ikona

Testy Opel Combo: Zdedil DNA najúspešnejších

Foto: Opel

6.9. 2018 18:11 PRVÁ JAZDA Van s bleskom v znaku má navonok vlastnú identitu, no reálne využíva mnoho prebratých komponentov. V rámci triedy zaujme vybavením.

Presun nemeckej značky Opel pod donedávna rýdzo francúzsku skupinu PSA je hotovou vecou. Rüsselsheim už priniesol dva produkty ťažiace z príslušnosti k rozšírenému koncernu, konkrétne ide o Crossland X a Grandland X. V súčasnosti prichádza tretí plod kolaborácie medzi značkami. Ide o kompaktný van Combo, ktorého označenie písmenom E znamená piatu generáciu.

Opel Combo Life prichádza v súčasnosti na slovenský trh
Opel Combo Life prichádza v súčasnosti na slovenský trh
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento automobil debutoval v druhej polovici februára len s niekoľkodňovým odstupom od svojich pokrvných príbuzných menom Berlingo a Rifter. Napriek vlastnej formálnej identite má trojica mnoho spoločného, z čoho však môže model s bleskom v znaku prakticky len profitovať. Jeho noví súrodenci ho totiž popularitou absolútne zatieňujú.

Duo z krajiny galského kohúta dlhodobo dominuje svojmu segmentu, aktuálne má na ňom približne 30-percentný podiel. V krvi týchto vozidiel teda koluje naozaj úspešná DNA. Aký je výsledok jej miešania s germánskou identitou sme zisťovali na medzinárodnej prezentácii, ktorá bola prioritne zameraná na osobnú verziu Life.

Praktické riešenia, kam sa len pozrieš

Ako pri valnej väčšine vozidiel tejto kategórie nie je z dizajnového hľadiska veľmi o čom hovoriť, hranatú karosériu zakladajúcu si na maximalizácii vnútorného priestoru ozvláštňujú akurát zaoblené rohy bočných okien. Zadná časť sa okrem symbolov a označení zhoduje s bratom značky Citroën. Odlišné sú predné partie s charakteristickou maskou chladiča a svetlami obsahujúcimi „fajku“ denných diód, ktorá sa postupne stala poznávacím znakom vozidiel Opel.

Napriek viacerým nemeckým dielcom je gro interiéru francúzske
Napriek viacerým nemeckým dielcom je gro interiéru francúzske
Zdroj: Marek Pokrývka

Kým navonok možno podobnosť s príbuznými ešte ako-tak prehliadnuť, interiér hovorí o príslušnosti k rodine PSA jasnou rečou. Obsahuje množstvo známych komponentov. Volant prišiel spolu s páčkami za ním, prístrojovým panelom a ovládaním svetiel z Nemecka, no prakticky všetko ostatné nesie francúzsky podpis. Napríklad aj grafika palubného počítača.

Príslušnosť k rodine úspešnej dvojice neberieme ako mínus, skôr naopak. V kabíne cítiť dlhoročnú evolúciu spriaznených produktov. Obsahuje nepočetné množstvo praktických riešení: od malých držiakov na poháre cez obrovskú chladenú schránku medzi prednými sedadlami až po panoramatickú strechu obsahujúcu panel s náladovým osvetlením a odkladacími priestormi.

Jasný rukopis koncernu PSA má napríklad infotainment
Jasný rukopis koncernu PSA má napríklad infotainment
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska praktickosti nemožno tomuto vozidlu absolútne nič vyčítať. Okrem obrovského množstva odkladacích priestorov disponuje aj nadpriemernou porciou miesta pre pasažierov, najmä na výšku. A čo kufor? Mohutný kváder s objemom 597 l a nízkou nakladacou hranou uspokojí väčšinu potrieb, rovnako ako 2 126 litrov dostupných po zložení zadných sedadiel. Praktickým detailom je možnosť samostatného otvárania okna na piatych dverách.

Svojho predchodcu Combi jasne prekonáva dostupným vybavením. Koncern dal svojim kompaktným vanom do vienka takmer všetko, čo poznáme z klasických osobných vozidiel tejto značky. V zozname nechýba široká bezpečnostná výbava obsahujúca aj funkciu autonómneho brzdenia, navigačný systém, head-up displej či panoramatickú parkovaciu kameru. Na daný segment ide o ponuku, ktorá tu doposiaľ nebola.

Diesel aj s osemstupňovým automatom

Medzi triedne inovácie tohto modelu (spolu s jeho pokrvnými príbuznými) možno zaradiť implementáciu osemstupňového automatu. Momentálne ju Opel montuje len so špičkovou verziou naftového motora 1.5 BlueHDi dosahujúcou výkon 96 kW (130 k), v budúcnosti bude prevodovku kombinovať aj s rovnako silným benzínovým trojvalcom 1.2 PureTech.

Zážihový trojvalec sa v kompaktnom vane správa živo
Zážihový trojvalec sa v kompaktnom vane správa živo
Zdroj: Marek Pokrývka
Počas našej prvej jazdy sme si vyskúšali obe pohonné jednotky. Zvedaví sme boli najmä na dieselový model so samočinným ústrojenstvom, ktorý nás nesklamal. Automatická prevodovka pracuje príjemne hladko. Zvyknúť sme si trochu nevedeli akurát na zmenu jej režimov, ktoré prebieha pomocou otočného ovládača. Samotnému vznetovému agregátu nemožno veľa vyčítať. Je kvalitne odhlučnený a v prípade potreby dokáže jeho krútiaci moment 300 Nm dobre zatiahnuť.

Vyskúšali sme si tiež zážihový agregát vo verzii naladenej na 81 kW (110 k), ktorú dopĺňa výhradne šesťstupňový manuál. Táto kombinácia nás prekvapila svojím prejavom. Pri prázdnom aute pôsobí trojvalec nečakane živo, v sprievode typicky zafarbeného zvuku dokáže pružne zrýchľovať. Stovka v priebehu 11,8 sekundy je na takéto auto slušný údaj.

Okrem rôznych motorov Opel ponúka aj dve dĺžky karosérie
Okrem rôznych motorov Opel ponúka aj dve dĺžky karosérie
Zdroj: Opel

K dobrým dojmom z benzínového modelu prispela okrem samotného elánu motora PureTech aj medzigeneračná diéta. Konštruktérom sa podarilo ušetriť až 70 kilogramov. V prípade plného obsadenia a naloženia batožinou by trojvalcová jednotka mala nepochybne čo robiť, počas medzinárodnej prezentácie sme to však nemohli preveriť.

Od automobilu tohto segmentu málokto očakáva raketové zrýchlenie a rovnako je to s jazdnými vlastnosťami. Pri nich treba rátať najmä s náklonmi v zákrutách. Opel ich však drží v norme a napriek menej presnému riadeniu pôsobí celkom obratne. Nesklame ani z hľadiska jazdného komfortu. Prítomnosť jednoduchej zadnej nápravy síce cítiť, ale konštruktéri podvozok vyladili dobre.

Opel svoje francúzske gény neskrýva

Nad prechodom značky Opel pod krídla skupiny PSA mnohí ohŕňajú nos, pre typ Combo je však jednoznačne prínosom. Zdedil totiž DNA najúspešnejších hráčov v triede. Svoje francúzske gény neskrýva, prezrádza ich jeho zadná časť a najmä interiér. Ten disponuje ohromným množstvom praktických riešení, veľkou porciou priestoru i bohatou ponukou vybavenia.

Combo Life je veľmi kvalitným zástupcom svojej triedy
Combo Life je veľmi kvalitným zástupcom svojej triedy
Zdroj: Marek Pokrývka

Počas prvej jazdy nás zaujal hladko radiaci osemstupňový automat, v danom segmente ide o unikát. Jeho kombinácia s 1,5-litrovým naftovým štvorvalcom je podarená. Dobre však funguje aj spojenie benzínového trojvalca s manuálnou prevodovkou, pri prázdnom aute pôsobí nečakane živo. Podvozok ponúka slušnú úroveň jazdného komfortu. Vo všeobecnosti je Opel Combo Life veľmi kvalitným zástupcom svojej triedy, ktorý môže nadviazať na úspechy svojich nových súrodencov.

Dnešným dňom vozidlo vstupuje do predaja na slovenskom trhu. V základnej forme Selection stojí 12 990 eur, pričom ponúka sledovanie jazdných pruhov, tempomat, automatické núdzové brzdenie či rozoznávanie dopravných značiek. Vyššia verzia Enjoy za 14 590 eur prináša klimatizáciu, druhé posuvné dvere, odlišné veko batožinového priestoru, lakované nárazníky či vyhrievaný kožený volant. V prípade modelu Innovation možno rátať s LED svietením, tromi zadnými sedadlami, hmlovkami i panoramatickou strechou, no pripraviť si treba minimálne 15 590 eur.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia