Honor dodávateľa britského kráľovského dvora má len zopár automobiliek. Už tradične k nim patrí i Jaguar, a tak sa v ich luxusných sedanoch XJ vozí aj kráľovná Alžbeta. História tohto radu siaha až do roku 1968, kedy prišla na svet prvá séria. Na jej vývoji sa dokonca ešte osobne podieľal aj zakladateľ značky Sir William Lyons. Aktuálna generácia má poradové číslo štyri, dnes sa ale pozrieme na jej predchodcu.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Jaguar XJ tretej generácie, označený kódom X350, debutoval v roku 2003 a s jedným omladením vydržal vo výrobe až do roku 2009. Úplne nová konštrukcia využívala v širokej miere zliatiny hliníka. Zadné kolesá nieslo po novom viacprvkové zavesenie, ktoré nahradilo dovtedy používanú lichobežníkovú nápravu, pruženie zabezpečovali vo všetkých verziách vzduchové pružiny s automatickým udržiavaním svetlej výšky.

Tvary auta nadviazali na predchodcu, označeného X308. Na rozdiel od neho však bola samonosná karoséria zhotovená z hliníkových zliatin, s minimálnym podielom ocele. Pri jej výrobe sa preto v širokej miere využívali technológie, dovtedy uplatňované najmä v letectve, ako napríklad lepenie a nitovanie. Dostupná bola len ako štvordverový sedan, no okrem základného rázvoru bol v ponuke aj predĺžený.

Jaguar XJR (X350, r.v. 2003)
Výroba – typ XJ: 05/2003 – 03/2009, model XJR: 05/2003 – 03/2009
Motor
zážihový V8/vpredu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
4 196 cm³
Maximálny výkon
291 kW (395 k) pri 6 100 1/min
Maximálny krútiaci moment
541 Nm pri 3 500 1/min
Maximálna rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
5,5 s
Prevodovka/poháňané kolesá
automatická šesťstupňová/zadné
Rázvor náprav
3 033 mm
Rozmery d/š/v
5 090/1 860/1 448 mm
Objem batožinového priestoru
470 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 805/445 kg

Nový XJ si zachoval motor V8, uvedený v predchádzajúcej generácii. Dostal však prepracovanú verziu z typu S-Type s objemom 4,2 litra, dostupnú v atmosferickej verzii pre model XJ8 (220 kW/300 k) a kompresorom prepĺňanej pre model XJR (291 kW/395 k). Z neho bol odvodený aj menší agregát s objemom 3,5 litra (195 kW/261 k).

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Základom ponuky bol model XJ6. Pod kapotou mal motor V6 s objemom 3,0 l (180 kW/240 k), známy z typov X-Type a S-Type. V roku 2005 ho potom doplnil, prípadne na niektorých trhoch nahradil model XJ TDVi, ktorý mal ako prvý Jaguar radu XJ pod kapotou vznetový agregát – V6 s objemom 2,7 litra (152 kW/207 k).

Všetky motory boli štandardne spriahnuté s rovnakou šesťstupňovou automatickou prevodovku z produkcie firmy ZF, nižší krútiaci moment motora V6 v modeli XJ6, kompenzoval kratší stály prevod. Manuál už nebol vôbec v ponuke. Krútiaci moment smeroval samozrejme na kolesá zadnej nápravy.

Na modelový rok 2008 pripravili Angličania faceliftované prevedenie, označené kódom X358. Vizuálne ho možno rozoznať pomocou mierne preštylizovanej prednej masky aj nárazníka. Odlievané logo jaguára už po novom nahradilo len emblém značky na vrchu mriežky, na predných blatníkoch sa po novom objavili vetracie otvory a v spätných zrkadlách pribudli smerovky. Drobné zmeny sa dotkli aj zadnej časti.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Jaguar XJ tretej série bol na väčšine trhov k dispozícii v štyroch základných úrovniach výbavy: Executive, Sovereign, XJR a Super V8, niekde prezentovaný ako Daimler. Okrem športovo orientovaného modelu XJR bola pre každú z nich možnosť aj voľby rázvoru predĺženého na 3 160 mm.

To, čo je na generácii X350 lepšie než na akomkoľvek inom type XJ je podvozok. Sériovo montované vzduchové pruženie je dôkladne vyladené, systém reaguje veľmi jemne a jazda s ním je radosťou ešte aj po nekvalitnej ceste, kde sa len tak vznáša nad nerovnosťami. Nestratí sa pritom ani v zákrutách. O čosi väčší náklon nie je problémom, auto je agilné a dlho zostáva neutrálne.

Model XJR k tomu občas pridá osobité kovové zavíjanie kompresora, pripomínajúce kuchynské spotrebiče. Stačí len poriadne stúpiť na plyn a popohnať motor V8 vpred. Nechová sa však pritom ako nejaký chuligán. Skôr ako pozorný služobník, schopný kedykoľvek vyhovieť túžbe po poriadnej akcelerácii, no bez akejkoľvek drámy. XJR je pekelne rýchly, ale nemusí to všetkým ukazovať.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Séria X350 je posledné XJ v rade s klasicky spracovaným interiérom. Čím viac sa človek priblíži, tým viac sa odhaľujú detaily, ktoré nie sú spracované úplne dokonalo. Vcelku je však bezproblémový a mimoriadne komfortný. A ukazuje ako predbehol čas, napríklad veľkým dotykovým displejom.

Obvykle platí, že kto podľahne kúzlu tohto auta, ten už viac nerozmýšľa nad ďalšími nákladmi. Ale mal by. Aj ojazdené XJ totiž ponúka luxus za zľavnenú cenu len v jedinej chvíli, pri kúpe. Všetko čo je potom potrebné zaplatiť už má cenu zodpovedajúcu najvyššej triede.

Typické problémy

Od čias krízy v druhej polovici 80-tych rokov sa hovorilo, že Jaguar sa kupuje v dvoch exemplároch, pretože jeden je stále v servise. Boli síce elegantné a nadčasovo krásne, no tiež poriadne nespoľahlivé. Čas ale odvrátil všetky predsudky. Platí to aj pre XJ z rokov 2003 až 2009.

Najdrahšou slabinou radu X350 je jeho najväčšia pýcha: vzduchové pružiny. Ich výmena stojí vyše 1 400 eur za každý jeden kus! Ušetriť sa vraj dá pri kúpe v Amerike, kde sú o čosi lacnejšie. Šesťstupňový automat je spoľahlivý. Každých 60 000 kilometrov, alebo každé štyri roky si však vyžaduje novú náplň oleja.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Motory V8 sú spoľahlivé a trvanlivé. Problémy zvykne robiť skôr príslušenstvo, najmä snímač polohy škrtiacej klapky, či pridierajúce sa termostaty. Pre kompresor Eaton platí to isté čo pre prevodovku, je potrebné bezpodmienečne meniť olej.

Karoséria by s ohľadom na materiál a čas výroby problémy s koróziou mať nemala. Občas sa to však stane. Citlivým miestom sú spodné hrany dverí, lemy blatníkov a spodný okraj zadného okna. Tu je obvykle príčinou tesnenie, ktoré sa vekom zmršťuje. Následkom toho sa v leme zdržiava voda, čo môže viesť k jeho hrdzaveniu.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Testovaný exemplár

V teste sme tento krát preverili vrchol radu, model XJR s prepĺňaným motorom V8. Fabriku opustil v roku 2003 a odvtedy mu na počítadle prejdenej vzdialenosti pribudlo 183 000 kilometrov, cena je 13 985 eur. Auto napriek veku nič nestratilo zo svojho kúzla. Čierny lak s hlbokým leskom, lesklé chrómy, vo vnútri voňavá čierna koža a jemne leštené orechové drevo. To vedel Jaguar vždy.

Jaguar XJR
Zdroj: AUTO BILD

Oplatí sa?

Séria X350 je posledné XJ s klasickým dizajnom, vychádzajúcim ešte z prvej generácie. Takmer všetky problémy jeho predchodcov sa už pri ňom podarili odstrániť, takže je spoľahlivý ako žiadny iný Jaguar, to isté navyše možno povedať o komforte. Mechanické chyby budú len sotva hroziť, no opravy podvozku sú také drahé, ako zodpovedá luxusnej triede.

Jaguar XJ (X350, kód motora AJ8FT), r.v. 2003
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
5,55
Vzduchový filter
21,72
Palivový filter
11,85
Kabínový filter
22,38
Remeň príslušenstva + kladky
109,85
Chladič chladiacej kvapaliny
408,25
Vodné čerpadlo
96,41
Predný brzdový kotúč
172,45
Zadný brzdový kotúč
115,48
Predné brzdové obloženie (sada)
122,73
Zadné brzdové obloženie (sada)
74,65
Ložisko predného kolesa (vrát. náboja)
312,45
Ložisko zadného kolesa (vrát. náboja)
117,45
Predný tlmič pruženia
-
Zadný tlmič pruženia
-
*bez nákladov na servisné práce
Zdroj: Redakcia AUTO BILD