ikona

Testy Mazda CX-30: SUV rieši nedostatky trojky

Foto: Mazda

25.7. 18:36 PRVÁ JAZDA Japonská novinka zaujme navonok mohutnými plastmi. V interiéri čerpá z príbuzného hatchbacku, no ponúka viac miesta na zadných sedadlách i v batožinovom priestore. Výborné jazdné vlastnosti zostali.

Rozširovanie zoznamu športovo-úžitkových vozidiel patrí už niekoľko rokov medzi hlavné aktivity nejedného výrobcu. Viacerí svoju paletu rozširovali obomi smermi a zároveň vypĺňali medzery medzi existujúcimi produktmi. Zalepiť takýto prázdny priestor sa rozhodla aj Mazda. Videla ho medzi typmi CX-3 a CX-5, pričom do tejto štrbiny uviedla novinku pokrstenú ako CX-30.

Japonské SUV stojí na rovnakej technike ako príbuzný kompakt
Japonské SUV stojí na rovnakej technike ako príbuzný kompakt
Zdroj: Marek Pokrývka

Toto netradičné označenie použila japonská automobilka z jednoduchého dôvodu. Hierarchicky by sa sem síce hodilo číslo štyri, no pod názvom CX-4 už od roku 2016 poznajú zákazníci v Číne čosi iné. Pre hroziacu možnosť zámeny rôznych vozidiel v Hirošime uprednostnili takúto formu.

Trochu mätúce meno bokom, čo tá tridsiatka vlastne je? Jasné to bolo už pri jej ženevskom debute. Kompaktné japonské SUV stojí na rovnakej platforme ako Mazda3 a taktiež patrí k novej generácii áut tejto značky charakterizovanej navonok evolúciou dizajnového jazyka Kodo. Ako to s ním vyzerá v praxi? To sme sa vybrali zisťovať na medzinárodnú pôdu, kde sme za volantom mladej Japonky absolvovali prvé kilometre. A taktiež sme sa dozvedeli jej ceny platné pre slovenský trh.

Viac tmavých plastov i priestoru vzadu

Svoj genofond dáva typ CX-30 jasne najavo. Na prvý pohľad vyznáva rovnaké línie ako hatchback, no v skutočnosti majú súrodenci spoločných len zopár dielcov. Ani tvarovo zhodné svetlomety nie sú stopercentne identické. Denné svietenie tu zabezpečujú malé diódy umiestnené vedľa hlavných šošoviek, ktorým sekundujú tenké pásiky v plastovej časti nárazníka slúžiace zároveň aj ako smerovky. Zaujali nás efektom plynulého rozsvecovania sa i zhasínania.

Výrazným dizajnovým prvkom sú mohutné plastové dielce
Výrazným dizajnovým prvkom sú mohutné plastové dielce
Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto svetlá sú integrované do tmavého plastu, ktorý hrá v spodných partiách karosérie prvé husle. Mohutné dielce nájdeme okrem nárazníkov aj na dverách a najmä blatníkoch. Ich olemovanie je veľmi hrubé, čo z niektorých uhlov nepôsobí najlepšie. Dizajnéri sa tým snažili dať vozidlu optickú robustnosť. To sa im podarilo, SUV pôsobí o poznanie masívnejšie než Mazda3. Výslednému dojmu však padla za obeť časť dravosti a elegancie vlastnej východiskovému kompaktu.

Dojem mohutnosti celkom nekorešponduje s technickými parametrami. Mazda CX-30 je síce oproti príbuznému o viac než 10 centimetrov vyššia (1 540 mm), no zároveň je až o 65 mm kratšia (4 395 mm). Rázvor náprav sa zmenšil o celých 7 cm na 2 655 milimetrov. Aj napriek tomuto je vzadu o niečo viac miesta než v hatchbacku, pasažieri majú pár centi k dobru v oblasti kolien i hlavy. Ich vzdušnejší pocit ešte umocňujú o poznanie väčšie plochy skla v bočných častiach.

Vzadu je viac miesta než v trojke, ale súperi sú aj priestrannejší
Vzadu je viac miesta než v trojke, ale súperi sú aj priestrannejší
Zdroj: Mazda

V segmente však nájdeme aj priestrannejšie autá, čo platí aj pre batožinový priestor. Ten má objem 430 litrov. Nie je to zlé, ale viacerí konkurenti vedia ponúknuť o poznanie viac. Ani z hľadiska praktických riešení ako sú napr. upevňovacie háčiky či skladanie sedadiel Japonka neoslní.

Viac miesta sa podarilo konštruktérom vyhrabať upravenou konštrukciou sedadiel, na ktorých sa sedí vzpriamenejšie. Hľadaniu ideálnej pozície venovala Mazda veľkú pozornosť. Ide o úplnú alchýmiu, pre spotrebiteľa je však dôležitý výsledok. Teda príjemné tvarovanie kresiel. Vytknúť im možno akurát dĺžku sedacej časti vpredu, stehná by tu sedačky mohli podopierať aj lepšie.

Množstvo interiérových dielcov pochádza priamo z kompaktu
Množstvo interiérových dielcov pochádza priamo z kompaktu
Zdroj: Marek Pokrývka

Odhliadnuc od týchto aspektov je interiér vo veľkej miere prevzatý z klasického kompaktu. Palubná doska je až na pár detailov nedotknutá a rozdiely v nadväzovaní na centrálny tunel či tvaroch panelov dverí sú nanajvýš kozmetické. Je to problém? Ani náhodou, z hľadiska ergonómie je interiér veľmi dobrý a svojím vyhotovením či použitými materiálmi bez problémov znesie porovnanie s prémiovou triedou. Medzi hŕstku jeho špecifík patria aj farby koženého čalúnenia.

Jazdí takmer rovnako ako hatchback

V útrobách typu CX-30 sa nachádza platforma tvoriaca aj základ modelu Mazda3, pričom dvojicu spája tiež paleta motorov. Jej korunným klenotom je revolúcia menom Skyactiv-X. S ňou sme sa síce počas prezentácie detailne zoznámili, no nie pod kapotou SUV. Tam sme mali na výber dve už známe pohonné jednotky: atmosférický zážihový dvojliter Skyactiv-G1,8-litrový turbodiesel Skyactiv-D.

Japonskú novinku sme skúšali so základným benzínovým srdcom
Japonskú novinku sme skúšali so základným benzínovým srdcom
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri všetkých troch agregátoch ponúka Hirošima šesťstupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku aj pohon všetkých kolies, čo je veľká zmena oproti príbuzného kompaktu. Ten totiž systém AWD môže mať len pri karosérii hatchback a najsilnejšom srdci. V našom prípade padla voľba na konvenčný benzín bez štvorkolky, ktorý dopĺňalo ručné radenie.

Parametre tohto motora sa nijak nemenili. Dosahuje teda maximálny výkon 90 kW (122 k) a krútiaci moment 213 Nm, čo kompaktnému športovo-úžitkovému autu na bežné úlohy úplne postačuje. Pri snahe o razantnejšie zrýchlenie ho však treba hnať do otáčok. Vtedy ho aj trochu počuť, pri pokojnej jazde je však takmer nehlučný. Kultivovanosť je jeho silnou stránkou. Pochváliť môžeme tiež prevodovku, ktorej radiaca páka má príjemne presnú kulisu.

Pod kapotu nového SUV sa dostane aj revolučný motor Skyactiv-X
Pod kapotu nového SUV sa dostane aj revolučný motor Skyactiv-X
Zdroj: Mazda

K zachovaniu akej-takej dynamiky prispel fakt, že hmotnosť nerástla nijak rapídne. Rozdiel oproti hatchbacku dosahuje najviac nejakých 50 kilogramov. V priamom smere to necítiť a nemalo to ani zásadný vplyv na jazdné vlastnosti. Tie ovplyvnilo skôr vyššie položené ťažisko. Konštruktéri ale vyvinuli maximálne úsilie na to, aby negatívne dopady väčšej svetlej výšky obmedzili.

Pod karosériou má Mazda CX-30 presne 175 milimetrov priestoru. Na nejaký reálnejší terén je to málo, no vyjazdené koľaje či mestské obrubníky budú vďaka tomu menším problémom. Mimo asfaltu vodiči iste ocenia mohutné plastové brnenie zabraňujúce poškodeniu laku.

Japonka veľmi nie je do terénu, no na ceste jazdí veľmi dobre
Japonka veľmi nie je do terénu, no na ceste jazdí veľmi dobre
Zdroj: Mazda

Napriek športovo-úžitkovému charakteru vozidla sa konštruktéri nesnažili dať mu prevratné schopnosti na nespevnených povrchoch. Skôr bolo cieľom nepokaziť to, v čom trojka exceluje. To sa japonským inžinierom podarilo. Náklony karosérie v zákrutách sú držané na uzde, riadenie s akurátnym odporom je presné a SUV dokáže vodiča dobre vtiahnuť do deja. Jazdné vlastnosti sú výborné. Môže za to aj tuhšie naladenie pruženia, ktoré však aj na väčších 18-palcových kolesách ponúka dostatočný komfort. O prejazde výraznejších nerovností sa ale posádka dozvie.

Na slovenskom trhu stojí od 21 390 eur

Novú generáciu automobilov z Hirošimy inaugurovala Mazda3, ktorá zaujala expresívnym dizajnom, nečakane hodnotným a dobre vybaveným interiérom i výbornými jazdnými vlastnosťami. Medzi hlavné mínusy patrí miesto na zadných sedadlách a v batožinovom priestore.

Mazda CX-30 prináša univerzálnejší charakter za 1 400 eur navyše
Mazda CX-30 prináša univerzálnejší charakter za 1 400 eur navyše
Zdroj: Mazda

SUV odvodené od trojky rieši jej hlavné nedostatky, ponúka viac centimetrov pre vzadu sediacich i extra litre v kufri. Zároveň je vďaka svetlej výške univerzálnejšie. Dizajnovo sú príbuzní blízko seba, no typ CX-30 vymenil časť dravosti a elegancie za robustnosť.

Mazda si myslí, že novinka sa môže postupne stať v Európe jej bestsellerom. V ceste za dobrými predajnými číslami však zohrajú kľúčovú rolu ceny. Aktuálne už poznáme tie slovenské, tuzemský importér si za základný model Skyactiv-G122 s manuálom plánuje pýtať od 21 390 eur, čo je o 1 400 eur viac než v prípade hatchbacku. A výrazne viac oproti konkurencii.

Z novinky by mohlo byť najpredávanejšie auto značky v Európe
Z novinky by mohlo byť najpredávanejšie auto značky v Európe
Zdroj: Mazda

Dôvodom vysokej štartovacej priečky je finančná stratégia kopírujúca trojku. Cenník teda neobsahuje žiadne „holé-bosé“ modely, súčasťou štandardu sú 16-palcové disky kolies, LED svetlá, početné bezpečnostné systémy, adaptívny tempomat, head-up displej i navigácia. Priplatiť sa dá za strešné okno pakety Sound, Style, Safety alebo Luxury. Najdrahší je variant Skyactiv-X180 GT AWD AT Plus, ktorý stojí bez opcií 31 090 eur. Mazda CX-30 s týmto motorom príde do obchodov na jeseň.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia