BMW 520d

Testy Test BMW 520d: Základný diesel postačuje

Foto: Marek Pokrývka

25.1. 2018 14:00 V našich rukách sa ocitol sedan vo verzii 520d EfficientDynamics. Ponúka príjemnú dynamiku a zároveň prekvapujúco hospodárnu prevádzku.

Aktuálna generácia mníchovského radu 5 prišla s množstvom génov zdedených po vlajkovej lodi značky, vďaka čomu ju možno aktuálne pasovať za najlepšie vozidlo segmentu. K tomuto záveru dospeli naši nemeckí kolegovia pri porovnávacej skúške. O kvalitách vozidla sme sa už viackrát presvedčili aj my: po prvotnom rande so sedanom 540i sa v redakčnej flotile dočasne ocitol naftový kombík 530d, plug-in hybrid 530e i špičkový diesel M550d. Ale čo opačný koniec portfólia?

Aktuálny rad päť sa vrátil do redakčnej garáže s dvojlitrovou naftou
Aktuálny rad päť sa vrátil do redakčnej garáže s dvojlitrovou naftou
Zdroj: Marek Pokrývka

Skúmať nižšie priečky cenníka sme sa vydali ďalším testovaním, v našich rukách sa ocitol sedan nesúci na veku kufra štítok 520d. Na slovenskom trhu ide o vôbec najdostupnejší model. V tomto prípade to však celkom neplatilo, šlo totiž o mierne drahšie vyhotovenie EfficientDynamics krútiace sa prioritne okolo hospodárneho narábania s palivom.

Prémiová aura zostala zachovaná

Táto verzia sa navonok nijak zásadne neprezentuje, jediným poznávacím znamením môžu byť špeciálne sedemnásťpalcové kolesá s dvojfarebným finišom. No tie boli počas našej skúšky dočasne nahradené čiernymi osemnástkami so zimným obutím. Okrem toho je úsporný model o nejaké milimetre bližšie k zemi, ale to oko nemá veľmi šancu postrehnúť.

Základný model disponuje okrúhlymi koncovkami namiesto hranatých
Základný model disponuje okrúhlymi koncovkami namiesto hranatých
Zdroj: Marek Pokrývka

Vizuálne teda ide o klasický sedan s bežným označením a dvojicou okrúhlych koncoviek donedávna vyhradených silným šesťvalcovým kúskom. Aj vďaka početnému použitiu pochrómovaných prvkov na nás nepôsobil zovňajšok skúšaného vozidla nijak chudobne, jeho prémiová aura zostala zachovaná. Pre vnútorný priestor to platilo taktiež.

Bavor disponoval v našom prípade béžovým koženým čalúnením a rovnako sfarbenými koberčekmi, čo by sme vo svojom aute určite nechceli. Ušpiniť bledú spodnú časť interiéru je totiž veľmi jednoduché. Farebná schéma však prispela k honosnej atmosfére na palube, ktorú nedokázalo zásadne naštrbiť ani viacero absentujúcich prvkov výbavy prítomných v predtým skúšaných päťkách.

Napriek slabšiemu vybaveniu na nás Bavor pôsobil veľmi luxusne
Napriek slabšiemu vybaveniu na nás Bavor pôsobil veľmi luxusne
Zdroj: Marek Pokrývka

Základný diesel mal napríklad jednoduchšie sedadlá s menším počtom nastavení. Nie sú také enormne pohodlné ako príplatkové kreslá, ale bežné požiadavky na komfort bezpečne splnia. Nechýbala nám lepšia klimatizácia s krajším panelom ani plne digitálny prístrojový panel. Štandardný štít tvorený obrazovkou len čiastočne jeho úlohu dobre zastúpi, zobrazuje obdobnú grafiku i počet informácií. Podstatne viac sme pociťovali absenciu head-up displeja.

Okrem týchto zásadnejších vecí sme si všimli tiež niekoľko detailov. Na volante napríklad chýbali tlačidlá na aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch či reguláciu odstupu adaptívneho tempomatu, keďže tieto systémy vo vybavení neboli. Okrem toho nás upútalo veľké tlačidlo parkovacích senzorov pri radiacej páke. Doteraz sme ho poznali len dvojdielne, ovládali sa ním totiž aj kamery. Všimli sme si tiež rozdielne materiály. Vrchná časť dverí a palubnej dosky bola namiesto kože potiahnutá mäkkým plastom a viaceré ovládače nemali keramický povrch. Vadilo to? Vôbec, z týchto ústupkov sme žiaden tik v oku nemali. Kabína mníchovského sedanu v nás zanechala luxusný dojem.

Úsporný základ nie je žiaden slaboch

V dnešnej dobe už možno ťažko veriť číselným označeniam, no model 520d skutočne poháňa sľubovaný naftový dvojliter. Prepĺňaný štvorvalec dosahuje najvyšší výkon140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm. Motor možno dostať v niekoľkých kombináciách, my sme mali k dispozícii model Efficient Dynamics dodávaný výhradne s osemstupňovým automatom a pohonom zadnej nápravy.

Čísla nevyzerajú nijak úžasne, no v skutočnosti bohato stačia
Čísla nevyzerajú nijak úžasne, no v skutočnosti bohato stačia
Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek pozícii základu ponuky nie je tento variant žiaden slaboch. Moderný turbodiesel dokáže v kombinácii s rýchlou prevodovkou sedan rozbehnúť na 100 km/h v priebehu 7,5 sekundy, maximálne tempo je 235 km/h. Na zadok to asi neposadí nikoho. Ale dynamika určite neurazí, štvorvalec pokojne zvláda aj svižnejšie tempo okresnými cestami či rýchle diaľničné presuny. Pri snahe o akceleráciu sa však celkom jasne natrápi viac než jeho objemnejší kolegovia s väčším počtom piestov.

Na využitie potenciálu nafty sme museli prepnúť jazdný režim, v prípade verzie EfficientDynamics sa totiž štandardne spúšťa Eco Pro. Znamená to letargické reakcie na plynový pedál v záujme šetrenia pohonných hmôt. Tomuto cieľu je prispôsobená aj prevodovka, ktorá dvojliter často tlačí do veľmi nízkych otáčok. Výsledkom je občasné dunenie vychádzajúce z vibrácii štvorvalca. Jeho odhlučnenie je inak dobré a basové tóny sa pri móde Comfort takmer neobjavujú.

Pred krátky štvorvalec by ste zmestili aj plnú nákupnú tašku
Pred krátky štvorvalec by ste zmestili aj plnú nákupnú tašku
Zdroj: Marek Pokrývka

Hospodárna verzia láka na peknú spotrebu, podľa oficiálnych parametrov nemá v žiadnom režime prekročiť päť litrov. Reálne to podľa očakávania nie je. Do teritória začínajúceho sa číslicou štyri sme zablúdili iba na okresných cestách, kde palivo ubúdalo tempom 4,5 l/100 km. Na diaľnici sme dosiahli o rovný liter viac. Mestský režim znamenal ešte raz takmer rovnaký odstup, dosiahli sme v ňom 6,4-litrový priemer. Na automobil s danými parametrami ide o veľmi pekné čísla. Skúšaný exemplár pritom nemal najazdených ani tisíc kilometrov, spotreba teda môže ešte trochu klesnúť.

Turbodiesel nás zaujal aj svojím vzhľadom. Pod kapotou je totiž natlačený dozadu rovnako ako väčší šesťvalec a pred blokom motora tak vznikla komicky veľká diera. Rozloženiu hmotnosti však toto uloženie prospieva. Bavor dokáže aj vďaka tomu naplniť vodičské očakávania, k tomu však prispievajú aj dostatočne silné brzdy, presné radenie či výborne nastavený podvozok.

Filtrovanie nerovností absenciou adaptívnych tlmičov utrpelo
Filtrovanie nerovností absenciou adaptívnych tlmičov utrpelo
Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný model nebol vybavený adaptívnym pružením, čo bol jasný hendikep. Na rozdiel od podstatne ťažšieho plug-in hybridu 530e sme tentokrát nepociťovali zhoršenie jazdných vlastností, ktoré utrpeli len mierne. Podstatne väčšiu ranu dostal komfort. Napriek identickému obutiu 245/45 R18 dával sedan s klasickými tlmičmi podstatne viac najavo prejazd menších nerovností a tie väčšie horšie filtroval. Úroveň pohodlia bola stále slušná. No s úžasnou plavnosťou drahšej verzie, ktorú sme svojho času spomínali jedným dychom so vzduchovým podvozkom, sa to porovnať nedá.

Príplatkové prvky pridali desaťtisíc

Na slovenskom trhu je naftový sedan 520d najdostupnejšou päťkou vôbec, štartuje od 49 600 eur. Táto čiastka však platí pre manuálny model. S osemstupňovým automatom cena oblizuje úroveň 52-tisíc a prekonáva tak benzínovú alternatívu 520i kombinovanú výhradne so samočinnou prevodovkou. V prípade vyhotovenia 520d EfficientDynamics hovoríme o základnej čiastke 52 200 eur.

Multimediálny balík ConnectedDrive zvýšil cenu o 1 242 eur
Multimediálny balík ConnectedDrive zvýšil cenu o 1 242 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo malo síce ďaleko od nejakej plnky, ale zoznam príplatkov bol napriek tomu slušný. Najväčšou samostatnou položkou v ňom bolo čalúnenie kožou Dakota Canberrabeige za približne dvetisíc. Ešte viac stojí balík Safety, ktorý obsahuje adaptívne LED svetlomety spolu s niekoľkými bezpečnostnými funkciami. Okrem toho sa doplácalo aj za špeciálne disky kolies, elektrické veko kufra, bezkľúčové rozhranie, multimediálny paket ConnectedDrive, vyhrievanie predných sedadiel a zopár ďalších detailov. Všetky prvky pridali zhruba desaťtisíc, cena dosiahla 62 380 eur vrátane DPH.

Radšej adaptívne tlmiče než šesťvalec

Finančné hľadisko býva často najdôležitejším aspektom pri výbere automobilu a v tomto prípade ukazuje, že kvalitný zástupca vyššej strednej triedy nemusí nutne stáť šesťcifernú sumu. V testovanej forme bol model 520d o priepastných 50-tisíc eur lacnejší než dávnejšie skúšaný opačný koniec portfólia so štítkom M550d. Z hľadiska akcelerácie či športovej DNA sa síce dvojica nemôže porovnávať, no v reálnom živote podľa nás základný diesel mníchovskej päťke plne postačuje.

BMW vybavilo aktuálnu päťku veľmi solídnym základom ponuky
BMW vybavilo aktuálnu päťku veľmi solídnym základom ponuky
Zdroj: Marek Pokrývka

Naftový štvorvalec označený dvadsiatkou ponúka príjemnú dynamiku. K tomu však vo verzii EfficientDynamics pridáva aj prekvapujúco hospodárnu prevádzku, jazdiť diaľnicu v luxusnom sedane za 5,5 litra je naozaj slušné. Dvojlitru možno vytknúť snáď len občasné dunenie v režime Eco Pro. Ak si niekto nevie predstaviť manažérsky sedan bez šesťvalca, nebudeme mu to vyhovárať. No osobne by sme namiesto silnejšieho srdca určite radšej investovali do adaptívneho podvozka...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 936 mm
Šírka
1 868 mm
Výška
1 466 mm
Rázvor náprav
2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 615 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 690 kg
Užitočná hmotnosť
630 kg
Celková hmotnosť
2 245 kg
Objem batožinového priestoru
530 l
Objem palivovej nádrže
62 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
235 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu
6,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
114 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 49 600 €
Základná cena verzie
od 52 200 €
Cena testovaného exemplára
62 380 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia