Tvrdý duel: Audi R8 V10 Plus a Porsche GT3 RS

Testy Tvrdý duel: Audi R8 V10 Plus a Porsche GT3 RS

Foto: Auto BILD

20.10. 2015 16:55 Pripútajte sa, prosím. Začína sa cestný súboj famóznych áut: top športiak R8 od Audi vyzýva Porsche 911 GT3 RS. Duel, ktorý poženie obidvoch bojovníkov až na hranicu schopností.

Výmena úderov bola taká rýchla, že som sme si to ani nestihli uvedomiť. Trvala maximálne minútu a pol. Jeden z nich leží na zemi a druhý stojí zadýchaný na obrubníku. Nejaké podrobnosti? Tu skutočne môžeme len špekulovať, čo by bolo a ako by bolo, keby bol náš testovací tím svedkom tohto duelu v nesprávny čas alebo na nesprávnom mieste. Asi by sme nemali čo povedať a vy by ste sa nemali čo dozvedieť.

Takže, všetko sa udialo v piatok, len nedávno. Stalo sa to dopoludnia, okolo 10-tej hodiny. Miesto činu nesie názov Contidrom. Je to testovacia trať gumárskej firmy Continental blízko Hannoveru. A účastníci tohto súboja? Dvaja naštvaní borci - hluční mladíci so slušne nabúchanými svalmi. Trochu sa pohádali. Trochu hlučnejšie, veď išlo o korunu pre víťaza na konci tejto zvady.

Audi je fascinujúco rýchly športiak, Porsche však
Audi je fascinujúco rýchly športiak, Porsche však
Zdroj: Auto BILD

Športiak s motorom v strede má talianske srdce

Takže, pekne po poriadku. Za súboj medzi dvomi šéfmi gangov sme tak trochu zodpovední my. Porsche 911 GT3 RS pokladáme za bossa jeho štvrte. Šéfa revíru, v ktorom pôsobí skupinka dobre vytrénovaných chlapcov z divízií AMG, M ale aj samostatní hráči ako Nissan GT-R. Keď sme pustili na našu testovaciu trať pre športiaky 500-koňové Porsche a zajazdilo najlepší čas, všetci však ostali ticho stáť.

Teraz sa na vrchol derie ďalší kandidát - Audi R8 V10 Plus s výkonom 610 koní, ktoré mu bohato stačia na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 330 km/h. V žilách mu totiž koluje talianska krv. A nie hocijaká. Motor V10 uložený v strede pochádza z klanu Lamborghini. Znie to super, lenže R8 má aj bez toho dosť prostriedkov aby, ako sa hovorí, „zapchal ústa“ rivalovi od Porsche.

Nováčik chce na vrchol. Audi R8 V10 Plus: výkon
Nováčik chce na vrchol. Audi R8 V10 Plus: výkon
Zdroj: Auto BILD

Variabilné rozdelenie hnacieho momentu pomáha Audi efektívne využívať pohon všetkých kolies, adaptívna dvojspojková prevodovka mení stupne doslova šľahnutím biča a keramické brzdy si hravo poriadia s 1600 kilogramami čistej váhy. Ak k tomu pridáme karbónový doping a fajnovú vyváženosť danú koncepciou s motorom v strede, niet dôvod pochybovať, že tento chlapík bude mať poriadne rýchle tempo.

Mohutné krídlo zabezpečuje 911-ke dobrý prítlak

Keďže štvorlitrový boxer je uložený tradične vzadu, je jasné, že Porsche má ťažisko až za stredom svojho rázvoru. Motor je uprataný do rozšírenej karosérie z verzie 911 Turbo, ktorá vyzerá s divým „ospojlerovaním“ dosť dobre. Ale pozor: toto nie je žiadny make-up! Brutálne krídlo a extrémne nízky predný spojler tlačia spolu s ďalšími trikmi 911 pevne k zemi. Výsledok je schovaný za slovom prítlak. Zjednodušene by sa dalo povedať, že čím rýchlejšie sa to GT3 RS vrhne do zákruty, tým viac ho táto neviditeľná sila prilepí k asfaltu. Chceli by ste ochutnať spektakulárnu demonštráciu odstredivej sily? Nech sa páči! A nebojte sa do toho vložiť až nezvyčajnú dávku odhodlanosti a celú svoju dôveru, lebo aerodynamické triky tu skutočne fungujú.

Päťstokoňová super-jedenástka zajazdila na našej
Päťstokoňová super-jedenástka zajazdila na našej
Zdroj: Auto BILD

Porsche sa testovacou traťou len mihne a zákruty reže až zvrátenou rýchlosťou. Auto reaguje na akékoľvek korektúry smeru s takou presnosťou, že pri zatáčaní si dokážete každý oblúk rozdeliť na centimetrové kúsky. Obligátne priamemu riadeniu pomáha navyše i riadenie kolies zadnej nápravy. Porsche ponúka prvotriednu reakciu aj pri brzdení. Bod záberu brzdového pedála ostáva po každom prejdenom kole temer s milimetrovou presnosťou na tom istom mieste.

K tomu sa zozadu neprestajne hlási o slovo motor „vreštiaci“ cez 8000 otáčok. Ak za apexom zákruty požiada vodič o plný výkon, má ho plne k dispozícii. Bez vôle, až telepaticky priamo, všetky ozubenia tu do seba presne zapadajú. Rýchlejšie, lepšie a hlučnejšie 500 koní z uzdy sotva uvoľníte. Zmes brutálneho motora, lepivého podvozka a nemilosrdných bŕzd sa podpísala pod adekvátny čas na trati. Na stopkách sa objavil údaj 1:27,53 min. My žasneme a v Porsche sa tešia. Tento čas znamená prvé miesto na zozname našich traťových rekordov

BANNER300

Poľovačku R8 na najlepší čas končí nepokojný zadok

Áno, sem by sa chcelo dostať aj Audi. Jeho desaťvalec chrčí, píli, a prepáčte za výraz, „odfukuje“ si do päťlitrových nohavíc. Najradšej by ho z celého výkonu rozdrapilo. Tak to ukáž, chlapče! Z 0 na 100 za 2,9 sekundy? To sme tu ešte nemali! Po skúške v šprinte začíname v diaľke cítiť rýchly koniec pre Porsche. Lenže potom sme potrápili Audi R8 na testovacom okruhu a zdá sa, že sme ho jemne preťažili.

Pri honbe za špičkovým časom sme z auta vyžmýkali aj to posledné a pravdupovediac, nebolo to celkom bez ťažkostí. V poslednom kole Audi nebežalo s úplnou istotou. Tvrdo na brzdy, zatočiť a hop! Bojovník s motorom v strede začal tancovať. Ideálna línia je fuč, a to, pri tempe nad 200 km/h, nie je práve špás. Podobná zmena zaťaženia vyvoláva v aute, o 200 kg ťažšom ako jeho konkurent, nepokoj.

V rýchlostiach nad 200 km/h a zmene zaťaženia
V rýchlostiach nad 200 km/h a zmene zaťaženia
Zdroj: Auto BILD

Vodič musí kompenzovať svojský život tohto auta a pri dobiehaní stratenej rovnováhy musí bojovať s hmlistou stredovou polohou riadenia. Pod plynom v zákrute začne auto zľahka tlačiť nos nedotáčavo vpred, kvôli čomu stráca čas. Jednoducho povedané, Porsche privedie vodiča na hranicu schopností, Audi ostane pred ňou.

Na vedľajšom bojisku to tiež nevyzerá ružovo. V prípade polohy sedenia, nie sme úplne presvedčení o jej pohodlí. Vo vyššej pozícii a s pokrčenými nohami musí pilot bojovať o svoju pozíciu. Ale predsa, Audi má k dispozícii 610 koní, teda o vyše stovku viac ako Porsche a jeho brzdy hryzú prinajmenšom rovnako ostro a spoľahlivo. To sa predsa pri jazde na okruhu musí na celkovom čase poriadne prejaviť.

Porsche 911 GT3 RS, auto na ktoré sa znalec môže
Porsche 911 GT3 RS, auto na ktoré sa znalec môže
Zdroj: Auto BILD

Nuž, poriadne v tomto prípade znamená rozdiel 2 sekúnd. Aby sme boli presnejší o dve sekundy horší. Aj keď s hodnotou 1:29,92 zajazdilo Audi špičkový čas, v našej pretekovej tabuľke mu to stačí na 3. pozíciu. Súboj o kráľa revíra teda vyhráva Porsche. Na záver azda len jedno zhrnutie: Všetko sa to udialo šialene rýchlo.

Hodnotenie:

Medzi Porsche a Audi je rozdiel 2 sekundy – v TOP triede výkonných športiakov to nie je málo. Audi R8 zaostalo za 911-kou, napriek tomu je to extrémne fascinujúci čistokrvný atlét. Čo povedať o Porsche 911 GT3 RS? Ultrapriamy zážitok z jazdy ho povyšuje na jeden z najvzrušujúcejších športiakov na svete. Navyše, na našom zozname je toto auto stále najrýchlejšie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
AUDI R8 V10 Plus
Porsche 911 GT3 RS
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
Usporiadanie a počet valcov
V10
B6
Zdvihový objem
5 204 cm3
3 996 cm3
Max. výkon
449 kW/610 k
368 kW/500 k
pri otáčkach
8 250/min
8 250/min
Max. krútiaci moment
560 Nm
460 Nm
pri otáčkach
6500/min
6250/min
Palivo
benzín
benzín
Pohon
všetky kolesá
zadné kolesá
Prevodovka
7-stupňová, dvojspojková
7-stupňová, dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
 
Dĺžka
4 426 mm
4 545 mm
Šírka
1 940 mm
1 880 mm
Výška
1 240 mm
1 291 mm
Rázvor náprav
2 650 mm
2 456 mm
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 630 kg
1 495 kg
Užitočná hmotnosť
265 kg
225 kg
Celková hmotnosť
1 895 kg
1 720 kg
Batož. priestor (vpredu/vzadu)
112/226 l
125/260 l
Objem palivovej nádrže
83 l
90 l
JAZDNÉ VÝKONY, SPOTREBA A EMISIE
 
Max. rýchlosť
330 km/h
310 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
2,9 s
3,3 s
Mesto - normovaná
17,5 l/100 km
19,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
9,3 l/100 km
8,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
12,7 l/100 km
Emisie CO2 kombinované
287 g/km
296 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
 
Základná cena verzie
Od 189 500 €
v SR ešte nestanovená

Video

Diskusia