Bzzt, bzzt, mobil mi zavibruje, prišla správa od kolegu, ktorý akurát robí veľký test novej Alpine A 110 S na okruhu Lausitzring. „Je o dve desatiny rýchlejšia, než bežná verzia. Ani zďaleka však nie je taká zábavná!“ Porovnanie, ktoré práve čítate, sme plánovali už dlhšie. Naša zvedavosť na novú Alpine s extra dávkou výkonu, bola veľká. A potom ju náš kolega opäť schladil svojim výrokom. Napriek lepšiemu času modelu S na okruhu.

Alpine A110 S.
Alpine A110 S.
Zdroj: Auto Bild

Pozrime sa naspäť, v roku 2017 znovuzrodená legenda Alpine A 110 je nielen konkurentom pre Porsche Cayman, ale najmä skutočným vyjadrením filozofie: nízka hmotnosť namiesto brutálneho výkonu, spätná väzba namiesto času na kolo, jazdecký zážitok namiesto jazdeckého výsledku. A 110 sa vďaka komfortnému podvozku a ľahkému ovládaniu zapísala do sŕdc (nielen) motoristických redaktorov.

Alpine pripúšťa pohyby, dokonca ich oslavuje, využíva ich.
Autor

Aj preto, že nepotrebujete uzavretý okruh, aby naplno prejavila svoju jedinečnú dynamiku. Celkom postačuje kvalitne vyasfaltovaná okresná cesta, pokiaľ možno s čo najväčším počtom zákrut. Niektorí jej kolegovia sa síce priam vyžívajú v suchopárnom hľadaní toho posledného km/h, počas prekonávania zákrut s najtvrdšie nastaveným podvozkom. Alpine pripúšťa pohyby, dokonca ich oslavuje, využíva ich. Nekončí sa to však žalúdočnou nevoľnosťou, ona len jasne a dostatočne skoro ukazuje svoje hranice. Je vďaka tomu Alpine vo svete športových áut, kde vládna len čistý výkon, outsiderom?

Alpine A110 S.
Alpine A110 S.
Zdroj: Auto Bild

Možno áno, ale s modelom A 110 S chce teraz výrobca z francúzskeho Dieppe ponúknuť aj výsledky na okruhu a nielen byť jednotkou na poli pocitov a zážitkov. Štvorvalec s objemom 1,8 litra a turbodúchadlom, ktorý nájdete aj Renaulte Mégane R.S. sa v bežnom živote pokúša bojovať s motormi TSI od Volkswagenu a VTEC v Honde Civic type R. Fyziku však neoklamete a keď motor musí rozhýbať o 300 kilogramov menej, dosiahnete lepšie časy na kolo a široký úsmev na tvári svojho pilota.

Pri 2 700 otáčkach malé turbo napumpuje dostatočný tlak a ide sa vpred! Sprevodovanie dvojspojkovej automatickej prevodovky je tu jasne najkratšie, a jednotlivé stupne tam skáču jeden za druhým, raz-dva. Rovnako rýchlo trvá strasenie konkurencie počas šprintu: 4,3 sekundy na 100 km/h a 14,9 s na 200 km/h.

Porsche 718 Cayman.
Porsche 718 Cayman.
Zdroj: Auto Bild

Porsche Cayman je pritom na stovku rýchlejšie, než sľubuje výrobca. Namiesto 4,7 s pretína hranicu 100 km/h za rovnaký čas ako Alpine: 4,3 sekundy. Napriek nadváhe 330 kilogramov. Cesta k tomuto výsledku je ešte omnoho pôsobivejšia, než samotný čas. Systém Launch Control dovolí motor vytočiť až na 6 200 ot./min., potom žltý športiak z nemeckého Zuffenhausu vystrelí vpred s preklzujúcou spojkou, no bez zníženia otáčok.

Porsche 718 Cayman.
Porsche 718 Cayman.
Zdroj: Auto Bild

Dvojlitrový motor typu boxer pritom pôsobí omnoho viac namáhaným dojmom, než enormne dychtivý radový štvorvalec v Alpine. Hlavným dôvodom je nekonečne dlhé sprevodovanie Porsche, ktoré ho núti počas štartu k takýmto manierom. Pre porovnanie: zatiaľ čo v Alpine na druhom prevodom stupni už v rýchlosti 78 km/h zasahuje obmedzovač, Porsche Cayman dovolí dvojke dosiahnuť až 120 km/h.

Zostáva nám ešte jediný šesťvalec v našom dnešnom porovnaní. Toyotu GR Supra poháňa známy motor B58 od BMW. Jeho (nie celkom) tajnou zbraňou je vysoký krútiaci moment. Cayman deklasuje jemne prepĺňaný radový šesťvalec o 120, Alpine dokonca o 180 Nm. A presne taký je aj pocit v Supre.

Toyota GR Supra.
Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Do 1 600 otáčok vyťahuje z vreca svoje 500 Nm kladivo, aby potom zabezpečila rovnomernú, ale mocnú akceleráciu v celkom otáčkovom pásme. Osemstupňová automatická prevodovka je takmer rovnako krátko sprevodovaná, ako DKG v Alpine, vďaka čomu je Toyota v rámci  výkonu pocitovo nesmierne zážitková. Napriek tomu sa musí postaviť dozadu. Údaj výrobcu 4,3 sekundy na 100 km/h prepásla o dve desatiny, po 200 km/h prejde „až“ 17 sekúnd. Priľnavosť nie je problémom, zadné Micheliny so šírkou 275 mm takéto domnienky rýchlo prevalcujú. Zostáva len nadváha, takmer 80 kg oproti Caymanu, ale aj o čosi pomalšie radiaca automatika.

Toyota GR Supra.
Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Jazdecký výsledok a jazdecký zážitok v Supre driftujú celkom jasne od seba, a rovnako sa človek cíti o pár minút neskôr za volantom Alpine A 110 S na okresných cestách. Riadenie je rovnako ľahké, ako sme na to boli doteraz zvyknutí. Centrálnym elementom jazdy s Alpine je jej celková ľahkosť. Tých 1 108 kilogramov, ktoré odvážila naša váha, sú viac než len obyčajným údajom. Sú epicentrom celého jazdeckého zážitku. 

Napriek mohutne spevnenému podvozku s o 100 percent tvrdšími stabilizátormi a o 50 percent tuhšími pružinami, sa táto ľahkosť krásne mení na ovládateľnosť. Ľahké riadenie bleskovo rýchlo udáva smer jazdy, auto nasleduje nádherne a bez námahy. Tu sa nemusí najskôr presunúť hmotnosť alebo vyrovnať náklon. Až neskôr sa ukazujú rozdiely v porovnaní so základným modelom.

Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Zadok auta prehovoríte na pretáčavý šmyk až v úzkych zákrutách za pomoci práce s volantom a uvoľnením plynového pedála. Zamatová mäkkosť podvozka základného modelu A 110, ktorý vás dokáže zabaviť aj na horšom podklade, tu nenájdete. Tlmiče síce reagujú slušne, ale keď sa cesta zhorší, predná náprava si vyžaduje výrazne pevnejšie vedenie a väčšie korektúry. Pod plynom sa v zákrute dokonca objaví malý náznak nedotáčavosti.

Aj Cayman si váži vnútorné prepojenie so svojim pilotom. Len ho rozvíja omnoho hlbšie, než Alpine. S ňou môžete mať dobré priateľstvo, s Caymanom máte vrelý vzťah.
Autor

Zadok, vďaka absencii uzávierky diferenciálu, nie je skutočne nápomocný. Keď zabudneme na geniálny štandardný model, aj verzii A 110 S musíme atestovať na okresných cestách mnohé kvality. Krátke sprevodovanie udržiava bezočivo revúci štvorvalec neustále v bdelom stave a vďaka priamemu radeniu takpovediac „hltá“ jednotlivé prevodové stupne priamo z ruky. Aj podvozok priam prekypuje spätnou väzbou, nechá vás vždy presne vedieť, ako krátko sú pneumatiky pred koncom svojej priľnavosti.

Porsche 718 Cayman.
Porsche 718 Cayman.
Zdroj: Auto Bild

Aj Cayman si váži vnútorné prepojenie so svojim pilotom. Len ho rozvíja omnoho hlbšie, než Alpine. S ňou môžete mať dobré priateľstvo, s Caymanom máte vrelý vzťah. Vyváženie riadenia je proste perfektné, doraz bez vôle, napriek elektromechanickému posilňovaču sa s vami podelí o všetko, čo sa deje okolo prednej nápravy. Je celkom jedno či letíte ponad obrubník na okruhu, alebo na kopci jemne pretínate bočné čiary. Zmeny odporu volantu sú také jemné, drobné vibrácie také informatívne. Napriek tomu si všimnete, že rýchlosť si musí oddrieť a nedostane ju darom od fyziky, ako v prípade Alpine.

Alpine A110.
Alpine A110.
Zdroj: Auto Bild

Skutočne tuhý, ale nádherne tlmiaci športový podvozok PASM sa ľahko poddá, aby záťaž v zákrute spočinula na vonkajších kolesách, na ktorých sa široké pneumatiky Pirelli usilovne lepia na vozovku. Dokonca aj jazdecké hlúposti dokáže premeniť na výkon. Prudko pred zákrutou pustiť plyn, ostro zatočiť volantom - a už sa to deje ... no, nie mnoho. 

Toyota GR Supra.
Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Príplatkový diferenciál PTV pribrzdí v zákrute vnútorné koleso, zadok sa rýchlo vyrovná, a už ste na výjazde zo zákruty pripravený vystreliť vpred. Porsche pracuje so zameraním na výsledok, vodičovi však dovolí na plnej čiare podieľať sa. Aj na svojom pohonnom agregáte, ktorý sa ako jediný v tomto porovnaní celkom vzdal prifarbovania zvuku umelými prísadami. Jeho skromné spevácke nadanie s hrdelným hlasom občas prerušuje len zapískanie turbodúchadla.

Boxer pritom dokáže od 2 000 otáčok vyvinúť poriadny tlak, výkon vie dávkovať veľmi jemne, napokon však zostáva v jednotlivých stupňoch visieť nekonečne dlho. Práve na okresnej ceste  ho to pocitovo stojí cenné body, pôsobí totiž viac namáhaným dojmom než jeho dvaja konkurenti - hoci časomiera dokazuje pravý opak. Výsledok a zážitok, veď už to poznáte...

Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Že Supra so svojim mocným šesťvalcom napokon zrýchľuje pomalšie, vôbec nesedí s pocitmi a zážitkami počas jazdy. Údaje pružnosti naproti tomu sedia a svojim konkurentom jasne dokazujú význam pojmu krútiaci moment. Prevodovka reaguje na povely páčok za volantom enormne spontánne a za dvojspojkami konkurentov takmer nezaostáva. Prvé zákruty si ale vyžadujú zvyk. Riadenie je skôr náradím, než jemným inštrumentom a neponúka ani lineárnosť, ani jemnú spätnú väzbu Porsche. Je však priame a pritom je len úvodným aktom k jednému z najvšestrannejších jazdeckých zážitkov, aký si môžete momentálne kúpiť.

Meníme na pretekársky okruh, pretože to, čo tu dokáže predviesť Toyota, to je hneď o niekoľko svetelných rokov inde.
Autor

Spätná väzba tu primárne prichádza od podvozka, ktorý sa vďaka dvojstupňovo nastaviteľným tlmičom nakláňa len jemne a dostatočne skoro informuje o hranici priľnavosti. Pritom ale pôsobí Toyota omnoho menej namáhaným dojmom, než húževnatý Cayman. Len tlmiče pracujú v obidvoch režimoch o čosi menej suverénne, Supra tak na zlých okresných cestách trochu stráca rozvahu prednej nápravy a potrebuje stabilizujúci zákrok volantom. Pokiaľ je asfalt dokonale hladký, dokáže svoju hmotnosť elegantne odhodiť pohybom zadku.

Alpine A110.
Alpine A110.
Zdroj: Auto Bild

V tomto bode meníme na pretekársky okruh, pretože to, čo tu dokáže predviesť Toyota, to je hneď o niekoľko svetelných rokov inde. Vďaka širokým pneumatikám Michelin so skvelou priľnavosťou sa tu dá bez námahy jazdiť ideálna línia. Krútiaci moment 500 Nm nepredstavuje pre zadné kolesá žiaden problém. Kto chce, ten môže zadok auta ale vždy a všade prehovoriť na účinnú spoluprácu.

Pribrzdením pred zákrutou ho jemne uvoľníte, vo výjazde pomôže krútiaci moment. Tieto kvality dokáže premeniť z jazdeckého zážitku aj na jazdecký výkon, s časom na kolo 1:37 min. je poriadne vpredu. Kto chce, ten však môže prebudiť aj jej dymiacu stránku. Sériová mechanická uzávierka diferenciálu uzatvára rovnomerne a Supre umožňuje vypočítateľne prechádzať do jazdy bokom.

Toyota GR Supra.
Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Toyota tak vždy dáva výber medzi zážitkom a výsledkom, pričom ponúka – napriek trochu kostrbatému kontaktu s vodičom – všetky nuansy dynamickej jazdnej zábavy. Nedotáčavosť kompletne potláča, radšej počas príliš rýchleho nájazdu do zákruty mierne zakýva so zadkom. Len v rámci zvuku pôsobí jemne rozladene a do interiéru primiešava zopár syntetických tónov, ešte že zvuk šesťvalca imituje pomerne autenticky.

Porsche 718 Cayman.
Porsche 718 Cayman.
Zdroj: Auto Bild

Cayman tiež dokázal na okruhu Lausitzring ukázať svoje silné stránky. Jeho priľnavosť je fenomenálna, zadok drží v jednej línii s predkom tam kde treba a (tesne) získava najlepší čas. Pritom jazdí vypočítateľne a v limitných situáciách ponúka vďaka jemnej tendencii k nedotáčavosti pocit bezpečia. V protiklade so Suprou a Alpine ho však len ťažko vyprovokujete k zábavným hlúpostiam. Tlak jeho tvorcov zameraných na čo najlepší výsledok je príliš záväzný.

Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Alpine A110 S vs. Porsche 718 Cayman vs. Toyota GR Supra.
Zdroj: Auto Bild

Alpine tu má celkom iný problém, menovite - prednú nápravu. Pod plynom sa v dlhých zákrutách príliš šinie cez predné kolesá, agilitu na výjazde zo zákruty si treba vybojovať, ľahkosť sa vytráca, ovládateľnosť akosi stuhla. Model A 110 S sa tak musí, napriek najlepším vlohám a najlepšiemu pomeru hmotnosť/výkon, skloniť pred obidvomi konkurentmi. Tým sa jasne dokázalo: vylepšený výsledok nie vždy prináša aj vylepšený zážitok.

VERDIKT | Alpine proti Caymanu a Supre
  • Pohon
    Radový štvorvalec v Alpine pôsobí spoločne s chrumkavo-krátkou prevodovkou nádherne energicky. K tomu navyše hučí ako rely auto. Radový šesťvalec v Supre taktiež využíva krátke prevody a pôsobí najmocnejšie. Boxer v Porsche brzdí dlhé sprevodovanie, inak by dokázal viac.

  • Jazdné výkony
    Cayman sa najlepšie rozbieha, Supra je top v rámci pružnosti, ale Alpine ich dokáže prekonať: vďaka nízkej hmotnosti, perfektnému prevodu a množstvu trakcie zvláda oboje a konkurentom do 200 km/h dokáže ľahko ubziknúť.

  • Brzdy
    V rámci brzdných výkonov dominuje Cayman. Brzdový pedál je ale na pomery značky Porsche prekvapivo mäkký a jeho dráha sa na okruhu citeľne predlžuje. Alpine ponúka tvrdý tlakový bod a neprejavuje žiadne vädnutie. Aj brzdy Supry sú stabilné, mohli by sa však lepšie dávkovať.

  • Ovládateľnosť/zábava počas jazdy
    Supra ponúka enormnú jazdeckú mnohostrannosť, rovnako dobre zvláda čistú líniu aj „hlúposti“ ako je driftovanie. Riadenie by ale mohlo byť lepšie. Cayman pracuje ťažko a s vodičom komunikuje neskutočne jasno, jazdí ale trochu jednorozmerne. Alpine zachraňuje jej neopakovateľná ľahkosť.

  • Priečna dynamika
    Silná stránka Porsche Cayman: jeho rýchlosti v zákrutách sú enormné, jeho schopnosť premeniť každý zákrok na výkon, taktiež. Supra využíva svoje široké obutie a boduje agilnou ovládateľnosťou a množstvom priľnavosti. Alpine trochu príliš nedotáča a celkovo pôsobí stuhnuto.

  • Komfort
    V Supre sa ukrýva najviac tlmiaceho materiálu. To ju stojí trochu prirodzenosti v rámci zvuku, ušetrí ale vaše uši počas dlhých ciest. Adaptívny podvozok tlmí komfortne, Porsche napriek 20-palcovým diskom však ešte o čosi lepšie. Iba na diaľnici je príliš hlučné. Alpine je nervózna počas jazdy rovno a pruží príliš tuho.

  • Každodenná využiteľnosť
    Porsche ponúka napriek motoru v strede najväčší batožinový priestor, navyše je najviac prehľadné. Supra taktiež dokáže odviezť dostatok batožiny, spotrebuje ale príliš veľa. Alpine dosiahla senzačnú spotrebu, musí však prepravky s nápojmi voziť v priestore pre nohy spolujazdca.

  • Cena/výkon
    Porsche síce prichádza s najvýhodnejšou základnou cenou, ale množstvo extra doplnkov ju zvyšuje nad cenu konkurencie. Príplatok za model S je v prípade Alpine až 11 000 eur. Supra taktiež nie je lacná, všetky doplnky však už sú v cene.

  • Celkovo
    V podstate A 110 S chcelo konečne poraziť Caymana, pritom sa to podarilo akurát tučnej Toyote. Supra je tu síce najťažšia, ale svoje kilá dokáže tak naháňať cez zákruty, že ctižiadostivému Porsche a príliš tuhej Alpine zostávajú len druhé a tretie miesto.