ikona Nissan Navara 2.3 dCi vo verzii Double Cab

Testy Test Nissan Navara: Robotník v obleku

Foto: Marek Pokrývka

19.7. 2016 18:48 Skúške sme podrobili tretiu generáciu vozidla stojaceho na hranici osobného a úžitkového segmentu. Zaujalo nás svojou civilizovanosťou.

Pick-up nie je v našich končinách často skloňovaný výraz. Na rozdiel od Spojených štátov nie sú automobily tejto kategórie v Európe veľmi populárne, ide pre ne skôr o okrajové odbytisko. Napriek tomu na trhu nájdeme nejedno takéto vozidlo. Stabilným členom ponuky je Nissan Navara.

Nissan Navara 2.3 dCi vo verzii Double Cab Tekna
Nissan Navara 2.3 dCi vo verzii Double Cab Tekna
Zdroj: Marek Pokrývka

Japonský model stojaci na hranici osobného a úžitkového segmentu začal svoju kariéru v roku 1997 a predvlani prišiel na svet v tretej generácii. Počas minulého roka sa konečne dostal aj k nám. Pri tejto príležitosti sme ho pozvali do našej redakčnej garáže a podrobili skúške, ktorou prešla verzia Double Cab so silnejším naftovým motorom a najvyšším dostupným vybavením.

Hodnotný vzhľad i vnútorný priestor

Navara NP300 patrí k automobilom, ktoré sa napriek svojmu trhovému zaradeniu snažia osloviť dizajnom. Žiadna čistokrvná funkčnosť sa preto nekoná. Platí to najmä pre model z nášho testu, ktorý v rámci úrovne Tekna disponoval viacerými pochrómovanými dielcami , osemnásťpalcovými kolesami či diódovým osvetlením. V kombinácii s výrazným farebným lakom mu to dávalo hodnotný vzhľad. Pôvodom robotník to však s „vyfintenosťou“ svojho obleku trochu prehnal: lakované dno ložnej plochy síce vyzerá dobre, ale v takomto vozidle nejde o ktovieako praktické riešenie...

V porovnaní s predchodcom je tento pick-up
V porovnaní s predchodcom je tento pick-up
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska dizajnu je cítiť dedičstvo doterajších modelov, tretia generácia však pôsobí modernejšie a zároveň ešte robustnejšie než doposiaľ. Tvary zdôraznili jej štedré proporcie. Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, v skutočnosti je tento pick-up v porovnaní s predchodcom o niečo menší. Stále si však zachoval viac než úctyhodné exteriérové miery. Na dĺžku meria v danom vyhotovení štedrých 5 330 milimetrov, jeho šírka je 1 850 mm a strešné lyžiny má vo výške až 1 840 milimetrov.

Pri týchto papierových údajoch možno nadobudnúť dojem, že Navara bude zvnútra obrovská. Nie je to však celkom pravda. Vozidlo má pomerne dlhú prednú kapotu a vo verzii Double Cab vyše 1,5-metrovú ložnú plochu, miestom v kabíne sa preto radí kdesi ku konvenčnej strednej triede. Samozrejme, v porovnaní s ňou treba rátať s podstatne vyšším posedom.

Vodičovi a spolujazdcovi ponúka Nissan dostatok priestoru vo všetkých smeroch, problém by tu nemali mať ani dlháni. Vzadu to už také ružové nie je. Sedí sa tu pomerne vzpriamene a sedacia čas je kratšia než by mohla byť, dvojica dospelých sa tu však stále dokáže odviezť pomerne komfortne. Napriek trom pozíciám na zadnej lavici je prostredné miesto skôr núdzové.

Navara drží vybavením svojho interiéru krok
Navara drží vybavením svojho interiéru krok
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska interiérového dizajnu a vyhotovenia sa niet na čo sťažovať. Na nejaké odhalené plechy tu môžete zabudnúť. Úžitkové gény sú slušne potlačené: Navara ich zvnútra pripomína iba niektorými tvrdšími plastmi či v našom prípade gumenými rohožami na zemi, inak sa pokojne pozrie do očí zástupcom segmentu SUV. Priplatiť si možno aj za slušne pôsobiace kožené čalúnenie.

Vybavením drží tento automobil krok s dobou, čo nami skúšaný exemplár dobre ukázal. Bezkľúčový vstup, navigačný systém, vyhrievanie predných sedadiel, moderné multimédiá, to všetko bolo na palube. Nechýbalo naozaj nič. Najužitočnejším prvkom je však nepochybne panoramatický kamerový systém, ktorý je neoceniteľným pomocníkom pri manévrovaní s týmto kolosom.

Naftové biturbo a komfortný podvozok

Nissan predáva svoj pick-up globálne, no pre jednotlivé trhy ponúka odlišné motorizácie. Európa má k dispozícii výhradne 2,3-litrový naftový štvorvalec. Zákazníci si však môžu vyberať z dvoch naladení: maximálny výkon môže byť 118 kW (160 k) alebo 140 kW (190 k).

Silnejšie naladenie motora 2.3 dCi využíva dve
Silnejšie naladenie motora 2.3 dCi využíva dve
Zdroj: Marek Pokrývka

Pod kapotou nami testovaného vozidla pracoval silnejší vznetový agregát, ktorý využíval dve turbodúchadlá. Svoj najvyšší krútiaci moment 450 Nm prenášal do sedemstupňovej automatickej prevodovky. Táto kombinácia robí z dvojtonového kolosu prekvapujúco svižný stroj: za šprint z pokoja 0 na rýchlosť 100 km/h v priebehu 10,8 sekundy sa auto tejto triedy vôbec nemusí hanbiť.

Naftové biturbo, ktoré je známe z viacerých úžitkových áut, teda dynamickou stránkou nesklame. Kritizovať nemožno ani jeho prejav. Najmä pri studených štartoch má štvorvalec hrubý zvuk, ale po zahriatí sa pekne upokojí a pri jazde pôsobí prekvapujúco civilizovane. Pochváliť musíme aj uspokojivo pracujúci automat spojený so systémom 4x4.

Mestskú prevádzku sme zvládli absolvovať
Mestskú prevádzku sme zvládli absolvovať
Zdroj: Marek Pokrývka

Navara NP300 je síce poriadny kusisko auta, no s motorom 2.3 dCi dokáže byť relatívne úsporná. Do dvojciferného teritória sa dostane akurát pri ťažkých nákladoch. Inak vie jazdiť za menej, mestskú prevádzku sme s ňou zvládli absolvovať s výsledkom rovných deväť litrov. Ani na diaľnici nie je turbodiesel prehnane smädný. Napriek nezanedbateľnej čelnej ploche a automatu si v našom prípade pýtal 8,1 l/100 km a na vidieku bol o necelý liter hospodárnejší. Na auto tejto veľkosti slušné čísla.

Civilizovaný charakter nemá iba pohonný reťazec tohto modelu, zaujal nás tiež podvozok. Vozidlo stojace na rebrinovom ráme má totiž viacprvkovú zadnú nápravu sľubujúcu dobré správanie na ceste. To spĺňa len čiastočne.  V pomalom tempe sa totiž na nedokonalostiach asfaltu japonské vozidlo otriasa a poskakuje, no vo vyšších rýchlostiach začína fungovať podstatne lepšie.

Podvozok pick-upu funguje lepšie vo vyšších
Podvozok pick-upu funguje lepšie vo vyšších
Zdroj: Marek Pokrývka

Najmä pri jazde mimo mesta pôsobí Navara komfortne a svojim hojdavým prejavom vzbudzuje pocit veľkého člnu. No v priečnom smere sa žiadne veľké plávanie nekoná. Napriek svojmu naladeniu vie dvojtonové auto poslúchať povely ľahkého volantu, v rámci triedy ponúka dobré jazdné vlastnosti. Výraz „obratný“ však v prípade takéhoto automobilu znie trochu vtipne.

Samozrejme, pick-up neprišiel o svoje terénne schopnosti a zvláda podstatne viac než mnohé SUV. V tom má prsty aj systém 4x4 s tromi režimami. V bežných podmienkach si vystačí so zadnou nápravou, v skutočnom teréne využije režim 4LO uľahčujúci prejazd náročných úsekov.

V cene navigácia aj bezkľúčový vstup

Na slovenskom trhu štartuje Nissan Navara na čiastke 25 270 eur. Za základnú cenu si možno kúpiť úžitkovo orientovanú verziu King Cab, slabšie naladený turbodiesel s manuálom a vybavenie Visia. My sme však mali k dispozícii opačný koniec ponuky. Dvojitá kabína, stádo 190 koní, automat a úroveň Tekna stojí v našich končinách minimálne 38 010 eur.

Dostupných príplatkov k najvyššej úrovni
Dostupných príplatkov k najvyššej úrovni
Zdroj: Marek Pokrývka

Táto čiastka nie je nízka, od nej sa však už nemožno veľmi vzdialiť. Dostupných príplatkov totiž nie je veľa. V cene sú osemnásťpalcové disky, LED svetlomety, panoramatická sústava kamier, navigácia, vyhrievanie predných sedadiel či bezkľúčový vstup. Skúšaný model k tomu pridal ešte zopár detailov. Pod finálnu cenu 41 400 eur sa podpísal výrazný žltooranžový lak, strešné okno a kožené čalúnenie.

Pick-up nás zaujal civilizovanosťou

Nissan Navara tretej generácie dokazuje, že automobilov s ložnou plochou sa netreba báť. Úžitkové gény sú v japonskom pick-upe slušne potlačené. Je to síce stále poriadny kusisko auta a v nižšom tempe poskakuje na nerovnostiach, no inak mu veľmi niet čo vytknúť.

Pred zástupcami SUV sa Nissan Navara NP300 nemusí
Pred zástupcami SUV sa Nissan Navara NP300 nemusí
Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo nás zaujalo najmä svojou civilizovanosťou. Vybavením, prejavom motora a prevodovky či komfortom podvozka sa Navara NP300 pred zástupcami kategórie SUV nemusí hanbiť. Pozitívne hodnotíme tiež pomer dynamiky a spotreby. Nissan má pritom odpoveď aj pre ľudí, ktorí by toto vozidlo odmietali len pre otvorenú ložnú plochu: v ponuke má fabrickú presklenú nadstavbu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
2 298 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
1 500-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 330 mm
Šírka
1 850 mm
Výška
1 840 mm
Rázvor náprav
3 150 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 958 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 033 kg
Užitočná hmotnosť
1 052 kg
Celková hmotnosť
3 010 kg
Objem batožinového priestoru
-
Objem palivovej nádrže
80 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
8,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,0 l/100 km
Mesto - počas testu
9,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
183 g/km
Emisná norma
Euro 5 B+
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 25 270 €
Základná cena verzie
od 38 010 €
Cena testovaného exemplára
41 400 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia