Hrany fičali včera. S treťou generáciou predajného šlágra X-trail (T32) zmenil Nissan stratégiu smerom k oblinám. Nové vydanie celosvetovo úspešne predávaného modelu zároveň pochovalo aj Qashqai+2. Ako optika, tak aj nastavenie, všetko bolo zrazu o číslo mäkšie. Ako nový stál v lete 2017 náš testovaný exemplár, vrátane bezstupňovej automatickej prevodovky CVT, naftového motora s výkonom 130 koní a top výbavou Tekna, až 42 530 eur. Teraz, po najazdení 74 538 kilometrov, ho ponúkajú za 18 480 eur.

Jazdený Nissan X-Trail
Zdroj: Auto Bild

Pomerne nízka cena za toto rodinné SUV by mohla nalákať mnohých rodičov. Navyše keď si Nissan ešte ctil staré dobré japonské zvyky a nešetril na výbave: automatická klimatizácia, 7-palcový displej navigácie, 360-stupňový kamerový systém a 19-palcové disky kolies sú na palube. V rámci bezpečnosti tu sú asistenti núdzového brzdenia a udržiavania v jazdnom pruhu, ako aj rozpoznávanie značiek. V rámci crash testov Euro NCAP dosiahol X-Trail v roku 2014 plných päť hviezdičiek.

Jazdený Nissan X-Trail: Sporadicky ide na nervy systém Connect výpadkami zvuku a zamrznutím systému. Náhrada je extra drahá!
Zdroj: Auto Bild

Jeho priestorová ponuka pripomína minivany a robí z X-Trailu skvelé rodinné auto. Pohodlné kožené sedadlá (vyvinuté s NASA), pozdĺžne nastaviteľná zadná lavica delená na dve časti, ako aj ďalšie dve sklápateľné sedadlá v kufri imponujú najmä mnohopočetným rodinám. Pozor však: v strede zadnej lavice a v treťom rade sú detské sedačky tabu. Príplatková sklenená panoramatická strecha podčiarkuje opulentnú výbavu.

Jazdený Nissan X-Trail: Veľké a pohodlné predné kreslá. Pri ich vývoji pomáhala NASA.
Zdroj: Auto Bild

Napriek tomu nezažívali vodiči za volantom len samú radosť. Dôvodom je jednak pomerne slabý naftový motor 1,6 s výkonom 130 koní a vstrekovaním Common-Rail, ako aj necitlivé riadenie, či celkovo neharmonické nastavenie podvozka.

Pozrite si detaily jazdeného modelu X-Trail v galérii

Príliš presne by ste nemali ani študovať kvalitu detailov. Čiastočne vŕzgajúce, lacno pôsobiace plasty, nesú hlboké stopy opotrebovania. Motorová kapota na diaľnici viditeľne vibruje v rytme vetra. A na základe pokročilého rastu hrdze na závesoch kolies a koncovke výfuku si človek nemôže nevšimnúť snahu o šetrenie. Jedená sa vari o následky nasadenia auta v teréne? Nie, nakoľko pohon 4x4 s názvom All-Mode bol v ponuke len pre modely s manuálnou prevodovkou. Náš variant s pohonom predných kolies a občas čudne pracujúcou bezstupňovou prevodovkou zvláda tak akurát lesné a poľné cesty. Majiteľov koní nepoteší ani povolená hmotnosť prívesu 1 500 kg.

Na obranu X-Trailu treba povedať, že Nissan od konca roku 2016 do polovice roku 2018 ponúkal aj silnejší naftový motor 2,0 dCi s výkonom 177 koní a 6-stupňovým automatom, ktorý mohol ťahať až dve tony. To isté platilo aj pre motor 1,7 dCi predstavený začiatkom roka 2019.

Jazdený Nissan X-Trail: Turbo väčšinou nevydrží ani 100 000 kilometrov. Pred svojím výpadkom sa zvyčajne ohlasuje hlasným zavýjaním.
Zdroj: Auto Bild

Náš tip: koncom roka 2017 priniesol facelift LED zadné svetlomety a vylepšený interiér. Jazdný systém ProPilot umožňuje čiastočne autonómnu jazdu – aj tú však na jemnej vlne.