Cross svojím dizajnom nijako extra
Nás osobne S-Cross svojím dizajnom nijako extra
Zdroj: Ladislav Malák

Toľko vonkajšie miery. Čo to urobilo s interiérom a vnútorným priestorom?  Vpredu je to pohoda, museli by ste značne prerásť skúšobnú kabínku v obchode s odevmi, aby ste sa sem nezmestili. Vzadu už to taká sláva nie je. Kolená 185 cm vysokého spolujazdca sa síce vojdú za rovnakého vodiča ešte s malou rezervou, hlava sa však už nezmestí. Vo verzii so strešným oknom by ste si museli z lebky odfakliť dobré dva palce.

Interiér pôsobí na pohľad hodnotne, v zmesi
Interiér pôsobí na pohľad hodnotne, v zmesi
Zdroj: Ladislav Malák

Ale rýchlo späť dopredu. Pretože okrem priestoru tu chceme pochváliť aj sedadlá. Ich tvrdosť a profilovanie sú dobre trafeným kompromisom pre držanie v zákrutách aj komfort na dlhé cesty. Aj polohu za volantom si vodič nájde bez problémov. A zase späť dozadu, žiaľ zase trochu neradostne: zadný sedák je totálne plochý a aj profilovanie operadla je len symbolické. Všetko zlé je však na niečo dobré: ak potrebujete odviezť na krátku trasu troch dospelákov, ten v strede nebude mať zadok rozvalcovaný o nič viac, než kolegovia na krajoch.

BANNER300

Kvalitatívne je na interiéri cítiť snahu ušetriť, zároveň však priniesť čo najviac subjektívne vnímanej akosti. To znamená, že tam, kde nie sú veľmi na očiach, tu nájdete aj totálne tvrdé lacné plasty. Ale zároveň stretnete aj poctivé mäkčenie, napríklad na veľkej časti palubnej dosky. Nešetrilo sa našťastie na odkladacích priestoroch: dostatočne dimenzované sú vo dverách, lakťovej opierke, pod stredovou konzolou, pred spolujazdcom....

Počet, rozmiestnenie a funkčnosť ovládačov a indikátorov je v globále slušná. Displej rádia je síce jednoduchý, žiaden dotykový televízor sa tu nekoná, po tie ale ľudia aj tak chodia inam, nie do Suzuki. Vztýčený prst však smeruje k viacerým iným detailom, ktoré by ani pri ľudových značkách nemali byť odfláknuté, napríklad k prepínaniu palubného počítača pod volantom pri budíkoch, alebo k impulznému otváraniu iba vodičovho okna či chýbajúcemu zatváraniu stredových výduchov klímy.

Z 270 na 430 litrov: kompaktný crossover Suzuki
Z 270 na 430 litrov: kompaktný crossover Suzuki
Zdroj: Ladislav Malák

To najlepšie z interiéru na záver. Z hľadiska priestoru nás najviac oslovil kufor. Bodaj by nie, oproti „malému“ SX4 prináša S-Cross dramatický nárast objemu: z 270 minimálne na 430 litrov. Alebo dokonca na 440, pretože zadné delené operadlo sa dá zaaretovať v dvoch rozlične naklonených polohách. Šikovné je aj dvojité dno s jednoducho vyklápateľnou a vyberateľnou priečkou, žiadne sofistikované a potenciálne kazivé zázraky tu neboli potrebné.

Riadenie s otáznikom, štvorkolka s výkričníkom

Jazdnými vlastnosťami nás S-Cross vo všeobecnosti uspokojil, aj tu je však pár drobností, o ktorých je lepšie vedieť dopredu. Smerová stabilita v zákrutách je veľmi dobrá. V oblúku s nemenným polomerom drží auto stopu spoľahlivo, netreba volantom uťahovať, ani povoľovať.

Už horšie je to v priamom smere: riadenie je okolo stredovej polohe dosť vláčne a boli sme prekvapení mierou korigovania potrebného na to, aby sme sa udržali na rovnom kurze. A to sme mali v najvyššej výbave obuté nízkoprofilové 17-palcové gumy, čiže so štandardnými šestnástkami bude S-Cross plávať ešte o čosi viac.

V zákrutách je riadenie spoľahlivo presné
V zákrutách je riadenie spoľahlivo presné
Zdroj: Ladislav Malák

Komfort pruženia nie je zlý. Na ostrých nerovnostiach podvozok trochu zabuchoce a mierne poodskakuje, nie je to však nič tragické. Potom už je na vás, čomu dáte prednosť: menej plávajúcemu riadeniu pri priamej jazde, alebo lepšiemu tlmeniu nárazov. Rozdiel má hodnotu jedného palca.

Pochvalu rozhodne udeľujeme pohonu všetkých kolies. Nieže by ho motor testovanej verzie nejako extra preveril. Jeho kvality však vyniknú aj bez toho. Na zaprášenej poľnej ceste nás systém AllGrip dokonalo nechal zabudnúť na nevýhody východiskového predného pohonu. V suchom počasí sme síce veľký rozdiel medzi troma rozličnými režimami necítili, každý z nich však náznaky preklzu kolies riešil veľmi promptne, pritom ale nie hystericky. Navyše,  reakcie sú natoľko inteligentné, že tu režim pohonu čisto len jednej nápravy ani nechýba.

Beh naľahko

Benzínová jednašestka, 120 koní.... poviete si: to tu už bolo. Nuž, nie celkom.... Nová verzia motora, známeho z pôvodného SX4, už totiž spĺňa emisnú normu Euro 6. A máme pocit, že nový S-Cross o poznanie účinnejšie skrotil jej tendencie hučať a vibrovať. Inak ale môžete čakať to, s čím ste sa už stretli.

Box Autobazar

To znamená, že vám neodporúčame kupovať S-Cross s benzínovou jednašestkou v prípade, keď sa chystáte často jazdiť s veľkou záťažou, do kopcov a podobne. Skromných 156 Nm krútiaceho momentu až pri 4400 otáčkach to skrátka nezvládne. Boli sme však prekvapení z toho, ako čiperne sa neprepĺňaný benzíniačik s variabilným časovaním prejavoval v meste. A to napriek tomu, že štandardne spolupracujúci 5-kvalt má skôr dlhšie a ťažšie sprevodovanie.

Atmosférická jednašestka po novom spĺňa už normu
Atmosférická jednašestka po novom spĺňa už normu
Zdroj: Ladislav Malák

Ak nebudete trápiť benzínový S-Cross tým, na čo nie je stavaný, tak vás príjemne potešia aj reálne spotreby. My sme v meste dokázali zajazdiť presne za toľko ako píše výrobca, a to sme sa nemuseli ani zďaleka až tak zúfalo krotiť, ako pri mnohých moderných malých turbomotoroch. A ak by sme za režim „mimo mesta“ považovali iba vidiecke cesty mimo diaľnic, tiež sme nemali problém dodržať papierové hodnoty.

Ani diaľnica nám ale nepokazila náladu. Udržali sme sa tu pod hranicou siedmich litrov, čo je na benzínovú štvorkolku slušné. Tu sa práve prejavila výhoda spomínaného dlhšieho sprevodovania: na päťke pri 130 km/h točil motor iba nejakých 3200-3300 otáčok, mal teda v rezerve ešte dobrú polovicu svojho efektívneho pracovného pásma.

Cenová vojna? Nie za každú cenu....

Niet pochýb o tom, aký je jeden z hlavných pilierov trhového úspechu typu SX4: cena. Nie však len sama o sebe, lebo veď lacných krámov je tu plný dom, ale v pomere k tomu, čo ponúka, napríklad verzie s pohonom všetkých kolies. S-Cross má samozrejme ambície nadviazať. Čiže do cenovej vojny pôjde, tiež však nie za každú cenu.

Na jeho cenníkovom štarte spočíva zaujímavá suma 16 000 eur, ktorá sa dá zraziť ešte o dve tisícky uvádzacieho bonusu. Za toto však dostanete iba benzínovú dvojkolku, navyše s výbavou Start, v ktorej by vám za tie peniaze isto chýbalo napríklad rádio. Okrem tohto marketingového lákadla na zákazníkov vám však ďalšie štyri stupne výbavy už vcelku adekvátne vrátia to, čo za ne zaplatíte.

Najnižšie dve výbavy majú manuálnu klímu, ďalšie
Najnižšie dve výbavy majú manuálnu klímu, ďalšie
Zdroj: Ladislav Malák

Prečo toľko stupňov výbavy? No pretože Suzuki podľa svojich zvyklostí de facto neponúka samostatné príplatkové artikle. Buď si vyberiete z piatich predvolených balíkov, alebo si nevyberiete. Toho sa ale pri cieľovej skupine tohto auta nebojíme, jednak pretože, že nie je rozmaznaná, ale aj preto, že balíky sú poskladané vcelku rozumne.

My sme testovali najvyšší Elegance+, ktorý má už aj kožené sedadlá. S jediným existujúcim príplatkom za metalízu (+350 €) sme zľahka preliezli 24-tisícovú hranicu. Ak by sme si však niektoré komfortné prvky dokázali odpustiť a išli by sme po najlacnejšej možnej verzii s nami testovaným pohonom, tak ušetríme celé tri tisícky. A keď odpočítame ešte spomínaný dvojtisícový bonus, tak podlezieme dokonca hranicu 20 tisíc. A to prosím pekne so štvorkolkou, ktorá má 16-palcové elektróny, rádio s CD, MP3 a USB, automatickú dvojzónovú klimatizáciu. A to je za tie peniaze vcelku dosť.

Ešte viac než rok spolu

Áno, S-Cross je drahší než SX4, nie sme slepí, aby sme to nevideli. Nemáme však pocit, že by si za to, čo priniesol navyše, pýtal neadekvátne viac. Je priestrannejší, má podstatne väčší kufor, zreteľne lepšie odhlučnený motor, šikovný systém pohonu všetkých kolies a rozumne vyskladané balíky výbavy.

Ak by vám však predsa bolo ľúto za ešte lacnejšou japonskou štvorkolkou, tak zatiaľ nemusí. Slovenský importér sa nám dušoval, že bez ohľadu na to, kedy bude ukončená výroba pôvodného SX4, zabezpečil si dostatočné kvóty, aby ju dokázal udržať v predaji minimálne do konca budúceho roka. A ktovie, čo ďalšie ešte dovtedy spod loga Suzuki vylezie....

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Suvisiace s temou

Video

Diskusia