Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Testy Prvý test letných gúm: Lacná pneu prekvapila

Foto: ÖAMTC

27.2. 2017 11:30 Popredné európske autokluby na sklonku jari zverejňujú test letných pneumatík pre daný kalendárny rok. Nebolo tomu inak ani toho roku. Ako prvý prinášame tesť plášťov pre strednú triedu.

Nemecký autoklub ADAC v spolupráci s rakúskym ÖAMTC a švajčiarskym TCS otestovali 31 letných pneumatík, 16 plášťov rozmeru 195/65 R15 (stredná trieda) a 15 modelov rozmeru 215/65 R16 (SUV).

Najvyššiu možnú známku s piatimi hviezdičkami opäť nezískala ani jediná pneumatika, no takmer štvrtina si vďaka priaznivým výsledkom brzdných testov na mokrej vozovke odniesla hodnotenie „zvlášť odporúčaná“. Spomedzi všetkých pneumatík prepadol len model Yokohama Geolandar, keďže pri brzdení úplne zlyhal.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Zdroj: ÖAMTC

Ako prvý prinášame test najrozšírenejšieho rozmeru v strednej triede s rýchlostným indexom „V“ (do 240 km/h). Všetky renomované značky si odniesli hodnotenie „zvlášť odporúčaná“. Prekvapivo sa medzi zvučnými menami Pirelli, Bridgestone, Continental či Goodyear vynímal aj poľský plášť Esa-Tecar, ktorý sa v doterajších testoch nachádzal skôr na chvoste tabuliek. Žiadna z piatich menovaných značiek nevykazuje výraznejšie slabiny, z radu vystupuje iba Continental s vynikajúcimi vlastnosťami na mokrom povrchu. Práve pre nedostatky za mokra sa na poslednom mieste umiestnil model od GT Radial s hodnotením „neodporúčaná“.

Ako testujú ÖAMTC a ADAC

Rakúsky klub so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je podchytiť čo najväčšie cenové rozpätie, od lacných až po prémiové značky. Všetky pneumatiky majú podľa európskeho systému označovania vlastnosti za mokra triedy A, B alebo C a všetky modely musia byť na trhu voľne dostupné.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Zdroj: ÖAMTC

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zabezpečilo, že ide skutočne o sériové produkty. Z každého modelu sa v piatich rôznych predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík z každého modelu a pred zverejnením výsledkov sa nakúpia ďalšie systémom náhodného výberu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých disciplín a sú hodnotené známkami od 0,5 do 5,5. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčaná“ (známka horšia ako 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne. Z hľadiska spotrebiteľa platí, že najvhodnejší je model, ktorý vo všetkých disciplínach vykázal vyvážené vlastnosti. Inými slovami, vynikajúce výsledky v niektorých disciplínach nemôžu vykompenzovať nedostatky v iných.

ÖAMTC a ADAC označia pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a hodnotením: vynikajúca, zvlášť odporúčaná, odporúčaná, podmienene odporúčaná a neodporúčaná. Výnimkou je rýchla jazda, v ktorej môže pneumatika uspieť, obmedzene uspieť alebo neuspieť.

zdroj: ÖAMTC / ADAC
zdroj: ÖAMTC / ADAC
Zdroj: ÖAMTC / ADAC

Podrobný prehľad jednotlivých pneumatík

Pirelli Cinturato P1 Verde

Pirelli Cinturato P1 Verde
Pirelli Cinturato P1 Verde
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,1
  • Mokro: 2,0
  • Hlučnosť: 2,9
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 2,1
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pirelli ponúka pneumatiku s vyváženými vlastnosťami na suchom aj mokrom povrchu a nízkou hlučnosťou. Známku za test na mokrom povrchu zhoršila väčšia náchylnosť k priečnemu aquaplaningu. V prospech Pirelli určite hovorí aj vynikajúca odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonali iba oveľa horšie hodnotené značky Vredestein a Michelin.


Bridgestone Turanza T001

Bridgestone Turanza T001
Bridgestone Turanza T001
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,7
  • Mokro: 2,1
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vyvážený a mimoriadne úsporný plášť z Poľska zaujal najmä výbornými vlastnosťami na suchom povrchu, i keď známka za mokrý povrch môže konkurovať víťazovi testu. V porovnaní s Pirelli je však oveľa hlučnejší a menej odolný. Práve slabšia odolnosť posunula Bridgestone na druhé miesto, keďže váha tejto kategórie je rovnaká ako váha testu na suchom povrchu.


Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5
Continental ContiPremiumContact 5
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 1,9
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,4
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC:

Záver ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Continental sa spolu s plášťami Bridgestone a Goodyear delia o druhé miesto, vzhľadom na rovnakú známku sú zoradené abecedne. Vyvážený Continental dosiahol veľmi dobrú známku na suchom aj mokrom povrchu, podobne ako u predchádzajúcej značky to bola najmä horšia odolnosť, ktorá ho posunula na striebornú priečku.


Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance
Goodyear EfficientGrip Performance
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,6
  • Mokro: 2,1
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,2
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vyvážený a úsporný Goodyear zaujal predovšetkým výkonmi na suchom povrchu, no osvedčil sa aj za mokra, kde v žiadnej z testovaných vlastností nevybočil z radu. Na druhú priečku ho odsunula slabšia odolnosť a vyššia hlučnosť.


Esa-Tecar Spirit 5 HP

Esa-Tecar Spirit 5 HP
Esa-Tecar Spirit 5 HP
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,3
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,5
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: zvlášť odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

O prekvapenie tohtoročného testu sa postarala najlacnejšia pneumatika spomedzi všetkých 31 testovaných modelov. Poľský Esa-Tecar je vyvážený na mokrom aj suchom povrchu, relatívne úsporný a so slušnou odolnosťou voči opotrebovaniu. Plášť si odnáša pomyselnú bronzovú medailu a zároveň uzatvára pole pneumatík so záverečnou známkou „zvlášť odporúčaná“.


Dunlop Sport BluResponse

Dunlop Sport BluResponse
Dunlop Sport BluResponse
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,5
  • Mokro: 2,6
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,9
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Dunlop síce dosiahol medzi letnými pneumatikami tohto rozmeru suverénne najlepší výsledok na suchom povrchu, dôležitým faktorom pre výslednú známku je však celková vyváženosť vlastností plášťa. Mierne nedostatky sa prejavili na mokrom povrchu, predovšetkým v súvislosti s handlingom a bočnou stabilitou. A práve známka za mokra bola dôvodom pre horšie výsledné odporúčanie.


Nokian Line

Nokian Line
Nokian Line
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 2,6
  • Hlučnosť: 3,5
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 2,6
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Nokian sa o miesto delí s Dunlopom a rovnako ako v jeho prípade sa pod horšie výsledné hodnotenie podpísali mierne slabiny na mokrom povrchu, najmä o niečo dlhšia brzdná dráha a horší handling. V porovnaní s víťazom testu tohto rozmeru je aj o niečo hlučnejší.


Vredestein Sportrac 5

Vredestein Sportrac 5
Vredestein Sportrac 5
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,6
  • Mokro: 2,8
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,0
  • Odolnosť: 1,0
  • Celková známka: 2,8
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Vredestein rozhodne zaujal mimoriadnou odolnosťou, ktorú prekonal iba Michelin. V jeho prospech hovorí aj slušná úspornosť, no ani jedna z týchto predností nedokázala vykompenzovať horšie výsledky na suchom povrchu ani mierne slabiny za mokra (priečny aquaplaning a bočná stabilita).


Aeolus PrecisionACE2 AH03

Aeolus PrecisionACE2 AH03
Aeolus PrecisionACE2 AH03
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,2
  • Hlučnosť: 3,1
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,5
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Relatívne neznáma čínska značka ako jediná reagovala na suchom povrchu horšie než na mokrom. Pneumatika v rámci tohto rozmeru dosiahla najhoršie hodnotenie z hľadiska spotreby paliva, no nadol ju poslala najmä slabá odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonal iba Maxxis na predposlednom mieste rebríčka.


Kumho Ecowing ES01 KH27

Kumho Ecowing ES01 KH27
Kumho Ecowing ES01 KH27
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,3
  • Mokro: 2,7
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Veľmi úsporný model z Číny sa osvedčil na suchom povrchu, za mokra sa jeho Achillovou pätou stal priečny aquaplaning a handling. Podobne ako u predchádzajúceho čínskeho kolegu aj jeho hodnotenie poškodila slabá odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú prekonal iba Maxxis na predposlednom mieste rebríčka.


Michelin Energy Saver+

Michelin Energy Saver+
Michelin Energy Saver+
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,9
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 0,5
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Úspornosť ani najlepšia odolnosť spomedzi všetkých testovaných plášťov oboch rozmerov nedokázali vykompenzovať výraznú nevyváženosť vlastností pneumatiky z dielne zvučného mena. Nevyváženosť sa prejavila výborným výsledkom testu na suchom povrchu na jednej strane, no slabinami na mokrom (handling a bočná stabilita) na strane druhej.


Sava Intensa HP

Sava Intensa HP
Sava Intensa HP
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,1
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Francúzska Sava podobne ako Michelin ponúka úspornú a odolnú pneumatiku, no s vyváženosťou vlastnosti je to o čosi horšie. Na mokrom povrchu zvládla priečny aj pozdĺžny aquaplaning, v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi však zápasila s brzdnou dráhou, bočnou stabilitou a predovšetkým handlingom.


Semperit Comfort-Life 2

Semperit Comfort-Life 2
Semperit Comfort-Life 2
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 3,0
  • Hlučnosť: 3,4
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,8
  • Odolnosť: 2,0
  • Celková známka: 3,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Semperit je síce úsporný, odolný aj vyvážený, jazdné vlastnosti sú však v porovnaní s lepšie umiestnenými konkurentami horšie. Jeho najväčšou slabinou na mokrom povrchu sa stal handling, za ktorý získal horšiu známku než Sava. Podobne ako spomínaná Francúzka zaznamenal v teste dlhšiu brzdnú dráhu a horšiu bočnú stabilitu.


Hankook Ventus Prime3 (K125)

Hankook Ventus Prime3 (K125)
Hankook Ventus Prime3 (K125)
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 3,3
  • Hlučnosť: 3,0
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,2
  • Odolnosť: 2,5
  • Celková známka: 3,3
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Pneumatika z Maďarska určite zaujala výborným výsledkom testu na suchom povrchu, no dôležitým faktorom je aj celková vyváženosť. O horšiu výslednú známku sa postarali slabiny na mokrom povrchu, najmä horší handling a dlhšia brzdná dráha.


Maxxis Premitra HP5

Maxxis Premitra HP5
Maxxis Premitra HP5
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 1,9
  • Mokro: 2,3
  • Hlučnosť: 3,2
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 2,3
  • Odolnosť: 3,5
  • Celková známka: 3,5
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

Čínsky Maxxis sa osvedčil na suchom aj mokrom povrchu, kde môže smelo konkurovať modelom na vyšších priečkach tabuľky. Problémom bolo jeho rýchle opotrebovanie. Práve najhoršia odolnosť spomedzi testovaných plášťov strednej triedy poslala Maxxis na predposledné miesto.


GT Radial Champiro FE1

GT Radial Champiro FE1
GT Radial Champiro FE1
Zdroj: ADAC / ÖAMTC

Známky v jednotlivých kategóriách:

  • Sucho: 2,9
  • Mokro: 4,0
  • Hlučnosť: 2,8
  • Rýchla jazda: uspela
  • Spotreba paliva: 1,6
  • Odolnosť: 1,5
  • Celková známka: 4,0
  • Odporúčanie ÖAMTC a ADAC: podmienene odporúčaná

Záver ÖAMTC a ADAC:

GT Radial určite patrí medzi najúspornejšie a najodolnejšie pneumatiky v celom teste, no mierne slabiny na suchom povrchu a najmä zlyhanie za mokra ho odsúdili na poslednú priečku tabuľky. Na mokrom povrchu totiž pohorel vo všetkých testovaných disciplínach, predovšetkým z hľadiska handlingu, brzdnej dráhy a priečneho aquaplaningu.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia