ikona BMW 2 Active Tourer

Testy BMW 2 Active Tourer: Revolučný Bavor

Foto: Ján Trangel

1.8. 2014 12:05 Kompaktné MPV od bavorskej automobily má motor uložený vpredu naprieč a poháňanú prednú nápravu. Obavy sú však zbytočné.

Tradície sú najväčšou hodnotou, akú si automobilka vie vybudovať. Zároveň sú však ťažkou kotvou, ktorá môže brániť v rozlete. BMW, ako posledný výrobca z veľkej nemeckej trojky, tvrdohlavo odmietal automobily s predným pohonom. Teda minimálne pod svojou kmeňovou značkou – koncernové MINI prednokolky produkuje už odjakživa. Teraz sa však všetko mení. BMW radu 2 s prívlastkom Active Tourer je prvým modelom s pohonom prednej nápravy v histórii tejto nemeckej automobilky.

Tip redakcie

Militantní fanúškovia značky pravdepodobne už pri predstavení konceptu v Paríži 2012 nakreslili na stenu pentagram a dvakrát si odpľuli smerom k štvorvalcovej budove v Bavorskej metropole. Tí racionálnejší však isto rýchlo pochopili, že tento krok bol nevyhnutný. A lepšie auto na úvod si na to v Mníchove vybrať nemohli...

Pokiaľ vám spojenie skratiek BMW a FWD tlačí obed
Pokiaľ vám spojenie skratiek BMW a FWD tlačí obed
Zdroj: Ján Trangel

Prvý svojho formátu

BMW 2 Active Tourer sa svojím charakterom radí medzi typické MPV odvodené od automobilov nižšej strednej triedy a v rámci konkurenčného boja sa stavia presne vedľa Mercedesu triedy B či neprémiového Volkswagenu Golf Sportsvan. A prvý pokus bavorskej automobilky v tomto segmente rozhodne nedopadol zle. Vzhľadom dvojka Active Tourer nepadla ďaleko od svojho dizajnového stromu. Typický tvar masky chladiča i grafiku predných a zadných svetiel sme už vidieť mohli.

Prvé BMW vo formáte kompaktného MPV
Prvé BMW vo formáte kompaktného MPV
Zdroj: Ján Trangel

Nová je vyššia stavba, ktorá prospela predovšetkým priestoru pre pasažierov. Problém by nemali mať ani nadpriemerne vysokí cestovatelia. Posed za volantom je vyšší a priamejší. Vodič sa necíti obklopený jednotlivými prvkami, výrobca skôr stavil na „voľnosť“. V tomto kontexte je ale trošku prekvapivý menší počet odkladacích priestorov – nie že by ich bolo vyslovene málo, ale pri podobných MPV sme si zvykli na doslova priehrštia miest pre drobnosti roztrúsené po všetkých častiach interiéru.

BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer
Zdroj: Ján Trangel
BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer
Zdroj: Ján Trangel
Výrobca si pri spevňovaní konštrukcie pomohol veľmi hrubým, dvojitým A-stĺpikom. Výhľad šikmo vpred je preto citeľne redukovaný. Uprostred palubnej dosky tróni rozmerný displej. Po vzore moderných trendov nie je zapustený v interiéri, ale vytŕča

Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40. Je ich možné pozdĺžne posúvať vo veľkom rozsahu a tak sa rozhodovať medzi maximalizáciou batožinového priestoru, alebo miesta pre pasažierov v druhom rade. Pre pohodlné usadenie 180 cm vysokého pasažiera za rovnako vysokého vodiča nie je potrebné posúvať sedadlá ďalej než za stredovú polohu.

 

BMW 2 Active Tourer

Mercedes triedy B

VW Golf Sportsvan

Dĺžka
4342 mm
4359 mm
4338 mm
Šírka
1800 mm
1786 mm
1807 mm
Výška
1555 mm
1557 mm
1588 mm
Rázvor
2670 mm
2699 mm
2685 mm
Objem bat. priestoru
468 l / 1510 l
486 l / 1545 l
500 l / 1520 l

Skúšali sme štvorvalce

Pod kapotou BMW 2 Active Tourer sme si vyskúšali dve silnejšie z aktuálne celkovo troch dostupných motorizácií. Verzia 225i ukrýva benzínový štvorvalec a model 218d zase naftový štvorvalec – oba zhodne s objemom dva litre. Najslabší agregát, 1,5-litrový trojvalec 118i naladený na 100 kW (136 k), BMW na testovacie trate neprinieslo. Ešte tento rok by mali do ponuky pribudnúť aj ďalšie motorizácie, ktorým sme sa venovali už pri predstavení.

Zadné sedadlá je možné sklápať do dobre
Zadné sedadlá je možné sklápať do dobre
Zdroj: Ján Trangel

Silnejší benzín je kombinovaný jedine s osemstupňovou automatickou prevodovkou. K jeho maximálnemu výkonu 170 kW (231 k) nemôže mať nikto námietky – skôr sme mali pocit, že takáto porcia koní je pre auto formátu BMW 2 Active Tourer možno až zbytočne veľká.

BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer
Zdroj: Ján Trangel
BMW 2 Active Tourer
BMW 2 Active Tourer
Zdroj: Ján Trangel
Sedadlá druhého radu je možné posúvať a podľa potrieb tak preferovať miesto pre pasažierov a priestor pre batožinu

O čo možno najefektívnejší prenos krútiaceho momentu až 350 Nm na prednú nápravu sa stará elektronika, ktorá sa snaží pracovať nenápadne. Pri prudkom stlačení plynu na vlhkej vozovke prirodzene dôjde k prekĺznutiu predných kolies, avšak tento efekt je ihneď utlmený, prebytočný krútiaci moment vyškrtaný a vodič sa v podstate nemusí o nič starať. Výsledkom je síce pomalý, ale plynulý rozjazd, bez kopancov, náhlych strát výkonu či naopak zbytočne vysokých otáčok.

Keď už toľko filozofujeme o poháňaných nápravách,
Keď už toľko filozofujeme o poháňaných nápravách,
Zdroj: Ján Trangel

Pri porovnávaní počtu kilowattov v kontexte formátu auta vychádza ako rozumnejšia voľba naftový motor 218d. Ponúka optimálnych 110 kW (150 k), čo úplne stačí na pohodové jazdenie i predbiehanie na okresných cestách. Krútiaci moment je solídnych 330 Nm. Pod kapotou je spaľovanie nafty jednoznačne identifikovateľné vo všetkých jazdných režimoch, zvuk to však nie je rušivý. Vibrácie sa do interiéru neprenášajú.

BANNER300

Naftový agregát sme si vyskúšali v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Prekvapilo nás, ako tuhú spojku v Bavorsku pripravili. V dnešnej dobe „zmäkčovania“ a uľahčovania všetkých vodičských činnosti to nie je nič obvyklé. Radiaca páka je krátka a veľmi presná, nemusel by sa za ňu hanbiť ani športový model.

Je BMW 2 Active Tourer prvou lastovičkou
Je BMW 2 Active Tourer prvou lastovičkou
Zdroj: Ján Trangel

Vyvolený či poznačený?

BMW 2 Active Tourer už od narodenia nesie na chrbte batoh plný predsudkov. Je prvý svojho druhu hneď z niekoľkých pohľadov a jeho prítomnosť v showroomoch s bielo-modrou vrtuľkou nad dverami môže sfarbovať tváre ortodoxných stúpencov BMW do červena. Pravdou ale je, že na žiadny rozruch nie je dôvod. Pohon prednej nápravy a jeho zladenie s elektronickými pomocníkmi v Bavorsku zvládli veľmi dobre.

Dve nami skúšané verzie so silnými motormi
Dve nami skúšané verzie so silnými motormi
Zdroj: Ján Trangel

Nemyslíme si, že by prechod na pohon prednej nápravy akokoľvek ovplyvnil majiteľov pri rozhodovaní – o voľbe tohto modelu či dokonca celej značky. Naopak, konkrétne v tomto prípade je prínosný. Od kompaktného MPV nikto extrémne dynamické jazdné zážitky neočakáva a toto rozhodnutie umožnilo odpratať techniku zo zadnej časti. Uvoľnilo sa tak miesto batožine; a práve to sa v tejto kategórii počíta. Keby bola zachovaná tradičná koncepcia s pohonom zadných kolies, BMW 2 Active Tourer by skrátka nedokázalo v úžitkových vlastnostiach bojovať s konkurenčnými prednokolkami.

BMW 2 Active Tourer sa už na Slovensku dá objednať, pričom cena štartuje na sume 26 300 eur za najslabší benzínový trojvalec. Konkurenčný Mercedes triedy B začína o necelé tri tisícky nižšie. A keď sa pri konfigurovaní Volkswagenu Golf Sportsvan zobrazí táto suma, zaškrtnutá je už pravdepodobne väčšina príplatkových prvkov. Ambície teda novému kompaktnému MPV od bavorskej automobilky nechýbajú. Teraz už treba iba počkať na reakcie zákazníkov.

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť BMW.

Video

Diskusia