Rím skorých šesťdesiatych rokov. Nie, že by som to mohol zažiť, som z roku 1973, ale tlačové materiály Ferrari mi to jasne vykresľujú. Krásne ženy v letných šatách vysedávajú v kaviarňach zatiaľ čo signore s klobúkom a v pásikavom saku letí okolo v 250 GTO. Jedno Barolo a žartovný flirt na skoré popoludnie – la dolce vita. Tento životný pocit chce Ferrari transformovať do modernej doby.

Čistá zadná časť s konkávnou plochou je inšpirovaná modelom 250 GT Lusso.
Čistá zadná časť s konkávnou plochou je inšpirovaná modelom 250 GT Lusso.
Zdroj: Auto Bild

Ferrari Roma sa hodí k elegancii. 812 Superfast so svojim silným motorom V12 prináša skôr agresívny pocit, Portofino so svojou skladacou strechou obsluhuje celkom inú klientelu a GTC4 Lusso ako Shooting Brake hrá rolu čudáka. Roma má na palete Ferrari zastupovať jemnosť. Darí sa jej to výborne, lebo jej svojbytný dizajn len ťažko niečo prekoná.

Niekoľko kolegov hneď začalo vykrikovať: „Aston Martin!“ K tomu im poviem: Vyčistite si okuliare. Áno, cieľová skupina Romy a DB11 ba sa mohla pretínať, ale vzhľadovo je Roma celkom samostatná. Integrovaný žraločí nos vo farbe karosérie, vodorovné línie na boku, dizajnové citácie historických ikon v spojení s modernou rečou. Dvojitá quadriga na zadnej časti. Hore štvorica zadných svetiel v novej interpretácii integrovaná do odtrhovej hrany, dolu revú výfukové koncovky veľkosti hrncov.

Moderný interiér s ušľachtilým spracovaním. Všetko je orientované na vodiča.
Moderný interiér s ušľachtilým spracovaním. Všetko je orientované na vodiča.
Zdroj: Auto Bild

Aj v dobe ekologického šialenstva prúdi Rome z výfukov taký akustický ohňostroj, že okoloidúci zdvíhajú oči od smartfónov a inštinktívne otáčajú hlavy. Chraptivý osemvalec je pritom v porovnaní s F8 Tributo ešte celkom držaný na uzde. O pol oktávy temnejší, pomocou dvoch turbodúchadiel vyladený na výkon 456 kW (620 k), si spieva svoju pieseň. Lusknutím prstov na tlstom koženom volante sa vodič gentleman dostáva do tiesne. Lebo pri zrýchlení 3,4 sekundy hrozí stále nejaká pokuta.

Všetko sa odohráva s nedbalou eleganciou. V zlomku sekundy preradí osemstupňový dvojspojkový automat prevodový stupeň. Prevodovka je z vývoja spoločnosti Getrag a nachádza aj aj v hyperšportovom modeli SF90 Stradale. Aktívny vodiči si ju tak či tak prepnú hneď do manuálneho režimu, v ktorom si vychutnajú jej odozvu najlepšie. Vtedy DKG presvedčí o svojich kvalitách, lebo niekoľko spínacích povelov smerom dolu v krátkom slede za sebou auto pekne spomalí a čisto prevedie vlásenkou Piemontských hôr.

Kto chce, dostane charakteristickú integrovanú masku chladiča aj v kontrastnej farbe.
Kto chce, dostane charakteristickú integrovanú masku chladiča aj v kontrastnej farbe.
Zdroj: Auto Bild

Prevodovka je presná a má šialene haptickú spätnú odozvu. Škoda, že pádla sú upevnené pevne na stĺpiku riadenia a neotáčajú sa spolu s volantom. To nás znervózňuje. Keď sa už Ferrari rozhodlo použiť koncepciu ovládania, že vodič musí mať ruky stále na volante, potom by mali byť aj pádla neustále v dosahu, ale pri otočení volantu o 90 stupňov je radenie úplne nemožné. Lenže to je aj jediný a zároveň posledný kritický bod...

Presné riadenie a v režime ESC-off nádherne hravá zadná časť podvozku sú svetovou triedou. Hoci marketing Ferrari chce z Romy robiť poslušný klzák, náš „pocitometer“ hovorí: čistokrvná jazdecká mašina!