Prirodzený talent áut typu SUV si celosvetovo vychutnáva stále viac vodičov. Schopnosť zvládnuť ľahší terén a potiahnuť na ťažnom zariadení nejaké tie kilá oslovujú mestských aj mimomestských záujemcov. Veľmi radi ich majú napríklad priatelia koní, ktorým dokážu premiestniť z bodu A do bodu B príves s ich štvornohým priateľom.

Tmavý valach Halloween je vraj mocný koník,
Zdroj: Auto BILD

Úspešným zástupcom tohto ťažného plemena je Hyundai Tucson. Kompaktné kórejské SUV, súrodenec typu Kia Sportage, bolo u nás v prvej európskej generácii k dispozícii od roku 2004. Pod jeho kapotou ste mohli nájsť jeden z troch rozličných motorov, vo viacerých výkonových variantoch.

Technické údaje – Hyundai Tucson CRDi – 2008
Motor
R4 vpredu priečne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 1
Zdvihový objem
1991 cm3
Výkon
103 kW (140 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment
305 Nm pri 1800 ot/min
Max. rýchlosť
177 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
12,5 s
Prevodovka / pohon
6-stupňová manuálna / všetky štyri kolesá
Objem nádrže / palivo
58 l / benzín
Dĺžka / šírka / výška
4325 / 1795 / 1730 mm
Batožinový priestor
325 / 1375 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1735 / 525 kg

Dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 104 kW (141 k) aj benzínový 2,7-litrový šesťvalec s výkonom 128 kW (175 k) mali spoločnú nepeknú vlastnosť: vysokú spotrebu, bežne aj dvanásť až štrnásť litrov. Do tretice všetko dobré: naftový dvojliter 2.0 CRDi, spočiatku s výkonom 83 kW (113 k), od roku 2006 už 103 kW (140 k), o dva roky neskôr 110 kW (150 k). Pri troche snahy a ľahkej prevádzke sa dieselové varianty priblížia spotrebou aj k siedmim litrom, v ťažšom nasadení reálne dávajú tak za desať.

Typické problémy

Prvý Tucson má pozinkovaných 75 percent karosérie. Napriek tomu sa viacerí majitelia sťažovali na hrdzavejúcu kapotu motora. Z podstatnejších problémov hlásili stanice technickej kontroly hlavne poruchy komponentov podvozka, na ktorých sa prejavovalo časté ťahanie ťažkých prívesov. Síce nie v takej miere, aby to negovalo talent ťahúňa za prijateľné peniaze, ale predsa.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor

270 eur

Štartér

165 eur

Vodné čerpadlo

72 eur

Rozvodový remeň (sada)

143 eur

Koncový tlmič výfuku

149 eur

Predný blatník

48 eur

Predné brzdové kotúče a obloženie

118 eur

*bez nákladov na servisné práce

Verzie s pohonom prednej nápravy (s benzínovým dvojlitrom) majú povolené ťahať 1400 kíl, štvorkolky 1600 kilogramov. Samozrejme brzdených. Alebo do 750 nebrzdených. Ak sa vozidlo k týmto limitom približovalo tesne a často, trpeli kĺby a silentbloky náprav, brzdové kotúče a obloženie, kardanový hriadeľ a samozrejme pružiny aj tlmiče. Je preto dôležité dôsledne pri kúpe skontrolovať stav týchto komponentov.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

V čiernej farbe Ebony, s koženými poťahmi a vyhrievaním sedadiel, hliníkovými 16-palcovými kolesami, automatickou klimatizáciou a ďalšou výbavou, samozrejme vrátane ťažného zariadenia, láka náš 7-ročný testovací jazdený Tucson peknou cenou 6900 eur. S kilometrovým kontom 72 tisíc a v stave na prvý pohľad dobre udržiavanom. Iba pár drobných škrabancov prezrádza, že tento ťahúň nebol zapriahaný do ťažkej lopoty až tak často.

Interiér neohúri dizajnom a je poskladaný
Zdroj: Auto BILD

Pri jazde žiadne nepríjemné prekvapenia, mierne gumený chod páky šesťstupňového manuálu sme očakávali, pre naftový Tucson je to dosť typická črta. Inak sa auto rozbieha, brzdí aj zatáča slušne. Kozmetickými nedostatkami sú po daných kilometroch už dosť do hladka vyleštená koža na čalúnení aj na volante, treba si dávať pozor, aby sa v rukách nekĺzal. Inak všetko v adekvátnom stave.

Užitočná hmotnosť viac než pol tony dáva
Zdroj: Auto BILD

Prvý európsky Tucson pochádza z obdobia, keď Hyundai vyrábal ešte jednoduché, ale už obstojne poctivé autá. Nie dokonalé, ale zďaleka nie ani kriticky poruchové. Zlá správa pri predaji je o to lepšou správou pri kúpe: už po štyroch rokoch zväčša autá nestoja ani polovicu svojej pôvodnej ceny. Tie úplne najstaršie a najlacnejšie zoženiete už od nejakých štyroch tisícok. A ak si to dáte do pomeru so spomínanými kvalitami a schopnosťami, vychádza to ako solídny artikel na zaobstaranie z druhej ruky.

Ďalšie informácie o jazdenom Hyundai Tucson nájdete vo fotogalérii. >>