Test Ford Ranger 3.2 TDCi

Testy Test Ford Ranger 3.2 TDCi: Česť práci!

Foto: Ladislav Malák

24.3. 2015 13:35 Ford Ranger má v ponuke aj variant, ktorý silno tlačí na imidžovú pílu. Znamená to však zároveň stratu jeho prirodzeného talentu na tvrdú robotu?

Ford Ranger patrí k tým modelom svojho segmentu, ktoré pridali do výslednej zmesi značný podiel schopností, typických pre klasické komfortné osobné autá, neprišli však o svoju schopnosť tvrdo zarezávať a zvládnuť pri tom aj dosť náročný terén. Nie, to nie je predčasný záver tohto testu, to je len pripomenutie nášho zistenia z prvej redakčnej skúšky aktuálnej generácie tohto pickupu.

Čo si pomyslíte v prvej chvíli o takto
Čo si pomyslíte v prvej chvíli o takto
Zdroj: Ladislav Malák

V modelovom portfóliu však existuje variant, z ktorého lifestyle a imidž doslova kričia. Hovoríme o verzii Wildtrak, ktorá je nielen najvyššou vo výbavovej hierarchii, ale aj na pohľad veľmi viditeľne odlíšená od ostatných. Znamená to, že tento konkrétny Ranger pod tlakom trhu, orientovaného stále viac na vizuálny efekt, reálne vymäkol, alebo iba dostal trochu viac módneho povrchu na svoje stále rovnako tvrdé jadro? Zisťovali sme to v kombinácii s najsilnejším motorom 3.2 TDCi a samočinnou prevodovkou.

Pohodlná kabína a všetka výbava v sérii

Z troch možných veľkostí kabíny mal testovaný Ranger tú najväčšiu, čiže „Double Cab“. To okrem iného znamená pohodlný dostatok priestoru pre štyroch statných 185 cm vysokých chlapov aj na dlhú cestu. Alebo aj pre piatich, na kratšiu vzdialenosť, i keď tí traja vzadu už asi nebudú môcť byť všetci rovnako ramenatí. 

Wildtrak znamená ozaj bohato vybavený a na pomery
Wildtrak znamená ozaj bohato vybavený a na pomery
Zdroj: Ladislav Malák

Verzia Wildtrak ku kvantite priestoru pridáva aj kvalitatívny a výbavový komfort. Kompletne všetko, čo vidíte na fotkách tohto testu, má kabína ako sériovú výbavu. Vrátane dvojzónovej klímy, navigácie, parkovacej kamery, audiosystému s prekvapivo dobrým zvukom, ambientného osvetlenia v decentnom modrom tóne.... a samozrejme aj špeciálne pre tento model vyhradené oranžové zdobenie na čiernom koženom čalúnení.

Pracovný charakter si interiér každopádne zachoval. Minimálne tým, že tu ostali tvrdé plasty, ktoré síce nie sú kompatibilné s drahými gélovými nechtíkmi vašej polovičky, ale zato sa z nich jednoduchšie odstráni bordel, ktorý sem nanosíte na gumákoch, kanadách či vibramkách. Akurát to oranžové prešívanie na sedadlách možno prestane až tak žiariť, keď sa časom zanesie špinou a otieraním tmavého odevu.

Nič neubudlo ani z prepravného objemu: aj Wildtrak s karosériou typu Double Cab má také isté rozmery korby ako predtým testovaný „obyčajný“ Ranger. Oproti nemu jemne poklesla nosnosť, nie však v súvislosti s typom výbavy, ale skôr s odlišným pohonným variantom. Mínus 35 kíl však pokojne môžete hodiť za hlavu, keď je reč o úctyhodných absolútnych číslach na úrovni presahujúcej jednu tonu. Prvá čiastková odpoveď je teda na svete: Áno, interiérom kabíny a ložnou plochou je aj vyčačkaný Wildtrak ešte stále typickým pracovitým Rangerom. Akurát komfortnejším a luxusnejším.

Silák áno, pretekár nie

Prechádzame k podstatnejším veciam, a síce k jazdnému prejavu. Ten na jednej strane hovorí, že by Wildtrak mal zvládnuť v teréne to, čo aj ostatné verzie Fordu Ranger. Nechýba tu ani milimeter a ani stupeň z jeho tabuľkových terénnych schopností. Prax počas testu to aj potvrdil. Jediný podstatný rozdiel v oblasti podvozka predstavovali pneumatiky. Kým predtým sme mali obuté aspoň poloterénne celoročné plášte A/T, tentokrát to boli „iba“ sezónne zimné gumy špecifikácie, ktorú bežne obúvajú aj podstatne krotkejšie SUV.

Radový päťvalec má o niečo kultivovanejší prejav,
Radový päťvalec má o niečo kultivovanejší prejav,
Zdroj: Ladislav Malák

Napriek obmedzeniu v oblasti obutia a navzdory absencii mechanických uzávierok (aj „obyčajný“ Ranger na európskom trhu má len elektronické), nám však Wildtrak predviedol veľmi slušnú dávku terénnych schopností. Kým sa relatívne plytké drážky zimných gúm nezaniesli bahnom, tak auto liezlo aj na ozaj strmé stúpania veľmi suverénne. Aj za pomoci redukčnej prevodovky. A pozoruhodnému kríženiu náprav ani tie „sviatočné“ topánky v podstate neprekážali, kým sa auto z danej priečnej šikminy neskĺzlo.

BANNER300

Ďalšia vlastnosť testovaného auta, ktorú sme ocenili mimo spevnených ciest, nesúvisí priamo s verziou Wildtrak, pretože najsilnejší naftový päťvalec so šesťstupňovým automatom dostanete aj k iným variantom. A ide práve o motor a prevodovku. Radový 3,2-litrový päťvalec má ozaj býčiu silu, pri nutnosti pomalého preliezania terénnych nerovností vám však rozhodne pomôže túto silu presne dávkovať. Ako? Pomerne vysokou mierou preklzu meniča krútiaceho momentu.

Šesťstupňový automat má pomerne výrazný preklz
Šesťstupňový automat má pomerne výrazný preklz
Zdroj: Ladislav Malák

Výrazný preklz meniča prirodzene nie je úplne dobrou správou ani z hľadiska spotreby paliva. A už samotné papierové predpoklady nehýria optimizmom. Reálne počítajte v meste s dvanástimi až štrnástimi litrami, plus mínus, podľa štýlu jazdy. A hodnoty aj cez 20 litrov v ťažkom teréne? Nuž, s tými pripravený a zorientovaný jedinec už akosi automaticky počíta.

Minimálne na diaľnici sme ale dosiahli relatívne priaznivý výsledok. Hodnota 11,8 litra síce nie je z absolútneho pohľadu žiadnym zázrakom, pozoruhodné však je, že presne toľkoto nám žral o päťdesiat koní slabší štvorvalec s manuálom. Pri ustálenej rýchlosti skrátka menič automatu nemá dôvod prekĺzavať a spôsobovať straty energie. Kompatibilitu Fordu Ranger s autostrádou teda voľbou najsilnejšieho motora a automatu prinajmenšom nezhoršíte.

Na výber máte pohon zadnej nápravy, všetkých
Na výber máte pohon zadnej nápravy, všetkých
Zdroj: Ladislav Malák

A ešte raz a naposledy menič krútiaceho momentu, tentoraz v súvislosti s dynamikou. Čakali sme, že nás v porovnaní s predošlým testom tých plus 50 koní a plus 95 Newtonmetrov výraznejšie pritlačí pri plnej akcelerácii do sedadiel. Pretože hmotnostný rozdiel 35 kíl by v tomto smere mal byť zanedbateľný. A realita? Je to pocitovo o niečo lepšie, od papierového odstupu dvoch sekúnd v zrýchlení z pokoja na stovku však ozaj nečakajte pocitový rozdiel svetov. Ani dvestokoňový Ranger teda rozhodne nie je pretekárom. Vieme mu dať povedzme nálepku svižnejšieho robotníka.

Tvrdý pracant v úlohe rodinného priateľa?

Celý čas tu riešime „pracovnú morálku“ testovanej verzie Fordu Ranger, položili sme si však aj opačnú otázku. Dokáže tento drsný chlapík byť aj pohodlným osobným, či dokonca až rodinným vozidlom? Kabínou zrejme aj áno, ako zaznelo vyššie. Jazdným prejavom však celkom nie. Prečo?

O stabilitu vozidla na pevnej ceste nejde. Tá je veľmi slušná, dokonca ani na rýchlej diaľnici nijako nepríjemne nepláva. A na pokyny volantom v zákrutách tiež nereaguje s ochotou štátneho úradníka. K tomu isto prispeli aj štandardné 18-palcové kolesá verzie Wildtrak s relatívne nízkym profilom gumy. Aj elektronika je ladená rozumne a prirodzenú pretáčavosť pri aktivovanom režime zadného pohonu tlmí citlivo, nie však hystericky.

Menšie než 18-palcové kolesá verzia Wildtrak
Menšie než 18-palcové kolesá verzia Wildtrak
Zdroj: Ladislav Malák

Kde je teda problém? V komforte pruženia, ktorý citlivejší jedinci nemusia dlhodobo zvládať. Prázdne alebo len čiastočne naložené auto totiž na nerovnostiach dosť výrazne poskakuje a na vlnitom povrchu sa nepríjemne sa otriasa. Čím jasne dáva najavo, že jeho pruženie je dimenzované na veľké hmotnostné záťaže s plnou korbou nákladu a plnou kabínou svalnatých proletárov. A máme vyskúšané, že v tom prípade pruženie použiteľne zmäkne a komfort jazdy sa zlepší.

Lenže, milé citlivé mestské a rodinné typy, opýtajte sa sami seba: Ako často by ste svojho Rangera naládovali do takej veľkej miery, ktorá by mu zreteľne zmäkčila a skomfortnila pruženie? Ak si na túto otázku dokážete odpovedať úprimne, tak sa veľmi reálne priblížite k správnej úvahe o vhodnosti tohto auta pre vás.

Facebook like button

Platíte. Ale nie za imidž

Testované auto v konfigurácii daného exemplára predstavovalo v podstate vrchol cenovej ponuky modelu Ranger. Jediné, čo sme v ňom nemali, bol špeciálny rolovací kryt vo vyššej verzii, ktorá stojí cez dve tisícky, bez dé pé há. Inak kompletka. Čo to prináša do kabíny, sme už spomenuli. No a na exteriéri testovaného auta nájdete iba dva príplatkové prvky: originálne továrensky montované ťažné zariadenie, ktoré utiahne až 3,5-tonový príves a oranžový lak, vyhradený iba pre Wildtrak. Inak všetko ozaj v sérii, aj aerodynamický rám za kabínou, aj strešné lyžiny....

Aj do pracovne ladeného auta sa zíde cúvacia
Aj do pracovne ladeného auta sa zíde cúvacia
Zdroj: Ladislav Malák

Ak by ste si spomenuté príplatkové prvky vedeli odmyslieť, dostanete sa na úroveň 33890 eur bez dane. Daný motor, ale iba s manuálnou prevodovkou, by vám pomohol ušetriť ešte ďalších 990 eur. Vedeli by ste sa vzdať aj výbavy Wildtrak? Dá sa: päťvalec s manuálom vám predajú aj s druhým najvyšším stupňom Limited: a to už sa dostávame k strednému číslu v tabuľke pod testom: 30890 bez DPH.

Cenový základ tesne pod 20 tisíc je ešte stále ďaleko, aby ste ho však dosiahli, museli by ste sa uspokojiť s pohonom iba zadnej nápravy, so štvorvalcom o výkone 92 kW (125 k) a s podstatne chudobnejšou výbavou. Čo na všetky tieto čísla hovoríme my? Nuž, horné priečky cenového spektra asi nebudú to pravé orechové pre šetrného manažéra firemného autoparku. Ak si ale so svojím pracantom chcete dopriať aj trochu zábavy, tak nemyslíme, že by priplácanie bolo vyhadzovaním peňazí. Všetky vyššie spomenuté investície sa podľa nás vyplatia, aj preto, že pri tomto segmente áut je „imidžový príplatok“ predsa len citeľne nižší, než pri módnych krásavcoch z rodu SUV.

Nespanštel

Tak ako, nespanštel Ranger po oblečení do trendového kabátu Wildtrak? Takmer vôbec nie, svoju pracovnú náturu čestne obhájil. Sú tu ozaj iba maličké náznaky utajenia „robotníckeho pôvodu“, napríklad spomínané sériové 18-palcové kolesá s nižším profilom, či pekné kontrastné prešívanie sedadiel, náchylné na zašpinenie. Inak si ale prácu odvedie tak poctivo, ako jeho nenápadnejšie príbuzenstvo. Nestratí sa v teréne, aj keď má uzávierky iba elektronické. Potiahne príves, do ktorého hmotnostného limitu sa pokojne zmestí vozík s ďalším autom, prepravník s koňmi alebo trebárs motorový čln, a to nie celkom najmenší.

Ani imidžovo ladená verzia Wildtrak neobrala
Ani imidžovo ladená verzia Wildtrak neobrala
Zdroj: Ladislav Malák

S „civilnými“ očakávaniami to však netreba preháňať. Podvozok je dimenzovaný ozaj na tvrdú prácu a bez hmotnostnej záťaže mu chýba komfort. Sila motora je značná, nie je však využitá na pretekárske odpichy od svetiel. Ale zato sa dá pekne dávkovať pri náročných rozjazdoch v teréne či s ťažkým nákladom. A cena? V testovanej verzii možno nie najnižšia, ale adekvátna, bez prehnaného príplatku za vzhľad.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém 
Usporiadanie a počet valcov
R5
Zdvihový objem
3196 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
3000/min
Max. krútiaci moment
470 Nm
pri otáčkach
1500-2750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy 
Dĺžka
5359 mm
Šírka
1850 mm
Výška
1815 mm
Rázvor náprav
3220 mm
Pohotovostná hmotnosť
2083 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
2158 kg
Užitočná hmotnosť
1117 kg
Celková hmotnosť
3200 kg
Rozmery nakladacieho priestoru (DxŠxV)
1549 x 1560 x 511 mm
Objem palivovej nádrže
60 l
Terénne schopnosti 
Nájazdový uhol
28°
Prejazdový uhol
25°
Odjazdový uhol
28°
Uhol bočného náklonu
35°
Brodivosť
800 mm
Svetlá výška
229 mm
Jazdné výkony 
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,4 s
Spotreba 
Mesto - normovaná
12,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
8,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
10,0 l/100 km
Mesto - počas testu
12,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
11,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
9,1 l/100 km
Emisie 
Emisie CO2 kombinované
 265 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena BEZ DPH 
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 30 890 €
Cena testovaného exemplára
35 115 €

Video

Diskusia