Prepadli sme megalománii! Naše autá sú čoraz opulentnejšie. V zásade je to však len obraz našej spoločnosti, ktorá nestrpí odriekanie a bez prestávky chce byť fascinovaná. Dá sa to však aj celkom inak.

Pri výbere tohto testovacieho poľa sme išli proti trendu a vybrali sme malé kompaktné autá so základnou motorizáciou a miniatúrnou spotrebou paliva alebo s chytrou úspornou technikou. Chceli sme totiž zistiť, aké úsporné dokážu byť dnešné motory, keď skutočne ide len o spotrebu. To znamená: podradiť! V rámci veľkosti, hmotnosti aj výkonu.

A výsledok vyzerá nasledovne: jednotka od BMW a Mercedes CLA prichádzajú so základnou naftovou motorizáciou. Obidve ponúkajú výkon 116 koní a dvojspojkovú prevodovku s ťažko sprevodovaným siedmym stupňom. Tretí diesel prichádza vo forme VW Polo 1,6 TDI s výkonom 95 koní  a 5-stupňovou prevodovkou. Škoda Scala (95 k) a Opel Astra nastupujú s malými benzínovými trojvalcami, obidve s manuálom. Astra však nebola v čase testu dostupná v najslabšej 100-koňovej verzii, namiesto toho sme testovali 130-koňovú.

Ako zástupcov alternatívnych pohonov sme pozvali Toyotu Corollu a Seat Ibiza. Hybridný „Japonec“ ponúka bezstupňovú automatickú prevodovku, elektrický motor a výkon systému 122 koní (v ponuke je aj 180-koňová verzia). „Španiel“ nesie pod zvýšeným dnom kufra dve fľaše na zemný plyn, ktorých obsah poháňa trojvalec s výkonom 90 koní – ovládaný manuálne šiestimi stupňami. Žiadne výkonnostné orgie, samozrejme, na nasledujúcich stránkach neočakávajte. Fascináciu napriek tomu áno – vďaka umeniu šetriť.