ikona Jazdený Opel Astra

Testy Jazdený Opel Astra? Priestor mu nechýba

Foto: Auto BILD

23.1. 2016 8:00 Jazdený Opel Astra Caravan ponúka veľkorysý priestor pre posádku aj náklad za celkom priaznivé ceny. Aké sú jeho plusy a mínusy a na čo si dať pozor pri jeho exemplároch, ktoré už majú niečo za sebou?

Záujemcovia o rodinný automobil často meria priamo do strednej triedy. To, čo hľadajú v prvom rade – veľký vnútorný priestor – by im však veľakrát mohlo ponúknuť aj kombi patriace o segment nižšie. Ak bude z druhej ruky, tak pri jeho nákupe, a následne aj pri prevádzke, ešte aj menej zaťažia obvykle napätý domáci rozpočet. Odporúčanou voľbou je napríklad starší Opel Astra generácie H.

Opel ponúka verziu kombi v nižšej strednej triede
Opel ponúka verziu kombi v nižšej strednej triede
Zdroj: Auto BILD

Automobilka s bleskom v znaku patrí v nižšej strednej triede k tradičným hráčom. Pre dôkaz sa stačí pozrieť do histórie na päť vydaní typu Kadet, označených A až E, na ktoré v roku 1991 plynulo nadviazala prvá Astra F. Tá to zatiaľ pod písmenom K dotiahla až po aktuálnu, celkovo desiatu generáciu.

Astra H debutovala v roku 2004 a hoci sa v roku 2009 predstavila jej nástupkyňa J, vo výrobe zotrvala až do roku 2014. Okrem verzie kombi nazvanej Caravan, ktorá nás dnes zaujíma najviac, bola k dispozícii aj ako hatchback s tromi, alebo piatimi dverami a v ponuke bol i sedan a kabriolet. Zaujímavosťou je, že ako prvá priniesla do svojej triedy adaptívne predné svetlá, či podvozok, využívajúci tlmiče s elektronicky ovládanou tuhosťou.

Opel Astra Caravan (H, výroba 2004 – 2014)
Motor
radový zážihový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 598 cm³
Maximálny výkon
77 kW (105 k) pri 6 000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
150 Nm pri 3 900 ot./min.
Maximálna rýchlosť
185 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
12,6 s
Prevodovka/poháňané kolesá
Manuálna päťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 703 mm
Rozmery d/š/v
4 515/1 753/1 500 mm
Objem batožinového priestoru
505 – 1 540 l
Objem palivovej nádrže
52 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 365/495 kg

V roku 2007 pripravil Opel faceliftovanú verziu s omladeným vzhľadom, aj v detailoch prepracovanou technikou a novinkami pod kapotou. Omladená Astra je od staršej vizuálne rozoznateľná podľa novej mriežky chladiča s bohatším chrómovaním, predných svetlometov so zmenenou výplňou medzi ich optickými prvkami a tiež pomocou koncových svetiel s odlišným podfarbením.

Astra Caravan veľkosťou priestoru pre batožinu
Astra Caravan veľkosťou priestoru pre batožinu
Zdroj: Auto BILD

Pri voľbe motora ponúkala Astra na výber viacero možností, všetkých so štyrmi valcami. Zážihové mali objem 1,4, 1,6 a 1,8 litra, ešte viac potenciálu mal agregát 1.6 Turbo a najväčšou silou disponoval štvorvalec 2,0 Turbo, ktorý mala pod kapotou špičková verzia OPC. Priaznivci nafty si mohli vyberať zo vznetových trojičiek 1.3 CDTI, 1.7 CDTI a 1.9 CDTI.

Aké sú pri nich odporúčania? Kto nejazdí veľa a ani nebýva príliš naložený, bude isto spokojný s motorom objemu 1,6 litra. Vo verzii spred faceliftu dosahuje maximálny výkon 77 kW (105 k) a v roku 2007 sa posilnil na 85 kW (115 k). Kto jazdí veľa, čo sa ale nemyslí 20 kilometrov denne, pre toho bude vhodný vznetový agregát 1,9 CDTI. Štvorvalec pochádza z dielne koncernu Fiat a má dlhodobo dobrú povesť aj pod kapotou automobilov viacerých ďalších značiek.

Astra má pomerne komfortne naladený podvozok a vodičovi dáva pocit dostatočnej rezervy, navyše bola na väčšine trhov štandardne vybavená stabilizačným systémom ESP. Príjemne pôsobí i spracovanie interiéru, aj predné sedadlá sú celkom komfortné. Ak si k tomu pripočítame objem kufra 1 400 l, ktorým Caravan konkuruje dokonca aj kombi Mercedes triedy C, niet sa jej obľube čo diviť.

Testovaný exemplár

V teste sme preverili model 1.6 Twinport Caravan Edition, ktorý bol oproti svojim bežným súrodencom štandardne naviac vybavený multifunkčným volantom a klimatizáciou. Okrem toho mu ešte prvý majiteľ doprial ľahkozliatinové disky a rádio s CD prehrávačom. Vyrobený bol v roku 2005 a dosiaľ najazdil 126 500 kilometrov. Ako nový stál 18 940 eur, teraz si zaň predajca pýta 4 800 eur.

Astra má pomerne stroho riešený interiér,
Astra má pomerne stroho riešený interiér,
Zdroj: Auto BILD

Pri vyše desaťročnom aute by sa dali čakať výrazné znaky používania, toto je však výnimkou, na prvý pohľad je starostlivo udržiavané. Niet mu čo vyčítať ani v oblasti techniky, dôveru budí aj servisná knižka, v pravidelných intervaloch opečiatkovaná v autorizovanom servise Opel. Solídne navyše pôsobí aj pri skúšobnej jazde.

Typické problémy

Opel Astra H má povesť spoľahlivého a skromného automobilu, ktorý ostáva fit aj vo vyššom veku s väčším počtom najazdených kilometrov. Model 1.9 CDTI napríklad vo vytrvalostnom teste redakcie AUTO BILD bez komplikácií zvládol 200 000 kilometrov a podľa posudku bol jeho motor s prevodovkou v takom stave, že by nemal problém minimálne ďalších 100 000 km.

Opotrebené spojovacie tiahla riadenia

Astra trpí častým opotrebením spojovacích tiahel riadenia, ktoré sú objektívne jedným z jej najväčších problémov.

Netesná prevodovka riadenia
Netesná prevodovka riadenia
Zdroj: Auto BILD

Netesná prevodovka riadenia

Pri starších exemplároch, s väčším počtom najazdených kilometrov, býva častým problémom netesná prevodovka riadenia. Nový diel stojí približne 1 000 eur.

Opotrebené spojovacie tiahla riadenia
Opotrebené spojovacie tiahla riadenia
Zdroj: Auto BILD

Prasknuté pružiny

Veľmi častou poruchou sú tiež zlomené pružiny, či už na prednej, alebo aj zadnej náprave.

Prasknuté pružiny
Prasknuté pružiny
Zdroj: Auto BILD

Chybný kompresor klimatizácie

Práve spoľahlivým dielom nie je ani kompresor klimatizácie, najčastejšie sa ňom zlyháva magnetická spojka.

Chybný kompresor klimatizácie
Chybný kompresor klimatizácie
Zdroj: Auto BILD

Korózia karosérie

Astra má vo veľkej miere pozinkovanú karosériu, napriek tomu jej však môže hrdza robiť problém. Citlivými miestami sú spodná hrana dverí aj veka batožinového priestoru a horné uloženie vzpier McPherson.

Skorodovaný koncový tlmič výfuku
Skorodovaný koncový tlmič výfuku
Zdroj: Auto BILD

Skorodovaný koncový tlmič výfuku

Korózia výfuku je úplne bežná, Astra H ňou ale trpí už vo veku štyroch až piatich rokov.

Korózia karosérie
Korózia karosérie
Zdroj: Auto BILD

Oplatí sa?

Opel Astra H je vo svojej podstate veľmi solídne auto. Niektoré detaily, ako napríklad hrdza na spodnej strane dverí mu však dosť kazia povesť.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia