ikona

Testy Malé autá proti sebe: Nevolajte nás drobci

Foto: AUTO BILD

1.1. 16:00 Čo, prosím, znamená malé? Určite také nie sú tieto šikovné všestranné automobily, ktoré ponúkajú techniku a talent veľkých áut, pričom sú také rozdielne.

Malé autá – ako to len znie! Ako sparťanské „oholené plechovky“ z minulosti, ktoré vďaka nízkemu výkonu zavadzali ešte aj kamiónom v pravom jazdnom pruhu. Pritom dnes to už vôbec neplatí, čo dokazuje aj pohľad na naše testovacie pole: stojí tu päť plnohodnotných automobilov, na ktorých už nie je malé nič.

Na palube majú všetko potrebné – bez toho, aby boli príliš drahé alebo zbytočne ťažké.
Na palube majú všetko potrebné – bez toho, aby boli príliš drahé alebo zbytočne ťažké.
Zdroj: AUTO BILD

Toto sú nové kompakty, ktoré ponúkajú luxus o triedu väčších áut, no napriek tomu nestoja príliš veľa ani nevážia príliš moc. Navyše, ponúkajú na dĺžke štyroch metrov dostatok priestoru, aby mohli splniť rozličné želania záujemcov: napríklad čerstvo faceliftovaná Honda Jazz je priam priestorovým zázrakom, Renault Clio je levom parížskych bulvárov a Kia Rio stelesňuje bezstarostnosť na kolesách. Malé už nie je veru ani jedno, veď čítajte sami na nasledujúcich riadkoch.

5. miesto: Renault Clio TCe 120  (470 bodov)

Páči sa ženám, pretože má športové tvary a obliny na tých správnych miestach. Ako v skutočnom živote, aj pri ňom sa ale vyskytujú drobné nedostatky: do Clia sa nastupuje cez malé dvere, vzadu je to tesné, výhľad aj ovládanie sú slabé.

Renault Clio upúta ukrytými zadnými kľučkami dverí
Renault Clio upúta ukrytými zadnými kľučkami dverí
Zdroj: AUTO BILD

Infotainment ide na nervy vďaka množstvu krokov, v rámci asistenčných systémov je Clio zastarané. Kto ich nepotrebuje, ten si môže vychutnávať dnes už výnimočný komfort štyroch valcov: motor 1,2 turbo má pokojný chod, je elastický a vytvára na palube Renaultu pokojný charakter.

Jazdí pekne pokojne, vodič sedí na mäkko čalúnenom kresle, zatiaľ čo podvozok suverénne zdoláva dlhé vlny na vozovke. Žiaľ, tvrdo sa odvaľujúce 17-palcové disky kolies robia Cliu škrt cez rozpočet – ruky preč od príliš nízkych profilov pneumatík! Odolať je však ťažké – pretože 13 990 eur v plnej výbave znie veľmi lákavo!

4. miesto: Kia Rio 1.0 T-GDI (500 bodov)

Čo všetko má na palube! Umelá koža, vyhrievané sedadlá, sklená strecha, parkovacia kamera... Topmodel na kórejský spôsob – s kompletnou výbavou za 14 950 eur – má vo výbave Platinum Edition všetko potrebné, len tie 17-palcové disky kolies by nemusel. Vďaka nim Rio tvrdo poskakuje po zlých cestách, hučí z podblatníkov a kazí svoj inak dobrý dojem.

Kia Rio vyniká veľkosťou spätných zrkadiel.
Kia Rio vyniká veľkosťou spätných zrkadiel.
Zdroj: AUTO BILD

Táto Kia je totiž tichý, poslušný, spoľahlivý služobník, ktorý sa nikdy netlačí do popredia. Má priestor, stabilné sedadlá, nádherne jednoduché ovládanie, ktoré zvládne aj trojročné dieťa so zaviazanými očami, a sedemročnú záruku.

Auto, ktoré prirastie k srdcu až po čase. Trojvalec vďaka skromnému tlmeniu neprepočujete, ani v rámci temperamentu a spotreby neprináša žiadne zázraky. To ani nemusí, pretože mnohé robí dobre – len tie kolesá...

3. miesto: Honda Jazz 1,5i-VTEC (503 bodov)

Odkiaľ berie Jazz toľ ko miesta? Zo svojej výšky – všetkých ostatných prevyšuje. A zo svojho konceptu: nádrž pod predný- mi sedadlami, to umožňuje v priestrannej zadnej časti použiť sedadlá ako v kine, ktoré je možné dokonca vyklopiť nahor, čo vytvorí priestor napríklad pre bicykel. O takomto čosi snívajú aj mnohé veľ ké kombi.

Vysoká bočná línia, nízka nakladacia hrana a červené akcenty verzie Dynamic.
Vysoká bočná línia, nízka nakladacia hrana a červené akcenty verzie Dynamic.
Zdroj: AUTO BILD

V zásade je Honda akýmsi zmenšeným minivanom. Sedí sa tu o čosi vyššie, nad hlavou máte množstvo miesta a z vysokých okien máte najlepší výhľad. Honda konečne ponúkla pre Jazz silnejší motor: 1,5-litrový atmosférický štvorvalec s výkonom 130 koní sa prejavuje ako hlučný, športový motor milujúci vysoké otáčky, ktorý sa dobre hodí k nakrátko sprevodovanej prevodovke, živému riadeniu, a farebným spojlerom verzie „Dynamic“.

Pozrime sa, Honda začala vyrábať Jazz po 16 rokoch s väčšou láskou. Vnútri síce ešte stále dominujú tvrdé plasty, ale lak medzičasom nanášajú opäť hrubšie.

2. miesto: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (511 bodov)

Motor tu hrá prím. Mnohokrát oceňovaný trojvalec vo Fieste pôsobí – napriek rovnakým jazdným výkonom ako má VW Polo – jednoducho živším dojmom. Nebráni sa otáčkam až na hranici 6 700 ot./min., znie skvelo a všetky predsudky proti trojvalcom necháva zmiznúť do zabudnutia.

Uzáver nádrže má Fiesta naľavo.
Uzáver nádrže má Fiesta naľavo.
Zdroj: AUTO BILD

Ako dobre, že nová Fiesta ostala dynamická a každodennú jazdu robí zážitkovou: riadenie je také precízne, že v zákrute by ste dokázali trafiť aj jednocentovú mincu. Podvozok informuje o stave vozovky v reálnom čase. Asistenčné systémy sú nastúpené v „plnej poľnej“.

Vďaka najmodernejšej elektronike Ford doháňa to, čo mu chýba na premianta triedy VW Polo – Fiesta je o čosi užšia, má kratšie sedadlá a ponúka menej luxusu na palube (zadná parkovacia kamera a asistent so snímačmi vzadu stojí 445 eur extra). Pri parkovaní vám totiž hudba motora veľmi nepomôže.

1. miesto: VW Polo 1.0 TSI (514 bodov)

Polo nie je extra drahé ani v najvyššej výbave „Highline“ (15 440 eur), navyše žiadne iné malé auto sa tak neblíži ku kompaktom. Vďaka veľkým dverám sa doň nastupuje pohodlne, vpredu ponúka najviac miesta a najlepšie sedadlá – ušetria vám návštevu ortopéda. Vaše prsty smú kdekoľvek poklepať aj pošmátrať, kvalita sedí, ovládanie v princípe tiež.

Žiadne iné malé auto nie je také široké ako Polo.
Žiadne iné malé auto nie je také široké ako Polo.
Zdroj: AUTO BILD

Až keď sa do hry zapojí digitálna prístrojovka (340 eur) a rádionavigačný systém „Discover Media“ (810 eur), pýtate sa sami seba: sú skutočne prínosom alebo len šou? Polo vás predsa chce skôr rozmaznávať svojím silným trojvalcom, ktorý je úsporný (5,7 l/100 km) a akusticky nenápadný, ako aj najlepšími brzdami.

Až podvozok Sport Select (370 eur) to opäť preháňa: 17-palcovým diskom kolies chýba komfort, normálne Polo to robí lepšie. VW vám chce prosto ukázať, čo dokáže, a pritom vôbec nemusí.

Verdikt: Malé autá v porovnaní

Kdeže malé autá, toto sú kompakty: široké ako víťazné Polo, bezpečné ako Fiesta, variabilné ako Jazz. Skutočnosť, že v Cliu a Riu chýba najnovšia elektronika, ich posúva dozadu. V rámci pomeru cena/výkon sú zato vpredu.

Testované malé automobily v číselnom porovnaní.
Testované malé automobily v číselnom porovnaní.
Zdroj: AUTO BILD
Tabuľkové hodnotenie piatich áut segmentu B.
Tabuľkové hodnotenie piatich áut segmentu B.
Zdroj: AUTO BILD

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia