Testy Jazdené autá: Akí dobrí sú králi záruk skutočne?

Foto: redakcia AUTO BILD

6.1. 9:00 Hyundai a Kia ponúkajú na svoje autá naozaj slušné záruky a spočiatku sú autá bezproblémové. Otázka však znie: ako si tieto dve značky vedú, keď dosiahnu vyšší vek?

Pokiaľ sú noví, jazdíte s nimi celkom bez starostí: Kia poskytuje záruku sedem rokov/150 000 km, Hyundai tiež slušných päť rokov bez obmedzenia. Čo sa však stane, keď „Kórejčania“ dosiahnu vyšší vek? AUTO BILD sa pozrel na osemročný Hyundai i30 a vyhodnotil dlhodobý test.

Takto vyzeral Hyundai pred tým, ako sa dizajnu chopil Peter Schreyer: i30, typ FD, sa vyrábal od roku 2007 do roku 2012 (foto je ilustračné)
Takto vyzeral Hyundai pred tým, ako sa dizajnu chopil Peter Schreyer: i30, typ FD, sa vyrábal od roku 2007 do roku 2012 (foto je ilustračné)
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Tento dlhodobý test bol čisto súkromný, na jeho vzniku sa však podieľal aj AUTO BILD. Celé to vzniklo takto: náš priateľ Martin, manžel našej grafičky Anny, sa zamestnal na novom mieste a potreboval auto. Denne 100 kilometrov tam a 100 km naspäť. Martin: „Je mi jedno, aké auto to bude, hlavne lacné a bezporuchové.“

My sme mu teda poradili: „Hyundai i30.“ A vydali sme sa ku predajcovi, kúpiť predvádzací model s motorom 1,6 CRDi (90 k), za necelých 12 000 eur. Záruka značky Hyundai bola jedným z dôvodov kúpy. Jazdiť päť rokov bez starostí a bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov, stačí len pravidelne raz ročne navštíviť servis, zbierať pečiatky a dať si vymeniť olej, filtre a brzdovú kvapalinu.

Prvá neplánovaná návšteva servisu sa udiala po prvom roku: poškodenie zadnej časti za 2 000 eur, potom vnikanie vody pre nesprávne namontované tesnenie zadných svetlometov. Môže sa stať... Tu to však bolo také zlé, až jedna riadiaca jednotka vypovedala službu. Jedného dňa Martinov Hyundai nechcel naštartovať, dôvodom bol imobilizér. Našťastie, je tu záruka. Ešteže tak, servisné práce si totiž vyžiadali aj brzdy a klimatizácia – v záruke teda zadarmo.

Po troch rokoch spoznal Martin typickú chybu značiek Kia/Hyundai: svetlá! Prvá návšteva STK, i30 síce prechádza, ale pravé parkovacie svetlo je nefunkčné, rovnako ako nastavovanie výšky svetlometu vľavo. Dôvod našli v servise: uvoľnený konektor. V rámci nášho Hodnotenia kvality je chybné nastavovanie stretávacích svetiel už klasikou, rovnako ako únik oleja na motore a prevodovke. Martinov Hyundai je – zatiaľ – zospodu suchý.

Jazdené autá: Akí dobrí sú králi záruk skutočne?
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Zato má celkom iný problém: hrdzu! Pri našom dlhodobo testovanom Hyundai i30 1,6 kombi pred šiestimi rokmi sme našli koróziu na prednej hrane strechy, pravých spolujazdcových dverách a na veku kufra. Dôvod: príliš šetrne nanesený lak. Hyundai uviedol, že tieto záležitosti s koróziou rieši a odstraňuje v rámci záruky. Martinov i30 nehrdzavie hore, ale dole.

Zhruba po šesť a pol roku sa Martin začal hnevať sám na seba, že si kúpil Hyundai s päťročnou, a nie Kiu so sedemročnou zárukou. Výkon motora poklesol, turbodúchadlo sa odporúčalo. V nezávislom servise vyšla oprava na 1 200 eur – vrátane výmeny oleja, montáže a diagnostiky.

Jazdené autá: Akí dobrí sú králi záruk skutočne?
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Turbo pritom nebolo nové, ale repasované. Potom sme však Martinovi vysvetlili, že Kia síce ponúka sedem rokov, ale iba do najazdenia 150 000 km, potom si už platí zákazník sám. Keďže jeho Hyundai mal v momente poruchy turba už najazdených 153 276 km, bol cez rámec záruky. Teraz už má za sebou takmer 200 000 km a tie stále pribúdajú. Tento „kórejský Golf“ teda stále ide a ide...

Hyundai i40: Nepopulárny, a preto lacný

Autá typu kombi už nie sú veľmi v móde. Hyundai i40 CW patrí medzi ne. Táto kórejská „loď“ nie je ani u nás častým zjavom na cestách. Jasné, plochá, nadol klesajúca strecha ukrajuje z batožinového priestoru a zavadzia pri parkovaní. Výber motorizácií je slabý (jeden benzínový motor s výkonom 178 koní a jeden naftový 1,7 s výkonmi 115 a 136 k).

Hyundai i40
Hyundai i40
Zdroj: redakcia AUTO BILD

No na druhej strane je i40 solídny spoločník a svoju prácu si zastane poriadne. Chyby sú aj po najazdení 100 000 km zriedkavé, čo dokázal náš dlhodobý test. Škriatok sa medzičasom pohral len s parkovacím a s multimediálnym systémom, inak nás nič nevyrušovalo. Užívateľom sa, naopak, páčilo komfortné nastavenie pruženia, dobré sedadlá a silný motor. Verdikt subjektívnych pocitov: expert na dlhé cesty.

Silné stránky: Komfort jazdy a slušný ťah motora uľahčujú dlhé cesty, vysoká úroveň výbavy.
Slabiny: Nepresné jazdné vlastnosti na nekvalitných cestách, väčší batožinový priestor by prišiel vhod.
Tip AUTO BILDU: Presne ako testovaný exemplár: 1,7 CRDi s výkonom 136 koní s manuálnou prevodovkou kúpite zhruba za 9 000 eur.

Kia Sportage: v AUTO BILDE super, na STK problém

Známka jedna! V rámci dlhodobého testu AUTO BILDU to znamená: žiadne veľké chyby, azda len malé nedostatky. Sportage je spoľahlivý, veď 100 000 kilometrov zvládol bez opráv. A ide aj o náš tajný tip. Ponúka skutočný pocit SUV vrátane príjemne vyššieho posedu a bezpečného pocitu z jazdy.

Kia Sportage
Kia Sportage
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Motor 2,0 CRDi s výkonom 184 koní, ktorý absolvoval dlhodobý test, sa, žiaľ, ukázal ako príliš smädný a nie príliš temperamentný. Vyše deväť litrov je aj na 1,8-tonové SUV priveľa. Také rozmerné auto by navyše malo v interiéri ponúknuť aj adekvátne množstvo priestoru – je tu však pomerne tesno. Páčila sa nám vysoká úroveň výbavy a bezchybné sedadlá, ktoré uľahčujú prekonávanie dlhých ciest. Škoda, že analýza STK ukázala elektrické problémy (svetlá).

Silné stránky: Suverénny pocit počas jazdy, bohatá výbava, mohutný tvar.
Slabiny: Neprehľadná karoséria, pruženie, spotreba je príliš vysoká.
Tip AUTO BILDU: Menší naftový motor s výkonom 116 koní (1,7 CRDi) je podobne spoľahlivý, v spojení s predným pohonom a s manuálnou prevodovkou je však úspornejší. Dostanete od 14 000 eur.

Kia Venga: Rokmi dozrela

Táto kategória sa pre popularitu SUV dostáva čoraz viac do úzadia. Prečo vlastne? Venga je predsa enormne praktická. S dĺžkou len čosi vyše štyroch metrov ponúka tento malý minivan dostatok priestoru (predovšetkým nad hlavou), a dokonca aj chytré riešenia, ako napríklad zásuvku pod sedadlom alebo sklápateľné sedadlo spolujazdca (pozor – iba za príplatok!).

Kia Venga
Kia Venga
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Batožinový priestor je obrovský, po sklopení zadnej lavice vznikne úplne rovná plocha – super! Športové talenty však Venga nemá, motory sú na to príliš slabé (diesel len do 128 koní), riadeniu nemožno atestovať takmer žiadnu presnosť. Dlhodobý test AUTO BILDU zvládla benzínová Venga (90 koní) bez porúch. Jej štvorvalec je však pomerne smädný – v priemere sme namerali deväť litrov.

Silné stránky: Je variabilná a praktická, pritom kompaktná a prehľadná.
Slabiny: Nemoderné motory, benzínové sú slabé a smädné.
Tip AUTO BILDU: Hoci spotreba veľmi nesedí, malý motor 1,4 CVVT sa preukázal ako veľmi húževnatý pohon. Odporúčame mladšie ročníky, tie stoja zhruba 11 000 eur.

Kia Soul: Kultová krabička

Originálnejšie sa to v tejto kategórii hádam ani nedá. Hranatá krabička sa nádherne odlišuje od iných obyčajných kompaktných SUV. Je to však na niečo dobré? V rámci priestorovej ponuky ani nie, vychutnávate si tu skôr priemerný komfort na nohy a lakte. Navyše, smerom dozadu je auto neprehľadné.

Kia Soul
Kia Soul
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Robustný tvar sa zrejme preniesol aj do vnútorných hodnôt: model 1,6 CRDi absolvoval dlhodobý test AUTO BILD takmer bezchybne. Len brzdové kotúče pri 90 000 km, chybné drobné diely v interiéri a batéria v diaľkovom ovládaní – to je všetko v rámci chýb. Motor väčšina používateľov hodnotila ako príjemne pokojný a s dobrým ťahom, okrem toho bol aj úsporný. Počas testu sme namerali priemernú spotrebu 6 l/100 km.

Silné stránky: Úsporný diesel je silný a pokojný, manuálna prevodovka je precízna, vysoký posed.
Slabiny: Kvalita interiéru je priemerná, kufor s objemom 238 litrov je veľmi malý.
Tip AUTO BILDU: Naftový motor 1,6 s výkonom 128 koní má dostatok sily, a „nepije“ príliš veľa. Dá sa s ním jazdiť bez častého radenia, dostanete ho od 5 000 eur.

Kia Carens: Veľa miesta, aj pre problémy

Kompaktný van značky Kia si počas dlhodobého testu AUTO BILDU na 100 000 km nedovolil žiaden výpadok. Odhalil však množstvo menších chýb. Nekvalitné spracovanie vedie (opticky) k opotrebovanému vzhľadu interiéru, neustále pazvuky sa postarajú o zlú náladu pasažierov.

Kia Carens
Kia Carens
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Ani mechanicky Kia nepreukázala dostatočnú odolnosť, ložiská v kolesách bolo potrebné vymieňať predčasne. Oproti tomu stojí praktickosť Carensu. Existujú dokonca aj varianty so siedmimi miestami na sedenie, batožinový priestor sa dá variabilne zväčšovať a maximálne zhltne až 1 650 litrov batožiny. Veľmi dobré: sedadlá sú pohodlné aj v druhom rade.

Silné stránky: Variabilný koncept interiéru, vypočítateľné jazdné vlastnosti, bohatá ponuka výbavy.
Slabiny: Drsný diesel, priemerné jazdné výkony, necitlivé riadenie, spracovanie interiéru nekvalitné.
Tip AUTO BILDU: Radíme zvoliť úsporný a solídny diesel 1,7 CRDi, napriek vyššej hlučnosti. Pozor: vyberajte až od modelového roku 2017 (cca od 14 000 eur), staršie ročníky môžu hrdzavieť.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia