Apokalypsa môže prísť! Či už výbuch sopky, alebo invázia zombíkov – keď na to príde, človek chce svoju rodinu zachrániť v aute, ako je Kia Sorento. A hoci obidva príklady sú poriadne pritiahnuté za vlasy, pohon všetkých kolies, sedem sedadiel a naftový motor s krútiacim momentom 441 Nm sú aj v bežnej premávke stávkou na istotu. K bonusom značky Kia patrí aj nadštandardná sedemročná záruka.
V našom prípade však bola ukončená predčasne, predošlý majiteľ totiž s kórejským SUV najazdil za tri roky viac ako 150 000 kilometrov, čo znamená koniec garancie. Napriek tomu stojí tento obor s počtom 195 000 najazdených kilometrov takmer 20 000 eur, čo tvorí zhruba polovičnú stratu hodnoty. Naše Sorento je však bohato vybavené – má kožené poťahy, LED svetlomety, navigáciu, automat a panoramatické strešné okno. Omnoho dôležitejšie však je, že vôbec nepôsobí opotrebovaným dojmom.
Stopy po boji nájdete len v kufri, kde hlboké škrabance svedčia o ťažkej práci tohto veľkého prepravníka. Palubná doska a sedadlá sú oproti tomu bez známok opotrebovania – to je pozoruhodné, aj vzhľadom na absenciu akéhokoľvek drnčania počas jazdy. Solídny dojem dokonale zakrýva vysoký nájazd. Len na diaľnici sa začne ozývať jedno opotrebované ložisko kolesa. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa navyše začína zvyšovať aj hluk od sklenej strechy.
Šesťstupňový automat (v roku 2017 ho nahradila 8-stupňová verzia) má naše jasné odporúčanie. Osemstupňovú verziu poznáme z kombinácie s 200-koňovým naftiakom v našom Hyundai Santa Fe, ktorý máme v redakcii na dlhodobý test. Ten síce jazdí o čosi dynamickejšie, ale aj jemný šesťstupňový automat si svoju prácu robí svedomite a veľmi poriadne.
Nezávisle od prevodovky však naftový štvorvalec, najmä pod plynom, nezakrýva to, čím je – mierne hlučnejším turbodieslom. Ale aj zakrytým – na zdviháku sme si zospodu poriadne obzreli nielen plastovú ochranu podvozka, ale pod ňou aj úplne suchý motor a prevodovku. Všimli sme si len pomerne veľké množstvo malých fliačikov hrdze. To nie je koniec sveta, ale iba po štyroch rokoch by to mohlo pokojne vyzerať lepšie.
Súrodenca Kie Sorento s rovnakou platformou – Hyundai Santa Fe (modelový rok 2019) – máme v redakcii na dlhodobý test Auto Bildu. Taktiež s naftovým motorom 2,2 CRDi s výkonom 200 koní, ale s 8-stupňovým automatom. Počas našich doterajších 90 000 km nás veľké SUV dokázalo presvedčiť. Vyskytol sa len pokazený tlmič veka kufra, inak sa do servisu chodilo len kvôli kontrole. Podobne ako pri Sorente je dôvodom na kritiku mierne tuhšie pruženie a drsnejší diesel. Na nervy nám idú aj niektoré zbytočné varovné signály a rozpoznávanie dopravnej zápchy navigácie.
Spodok vozidla ukázal na mnohých miestach hrdzu. Ešte to nie je kritické, ale po štyroch rokoch je jej príliš. Aj bez záruky od výrobcu má Sorento naše odporúčanie. Slabé miesta vyvolávajúce obavy sme na ňom nenašli. Kórejčania by len mohli vylepšiť ochranu proti korózii.