ikona

Testy Kia Stonic: Crossover so správnou atmosférou

Foto: Filip Kadlečík

28.9. 2017 15:50 PRVÁ JAZDA Malé crossovery sú čoraz väčším hitom - spájajú výhody SUV a osobných vozidiel do jedného kompaktného celku. Na túto vlnu definitívne naskakuje aj Kia. Aký je nový Stonic v reálnej premávke?

Dvojzáprah Kia a Hyundai čoraz viac šliape na päty tradičným výrobcom s podstatne dlhšou históriou, Kórejci ich v mnohom dokonca aj predbiehajú. Jedným z dôkazov vyspelosti a schopnosti reagovať na aktuálne trhové podmienky je úplne nová dvojica crossoverov. Z dvojičiek Stonic a Kona sme sa naživo zoznámili s prvým menovaným.

Tento crossover má rozhodne potenicál stať sa predajným hitom budúceho roka - bude však mať tvrdú konkurenciu
Tento crossover má rozhodne potenicál stať sa predajným hitom budúceho roka - bude však mať tvrdú konkurenciu
Zdroj: Filip Kadlečík

Stonic by v porovnaní s modelom Kona mal zastávať úlohu praktického vozidla určeného na každodenné bežné jazdenie. Reprezentant automobilky Hyundai totiž dostal nielen expresívnejší vzhľad, ale aj výkonnejšie agregáty či dokonca pohon 4x4. O tom sa zatiaľ v súvislosti so Stonicom nehovorí. Aj tak však rozhodne má čo ponúknuť.

Introvert aj extrovert

Páči sa nám, že pri konfigurácii Stonicu vám automobilka dá na výber. Celkovo sa totiž bude predávať v deviatich farbách laku karosérie, pričom časť z nich sa bude dať kombinovať s ďalšími piatimi farbami strechy. Vďaka tomu existuje až 20 potenciálnych možností vzhľadu tohto crossoveru. Mnohé z nich sme videli naživo a treba povedať, že vyzerajú vynikajúco.

Auto vyzerá veľmi dobre aj v bežnej bielej farbe - na želanie však môže byť zahalené do množstva farebných kombinácií
Auto vyzerá veľmi dobre aj v bežnej bielej farbe - na želanie však môže byť zahalené do množstva farebných kombinácií
Zdroj: Filip Kadlečík

My sme sa však tentokrát rozhodli pre testovanie vozidla, ktoré nie je ovešané príplatkovou výbavou a v porovnaní s extrovertnými pestrofarebnými bratmi je skôr nenápadnou a introvertnou sivou myškou. Aspoň tak to vyzerá na prvý pohľad. V skutočnosti je Stonic atraktívny aj v bežnejšej konfigurácii.

Tomu nášmu chýbala odfarbená strecha a spätné zrkadlá i príplatkové full-LED koncové svetlá. Mimochodom, tie predné nemôžu byť plne diódové ani za príplatok. Napriek týmto nedostatkom nás však vzhľad modernej Kie oslovil. Má svalnaté blatníky a široký postoj, vďaka ktorému pôsobí športovo. Línia strechy nie je zbytočne vysoká, čo opäť pridáva na dynamickom dojme.

Na prianie môže byť zadná časť crossoveru vybavená koncovými svetlami s LED technológiou
Na prianie môže byť zadná časť crossoveru vybavená koncovými svetlami s LED technológiou
Zdroj: Filip Kadlečík

Atraktívne je stvárnená aj architektúra hlavných svetlometov. Dramatický vzhľad ešte jemne dokresľuje výrazne klenutá kapota a prekvapivo nízka zadná časť. Pri opise dizajnu by sme vyzdvihli najmä možnosť výberu - vaše auto môže byť farebné ako počas karnevalu v Rio de Janeiro, ale aj úplne nenápadné. Najlepšie na tom je, že v obidvoch prípadoch vyzerá rovnako dobre, len trochu iným spôsobom.

Kabína s výbornou atmosférou

O interiéri platí to isté, čo o exteriéri. Tú sú však zmeny menej výrazné. Vybrať si môžete zo štyroch farebných kombinácií - v ponuke je oranžová, zelená a bronzová. Naše testovacie auto bolo opäť vybavené menej výraznou - sivou. Napriek tomu vyzerá interiér hodnotným a moderným dojmom, nebojíme sa ho dokonca označiť za štýlový. Výsledkom tejto kombinácie vlastností je pohodová atmosféra, ktorá na palube panuje.

Interiér je príjemný a štýlový - aj vďaka dobrému posedu za volantom a slušným reproduktorom v ňom panuje výborná atmosféra
Interiér je príjemný a štýlový - aj vďaka dobrému posedu za volantom a slušným reproduktorom v ňom panuje výborná atmosféra
Zdroj: Filip Kadlečík

Jej základom je vynikajúci volant známy napríklad z modelu Rio. Má komfortné tvarovanie a jeho veniec je obšitý kožou, ktorá je príjemná na dotyk. Rozumne rozmiestnené sú aj tlačidlá, na ktoré dočiahnete bez problémov aj pri zachovaní ideálnej polohy rúk. Prístrojový panel je klasický - v našom prípade bol vybavený aj monochromatickým pasívnym displejom, ktorý len zobrazuje údaje.

Vo vyššie vybavených verziách je však dostupný aj aktívny, prostredníctvom ktorého ovládate nielen multimédiá či spárovaný smartfón, ale aj nastavenia samotného vozidla. V jednej rovine s prístrojovkou je umiestnený displej infotainmentu. Dobrou správou je, že by mal byť súčasťou výbavy Stonicu už od základu. Dokupovať sa má len navigácia či cúvacia kamera.

Rukolapný dôkaz, že Kia myslí na potreby svojich klientov....
Rukolapný dôkaz, že Kia myslí na potreby svojich klientov....
Zdroj: Filip Kadlečík
.... smartfón si môžete položiť do jednej z dvoch odkladacích schránok
.... smartfón si môžete položiť do jednej z dvoch odkladacích schránok
Zdroj: Filip Kadlečík

So systémom, ktorý používa Kia a Hyundai, sa pracuje výborne. Má rýchlu odozvu, logické usporiadanie a množstvo hadvérových tlačidiel. Vďaka nim má Stonic v porovnaní s konkurenciou z koncernov VW či Toyota rozhodne navrch. Oceňujeme aj delené zobrazenie na displeji - na jednej polovici vidíte mapu, na druhej zasa napríklad prehrávač multimediálnych súborov.

Posádka kabínu ocení aj vďaka jej priestrannosti - sám za seba si bez problémov sadne aj vodič s výškou presahujúcou 180 cm. Batožinový priestor je na tom o niečo horšie -  v základnom usporiadaní ponúka kapacitu 352 l, čo je rovnaká hodnota, akou disponuje aktuálny Nissan Juke a o 2 l viac oproti Peugeotu 2008. Renault Captur však naviac ponúkne približne 20 litrov, Seat Arona dokonca až 400 litrov. Druhý rad sedadiel je sklopný v pomere 60:40, po využití tejto funkcie stúpne prepravná kapacita na 1155 litrov.

Kladivo na konkurenciu?

Z hľadiska batožinového priestoru teda Stonic konkurenciu rozhodne nedrví. Jeho veľká výhoda však leží pod prednou kapotou. Testovaný kus totiž dopredu ženie atmosférický štorvalec s označením 1.4 MPi, ktorý disponuje výkonom 74 kW (100 k) a krútiacim momentom na úrovni 133 Nm. Súhra s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou ho pasuje do úlohy horúcej voľby, ktorá by na našom trhu mohla zafungovať.

Atmosférický štvorvalec vyzerá pod kapotou Stonicu akosi strateno a utopeno... Žeby tam bol priestor na hybridnú techniku? O tom zatiaľ možno len a len špekulovať
Atmosférický štvorvalec vyzerá pod kapotou Stonicu akosi strateno a utopeno... Žeby tam bol priestor na hybridnú techniku? O tom zatiaľ možno len a len špekulovať
Zdroj: Filip Kadlečík

Ak niečo zo Stonica spraví bestseller, tak by to mal byť práve tento agregát. Na bežné jazdenie sa hodí viac než ideálne. Má veľmi tichý a kultivovaný chod, netreba pri ňom prehnane premýšľať nad jazdným štýlom a v prípade potreby dokáže kórejský crossover aj slušne rozhýbať. Stačí len poslať ručičku otáčkomera do vyšších sfér.

Manuál je taktiež spravený umne. Prvých päť prevodov budete využívať najmä v meste a preskáčete ich pomerne rýchlo  - šestsku možno radiť už nad hranicou 70 km/h. Na diaľnici potom agregát točí štandardných 3 200 ot./min. Nie je to oslnivý výkon, no na sporadické dlhšie výlety toto pohonné ústrojenstvo bohato postačuje. Napriek zvýšeným otáčkam motora je totiž v kabíne aj pri rýchlosti 130 km/h ticho.

Batožinový priestor objemom nepatrí medzi hviezdy segmentu, jeho 352 litrov však neurazí
Batožinový priestor objemom nepatrí medzi hviezdy segmentu, jeho 352 litrov však neurazí
Zdroj: Filip Kadlečík

“Klasická” jednaštvorka naviac eliminuje dve vlastnosti, na ktoré slovenskí vodiči v posledných rokoch šomrú naviac. Nedisponuje turbodúchadlom a má štyri, nie tri valce. Takúto pohonná jednotka sa v cenníkoch iných crossoverov nenachádza a preto by v očiach konzervatívnych zákazníkov mohla slúžiť doslova ako kladivo na konkurenciu. Sami sme zvedaví, či to tak naozaj dopadne.

Úplným základom ponuky by mal byť atmosférický štvorvalec ladený na 62 kW (84 k) a 122 Nm. Ten tiež disponuje päťstupňovým manuálom, tentokrát však len s piatimi prevodmi. Dočasným vrcholom benzínovej ponuky je prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI s výkonom 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 172 Nm, ktorý je spriahnutý s manuálnym šesťstupňom.

Diódový pásik predných svetlometov zatiaľ na spoločnosť ďalších LED diód čaká márne
Diódový pásik predných svetlometov zatiaľ na spoločnosť ďalších LED diód čaká márne
Zdroj: Filip Kadlečík

V roku 2018 by mal Stonic dostať aj sedemstupňovú dvojspojku DCT, spájať sa bude práve s vrcholným trojvalcom. Diesel v ponuke Kie pre model Stonic zastupuje známy agregát 1.6 CRDi. Ten ponúka 81 kW (110 k) a 260 Nm. Predné kolesá roztáča prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Prekvapivo všestranný podvozok

Podvozok Stonicu vie byť nečakane športový. Je tuhý a so zákrutami sa dokáže vysporiadať aj v prekvapivo vysokej rýchlosti. Vďaka automobilke sme si počas prvej jazdy mali možnosť overiť správanie malého crossoveru v hraničných situáciach a svojou suverénnosťou nás presvedčil. Paradoxom je, že až kým sme mu nedávali do tela na letiskovej ploche, na takéto dynamické jazdné vlastnosti by sme ho rozhodne netipovali.

V premávke je totiž kompaktný Kórejec pohodlný a bežné nerovnosti tlmí výborne aj napriek jednoduchej vlečnej zadnej náprave. Jej jedinou nevýhodou je fakt, že pri prejazde hlbokými výtlkmi či inými deformáciami povrchu vozovky občas vie pomerne hlasno buchnúť. Až na toto zaváhanie sa nám však podvozok páčil - rozumie si aj s pomerne veľkými 17” diskami kolies.

Má tú správnu atmosféru

Stonic má tú správnu atmosféru nielen v modernom a priestrannom interiéri, ale aj pod kapotou. Predovšetkým vďaka týmto dvom vlastnostiam ide o veľmi príjemné autíčko vhodné na krátke trasy do mesta a občasné výlety do prírody. Po prvom zoznámení sa zdá, že má len minimum slabín. Uvidíme však, či s takýmto oslnivým vysvedčením prejde aj plnohodnotným redakčným testom.

Stonic nás o svojich kvalitách počas prvého zozámenia presvedčil
Stonic nás o svojich kvalitách počas prvého zozámenia presvedčil
Zdroj: Filip Kadlečík

Mimochodom, predaj novinky z dielne automobilky Kia by mal odštartovať v najbližích týždňoch, potom bude známa aj oficiálna cena. V kuloároch sa zatiaľ šepká o štartovacej hranici pod úrovňou 15 000 eur. Nie je úplne jasné, či ide o čiastku 14 990 eur, alebo 13 990 eur. Oficiálnu odpoveď v podobe cenníka by sme však mali dostať už čoskoro.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia