Vo svete automobilov má Rolls-Royce výnimočné miesto. Tejto anglickej značke sa počas vyše storočia podarilo získať ultimátny status z hľadiska luxusu a prakticky žiaden iný výrobca nemá vo svojom portfóliu skutočných súperov pre jej produkty. Či už sa jedná o imidž alebo cenu.

Limuzína Rolls-Royce Phantom Series II
Zdroj: Peter Korček

Továreň sídliaca v Goodwoode produkuje v súčasnosti dve modelové línie. Pri tej nižšej sa rozhodla označiť kupé Wraithkabriolet Dawn, čím ich odlíšila od východiskového sedanu Ghost, no vyššia má bez ohľadu na karosériu krstné meno Phantom. Nám sa už počas ostatných rokov podarilo skúsiť si niekoľko áut tejto značky. Vyskúšali sme si aj otvorenú verziu vlajkovej lode, ktorá nesie prívlastok Drophead Coupé. Teraz však prišiel rad na model tvoriaci esenciu áut Rolls-Royce.

Neopozeraný aj po dvanástich rokoch

Štvordverový fantóm je na svete už viac než jednu dekádu, ale stále ide na cestách o ojedinelý zjav. Vďaka tomu je neopozeraný aj po dvanástich rokoch od svojho uvedenia. Tri roky dozadu prešiel úpravami pod hlavičkou Series II, ktorých hlavnou súčasťou bola náhrada okrúhlych svetlometov za hranaté exempláre vybavené diódami. Okrem toho sa zmenilo niekoľko ďalších detailov.

Britský sedan prerastá autá vyššej strednej
Zdroj: Marek Pokrývka

Modernizácia nijako neobmedzila vznešenosť, ktorá z tohto automobilu vyžaruje. Obrovský vzpriamený gril z pochrómovaných priečok korunovaný soškou Spirit of Ecstacy mu dáva nezameniteľnú auru. Dlhočizná predná kapota ležiaca nad pásom bežného človeka, obrovský zadný previs či zadné dvere otvárané proti smeru jazdy, to všetko patrí k výnimočnosti tohto auta.

Majestát vlajkovej lode Goodwoodu však v nemalej miere pramení v jeho čírych rozmeroch. S celkovou dĺžkou 5 842 mm o meter prerastá autá vyššej strednej triedy. Mimochodom, stále hovoríme o „krátkej“ verzii sedanu Phantom. Na šírku jej chýba jeden centimeter do dvoch metrov, výška je 1 638 mm a medzi osami kolies sa nachádza až 3 570 milimetrov. Je to teda poriadny obor.

Moderné technológie s retro fasádou

V týchto veľkorysých mantineloch sa nachádza sieň zasvätená luxusu, ktorá dokáže pojať piatich pasažierov. Výnimočnosť v nej srší z každého detailu. Rolls-Royce je synonymom konzervatívnosti a nehovorí sa to len tak. Množstvo vecí sa vo fantómovi ovláda inak, než sme zvyknutí z moderných áut. Príkladom je klimatizácia, ktorú si pasažieri prispôsobujú farebnými kolieskami a pochrómovanými paličkami pri kruhových výduchoch. Nejde však o jediný prvok zaváňajúci minulosťou.

Sieň pre piatich pasažierov je zasvätená luxusu
Zdroj: Marek Pokrývka

Súčasťou retro fasády je aj obrovský volant s tenkým vencom či drevený panel uprostred palubnej dosky hostiaci analógové hodinky. Ten sa dokáže preklopiť. Spod neho sa vynorí displej multimediálneho systému, ktorým nie je nič iné než iDrive z modelov BMW. Pre produkty z Goodwoodu má síce svojskú grafiku, ale disponuje všetkými modernými technológiami prevzatými od materskej spoločnosti. Okrem obrazovky je pritom skryté aj jeho ovládanie. To je potrebné vyklopiť z lakťovej opierky, ktorá obsahuje aj tlačidlá na prispôsobenie sedadiel.

K spomínaným ukrytým technológiám patria obrazovky určené pre vzadu sediacich členov posádky, ktoré sú súčasťou výklopných drevených stolíkov na chrbtovej strane predných sedadiel. Okrem ovládania všetkého možného dovoľujú sledovať televízne vysielanie, navigačný systém či filmy. Ak sa k pozeraniu žiada šampanské, stačí otvoriť chladničku umiestnenú v základni zadného gauča. Po tejto skúsenosti už vieme, ako sa každý deň môže cítiť moderný šľachtic...

Na displeji pre zadných pasažierov možno sledovať
Zdroj: Marek Pokrývka

Materiály bez akýchkoľvek kompromisov

Medzi dôležité súčasti pocitu, ktorý toto auto dáva svojim pasažierom, patrí vyhotovenie a materiály. Tie sú bez akýchkoľvek kompromisov. Každý interiér Rolls-Royce je vyšperkovaný do najmenšieho detailu a pokrýva ho v prvom rade obrovské množstvo zvieracej kože tej najfajnovejšej sorty. Okrem toho sú tu obkladové panely z výberového dreva a veľa naoko kovových detailov, ktoré sú skutočne kovové. Pre brušká prstov je kabína anglickej limuzíny veľkolepým prostredím.

Dobré miesto pre život tu však nájdu aj zadky ctenej posádky. Mäkké kožené kreslá im ponúkajú výnimočné pohodlie a je úplne jedno, na ktorom mieste sedíte. Vráťme sa však za velikánsky volant. S ním treba vedieť dobre narábať: aj napriek asistencii elektronických systémov a pomerne veľkému uhlu vytočenia predných kolies nie je manévrovanie s touto limuzínou prechádzka ružovou záhradou. Centimetre jednoducho nepustia.

S volantom anglického fantóma treba vedieť dobre
Zdroj: Marek Pokrývka

V bežnom živote so sebou prináša veľkosť tohto auta niekoľko nečakaných problémov. Napríklad s klasickými závorami, rozšírenými okrem iného v nákupných centrách, sa vozidlo vôbec nekamaráti. Predná časť auta je jednoducho príliš dlhá. Kým by sa vodič dostal pohodlne k ovládaciemu panelu, soška Spirit of Ecstasy by už musela byť za rampou...

Pohodlie dotiahnuté do extrému

Jednou z vecí, ktoré v automobilke Rolls-Royce stavajú na piedestál, je jazdný komfort. Vlajková loď ide v tomto smere ešte ďalej než jej menší príbuzní. Už tí síce ponúkajú výnimočné pohodlie, ale v type Phantom je dotiahnuté do extrému. Toto auto má namiesto podvozka husté obláčiky. Samozrejme, v skutočnosti ide o špecificky naladené vzduchové pruženie.

Vzduchový podvozok sedanu ignoruje bežné
Zdroj: Peter Korček

Jazda na limuzíne ohúri svojim pokojom a to dokonca aj na slovenskom asfalte. Bežné nedokonalosti povrchu veľký sedan kompletne ignoruje. Stoický pokoj počas plachtenia dokážu narušiť iba väčšie nerovnosti, ktorých v našich končinách nie je málo. Ani tie však podvozok nerozhodia. Posádku o nich síce informuje, ale inak ich výborne filtruje: mechanicky i akusticky.

K všeobecnému pokoju na palube anglického koča prispieva aj pohonná jednotka. Benzínový dvanásťvalec s vidlicovým usporiadaním a objemom 6,75 litra pradie zamatovou melódiou, ktorú za normálnych okolností počuť len ak napnete uši. Oproti tomuto nenápadnému ševeleniu sa aj výkonné kupé Wraith zdá ako automobil s hlučným motorom.

Dvanásťvalec s výkonom 338 kW (460 k) zamatovo
Zdroj: Marek Pokrývka

Silný dvanásťvalec bez drámy

Dvanásťvalcová strojovňa sa napriek absencii prepĺňania vôbec nemusí veľmi snažiť na to, aby zhruba 2,6 tony vážiaci kolos rozhýbala. Disponuje totiž maximálnym výkonom 338 kW (460 k) a krútiacim momentom 720 Nm. Vďaka tomu je zrýchlenie 0-100 km/h vecou 5,9 sekundy. Na tom sa podieľa aj nepozorovateľne pracujúci osemstupňový automat.

Akceleráciou teda Phantom strčí do vrecka kadejaké hot-hatche, ale necelých šesť sekúnd na stovku v ňom nepôsobí nijako ohromujúco. Ani pedál zaborený do ovčej vlny na podlahe pasažierov nevystraší. Pohon dá vodičovi vedieť, že úctivo akceptuje jeho požiadavku o maximálnu akceleráciu, na rýchlomere sa následne po malej chvíľke objaví želané číslo. Bez váhania a bez drámy.

Phantom dokáže stovku zdolať za 5,9 sekundy
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri tuzemskom diaľničnom limite máte v tomto aute pocit ako keby ste šli relaxačným vidieckym tempom. Na rýchlostné cifry si však treba dať pozor a dôvodom nie je len hrozba pokuty od polície. Brzdy sa totiž napriek štedrým rozmerom s hmotnosťou auta pasujú viac než silný motor. Kilogramy cítiť aj pri rýchlejšom rezaní zákrut. No snažiť sa o nejaký športový štýl jazdy s týmto autom je úplný nezmysel, jeho podvozok je vyladený na niečo celkom iné: komfort bez limitov.

Svet fantómov má jedinečné čaro

Rolls-Royce Phantom je mnohými označovaný za najluxusnejšie auto sveta. Po osobnej skúsenosti môžeme s týmto titulom súhlasiť, čo má niekoľko dôvodov. Od vznešeného dizajnu cez vyšperkovaný interiér až po zamatovo hladký dvanásťvalec s vysokým výkonom. Zabudnúť netreba ani na vzduchové pruženie poskytujúce excelentný komfort jazdy. Hlavný dojem, ktorý v nás limuzína zanechala, je však výnimočnosť. Jazda v tomto aute má jedinečné čaro a bez ohľadu na pozíciu v interiéri si ju nezmýlite s ničím iným.

Vstupenka do sveta Rolls-Royce stojí státisíce
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, previezť sa na šľachtickom vozidle a mať naň peniaze je niečo celkom iné. Vstupenka do sveta fantómov stojí státisíce. Takmer žiaden zákazník sa pritom neuspokojí s nejakým štandardom, ale limuzínu si prispôsobuje k obrazu svojmu. Cena sa tak pokojne vyšplhá aj k pol miliónu eur. Pri takejto sume je už jasné, že nik nebude riešiť spotrebu prevyšujúcu v meste 25 litrov. To sú záležitosti pre plebs, nie pre majiteľa automobilu značky Rolls-Royce...

Zdroj: Marek Pokrývka