Hrany fičali včera. S treťou generáciou predajného šlágra X-trail (T32) zmenil Nissan stratégiu smerom k oblinám. Nové vydanie celosvetovo úspešne predávaného modelu zároveň pochovalo aj Qashqai+2. Ako optika, tak aj nastavenie, všetko bolo zrazu o číslo mäkšie. Ako nový stál v lete 2017 náš testovaný exemplár, vrátane bezstupňovej automatickej prevodovky CVT, naftového motora s výkonom 130 koní a top výbavou Tekna, až 42 530 eur. Teraz, po najazdení 74 538 kilometrov, ho ponúkajú za 18 480 eur.
Pomerne nízka cena za toto rodinné SUV by mohla nalákať mnohých rodičov. Navyše keď si Nissan ešte ctil staré dobré japonské zvyky a nešetril na výbave: automatická klimatizácia, 7-palcový displej navigácie, 360-stupňový kamerový systém a 19-palcové disky kolies sú na palube. V rámci bezpečnosti tu sú asistenti núdzového brzdenia a udržiavania v jazdnom pruhu, ako aj rozpoznávanie značiek. V rámci crash testov Euro NCAP dosiahol X-Trail v roku 2014 plných päť hviezdičiek.
Jeho priestorová ponuka pripomína minivany a robí z X-Trailu skvelé rodinné auto. Pohodlné kožené sedadlá (vyvinuté s NASA), pozdĺžne nastaviteľná zadná lavica delená na dve časti, ako aj ďalšie dve sklápateľné sedadlá v kufri imponujú najmä mnohopočetným rodinám. Pozor však: v strede zadnej lavice a v treťom rade sú detské sedačky tabu. Príplatková sklenená panoramatická strecha podčiarkuje opulentnú výbavu.
Napriek tomu nezažívali vodiči za volantom len samú radosť. Dôvodom je jednak pomerne slabý naftový motor 1,6 s výkonom 130 koní a vstrekovaním Common-Rail, ako aj necitlivé riadenie, či celkovo neharmonické nastavenie podvozka.
Pozrite si detaily jazdeného modelu X-Trail v galérii
Príliš presne by ste nemali ani študovať kvalitu detailov. Čiastočne vŕzgajúce, lacno pôsobiace plasty, nesú hlboké stopy opotrebovania. Motorová kapota na diaľnici viditeľne vibruje v rytme vetra. A na základe pokročilého rastu hrdze na závesoch kolies a koncovke výfuku si človek nemôže nevšimnúť snahu o šetrenie. Jedená sa vari o následky nasadenia auta v teréne? Nie, nakoľko pohon 4x4 s názvom All-Mode bol v ponuke len pre modely s manuálnou prevodovkou. Náš variant s pohonom predných kolies a občas čudne pracujúcou bezstupňovou prevodovkou zvláda tak akurát lesné a poľné cesty. Majiteľov koní nepoteší ani povolená hmotnosť prívesu 1 500 kg.
Na obranu X-Trailu treba povedať, že Nissan od konca roku 2016 do polovice roku 2018 ponúkal aj silnejší naftový motor 2,0 dCi s výkonom 177 koní a 6-stupňovým automatom, ktorý mohol ťahať až dve tony. To isté platilo aj pre motor 1,7 dCi predstavený začiatkom roka 2019.
Náš tip: koncom roka 2017 priniesol facelift LED zadné svetlomety a vylepšený interiér. Jazdný systém ProPilot umožňuje čiastočne autonómnu jazdu – aj tú však na jemnej vlne.