Koncern Volkswagen Group už dlhé roky patrí, minimálne čo sa počtu vyrobených vozidiel týka, spolu s Toyota Motors na absolútnu špičku automobilového priemyslu. V porovnaní so svojim najväčším konkurentom však Nemcom v ponuke dlhé roky chýbal veľký pick-up. Toyota Hilux už terén brázdi niekoľko dekád.

Dizajnovo patrí pick-up Volkswagenu k tým najpodarenejším zástupcom segmentu
Zdroj: Filip Kadlečík

Teraz sú však vo Wolfsburgu presvedčení, že na konkurenciu v podobe spomínaného Hiluxu či ďalších tradičných pick-upov, ako sú Ford Ranger, Mitsubishi L200 či napríklad Nissan Navara, našli odpoveď. Má ňou byť Amarok vybavený vznetovým agregátom s koncepciou V6. Ponúkne však aj niečo viac, ako “len” poriadne výkonný motor?

Má na sebe magnet

Kráľom dnešného trhu sú jednoznačne automobily SUV a práve vďaka tomu sa nájde čoraz viac klientov, ktorí sú ochotní siahnuť aj po pick-upe. Tie sú od bežných zástupcov športovo-úžitkového segmentu ešte o triedu väčšie, no zároveň na prvý pohľad prinášajú vyšší pocit bezpečnosti či viac prehľadu v akejkoľvek dopravnej situácii.

Prednú časť zdobia bi-xenónové svetlomety s dennou LED trubicou
Zdroj: Filip Kadlečík

Tieto dojmy sú však veľmi subjektívne. Objektívne možno určite povedať, že ak vodičovi na ceste chýba sebavedomie, Amarok mu ho dodá. Nie je totiž len praktickým pracantom, ale zároveň aj štýlovým doplnkom. Najmä v nami testovanom vyhotovení Aventura bol, podľa nášho názoru, až prezdobený.

Prednej časti niet čo vyčítať. Pomerne krátky previs a zrezaný nárazník zaručujú výborné nájazdové uhly. Čelnú masku ozdobenú chrómovanými lištami dopĺňajú svetlomety, ktoré kombinujú bi-xenónovú a LED technológiu. Ich svetelný podpis vyzerá štýlovo a Amarok si vďaka nemu s iným autom určite nepomýlite. Oceňujeme aj fakt, že hmlovky nie sú nalepené pri zemi, ale dosť vysoko. Vďaka tomu ich len tak ľahko nezničíte.

Tlmené svetlá svietia výborne, dobre funguje aj prisvetľovanie do zákrut, výhrady však máme proti diaľkovým svetlám, ktoré svietia skôr do diaľky, než do širky
Zdroj: Filip Kadlečík

Z profilu samozrejme ide o bežný pick-up, v tomto segmente ťažko vymyslieť niečo nové. Charakteristické sú obrovské blatníky, v ktorých aj disky kolies s priemerom 18” vyzerajú byť neadekvátne malé. Môže za to najmä rozsah pruženia a zdvih tlmičov, ktoré sú predsalen stavané na poriadnu záťaž.

Pri obliadke bočnej časti sme zároveň našli veľký nedostatok, ktorý by sme z Amaroka okamžite odstránili. Sú ním stupačky z nerezovej ocele, ktoré sú štýlové, no neplnia prakticky žiadnu funkciu. Auto síce je vysoké, no nastupuje sa do neho ešte pomerne komfortne, takže v praxi ich vôbec nepotrebujete. Naviac, v teréne zbytočne znižujú svetlú výšku vozidla a tým limitujú jeho schopnosti.

Nástupné schodíky sú síce efektné, no pri prechode cez vrchol kopca zbytočne uberajú zo svetlej výšky
Zdroj: Filip Kadlečík

Zadná časť pick-upov taktiež neposkytuje veľa priestoru na dizajnérske čarovanie. Je pomerne jednoduchá, tvorí ju efektný ochranný rám umiestnený na korbe, zadný nárazník v rovnakom farebnom vyhotovení a skupinové koncové svetlá s charakteristickou architektúrou.

Môže sa zdať, že na výklopnom čele korby prakticky niet čo pokaziť, no opak je pravdou. To, ktoré zadržiava náklad Amaroku je prekvapivo ľahké, vďaka čomu prácu s ním zvládne doslova aj dieťa. To sa napríklad o Toyote Hilux povedať nedá. V našej úprave bola korba wolfsburgrského pick-upu chránená zaťahovacou roletou. Manipulácia s ňou vyžaduje trochu cviku, no vďaka praktickému popruhu je po čase pomerne jednoduchá.

Tento popruh vám uľahčí manipuláciu s roletkou korby
Zdroj: Filip Kadlečík

Testovaný Amarok bol vybavený balíkom Aventura, ktorý ďalej obohacuje najvyššiu verziu Highline. Ako sme sa už zmienili, auto vďaka nemu vyzerá naozaj výborne a je doslova magnetom na pohľady. V reálnom živote by nám však vôbec nechýbala a pick-up by zo svojich vlastností nič nestratil. Práve naopak, v drsných podmienkach by ste sa o vozidlo aspoň menej báli.

Závidieť mu môžu aj bežné autá

Kabína vozidla vás po nastúpení doslova šokuje. Už spomínaná Toyota Hilux je pre tento test akýmsi benchmarkom, preto sa opäť nevyhneme porovnania. Interiér pracovného Japonca je totiž výborný a na účely vozidla možno až zbytočne prepracovaný. Amarok je však ešte o kus ďalej. Od bežného auta by ho laik prakticky nerozoznal. Ba čo viac, množstvo štandardných “osobákov” kvalitou vyhotovenia a výbavou s prehľadom zatieni.

Takýto interiér by v úžitkovom pick-upe čakal len málokto
Zdroj: Filip Kadlečík

Príplatkové sedadlá ErgoComfort sa dajú nastaviť presne podľa potrieb vodiča, potiahnuté sú kvalitnou kožou a poskytujú nadštandardné pohodlie. Rovnako je na tom volant, ktorý možno poznáte aj z iných modelov automobilky. Vskutku, čo sa ergonómie či komfortu vodiča a spolujazdca týka, Amaroku niet čo vyčítať.

Pozitíva sa dajú nájsť aj v druhej rade sedadiel. Najväčším je fakt, že sedáky sa dajú vyklopiť, čo určite poteší najmä psíčkarov. Zároveň však tento priestor môže slúžiť na odloženie batožiny vodiča a spolujazdca. Predsalen, voziť kufrík palubných rozmerov na korbe znamená, že na niekoľkokilometrovej ceste po nej hore-dole nabehá desiatky metrov.

Amarok síce v interiéri ponúka menej miesta ako konkurencia, všetko však dobieha veľkou korbou
Zdroj: Filip Kadlečík

Samotná kabína však určite nie je bezchybná. Vyslovene nám prekážala napríklad lakťová opierka, ktorá síce slúžila dobre, no len do okamihu, kým ste ju neotvorili. Pri manipulácii s ňou boli obavi, či nám nezostane v ruke, namieste. S prehľadom ide o najväčšiu škvrnu na inak kvalitnom vypracovaní interiérových prvkov.

Čo sa priestorovej ponuky týka, Hilux subjektívne pôsobí rozmernejšie. Či už ide o dĺžku miesta pre kolená alebo šírku v oblasti ramien. Všetko vám však vynahradí veľmi praktická korba. Jej výhodou je, že na ňu europaletu zmestíte priamo medzi zadné podbehy kolies, čo by sa v praxi malo pretaviť do lepšej stability.

Za ďalší výraznejší nedostatok by sme označili infotainment, ktorý si už svoje odslúžil. Na druhú stranu treba podotknúť, že pracuje spoľahlivo a logicky. Naviac, ako jeden z mála prostredníctvom cúvacej kamery poskytuje priamy pohľad na prívesné zariadenie.

Volant je výborný, prevzatý je z iných modelov VW
Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka tomu k vozíku či väčšiemu prívesu nacúvate bez akejkoľvek asistencie a úplne pohodlne. Treba brať ohľad aj na to, že v prípade takto vybaveného vozidla by z neho použitie najnovšieho informačno-zábavného systému prakticky spravilo konkurenciu pre Touareg.

Pohodlná rezerva

Fakt, že tento Amarok nie je úplne obyčajný pick-up spoznáte najmä vďaka nápadným štítkom s označením V6. Tie naznačujú, že pod kapotou tohto pracanta sa nachádza vznetový agregát s objemom 3.0 l, výkonom 165 kW (224 k) a krútiacim momentom 550 Nm. Ak by ste náhodou potrebovali vyšší výkon, funkcia Overboost vám krátkodobo dodá ďalších 15 kW (20,4 k). Premietnuté do praxe to znamená, že Amarok V6 má stále pohodlnú rezervu.

Absolútny klenot vozidla - vidlicový šesťvalec pri ktorom vám absolútne neprekáža, že spaľuje naftu
Zdroj: Filip Kadlečík

Tentokrát však nehovoríme o konkurencii, ale o používaní v reálnych podmienkach. Automobil mal dostatok pary aj pri plnom zaťažení. Vďaka vysokému krútiacemu momentu by toho pravdepodobne odviezol aj viac, než sa na jeho korbu reálne zmestí. Newtonmetre nám prišli vhod aj pri jazde terénom, kde pohonnej jednotke s prehľadom stačilo fungovanie v bežnom rozsahu otáčok.

Uznanie treba vyjadriť aj na adresu osemstupňovej samočinnej prevodovky. Prispieva k tomu, že auto dokáže výborne pracovať s masívnou porciou krútiaceho momentu a to prakticky bez zásahu šoféra. Jej reakcie sú vo väčšine situácií promptné a bezchybné. Slabinu sme odhalili len pri kickdowne - niekedy dlhšie váha, kým sa definitívne rozhodne podradiť.

O mohutnosti tohto auta svedčí aj fakt, že na ňom vyzerajú byť malé aj 18" disky kolies
Zdroj: Filip Kadlečík

V teréne je negatívom fakt, že Amarok disponuje uzávierkou diferenciálu len na zadnej náprave. Niežeby kvôli tomu zapadol každých pár metrov, na tvrdý off-road v najťažších podmienkach sa však hodí menej, než napríklad spomínaný, lepšie pripravený, Hilux.

Komfort ako v Mercedese

Naftovému trojlitru a samočinnej prevodovke chutí aj dynamická jazda, o tom niet pochýb. Od tohto typu auta by to nikto nečakal, no posádku dokáže pri akcelerácii doslova zatlačiť do sedadiel. Prekvapené pohľady ľudí, ktorí tento pocit zažili, hovorili samé za seba. Teší nás, že vynikajúcemu motoru sekunduje rovnako výborne naladený podvozok.

Zadná časť nás potešila ľahkým čelom, ktoré je veľmi ľahké
Zdroj: Filip Kadlečík

Tentokrát si však netreba slovíčko “výborne” asociovať so športovými či dynamickými vlastnosťami. Áno, s Amarokom V6 TDI je možné užiť si aj kopu zábavy, limitom je však jeho hmotnosť a vysoké ťažisko. Mimo spevneného povrchu to kompenzuje pretáčavým šmykom vďaka ľahkej zadnej časti, no na asfalte taký predvídateľný nie je.

Keď sa “utrhne” kolos s hmotnosťou dve tony, tak s tým vodič vo vyššej rýchlosti už veľa neurobí. Myslieť na to treba aj pri brzdení. Povahou na cestách nejde o agilné auto vhodné na rýchlu jazdu okreskami, ale skôr o diaľničný krížnik. Tam sa naplno prejavia najsilnejšie stránky pick-upu - pohodlný a nečakane tichý chod.

Skvelá kamera vidí aj guľu - pri cúvaní je neoceniteľnou pomôckou
Zdroj: Filip Kadlečík

Podvozok cestu doslova žehlí, už po prvých kilometroch nám napadlo, že tento pick-up sa snáď komfortom môže rovnať aj s nedávno testovaným Mercedesom triedy E. Samozrejme, ide o jemné zveličenie, no plavnú jazdu na tejto úrovni by ste v tomto segmente od auta neočakávali. Dôležitý je aj fakt, že napriek veľkému aerodynamickému odporu sa do kabíny dostáva len minimum hluku aj pri tempe 130 km/h.

Dobrý pomer výkonu a spotreby

Aerodynamický odpor a vyššia hmotnosť sa šak prejavia na spotrebe. Pick-up s pohotovostnou hmotnosťou presahujúcou 2 000 kg si podľa automobilky na 100 km jazdy v kombinovanom cykle priemerne vypýta 7,8 l nafty. V meste má spotrebovať 8,6 l/100 km, na okresných cestách zasa 7,3 l/100 km.

Toto logo je zárukou exkluzivity a zábavy
Zdroj: Filip Kadlečík

Test ukázal že automobilka bola príliš optimistická. Mohutný Amarok s agregátom 3.0 V6 TDI podľa našich meraní v meste na 100 km jazdy spotrebuje 10,2 l nafty. Na diaľnici je dokonca ešte o deci úspornejší. Najlepšie sa mu dýcha na okreskách, kde spotreba viac-menej sedí s udávanou. Počas nášho merania mimo obce totiž na 100 km potreboval 7,5 l paliva.

Na konečnom vysvedčení teda v kombinovanom cykle svieti spotreba 9,3 l/100 km. Po zohladnení výkonu a hmotnosti vozidla ju považujeme za adekvátnu. Do úvahy treba totiž brať aj obrovské množstvo vzduchu, ktoré tento “mamut” pred sebou neustále tlačí. Samozrejme, pri plnom zaťažení či v teréne Amaroku chutí podstatne viac.

Prémiový pick-up aj cenovka

Najlacnejší Amarok V6 TDI DoubleCab si Volkswagen cení na 38 268 eur. Štýlové a komfortné vyhotovenie Aventura zasa automobilka ponúka od 50 184 eur. V našom prípade ešte cenovku nafúkol bohatý zoznam príplatkových prvkov, koniec-koncov sa ustálila na hodnote 59 507 eur. Pre porovnanie, tento Hilux stál v testovanej konfigurácii 44 700 eur.

Za pracovné auto to určite nie je malá čiastka, no Amarok môže bez akýchkoľvek obmedzení slúžiť aj ako vozidlo na denné používanie. To je jednou z jeho najväčších výhod. Nie nadarmo ho VW rád označuje ako prémiový pick-up. Ak by sme si však mali vybrať my, motor by sme zachovali v danej konfigurácii, no ubrali by sme na “zbytočnej” výbave, ktorá len dotvára aj tak dosť drsný image vozidla.

Eso v rukáve

Keď sa vo VW rozhodli, že vstúpia do segmentu pracovných pick-upov, nevykročili tou najsprávnejšou nohou. Niežeby bol Amarok v minulosti zlý, no s aktuálnym sa rovnať nemôže. Tentokrát do plachiet Wolfsburgu zavial poriadne silný vietor a úžitkové auto, ktoré sa nezľakne terénu, sa naozaj podarilo. Dá sa povedať, že Volkswagen prostredníctvom agregátu V6 TDI vytiahol eso z rukáva.

Amarok je nielen dobrým pracantom, ale aj štýlovým a šoférskym autom
Zdroj: Filip Kadlečík

V aktuálnej ponuke si totiž v tomto ohľade hladá súpera len veľmi ťažko. Áno, je síce drahý, ale vodiča chytí za srdce. Mať na pravej nohe k dispozícii 550 Nm je opojný pocit, za ktorý by sme si z hľadiska šoférskeho zážitku radi zaplatili. Koniec-koncov sa teda zdá, že Amarok síce je drahý, no ponúka niečo naviac - štýl, image a hlavne zábavu za volantom. To vzhľadom na daný segment treba oceniť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 967 cm3
Max. výkon
165 kW/224 k
pri otáčkach
3 000 - 4 500/min
Max. krútiaci moment
550 Nm
pri otáčkach
1 400-2 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 330 mm
Šírka
1 855 mm
Výška
1 815 mm
Rázvor náprav
3 085 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 095 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 170 kg
Užitočná hmotnosť
985 kg
Celková hmotnosť
3 080 kg
Rozmery nakladacieho priestoru (DxŠxV)
1 555 x 1 620 x 508 mm
Objem palivovej nádrže
80 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
7,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,8 l/100 km
Mesto - počas testu
10,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
10,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
204 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 38 268 €
Základná cena verzie
od 50 184 €
Cena testovaného exemplára
59 507 €
Zdroj: Filip Kadlečík