ikona Test BMW X5 xDrive40e

Testy Test BMW X5 xDrive40e: Jazdí za nulu?

Foto: Marek Pokrývka

5.5. 2016 15:32 Bavori urobili zo svojho SUV dobre fungujúci plug-in hybrid, jeho hlavnou brzdou v našich podmienkach je infraštruktúra.

V ostatných rokoch sa kombinovaný pohon dostáva do stále väčšej časti trhu, nevyhol sa ani triede veľkých športovo-úžitkových automobilov. Skôr naopak. Napríklad produkty tzv. veľkej nemeckej trojky majú v tomto smere stopercentné zastúpenie: Audi Q7 má verziu e-tron, BMW vyrába typ X5 vo vyhotovení xDrive40e a Mercedes-Benz má v portfóliu model GLE 350e.

Tretia generácia typu BMW X5 vo vyhotovení
Tretia generácia typu BMW X5 vo vyhotovení
Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto vozidlá spájajú v podobnom štýle spaľovací agregát s elektromotorom a slušne veľkou batériou. Na papieri majú všetky úžasne pôsobiace parametre, no dokážu ich splniť pri reálnej prevádzke? Skúmali sme to v teste Bavora. Tretiu generáciu iks-päťky sme síce už preverili niekoľkokrát, naposledy vo verzii xDrive40d, no plug-in hybrid je v ponuke novinkou.

Všímať si treba detaily

Kombinovaný pohon nedáva toto BMW X5 nijako okato najavo, na jeho zaradenie si treba všímať detaily. Neklamným poznávacím znakom sú označenia. Okrem nich však možno verziu xDrive40e identifikovať aj podľa predného blatníka na vodičovej strane, ktorý obsahuje malé viečko. Pod ním sa skrýva zásuvka určená na dobíjanie palubného akumulátora z externého zdroja.

Svoj pohon nedáva bavorské SUV nijako okato najavo
Svoj pohon nedáva bavorské SUV nijako okato najavo
Zdroj: Marek Pokrývka

Ani interiér neprezrádza o pohone veľa. Nebyť špecifickej grafiky prístrojového panela či niekoľkých označení, identifikácia plug-in hybridu by bola nemožná. Najdôležitejšou novinkou je tlačidlo eDrive na centrálnom tuneli. Pomocou neho si vodič vyberá medzi tromi režimami jazdy: okrem automatiky je v ponuke maximálne používanie elektriny alebo opačný mód šetrenia batérie.

Batožinový priestor hybridu zostal na prvý pohľad nezmenený, na svojom mieste je podlaha a zachovaná zostala i možnosť sklápanie operadiel zadných sedadiel. Papier však hovorí o úbytku 150 litrov. To podstatné sa totiž skrýva pod podlahou, kde namiesto objemnej 150-litrovej schránky nájdeme iba malý priečinok na nabíjací kábel a adaptér. Vďaka nemu možno elektrickú energiu do batérie doplniť aj pomocou klasickej 230-voltovej zásuvky.

Hlavným rysom je ticho

BMW X5 xDrive40e má pod kapotou známy benzínový dvojliter, ktorý samostatne dosahuje výkon 180 kW (245 k) a krútiaci moment 350 Nm. Spriahnutý je s osemstupňovým automatom. V ňom je integrovaný elektromotor dosahujúci samostatne parametre 83 kW (113 k) a 250 Nm, pričom Mníchov pri vozidle hovorí o kombinovanom výsledku 230 kW (313 k).

Kombinovaný výkon pohonného systému je 230 kW
Kombinovaný výkon pohonného systému je 230 kW
Zdroj: Marek Pokrývka

Toto zmiešané stádo dokáže iks-päťku rýchlo rozbehnúť, Bavori preň udávajú šprint 0-100 km/h za 6,8 sekundy a maximálne tempo 210 km/h. Dynamika je na skutočne slušnej úrovni. Elektrina však luxusné SUV bez problémov rozhýbe aj samostatne, prehnaný pozor na plynový pedál si netreba dávať. Napriek nemalej hmotnosti (s vodičom váži X5 viac než 2,3 tony) sa plug-in hybrid dokáže celkom svižne hýbať rýdzo na batériu. Dojazd na jedno nabitie je však obmedzený. Podľa intenzity šliapania po plynovom pedále sa v realite pohybuje zhruba od 10 do 25 kilometrov.

Krátke mestské trasy teda BMW X5 xDrive40e vie absolvovať bez zapnutia spaľovacieho motora, ten sa zobúdza iba pri snahe o prudšiu akceleráciu. Vtedy sa prezentuje zdravou melódiou. Inak však jeho zvuk do interiéru nijako zvlášť nepreniká, pri práci je štvorvalec kultivovaný a tichý. Navyše, prechod medzi jednotlivými druhmi pohonnej energie je príjemne plynulý. Hlavným rysom jazdy v tomto aute je ticho. Pohyb je buď sprevádzaný tichým svišťaním elektromotora, alebo ho podfarbuje dobre izolovaný benzínový agregát.

Napriek hmotnosti sa dokáže SUV hýbať svižne aj
Napriek hmotnosti sa dokáže SUV hýbať svižne aj
Zdroj: Marek Pokrývka

Tak ako pri iných podobných vozidlách sa akumulátor dobíja nielen zo siete, ale aj pri spomaľovaní. Efekt pritom možno ovplyvniť. Najvýraznejší je pri kombinácii módov Sport a Save, pri ktorej možno do článkov spätne natlačiť celkom slušnú časť ich kapacity. S brzdením pomocou elektromotora sme však mali aj jeden drobný problém: nejasný prechod medzi jeho funkcionalitou a klasickými brzdami. Trochu to sťažuje jemné manévrovanie pri parkovaní.

Mínusom tejto konfigurácie je aj hmotnosť. Pri štandardných motorizáciách vie automobil slušne maskovať svoje kilá, no vo verzii xDrive40e to celkom neplatí a pridanú masu pri snahe o dynamickú jazdu cítiť. Kombinovaný systém mierne ovplyvnil jazdné vlastnosti vozidla.

Spotreba benzínu i elektriny

Hlavným argumentom v prospech áut kategórie plug-in hybrid je zväčša spotreba. Klasický európsky cyklus jej merania má však od reality poriadne ďaleko, BMW X5 sa preto na papieri pýši kombinovaným apetítom 3,3 l/100 km a ešte komickejšie vyzerajú údaje 0,0 litra pre mesto i vidiek. Jazdí toto vozidlo naozaj za nulu? K tomuto možno povedať iba: snívajte s nami...

Na palubnom počítači okrem benzínu nájdeme aj
Na palubnom počítači okrem benzínu nájdeme aj
Zdroj: Marek Pokrývka

V skutočnej prevádzke si vyše dvojtonové SUV pýta slušné prídely benzínu. Počas diaľničného presunu sme mu namerali 9,8-litrový apetít a na okresných cestách vykazovala iks-päťka hodnotu 8,4 l/100 km. V týchto režimoch si elektrina veľmi neškrtne. Najväčšie využitie nachádza v meste, kde odber paliva výrazne závisí od možností nabíjania batérie.

Ak má človek neustále k dispozícii kábel, dokáže sa pokojne dostať k oficiálne avizovanej nulovej spotrebe paliva. Po vybití batérie však prídu na svet úplne iné čísla. Dvojlitrové turbo poháňajúce ťažké BMW si následne pri urbanizovanej prevádzke pýta dvojciferné čísla, pokojne môže ísť aj o vyše 13 litrov. My sme skúšobný režim skončili s výsledkom 7,8 l/100 km. Bez pravidelného dobíjania je verdikt jasný: výhodnejšie vychádza turbodiesel.

Odber paliva v meste výrazne závisí od možnosti
Odber paliva v meste výrazne závisí od možnosti
Zdroj: Marek Pokrývka

Na palubnom počítači však okrem benzínu nájdeme aj spotrebu elektriny. Tá je udávaná hodnotou kWh/100 km, pričom počas nášho testu sa v meste hýbala podľa režimu v rozmedzí čísel 10 a 30. Napríklad na diaľnici vykazovalo BMW nulu. V rýchlostiach nad 100 km/h totiž elektromotor nijako neprispieva k pohybu vpred, vozidlo sa spolieha len na spaľovací motor. Opačná situácia nastala v meste. Tam sme dokázali jazdiť bez použitia benzínu, no o to vyšší bol odber z batérie.

Výsledná suma 103 769 eur

Asi nikoho neprekvapí, že kúpnou cenou sa plug-in hybrid neradí na spodné priečky palety. Z verzií vybavených štvorvalcami je suverénne najdrahší. Základná čiastka 71 150 eur platná pre slovenský trh ho stavia aj nad viacero šesťvalcov, vyššie stojí iba silný diesel M50d a dvojica modelov s motorizáciami V8. Reč je pritom len o sumách bez príplatkov.

Pre slovenský trh platí pri plug-in hybride
Pre slovenský trh platí pri plug-in hybride
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný model bol vybavený množstvom extra prvkov, vďaka ktorým jeho cena prekročila stotisícovú hranicu. Pod výslednú sumu 103 769 eur sa podpísalo komfortné dovieranie dverí, ozvučenie Bang & Olufsen, kamerový systém, nočné videnie, head-up displej, štvorzónová klimatizácia, ventilácia predných sedadiel a množstvo ďalších detailov.

Za takéto vybavenie si však priplatíte aj pri konvenčne poháňaných modeloch, zásadným preto zostáva najmä rozdiel pri motorizáciách. Oplatí sa investovať do verzie xDrive40e? Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá, závisí totiž od režimu používania. Ak strávi toto BMW väčšinu života na krátkych mestských trasách s dostupným nabíjaním, investícia sa môže časom vrátiť.

Dobre fungujúci plug-in hybrid

Bavori urobili zo svojho luxusného SUV dobre fungujúci plug-in hybrid. Hlavným rysom jazdy v ňom je ticho: umožňuje celkom svižný pohyb na elektrinu a jeho benzínový motor je dobre odizolovaný. Kombinovaná sila pohonu udeľuje vozidlu slušnú dynamiku. Nulovú spotrebu v meste dosiahne len pri pravidelnom využívaní dobíjania akumulátora z externého zdroja, inak sa pokojne dostane cez desať litrov. Túto hranicu atakuje aj na diaľnici.

Šancu skutočne využiť potenciál tohto modelu má
Šancu skutočne využiť potenciál tohto modelu má
Zdroj: Marek Pokrývka

Hlavnou brzdou modelu xDrive40e v našich podmienkach je infraštruktúra. Málokto má totiž šancu skutočne využiť jeho potenciál, aj napriek možnosti nabíjať batériu z klasickej siete. Percento garážových miest či parkovísk s dostupnou zásuvkou je totiž minimálne. Vyššia vstupná investícia do hybridu sa môže pri značnom využívaní jeho výhod vrátiť, no pre bežného spotrebiteľa bude z tohto hľadiska výhodnejšou voľbou turbodiesel. Aspoň zatiaľ.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 997 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
180 kW/245 k
pri otáčkach
5 000-6 500/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
350 Nm
pri otáčkach
1 250-4 800/min
Max. výkon (elektromotor)
83 kW/113 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
250 Nm
Max. výkon (celkový)
230 kW/313 k
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 886 mm
Šírka
1 938 mm
Výška
1 762 mm
Rázvor náprav
2 933 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 230 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 305 kg
Užitočná hmotnosť
750 kg
Celková hmotnosť
2 980 kg
Objem batožinového priestoru
500 l/1 720 l
Objem palivovej nádrže
85 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
0,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
0,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,3 l/100 km
Mesto - počas testu
7,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
8,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
77 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 56 250 €
Základná cena verzie
od 71 150 €
Cena testovaného exemplára
103 769 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia