Nová Kia Rio

Testy Nová Kia Rio: Na prahu dospelosti

Foto: Kia

7.2. 2017 21:24 PRVÁ JAZDA Kórejský hatchback pôsobí vyzretejšie než predchodca, ponúka dostatok priestoru a vybavením drží krok s dobou.

Kráľom predajných čísel v Európe je dlhodobo segment B. Reflektuje to ponuka výrobcov: medzi malými automobilmi má reprezentanta prakticky každá masová značka a vzniká tým poriadny pretlak. Presadiť sa v búrlivom prostredí preto nie je jednoduché. V súčasnosti sa do populárnej kategórie chystá viacero sviežich produktov a jedným z nich je Kia Rio.

Kia Rio štvrtej generácie sa chystá do populárneho segmentu B
Kia Rio štvrtej generácie sa chystá do populárneho segmentu B
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento typ je pre značku dôležitý, aktuálne zastáva druhé miesto z hľadiska globálneho odbytu. Na starom kontinente je o priečku nižšie. Štvrtá generácia tohto typu mala premiéru krátko pred vlaňajším autosalónom v Paríži, pri jej statickom odhalení sme si ju mohli dobre poobzerať. Ale ako jazdí? Odpoveď sme hľadali počas medzinárodnej prezentácie, na ktorej sme novinku prevetrali.

Štvrtá generácia je opticky výrazne širšia

Kórejská automobilka to síce nerada hovorí nahlas, no Rio vychádza z rovnakého technického základu ako koncernový brat Hyundai i20. Cítiť to v základných líniách karosérie. Tá je výhradne päťdverová, variant s jediným párom bočných dverí je minulosťou. Zásadnou zmenou prešiel dizajn: milá tvárička predchodcu musela uvoľniť miesto drsnejšiemu výrazu.

Medzigeneračný posuny v mierach rátame len v milimetroch
Medzigeneračný posuny v mierach rátame len v milimetroch
Zdroj: Kia

Spredu zaujme hatchback svojím „tigrím nosom“, ktorý je tvorený prevažne čiernym lakovaným plastom. Nejde teda o klasickú masku chladiča. O prívod vzduchu k motoru sa stará skôr veľký otvor v nárazníku, ktorému sekundujú menšie vstupy s hmlovkami. Zaujímavým prvkom sú zadné svetlá. Tie sa môžu prezentovať tromi diódovými segmentmi, no treba si za to priplatiť.

Vďaka úpravám pôsobí Kia vyzretejšie a zároveň dynamickejšie než predchodca, opticky sa zdá byť výrazne širšia. K posunu týmto smerom skutočne došlo. No medzigeneračné rozdiely v exteriérových mierach rátame len v milimetroch, žiadne radikálne prekopanie proporcií sa nekonalo. Vo vnútri napriek tomu extra dieliky cítiť. Drobné posuny prispeli k tomu, aby mala posádka dostatok miesta vo všetkých smeroch. Pasažier s konfekčnou výškou sa bez problémov usadí v oboch radoch sedadiel.

Batožinový priestor s objemom 325 litrov ťaží najmä z hĺbky
Batožinový priestor s objemom 325 litrov ťaží najmä z hĺbky
Zdroj: Kia

Objemom kabíny patrí Rio v segmente k tým lepším autám. Boduje tiež nadpriemerným batožinovým priestorom, ktorého 325 litrov ťaží najmä zo slušnej hĺbky. Ovplyvniť ju možno pomocou dvojitého dna. Vyššia pozícia sa zíde pri preprave väčšieho nákladu, spolu s operadlami sklopených sedadiel potom tvorí takmer dokonalú rovinu. Ponúka pritom necelých tisíc litrov.

Hodnotný interiér drží krok s dobou

Počas prezentácie sme mali k dispozícii bohato vybavený exemplár, ktorý nás okamžite zaujal dvojfarebnou kombináciou použitou na čalúnení i obkladoch. Spojenie čiernej s červenou vnútorný priestor výrazne oživilo. Porovnať sme to mohli s rýdzo tmavými verziami, ktoré pôsobili už na prvý pohľad fádnejšie. Všetky verzie však spája hodnotná selekcia materiálov. Niekoľkým tvrdým plastom sa síce konštruktéri nevyhli, no inak je spracovanie interiéru na skutočne vysokej úrovni.

Dvojfarebná kombinácia výrazne oživila interiér hatchbacku
Dvojfarebná kombinácia výrazne oživila interiér hatchbacku
Zdroj: Marek Pokrývka

Rio nás oslovilo aj riešením centrálnej oblasti. Okrem vizuálne zaujímavého rozloženia ovládačov klimatizácie ide najmä o pár odkladacích priestorov: dnes už obligátny otvorený box pred radiacou pákou tu totiž dopĺňa ďalší priečinok o poschodie vyššie. Vďaka pogumovanému povrchu sa hodí najmä na veľké smartfóny. Kia má za to plusový bod, rovnako pozitívne hodnotíme aj použiteľné kapsy v predných dverách. Priestormi na drobnosti tento hatchback nesklame.

Do očí nám padol aj centrálny displej, ktorý decentne vystupuje z tela palubnej dosky. Jeho prostredníctvom sa ovláda infotainment s plejádou funkcií. Vybavením drží Rio štvrtej generácie krok s dobou: nechýba mu armáda moderných bezpečnostných asistentov, vyhrievanie sedadiel s volantom, bezkľúčový systém, parkovacia kamera, on-line služby či viacero USB konektorov.

Prvé kilometre so slabším trojvalcom

Nová Kia Rio sa má vyrábať so siedmimi verziami pohonu. V ponuke budú dva atmosférické benzínové štvorvalce (1.25 MPI a 1.4 MPI), pričom väčší z nich možno na želanie spojiť s dnes už archaickým štvorstupňovým automatom. Ďalším členom palety bude známy turbomotor 1.0 T-GDI dostupný v dvoch úrovniach. Vyberať medzi naladeniami si bude možné aj pri nafte, ktorú zastúpi agregát 1.4 CRDi.

Slabšia verzia turbomotora disponuje výkonom 74 kW (100 k)
Slabšia verzia turbomotora disponuje výkonom 74 kW (100 k)
Zdroj: Marek Pokrývka

Na naše prvé kilometre sme siahli po slabšej verzii trojvalca, ktorá disponuje výkonom 74 kW (100 k) a krútiacim momentom 172 Nm. Kombinuje sa s päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Jej stupne sú dosť dlhé, čo má vplyv na dynamiku. Napriek tomu ide na vozidlo tejto kategórie o slušný priemer. Naše subjektívne pocity potvrdzujú parametre: stovku dáva skúšaný model za 10,7 sekundy.

Prepĺňaná pohonná jednotka sa najlepšie cíti v strednom pásme. V nízkych otáčkach sa niekedy zbytočne trápi a do tempa sa dostáva len pomaly, príliš vysoko zasa začína jej elán vädnúť. Vyžaduje si preto častejšiu prácu s manuálom. Motor však boduje pomerne kultivovaným chodom i dobrým odhlučnením, aj keď nepárny počet valcov neskryje.

Päťstupňová mechanická prevodovka má dosť dlhé stupne
Päťstupňová mechanická prevodovka má dosť dlhé stupne
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento trojvalec je slušnou voľbou. No osobne by sme si radšej priplatili za živšiu verziu s maximálnym výkonom 88 kW (120 k), ktorá je štandardne dodávaná so šesťstupňovou prevodovkou. Odporcovia downsizingu zasa ocenia možnosť siahnuť po atmosférických alternatívach.

Podvozok kladie dôraz na jazdné vlastnosti

Vzhľadom na spoločnú architektúru s príbuzným typom i20 sme zhruba vedeli, čo očakávať po stránke správania sa na ceste. Naše predpoklady sa potvrdili. Podobne ako predchodca patrí Rio skôr k tuhšie naladeným zástupcom segmentu B, čo v našom prípade zvýrazňovali sedemnásťpalcové disky kolies. O prštek menšie ráfiky vidíme ako rozumnejšiu voľbu.

V našom prípade mala Kia Rio sedemnásťpalcové disky kolies
V našom prípade mala Kia Rio sedemnásťpalcové disky kolies
Zdroj: Kia

Podvozok síce kladie dôraz na jazdné vlastnosti, aj keď v porovnaní s predchodcom sa nám predsa len zdá byť trochu pohodlnejší. Platí to najmä pre prednú nápravu. Tá dokáže mnohé nerovnosti kvalitne odfiltrovať, ale vlečená zadná os sa na nich ozýva. Komfort však najlepšie preverí test na slovenských (ne)cestách. Počas prezentácie sme mali šancu vyskúšať si, čo urobí Kia pri dynamickom nasadení.

Rio štvrtej generácie je príjemným spoločníkom na kľukatú cestu, pod plynom sa správa predvídateľne a má nábeh na čitateľnú nedotáčavosť. Stabilizačný systém do toho zbytočne nezasahuje. V zákrutách hatchback svedomito podrží zvolenú stopu, vďaka ostrejšiemu riadeniu mu nerobia problém ani prudšie zmeny smeru. Povely vodiča dobre poslúcha. Konštruktéri sa evidentne snažili na tomto fronte zapracovať, no zábavný faktor napriek tomu absentuje.

V porovnaní s predchodcom má hatchback ostrejšie riadenie
V porovnaní s predchodcom má hatchback ostrejšie riadenie
Zdroj: Kia

Predaj sa má začať počas prvého kvartálu

Kia Rio urobila opäť značný krok vpred. Štvrtá generácia tohto hatchbacku je na prahu dospelosti: pôsobí podstatne vyzretejšie než predchodca, pripravená poriadne podkúriť svojim konkurentom. Nachystala si na to viacero zbraní. Vo vnútri zaujme hodnotným spracovaním a množstvom vybavenia, navyše osloví aj priestorom. Dostatok miesta ponúka pre pasažierov, drobnosti aj batožinu. So slabšou verziou trojvalca patrí kórejské vozidlo dynamicky k priemeru, podvozok je zameraný na dobré jazdné vlastnosti. Vyslovene zábavný charakter však konštruktéri nedosiahli.

Presný dátum príchodu novinky na náš trh zatiaľ nie je známy
Presný dátum príchodu novinky na náš trh zatiaľ nie je známy
Zdroj: Marek Pokrývka

Novinka prichádza s komplexnými zmenami, ktoré ju v triednom rebríčku opäť posúvajú nahor. Súperi ako je Fabia, Polo či Clio sa musia mať na pozore. Predaj vozidla sa má začať už počas prvého kvartálu tohto roka, presný dátum zatiaľ známy nie je. Slovenský importér drží v tajnosti aj ceny platné pre náš trh. Iste sa posnaží priblížiť štartovacej priečke aktuálneho typu, ktorý si možno štandardne kúpiť od 9 690 eur. Cieľom bude nepochybne podliezť magickú hranicu desiatich tisíc.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia