Dacia Duster si medzi motoristami získala značnú obľubu a platí to aj o jej jazdených exemplároch. Ich ponuka je dokonca menšia než dopyt, čo má pochopiteľne vplyv aj na ceny. Päťročné auto s pohonom všetkých kolies a vznetovým motorom, ktoré má najazdených okolo 100 000 kilometrov sa tak stále predáva za viac než polovicu sumy, ktorú stálo ako nové.
V čom taká nízka strata hodnoty spočíva? Celkom jednoducho, v nedostatku alternatív. Duster s pohonom oboch náprave totiž takmer nemá konkurenciu. Ak by sme hľadali podobné auto, ktoré sa ako nové predáva do 20-tisíc eur, výber je skutočne veľmi obmedzený a všetci potenciálni protivníci sú buď rozmerovo menší, alebo konštrukčne starší, čo na nich vidno na prvý pohľad.
Dacia Duster – stručný časový prehľad:
|
|
2010
|
Uvedenie typu Duster. Štvorvalcové motory: zážihový s objemom 1,6-litra (77 kW/105k), alebo vznetový s objemom 1,5 litra (81 kW/110 k), iba manuálna prevodovka. Rozmery karosérie: 4 320/1 830/1 630 mm.
|
2011
|
Rozšírenie ponuky o vznetový motor 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90k)
|
2012
|
Ukončenie výroby modelu s motorom 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90k)
|
2014
|
Facelift s reštylizovanou mriežkou chladiča, svetlometmi, po novom obsahujúcimi denné svietenie, novými zadnými svetlami a prepracovanou strednou časťou palubnej dosky. ESP je už dodávané v základnej výbave
|
Rumunské SUV je postavené na technickom základe, ktorý mu venoval Renault Clio predchádzajúcej generácie. Nie je to samozrejme nič neobvyklé, materská firma Renault zásobuje svoju lacnejšiu značku takouto technikou pravidelne. Na použití osvedčených, hoci starších komponentov samozrejme nemožno vidieť nič zlé.
Pri aute tejto kategórie sa predpokladá aj prevádzka mimo spevnenej cesty, Duster sa jej ale báť nemusí. Vďačí za to najmä svetlej výške 205 mm a taktiež celkom veľkorysým nájazdovým uhlom, vpredu 30 a vzadu dokonca až 36 stupňov. Na nerovnostiach, prípadne rozbehu do strmého svahu mu okrem toho významne pomáha aj veľmi krátko sprevodovaný prvý stupeň.
Rozmermi karosérie sa toto SUV radí k tým menším, vodič a jeho spolujazdec na prednom sedadle si to ale vôbec nemusia všimnúť, pre nich je vo vnútri miesta naozaj dosť. Výhrady by však mohli mať cestujúci v zadnom rade, kde je priestor pre urastenejšie postavy predsa len trochu stiesnený.
Typické problémy
Duster je obľúbený, to však neznamená, že je bezchybný. Ak sa pozrieme na výsledky prieskumu magazínu Auto Bild, viac ako tretina majiteľov sa v ňom sťažuje na koróziu. Tá našťatie útočí len na vonkajšie povrchy a dôležité dutiny bývajú vďaka spoľahlivej ochrane zasiahnuté len zriedka. Napadnuté však zvyknú byť aj miesta uchytenia príslušenstva, či rôznych krytov. Kto si chce auto nechať dlhšie než päť šesť rokov, mal by mu určite dopriať aj poriadne ošetrenie a konzerváciu karosérie.
Prepĺňaný naftový motor Renault s objemom len 1,5 litra vydrží veľa, občas ho však potrápia chyby elektroniky. Tie sú najčastejšie spôsobené kazovými a na vlhkosť citlivými konektormi, kolísajúcou kvalitou spracovania, alebo softwareom. Za pozornosť tiež stojí, že niektoré servisy majú zrejmý problém s výmenou rozvodového remeňa, keďže inak zriedkavé poškodenia agregátu sa zvyčajne vyskytnú práve po nej.
Problémy nemáva ani benzínový štvorvalec objemu 1,6 litra, hoci je pravda, že 1,4 tonové auto je naň trochu ťažké. Citlivým miestom je ale pomocný valec hydraulického ovládania spojky, ktorú z dôvodu jeho netesnosti nemožno úplne vypnúť. Chyba sprvu vedie len k ťažšiemu radeniu, prípadne nepríjemným sprievodným zvukom. Odhaliť sa dá tak, že sa po viacnásobnom stlačení pedálu radenie zlepší. Ak ju vodič dlhodobo ignoruje, môže spôsobiť aj vážne poškodenie prevodovky.
Na všeobecne známe chyby reagoval výrobca viacerými zvolávacími akciami. Jedna z nich sa týkala šklbania motora, postihujúceho najmä naftové agregáty vyrobené v roku 2014. Viac, či menej úspešne sa ho snažili napraviť viaceré aktualizácie softwareu riadiacej jednotky. Boli však aj exempláre, ktoré problém so šklbaním vôbec nepoznali.
Ďalšie povinné návštevy servisov sa týkali uvoľňujúceho sa sedadla vodiča, ventilu regulácie turbodúchadla a ťažkého chodu radiacej páky, ktorý bol spôsobený tiahlami medzi konzolou radenia a prevodovkou. Problémy spôsoboval aj extrémne nepresný ukazovateľ stavu paliva, s čím súvisel aj údaj o aktuálnom dojazde auta. Ten sa vo väčšine prípadov podarilo aspoň sčasti vyriešiť aktualizáciou softwareu.
Dacia Duster – prehľad cien jazdených automobilov:
|
|||
Motor
|
1.6i 16V
|
dCi90
|
DCi110
|
Výkon (kW/k)
|
77/105
|
66/90
|
81/110
|
Priem. spotreba (l/100 km)
|
9,5
|
7,5
|
7,5
|
Max. rýchlosť (km/h)
|
168
|
158
|
170
|
Rok výroby:
|
|||
2013
|
10 500 – 12 500
|
-
|
8 500 – 12 500
|
2012
|
8 000 – 10 000
|
7 000 – 10 000
|
7 000 – 10 500
|
2011
|
7 500 – 8 500
|
7 000 – 9 500
|
7 000 – 10 000
|
2010
|
7 500 – 8 000
|
-
|
6 500 – 8 500
|
Oplatí sa?
Dacia Duster zvykne trpieť rôznymi drobnými nedostatkami elektroniky aj mechanickými problémami, ktoré sú pravdepodobne zapríčinené nižšími výrobnými nákladmi. I napriek tomu je však obľúbená aj na trhu s ojazdenými vozidlami, vďaka čomu si stále drží pomerne vysoké ceny. Z toho dôvodu má zmysel rozmýšľať aj o kúpe nového auta, pokrytého plnou zárukou.