Takmer 45 rokov od uvedenia prvej manažérskej limuzíny svetlo sveta uzrela siedma generácia BMW radu 5. Ako je v bavorskej automobilke dobrým zvykom, vozidlo vo veľkej miere vychádza z vlajkovej lode značky, no disponuje atletickejšou postavou a o niečo agresívnejším vzhľadom.
Svieže vydanie auta vyššej strednej triedy sa postupne odhaľovalo už pred niekoľkými mesiacmi. BMW najskôr ponúklo pohľad na interiér či asistenčné systémy vozidla, o niečo neskôr došlo k úniku prvých fotografií. Oficiálne parametre novinky bavorská značka odhalila počas októbra.
Päťka sa vyšportovala
V porovnaní s dosluhujúcou verziou tohto typu sa udialo pomerne veľké množstvo zmien. Samozrejmosťou sú adaptívne svetlomety s full-LED technológiou, upravené línie karosérie a modernizované koncové svetlá. Množstvo exteriérových zásahov sa podpísalo na tom, že novinka vyzerá športovejšie a agilnejšie nielen v porovnaní s väčším modelom 7, ale aj s dosluhujúcou generáciou s typovým označením F10.
Medzigeneračné úpravy sa najviac podpísali na interiéri. V poradí siedme BMW radu 5 totiž dostalo digitálny prístrojový panel, ktorý vkusne dopĺňa niekoľko analógových prvkov. Novej prístrojovke škodí snáď len to, že v päťke ju príliš nebudete potrebovať.
Vozidlo totiž prichádza s prekvapivo veľkým head-up displejom, pravdepodobne najväčším spomedzi automobilov danej kategórie. Jeho výhodou nie je len veľká uhlopriečka či premietanie priamo na čelné sklo. Hlavnou devízou je množstvo informácií, ktoré dokáže prehľadne zobraziť. Od rôznych upozornení, cez dopravné značky, navigáciu, tempomat až po informácie plynúce z jazdných asistentov.
Centrálny panel sa po generačnej obmene ponáša na aktuálnu vlajkovú loď. Bavori z nej do nového radu 5 preniesli ovládanie klimatizácie, multimédií, ale napríklad aj volič jazdných režimov. Novinka po vzore moderných BMW disponuje plávajúcim displejom, ktorý trčí do priestoru a vodič ho neustále má v zornom poli.
Po novom dostala zobrazovacia jednotka dotykovú plochu a pracuje sa s ňou naozaj intuitívne. Konfigurácia užívateľského rozhrania nám pripomínala prácu so smartfónom, čo považujeme za veľké pozitívum. Aby sa nezdalo, že päťka je len lacnejšou zmenšeninou sedmičky, treba povedať, že po stránke technológií zatieni aj noblesnejšiu sestru.
O krok bližšie k autonómnej jazde
Spomenúť sa oplatí najmä systém Copilot, ktorý má zvyšovať bezpečnosť počas monotónnej jazdy po diaľnici. Vodičovi dokáže celkom slušne asistovať a vozidlo zvládne úplne bez zásahu šoféra pri bežnom diaľničnom tempe prejsť aj niekoľko kilometrov. Bez toho, aby ste mali ruky na volante, vás odvezie približne 40 sekúnd.
Tento fakt predstavuje v porovnaní so súčasným modelom radu 7 pomerne veľký pokrok. V kombinácii s adaptívnym tempomatom ide vskutku o výborného pomocníka. Tandem dokáže pracovať až do rýchlosti 210 km/h. My sme systém preverili pri rýchlosti 130 km/h. Miestami fungoval excelentne, inokedy sa na neho príliš spoľahnúť nedalo. Najmä na cestách, kde nie sú poriadne vyznačené vodiace čiary, resp. sú príliš prudké zákruty, sa nemal čoho chytiť a vôbec nám nepomohol.
Treba však zdôrazniť, že Copilot BMW nemá byť prvkom autonómneho riadenia, ale asistenčným systémom schopným zasiahnuť v krízovej situácii. Vylepšenú technológiu dostane zároveň s uvedením modelu 5 aj luxusná sedmička. Jedným z najlepších prvkov inovovaného systému je jednoznačne upozorňovanie pípnutím na značku “Stop”.
Pohodlie sa snúbi s dynamikou
Spod rozmernej kapoty testovaného BMW 540i M Sport sDrive sa ozýval 3,0-litrový prepĺňaný zážihový šesťvalec s označením TwinPower. V našej konfigurácii posielal prostredníctvom osemstupňovej Steptronic prevodovky 250 kW (340 k) výhradne na zadné kolesá. Prevodovka je výborná, v režime jazdy s označením Comfort radí jemne a plynulo, zmenu prevodového stupňa ani nepostrehnete.
Naopak, v športovom režime pri radení cítiť poriadne kopnutie. To aby ste nezabudli, že vaša limuzína je ako anjel s diablom v tele. Motor totiž limuzíne dodáva viac než dostatočnú dynamiku, škoda len jeho umierneného zvukového prejavu. Z výfukov síce vychádza šesťvalcová symfónia, no v kabíne si zvuk až tak neužijete.
Túto vlastnosť ale päťke nemožno zazlievať, predsalen ide o sedan vyššej strednej triedy a len málokto by v nej chcel počas dlhých presunov počúvať výrazný zvuk agregátu. Práve odhlučnenie je ozdobou tohto vozidla. Do kabíny sa nedostáva takmer žiadny ruch z okolia. Jediné, čo nás občas vyrušilo, bolo nepríjemné buchnutie prichádzajúce od kolies.
Podvozok sa s nástrahami vozovky vždy vyrovnal s gráciou, no pneumatika s nízkym profilom v niektorých prípadoch nedokázala vykompenzovať veľké 19” disky. Kvôli slovenským cestám by sme v domácom prostredí určite zvolili skôr menší rozmer. Na nastavení novinky oceňujeme, že pasažierov odvezie veľmi komfortne, no nemá problém ani so športovou jazdou.
Počas dynamického prejazdu zákrut sa vozidlo nakláňa minimálne a na ceste drží ako pribité. Ani v režime Sport Plus ho nedokážete len tak ľahko rozhodiť, drifty so zapnutými elektronickými asistentmi nehrozia. Vozidlo vám prinajlepšom dovolí jemne odhodiť zadok, no potom vás rýchlo uzemní. Po vypnutí ESP si samozrejme môžete dovoliť viac, no elektronika napokon tak či tak zasiahne.
Technológiami nabitá komfortná, no zároveň dynamická, novinka sa na Slovensko dostane v priebehu prvej polovice februára 2017. Štartovacia cena pre motorizáciu 540i sa pohybuje na úrovni 60 250 eur. Základnou pohonnou jednotkou novej päťky je verzia 520d, ktorú si v Bavorsku cenia na 48 850 eur.
Anjel s diablom v tele
Celkovo hodnotíme novú generáciu BMW radu 5 veľmi pozitívne. Medzigeneračný progres je nepopierateľný a naozaj výrazný. Zlepšil sa podvozok, zvýšila sa kvalita interiéru, novinka má celú armádu jazdných asistentov a technológií. Dostupná je dokonca aj aplikácia, vďaka ktorej budete o aute mať dokonalý prehľad.
V nami testovanej konfigurácii išlo o univerzálne vozidlo vhodné na dlhé presuny po diaľnici, ale aj na víkendové “blbnutie” na kľukatých okreskách. Vďaka veľkej porcii výkonu a umne nastavenému podvozku si jazdu vychutnáte naplno. Kombináciu týchto vlastností nesmierne oceňujeme. Nie je teda náhoda, že limuzínu prirovnávame k anjelovi s diablom v tele.