ikona Mazda2 1.3 MZR

Testy Jazdená Mazda2: Auto, na ktoré sa dá spoľahnúť

Foto: Auto BILD

6.8. 2016 11:04 Mazda2 je podľa štatistík z STK hviezdou a navyše poteší majiteľa aj skvelými jazdnými vlastnosťami. Úplne bez problémov však nie je. Pozrite sa na čo si dať pozor pri kúpe.

Základom ponuky značky Mazda na európskom trhu je už takmer jeden a pol dekády typ 2. Jeho prvá generácia sa predstavila v roku 2002, keď nadviazala na predchodcu, označeného 121. Vďaka vtedajšiemu partnerstvu s firmou Ford vznikli obe vozidlá aj vo verzii s modrým oválom, pomenované ako Fiesta a neskôr aj Fusion.

Mazda2 1.3 MZR
Mazda2 1.3 MZR
Zdroj: Auto BILD

Druhá generácia radu 2, na ktorú sa zameriame tentoraz, mala interné označenie DE a debutovala v roku 2007 na ženevskom autosalóne. Jej základom bola nová platforma, ktorá vo veľkom využívala vysokopevnostné ocele aj ľahké materiály a popritom ešte zmenšila celkové rozmery auta. Na jej vývoji sa podieľal i stále spriatelený Ford, na rovnakom základe preto vznikla aj Fiesta ročníka 2008.

Pri premiére sa Dvojka predstavila len ako päťdverový hatchback, už nasledujúci rok však ponuku doplnilo aj trojdverové prevedenie. Krátko po debute sa podrobila bariérovým skúškam organizácie Euro NCAP, kde získala najvyššie, teda päťhviezdičkové hodnotenie. Jej bezpečnosť okrem toho preveril aj americký úrad IIHS, ktorý jej v jednotlivých testoch udelil známky dobrý a prijateľný.

Mazda2 1.3 (DE, r.v. 2008)
Výroba – typ DE: 10/2007 – 01/2015, model 1.3: 10/2007 – 01/2015
Motor
zážihový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 349 cm³
Maximálny výkon
55 kW (75 k) pri 6 000 1/min
Maximálny krútiaci moment
121 Nm pri 3 500 1/min.
Maximálna rýchlosť
168 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
14,0 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna päťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 490 mm
Rozmery d/š/v
3 885/1 695/1 475 mm
Objem batožinového priestoru
250/787 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
950/505 kg

Mazda2 bola na európskom trhu k dispozícii s dvomi zážihovými štvorvalcami. Menší mal objem 1,3 l a dve výkonové úrovne (55 kW/75 k, resp. 63 kW/86 k), druhou možnosťou bol motor s objemom 1,5 l (76 kW/103 k). Do niektorých krajín, napríklad do Holandska, sa dodávali tiež dvojpalivové verzie, umožňujúce prevádzku na benzín aj na plyn. Vznetový agregát mal sprvu objem 1,4 litra (50 kW/67 k), no v roku 2009 ho nahradil nový, s objemom 1,6 litra (66 kW/90 k).

Mazda2 1.3 MZR
Mazda2 1.3 MZR
Zdroj: Auto BILD

Pri výbere prevodovky bola úloha pomerne jednoduchá. Mazda ponúkala buď päťstupňový manuál, alebo štvorstupňový automat, ktorý bol ale k dispozícii len v kombinácii s väčším zážihovým motorom. Vo všetkých prípadoch boli poháňané kolesá prednej nápravy.

Koncom leta 2010 sa predstavila omladená Mazda2. Od pôvodnej verzie ju možno vizuálne odlíšiť pomocou novej prednej časti s výraznejšou maskou v štýle väčšieho radu 6, aj pozmeneným nárazníkom. Dôležité boli aj technické zmeny, konkrétne preladený podvozok s mäkšími pružinami a inou geometriou, vďaka ktorému sa zlepšili už beztak dobré jazdné vlastnosti.

Mazda2 1.3 MZR
Mazda2 1.3 MZR
Zdroj: Auto BILD

Mazda2 druhej generácie ponúka jazdné vlastnosti, ktorými sa vo svojej dobe radila na absolútnu špičku svojej triedy. Auto je obratné a riadenie aj podvozok priam volajú po zákrutách. Škoda len, že so skvelým správaním sa na ceste neladí motor. Najslabší štvorvalec síce dosahuje celkom slušný výkon 55 kW (75 k), mimo mesta mu však zreteľne dochádza dych. O čosi lepšie je na tom väčší agregát s objemom 1,5 litra.

Druhé vydanie radu 2 je oproti svojmu predchodcovi o niečo menšie, dôvodom je snaha konštruktérov o čo najnižšiu hmotnosť. Priestorové šetrenie v niektorých rozmeroch ubralo aj niekoľko centimetrov, a tak je vo vnútri zreteľné, pričom ho cítiť najmä na zadných sedadlách. Na prvý pohľad prekvapí aj výber materiálov, lesklých tvrdých plastov. Po čase sa však prejaví ich výhoda, keďže podľa skúseností vydržia večne. To je rozdiel medzi kvalitou na dotyk a v skutočnosti.

Typické problémy

Štatistiky zo staníc technickej kontroly uvádzajú, že Mazda2 patrí k automobilom, ktoré trápia nedostatky v len minimálnej miere. Za zvláštnu pozornosť tiež stojí, že čím je staršia, tým viac sa v rebríčkoch posúva smerom nahor. Medzi osem až deväť ročnými jej napríklad patrí piate miesto, čo znamená, že je v tejto kategórii najlepším vozidlom svojho segmentu.

Mazda2 1.3 MZR
Mazda2 1.3 MZR
Zdroj: Auto BILD

Ak sa nejaké problémy vyskytnú, väčšinou sú to opotrebované čapy riadenia na prednej náprave, alebo ložiská kolies, ktoré sú evidentne poddimenzované. Tie dokonca pri prvých exemplároch končili už po najazdení 10 000 kilometrov. Fabrika sa však postarala o nápravu v rámci záruky.

Typickým problémom značky Mazda je v posledných rokoch hrdza. A hoci rad 2 nepatrí k tým úplne najohrozenejším, aj v jeho prípade sa do hrán karosérie a nosníkov zvykne zahryznúť príliš skoro. Rozhodne sa preto oplatí zvážiť dodatočnú ochranu, pretože inak je Mazda2 skutočné auto na dlhý čas.

Testovaný exemplár

Testovacím autom bola tentoraz Mazda2 1.3 MZR, ktorá zišla z výrobnej linky v roku 2008, čiže krátko po spustení výroby. Predchádzajúci majiteľ s ňou najazdil 107 000 kilometrov a teraz si za ňu pýta 4 700 eur.

Opotrebované čapy riadenia

Jedným z citlivých dielov sú guľové čapy riadenia. Nie je to nič dramatické, no opotrebenie je vyššie ako priemer spomedzi ostatných sledovaných vozidiel, a to je pri spoľahlivosti tohto auta netypické. Spoznať ich možno aj podľa zvuku pri manévrovaní.

Opotrebované čapy riadenia
Opotrebované čapy riadenia
Zdroj: Auto BILD

Poddimenzované kolesové ložiská

Mazda2 je pomerne ľahké auto, i tak sú však jej slabším miestom aj kolesové ložiská. Dôvodom je ich slabé dimenzovanie.

Poddimenzované kolesové ložiská
Poddimenzované kolesové ložiská
Zdroj: Auto BILD

Korózia karosérie a podvozku

Automobily Mazda v poslednom období trpia koróziou. Dvojka nepatrí k najkritickejším typom, no aj v tomto prípade sa našlo zopár miest, ktoré už boli výraznejšie napadnuté.

Korózia karosérie a podvozku
Korózia karosérie a podvozku
Zdroj: Auto BILD

Oplatí sa?

Mazda2 je auto, ktoré prináša nielen radosť z jazdy, ale aj vysokú dlhodobú úroveň kvality a spoľahlivosti. Pri troške starostlivosti má jej majiteľ takmer zaručených mnoho bezstarostných rokov, s minimálnymi požiadavkami na servis. Navyše ho len sotva môžu čakať nejaké problémy na STK.

Možné alternatívy

Chceli by ste auto segmentu B, teda čosi malé, hlavne do mesta, no Mazda2 sa vám nepáči, alebo sa vám jednoducho už dlhšie nedarí nájsť takú, aká by zodpovedala vašim predstavám? Pozrite si tieto tipy na alternatívy rovnakej kategórie, z toho istého obdobia.

zdroj: Auto BILD
zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Ako prvý dávame do pozornosti Fiat Grande Punto. Odporúčame model s motorom 1.4, vyrobený v roku 2009, ktorý sa dá kúpiť už od 4 700 eur. Druhým tipom je dvojička, Ford Fiesta. Radíme model Fiesta 1.25 (60 kW/82 k) z roku 2009, dostupný už asi za 4 900 eur. Treťou možnosťou je Hyundai i20. Odporúčame model i20 1.2 (57 kW/77 k), vyrobený v roku 2009, dostupný už od 4 500 eur.

Mazda2 1.3 MZR (DE, kód motora ZJ-VE), r.v. 2008
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
5,81
Vzduchový filter
20,95
Palivový filter
9,01
Kabínový filter
19,45
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
309,46
Spojka
185,98
Predný brzdový kotúč
66,92
Zadný brzdový kotúč
-
Predné brzdové obloženie (sada)
76,49
Zadné brzdové obloženie (sada)
61,32
Predný tlmič pruženia
174,17
Zadný tlmič pruženia
87,47
Ložisko predného kolesa (vrát. náboja)
70,43
Ložisko zadného kolesa (vrát. náboja)
101,31
*bez nákladov na servisné práce
Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia