ikona Audi Q7 a BMW X5

Testy Audi Q7 a BMW X5: Kto je kráľ luxusných SUV?

Foto: Auto BILD

15.6. 2015 15:59 Nové Audi Q7, ktoré sa vyrába na Slovensku, vyštartovalo bez okolkov rovno proti nepísanému kráľovi triedy BMW X5. Majú sa v Mníchove začať báť, alebo sa môžu nad odvážnym útokom len pousmiať?

Einstein mal pochopiteľne pravdu, všetko je relatívne, aj čas. Zatiaľ čo BMW v priebehu posledných desiatich rokov omladilo svoju X5 dvakrát, Audi vyrábalo v rovnakom období svoju Q7, odhliadnuc od malého faceliftu, bez väčších zmien. Naozaj pomerne dlho a asi aj to bude dôvod, prečo veľké, tučné Audi nemalo v posledných rokoch u zákazníkov a ani v porovnávacích testoch proti BMW žiadnu šancu.

Audi Q7 predchádzajúcej generácie žilo v tieni
Audi Q7 predchádzajúcej generácie žilo v tieni
Zdroj: Auto BILD

Q7 však nenechali v Ingolstadte dozrieť až do veku Matuzalema úplne dobrovoľne, za oneskorenie projektu môžu dve nové vedenia vývojového oddelenia počas krátkeho času. Veľké SUV teraz prichádza, a stratený čas doháňa množstvom špičkových technických riešení. Bude to stačiť na to, aby konkurovalo BMW?

Vzrušenie sľubujú už papierové údaje. Veď Q7 zhodila v maximálnych číslach až 325 kg, hoci je pravda, že tá najvyššia hodnota patrí verzii 2.0 TFSI so štvorvalcom, ktorá v Európe ani nebude dostupná. Lenže dobrých 200 kg sa im podarilo ušetriť aj na nosnom modeli s naftovým motorom V6 výkonu 200 kW (272 k). Audi tak síce stále váži dobré dve tony, ale zasa je približne o 75 kg ľahšie než BMW.

Vďaka mohutnej trojrozmernej maske chladiča je
Vďaka mohutnej trojrozmernej maske chladiča je
Zdroj: Auto BILD

Nižšia hmotnosť novej Q7 je citeľná v každej situácii, už pri zrýchlení sa zdá byť zreteľne agilnejšia než by naznačoval rozdiel 10 kW (14 k). Veľa však robí aj jej svalnatý šesťvalec, dosahujúci už pri 1500 ot./min. krútiaci moment 600 Nm. Zdá sa, akoby ani nezáležalo na tom, ktorý stupeň má dobre naladený osemstupňový automat práve zaradený, motor má sily stále dosť. Aj vďaka tomu vždy už veľmi skoro radí najvyšší možný stupeň.

So zníženou hmotnosťou si veľká loď so štyrmi kruhmi vystačí iba s 5,7 litrami na 100 km, vďaka čomu by cestovanie s ňou mohlo byť o trošku úspornejšie než s X5. Reálne však možno v bežnej každodennej premávke v obidvoch prípadoch počítať s priemernou spotrebou okolo 8 litrov nafty.

Nové Audi Q7 zhodilo oproti predchodcovi množstvo
Nové Audi Q7 zhodilo oproti predchodcovi množstvo
Zdroj: Auto BILD

Zdá sa však, že odlišnosti by sme mohli nájsť pri porovnávaní ponuky miesta v interiéri. A naozaj, aj tu opäť Audi ukazuje svoju veľkosť, ponúkajúc vo všetkých radoch sedadiel aj v priestore pre batožinu viac priestoru. Pri sklopených zadných sedadlách sa do Q7 dokonca zmestia dobré dva metre kubické, čo je o 200 litrov viac než dovoľuje BMW.

Ten najväčší pokrok však Audi spravilo v naladení podvozku. A pritom práve táto oblasť bola predtým jednoznačnou doménou X5, keď žiadne iné SUV nezvládalo vyváženie medzi plavným komfortom jazdy a športovou ovládateľnosťou tak dobre ako veľké BMW. Zlepšenie Q7 sa niekde prejaviť musí, minimálne, ak si zákazník dôkladne vyberie z toho, čo mu ponúka zoznam príplatkovej výbavy.

BMW X5 xDrive 30d
BMW X5 xDrive 30d
Zdroj: Auto BILD

Naše testovacie auto malo z extra položiek mimo štandardného cenníka vzduchové pruženie, ku ktorému je potrebné objednať si aj riadenie štyroch kolies. Takto vybavená Q7 dokáže odfiltrovať aj veľké nerovnosti a jej pruženie je na dlhých vlnách rovnako mäkké a plavné, ako bolo dlhú dobu zvykom iba pri luxusných sedanoch. A to všetko bez negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti, či dokonca pocitu nepresného riadenia.

BANNER300

No je tu ešte niečo, dynamický režim, ktorý viac ako päť metrov dlhú Q7 pocitovo zmenší do kompaktného formátu. So svojim konečne už nie tak voľným riadením dokáže Audi prášiť cez zákrutu spôsobom, ktorý by mu mohol závidieť dokonca aj sám koncernový brat Porsche Cayenne. BMW to všetko zvláda podobne dobre, ale iba podobne.

Kokpit Audi Q7, to je digitálna prístrojová
Kokpit Audi Q7, to je digitálna prístrojová
Zdroj: Auto BILD

Znamená to, že na novú Q7 nemáme žiadne kritické slová? V skutočnosti je ťažko na nej nájsť nejaké muchy. Kokpit sa zdá byť navrhnutý dobre, s rôznymi možnosťami ovládania jednotlivých funkcií, či už pomocou dotykovej obrazovky, tlačidiel na volante, či otočného tlačidla. Nie príliš technicky zdatných vodičov tak Audi isto zaskočí skôr, než relatívne konvenčne riešené BMW. A výrazne sa zlepšila aj kvalita hlasového ovládania.

Ale jasné, aj tieto luxusné SUV majú jeden háčik, či skôr poriadny hák. So základnou cenou 64 900 eur za Audi, alebo 62 300 eur za BMW sú obaja konkurenti skutočne drahí. A to nielen relatívne.

Záver:

Bez „keby“ a „ale“: Odteraz má najlepšie luxusné SUV Audi. Priestranné, napriek tomu hospodárne, komfortné a športové. Platí však, že BMW zaostáva len nepatrne a jazdí na podobne vysokej úrovni. Veľmi vyrovnané porovnanie.

Základné technické údaje

 
Audi
BMW
Typ/Model/Verzia
Q7 3.0 TDI quattro
X5 xDrive 30d
Motor
V6, prepĺňaný turbodúchadlom
šesťvalec, prepĺňaný turbodúchadlom
Umiestnenie motora
vpredu pozdĺžne
vpredu pozdĺžne
Zdvih. objem (cm³)
2967
2993
Max. výkon (kW/k/ot./min)
200/272/3250
190/258/4000
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
600/1500
560/1500
Prevodovka/
Počet stupňov
automatická/8
automatická/8
Poháňané kolesá
všetky štyri
všetky štyri
Rozmery d/š/v (mm)
5052/1968/1741
4886/1938/1762
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
2070/-
2145/-
Objem nádrže (l)
75
85
Objem kufra (l)
890-2075
650-1870
Max rýchlosť (km/h)
234
230
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
6,3
6,8
Norm. spotreba (l/100 km)
5,7
5,9
Emisie CO2 (g/km)
149
156
Základná cena modelu (eur)
64 900
62 300

Video

Diskusia