Prirodzený talent áut typu SUV si celosvetovo vychutnáva stále viac vodičov. Schopnosť zvládnuť ľahší terén a potiahnuť na ťažnom zariadení nejaké tie kilá oslovujú mestských aj mimomestských záujemcov. Veľmi radi ich majú napríklad priatelia koní, ktorým dokážu premiestniť z bodu A do bodu B príves s ich štvornohým priateľom.
Úspešným zástupcom tohto ťažného plemena je Hyundai Tucson. Kompaktné kórejské SUV, súrodenec typu Kia Sportage, bolo u nás v prvej európskej generácii k dispozícii od roku 2004. Pod jeho kapotou ste mohli nájsť jeden z troch rozličných motorov, vo viacerých výkonových variantoch.
Technické údaje – Hyundai Tucson CRDi – 2008
|
|
Motor
|
R4 vpredu priečne
|
Ventily / vačkové hriadele
|
4 na valec / 1
|
Zdvihový objem
|
1991 cm3
|
Výkon
|
103 kW (140 k) pri 4000 ot/min
|
Krútiaci moment
|
305 Nm pri 1800 ot/min
|
Max. rýchlosť
|
177 km/h
|
Zrýchlenie 0–100 km/h
|
12,5 s
|
Prevodovka / pohon
|
6-stupňová manuálna / všetky štyri kolesá
|
Objem nádrže / palivo
|
58 l / benzín
|
Dĺžka / šírka / výška
|
4325 / 1795 / 1730 mm
|
Batožinový priestor
|
325 / 1375 l
|
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
|
1735 / 525 kg
|
Dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 104 kW (141 k) aj benzínový 2,7-litrový šesťvalec s výkonom 128 kW (175 k) mali spoločnú nepeknú vlastnosť: vysokú spotrebu, bežne aj dvanásť až štrnásť litrov. Do tretice všetko dobré: naftový dvojliter 2.0 CRDi, spočiatku s výkonom 83 kW (113 k), od roku 2006 už 103 kW (140 k), o dva roky neskôr 110 kW (150 k). Pri troche snahy a ľahkej prevádzke sa dieselové varianty priblížia spotrebou aj k siedmim litrom, v ťažšom nasadení reálne dávajú tak za desať.
Typické problémy
Prvý Tucson má pozinkovaných 75 percent karosérie. Napriek tomu sa viacerí majitelia sťažovali na hrdzavejúcu kapotu motora. Z podstatnejších problémov hlásili stanice technickej kontroly hlavne poruchy komponentov podvozka, na ktorých sa prejavovalo časté ťahanie ťažkých prívesov. Síce nie v takej miere, aby to negovalo talent ťahúňa za prijateľné peniaze, ale predsa.
Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
|
|
Alternátor
|
270 eur |
Štartér
|
165 eur |
Vodné čerpadlo
|
72 eur |
Rozvodový remeň (sada)
|
143 eur |
Koncový tlmič výfuku
|
149 eur |
Predný blatník
|
48 eur |
Predné brzdové kotúče a obloženie
|
118 eur |
*bez nákladov na servisné práce
Verzie s pohonom prednej nápravy (s benzínovým dvojlitrom) majú povolené ťahať 1400 kíl, štvorkolky 1600 kilogramov. Samozrejme brzdených. Alebo do 750 nebrzdených. Ak sa vozidlo k týmto limitom približovalo tesne a často, trpeli kĺby a silentbloky náprav, brzdové kotúče a obloženie, kardanový hriadeľ a samozrejme pružiny aj tlmiče. Je preto dôležité dôsledne pri kúpe skontrolovať stav týchto komponentov.
BANNER300
Testovacie vozidlo, jazda a verdikt
V čiernej farbe Ebony, s koženými poťahmi a vyhrievaním sedadiel, hliníkovými 16-palcovými kolesami, automatickou klimatizáciou a ďalšou výbavou, samozrejme vrátane ťažného zariadenia, láka náš 7-ročný testovací jazdený Tucson peknou cenou 6900 eur. S kilometrovým kontom 72 tisíc a v stave na prvý pohľad dobre udržiavanom. Iba pár drobných škrabancov prezrádza, že tento ťahúň nebol zapriahaný do ťažkej lopoty až tak často.
Pri jazde žiadne nepríjemné prekvapenia, mierne gumený chod páky šesťstupňového manuálu sme očakávali, pre naftový Tucson je to dosť typická črta. Inak sa auto rozbieha, brzdí aj zatáča slušne. Kozmetickými nedostatkami sú po daných kilometroch už dosť do hladka vyleštená koža na čalúnení aj na volante, treba si dávať pozor, aby sa v rukách nekĺzal. Inak všetko v adekvátnom stave.
Prvý európsky Tucson pochádza z obdobia, keď Hyundai vyrábal ešte jednoduché, ale už obstojne poctivé autá. Nie dokonalé, ale zďaleka nie ani kriticky poruchové. Zlá správa pri predaji je o to lepšou správou pri kúpe: už po štyroch rokoch zväčša autá nestoja ani polovicu svojej pôvodnej ceny. Tie úplne najstaršie a najlacnejšie zoženiete už od nejakých štyroch tisícok. A ak si to dáte do pomeru so spomínanými kvalitami a schopnosťami, vychádza to ako solídny artikel na zaobstaranie z druhej ruky.
Ďalšie informácie o jazdenom Hyundai Tucson nájdete vo fotogalérii. >>