Na automobilovom trhu je to celkom podobné ako v škole. Je tu ten štréber s okuliarmi sediaci celkom vpredu vľavo, ktorý vždy dáva pozor, hlási sa a dostáva dobré známky. A potom sú tu tí nezbední uličníci zo zadných lavíc, ktorí napokon vždy dostanú poznámku od učiteľky. S kým by ste sa však chceli viac kamarátiť?

Alebo – ak sa vrátime späť k autám –, ktoré z nich by ste radšej videli stáť vo svojej garáži? Všetko je to len otázka charakteru. A toho má naše kvarteto štyroch národností dostatok. Japonský hybridný pionier Toyota nechá svoju RAV4 najdlhšie jazdiť na elektrinu, s odstupom dosahuje najnižšiu spotrebu. Zato zvyšok auta pôsobí pomerne čudácky.

Britský Land Rover Discovery Sport môže tankovať elektrinu aj z rýchlonabíjačky, podporuje tak každodenné ekojazdy. Má však problém s nadváhou a je drahý. Francúzi si spomenuli na starú dobrú aerodynamiku, svoj Peugeot 3008 urobili pekne nízky a kompaktný. To síce nestačí na to, aby sa stal majstrom úspornosti, ale pôsobivo to dokazuje, že kompaktné SUV s elektromotorom nemusí byť nudné, ale dokonca môže ponúkať zábavu z jazdy.

A čo Kórejčania? Ako vždy majú konkurenciu pod drobnohľadom a snažia sa vyvarovať akýchkoľvek chýb. Hyundai Tucson síce napokon nevyhráva vďaka svojmu výnimočnému charakteru, ale dokáže sa pekne potichu predbehnúť pred ostatných. A to s odstupom, ktorý umlčí aj hlučnú zadnú lavicu.

Toyota RAV4 2,5 plug-in hybrid

Toyota RAV4.
Zdroj: Auto Bild

Elektrický dojazd 74 km

Dizajn Toyoty RAV4 nechceme hodnotiť, ten je ako vždy otázkou vkusu. Keď je však výrobca, ktorý už prvou generáciou modelu RAV4 v roku 1994 spopularizoval vozidlá kategórie SUV aj v našich končinách a ako prvý priniesol hybridný pohon v modeli Prius, v rámci predaja na najvyšších priečkach, asi sa mu celkom vydaril. Určite za to môže aj pohon. Atmosférický štvorvalec s objemom 2,5 litra s podporou dvoch elektromotorov a bezstupňovej automatickej prevodovky ponúka vysokú školu hybridnej techniky.

Toyota RAV4.
Zdroj: Auto Bild

Jemne a nebadane ťahá vpred, lineárne a bez trhania zrýchľuje, uspokojiť vie aj náročnejšie želanie po zrýchlení – bez zaváhania a suverénne. Pod plným plynom ho síce trochu viac počuť, ale rovnaké to je pri všetkých štyroch kandidátoch. Komfort jazdy je aj na zlých cestách slušný, hoci tlmenie je občas nedokonalé. S plným zaťažením (561 kg) je dobré mať stabilný žalúdok. Pri brzdení pomôže len pevná viera. Pneumatiky Bridge­stone Alenza montované na testovanom exemplári trpia nedostatkom priľnavosti, brzdná dráha 38 metrov je toho smutným svedkom.

Toyota RAV4.
Zdroj: Auto Bild

Svoje si užijete aj v rámci ovládania funkcií. Vďaka nadivoko rozmiestneným ovládačom a hrubej grafike pôsobí RAV4 ako desaťročná jazdenka. Je až nepochopiteľné, ako sa Japonci stále tvrdohlavo bránia najnovším trendom. Aj lacné detailné riešenia a nedokonalé spracovanie podmaľúvajú dojem, že tu sa všetka námaha venovala len pohonnej jednotke. Vďaka vysokým nákladom pri kúpe aj prevádzke sa RAV4 nepodarilo dostať na špičku.

Land Rover Discovery Sport P300e

Land Rover Discovery Sport.
Zdroj: Auto Bild

Elektrický dojazd 49 km

Čo môže vzniknúť, ak zoberiete starý model, namontujete doň motor z malého auta a porovnáte ho s modernými vozidlami? Áno, trochu preháňame. Ale že práve špičková verzia modelu Land Rover Discovery Sport (na trhu od roku 2015) dostane pod kapotu malý trojvalec, to asi nebude úplne správne, však? Ale áno, je. K jeho slušnému výkonu 200 koní na prednej náprave sa totiž pripája ďalších 109 elektrických koní na zadnej. Ich spolupráca funguje vďaka 8-stupňovému automatu extrémne potichu a bez pazvukov, ani náznak obvyklého hučania „vysávača“.

Land Rover Discovery Sport.
Zdroj: Auto Bild

V našom porovnaní bol Land Rover ten najtichší aj počas jazdy vysokou rýchlosťou. Tú však najskôr treba dosiahnuť. Na diaľnici nad 130 km/h badateľne pohonu dochádza para. Vysoký, široký a s hmotnosťou 2 236 kg poriadne ťažký Discovery Sport len s námahou bojuje s vetrom. Maximálna rýchlosť 209 km/h sa mení skôr na sivú teóriu. Takže radšej nohu dole z plynu a poďme vychutnávať tohto fajnového Angličana.

Land Rover Discovery Sport.
Zdroj: Auto Bild

Spracovanie je triedou samou osebe, dvere sa zabuchujú so sýtym zvukom trezora, posed je vysoký, takmer ako v pravom terénnom vozidle. Okrem množstva priestoru pre pasažierov má Disco Sport najväčší kufor a smie najviac zavesiť na ťažné zariadenie (1,6 tony). Aj komfort pruženia má z tejto štvorice najlepší. Prečo teda nevyhral? Pretože stojí o 22 000 eur viac než Hyundai, aby sme boli presní, celkovo 62 944 eur. Za trojvalec celkom dosť.

Peugeot 3008 Hybrid4 300

Peugeot 3008 Hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Elektrický dojazd 52 km

Táto hra je jednoduchá, ale zábavná. Lepí sa na vás zozadu na diaľnici BMW 5 alebo Audi A6? Stačí stlačiť plynový pedál na podlahu. Podobné prekvapenie, ako keď malý Peugeot vystrelí vpred, dokázal vytvoriť kedysi len Asterix v súboji s Rimanmi po glgnutí čarovného nápoja. Hoci testovaný exemplár nedosiahol výrobcom udávaný údaj 5,9 sekundy v rámci šprintu z 0 na 100 km/h, jeho maximálna rýchlosť 240 km/h z neho robí v rámci tohto kvarteta športovca.

Peugeot 3008 Hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Spolupráca elektromotora so spaľovacím agregátom funguje cez automat s meničom jemne a bez trhania, harmóniu narúša len skokovitý nárast výkonu. Prílišného športového ducha preukazuje podvozok. V kombinácii so sériovými 19-palcovými kolesami na nekvalitnom povrchu 3008 rýchlo naráža na svoje hranice, svoju posádku poriadne vytrasie. Nepohodlný jazdný dojem ešte podporuje nepriame riadenie s veľmi malým, nízko uloženým volantom. Aspoňže športové sedadlá s výsuvnou opierkou stehien poskytujú dostatočnú oporu.

Peugeot 3008 Hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Aj brzdy sa dokážu zahryznúť, údaj 35,3 metra vyvoláva dôveru. Veriť si treba spočiatku aj v rámci obsluhy. S trochou zvyku však centrálne uložené klavírne tlačidlá napokon fungujú celkom slušne. Neobvykle skromná je priestorová ponuka. Či už vpredu, alebo vzadu, všade je to celkom tesné, navyše aj v rámci kufra, zaťaženia a hmotnosti prívesu je 3008 pozadu. Celkom sebavedome zato pôsobí cena, v testovanej verzii GT-Pack s údajom 51 690 eur. Víťazstvo v rámci porovnania ohnivému Francúzovi uniklo celkom jasne. V rámci šprintu však ojedinele.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Plug-in-Hybrid

Hyundai Tucson plug-in hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Elektrický dojazd 63 km

Je nám ľúto, milí zástupcovia značky Hyundai, asi nikto nechce byť označený za šplhúňa. Ale váš Tucson jednoducho taký je. Vyniká extravagantným dizajnom, ale zostáva pritom nenápadný. No napokon dokáže zvíťaziť. Stačí sa len pozrieť na hodnotenie vlastností. Nie je tu ani jedna kapitola, ktorú by tento Kórejčan dokázal rozhodnúť vo svoj prospech. Omnoho viac zaujme jeho výborná vyváženosť, ktorá ho robí takým dobrým.

Hyundai Tucson plug-in hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Pohon s celkovým výkonom systému 265 koní a so staromódnym 6-stupňovým automatom v skutočnosti nie je úplne top, svoju prácu si však robí dobre. Drsný a neprepočuteľný zvuk motora počas zrýchľovania sme kritizovali už častejšie, ani dnes to nebude inak. V rámci elektrického dojazdu a spo­treby počas testu skončil Hyun­dai na druhom mieste. Riadenie síce pracuje dostatočne presne, ale príplatkový nastaviteľný podvozok zaostáva za našimi očakávaniami.

Hyundai Tucson plug-in hybrid.
Zdroj: Auto Bild

Rovnako sklamaním je pre nás hluk odspodku vozidla počas jazdy. Každý kamienok v podbehoch nahlas buchne. Oproti tomu je Tucson špičkový v rámci priestorovej ponuky. Či už vpredu, vzadu, alebo v kufri – všade je ho dostatok. Aj v rámci najväčšieho povoleného zaťaženia 561 kg. Skutočne výnimočné sú výkony tohto školáčika v rámci hodnotenia nákladov. S cenovkou 40 990 eur je Tucson PHEV s odstupom najlacnejší, ponúka pritom najlepšiu záruku. V Kórei očividne vedia, čo platí na zákazníkov.

Verdikt

Naše triedne stretnutie jasne preukázalo, že také rovnaké, ako sa hovorieva, nové SUV vôbec nie sú. Toyota nás dokázala nadchnúť svojím pohonom, zvyšok auta už menej. Peugeot hodil cez palubu tradičnú mäkkosť, hrá sa skôr na športovca. Land Rover ponúka veľkú dávku kvality a jedinečnosti. Hyundai zvláda všetko a je najúspornejší.

1. miesto Hyundai Tucson

Jedna myšlienka, štyri rozdielne vyhotovenia: Ktoré plug-in hybridné SUV je najlepšie?
Zdroj: Auto Bild

Solídny a všestranný, bez skutočných slabín. Víťaz testu!

543 bodov

2. miesto Peugeot 3008

Jedna myšlienka, štyri rozdielne vyhotovenia: Ktoré plug-in hybridné SUV je najlepšie?
Zdroj: Auto Bild

Dobre ovládateľný, kompaktný, ale aj tesnejší. Zábavný počas jazdy.

518 bodov

3. miesto Land Rover Discovery Sport

Jedna myšlienka, štyri rozdielne vyhotovenia: Ktoré plug-in hybridné SUV je najlepšie?
Zdroj: Auto Bild

O triedu fajnovejší, ale aj drahší.

516 bodov

4. miesto Toyota RAV4

Jedna myšlienka, štyri rozdielne vyhotovenia: Ktoré plug-in hybridné SUV je najlepšie?
Zdroj: Auto Bild

Má skvelý pohon. S kratšími brzdnými dráhami by bola viac vpredu.

513 bodov