V čase príchodu druhej generácie Citroënu C5 na božie svetlo, začiatkom roku 2008, nebol automobilový svet dvakrát priaznivo naklonený koncernu PSA. Lenže práve táto vtedajšia novinka ukázala, že aj Francúzi predsa len vedia robiť autá. V dlhodobom teste redakcie AUTO BILD na sto tisíc kilometrov získala cé päťka ako naftové kombi známku 2-.

Aj pod baretkou sa môže skrývať rácio: Citroën C5
Zdroj: Auto BILD

Vodiči, ktorí museli za prácou veľa dochádzať, prípade absolvovali časté dlhokilometrážne služobné jazdy, zároveň však museli bedlivo strážiť rozpočet, si tento francúzsky model strednej triedy ozaj obľúbili. Vo väčšine prípadov však volili kombi. To zároveň znamená, že sedany sa dnes na trhu jazdeniek dajú zohnať ozaj výhodne.

Štandardný podvozok je až nemecky pritvrdený
Zdroj: Auto BILD

Pod prednú kapotu sa dostávali benzínové motory s výkonom od 88 kW (120 k) až do 155 kW (211 k). Najvyššej popularite sa ale tešili úsporné naftové agregáty so štandardným filtrom pevných častíc v objemovom rozsahu od 1,6 do troch litrov a s výkonovým rozpätím od 80 kW (109 k) až do 177 kW (241 k).

Technické údaje – Citroën C5 HDi 135 – 2008
Motor
R4 vpredu priečne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 2
Zdvihový objem
1997 cm3
Výkon
100 kW (136 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment
320 Nm pri 2000 ot/min
Max. rýchlosť
204 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
10,8 s
Prevodovka / pohon
6-stupňová manuálna / predné kolesá
Objem nádrže / palivo
71 l / nafta
Dĺžka / šírka / výška
4779 / 1853 / 1456 mm
Batožinový priestor
467 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1716 / 439 kg

Pri priestrannosti samozrejme víťazí kombík s veľkým vekom kufra, ktoré sa dalo otvárať aj elektricky a celkovým objemom 1490 litrov. Aj druhá cé-päťka si zachovala jedinečný prvok pre tohto výrobcu: príplatkové hydropneumatické pruženie, v tomto prípade v generácii Hydractive III+. Komfort, ktorý dokáže priniesť, je ozaj jedinečný, hlavne spočiatku to však nebol úplne bezproblémový kus techniky (viac v nasledujúcej kapitole).

Volant s pevným stredom a množstvom tlačidiel:
Zdroj: Auto BILD

Nie každý si zvykol na volant s pevným neotáčavým stredom, obsypaným neprehľadnou zmäťou tlačidiel. Našli sa ale mnohí, ktorí si práve túto originalitu obľúbili a videli v nej ďalší kus typickej francúzskej avantgardy v aute, ktoré inak výrobca vyladil v mnohých ohľadoch až prekvapivo „nemecky“, napríklad v tvrdosti sériového podvozka a jazdných vlastnostiach. Ku koncu roka 2010 dostal C5 facelift s LED zadnými svetlami a novými motormi a o dva roky neskôr sa opäť mierne modernizovalo.

Typické problémy

C5 druhej generácie patrí k autám, ktoré rozhodne viac vylepšili, než pokazili reputáciu francúzskych produktov po stránke spoľahlivosti. Nič dramaticky negatívne ho nesprevádzalo. Kusy vyrobené do roku 2010 sem-tam pozlostili pokazeným motorčekom ostrekovačov. Občas ukázala majiteľovi prostredník napínacia kladka rozvodového remeňa. Oba prípady však Citroën pokryl dobrovoľným servisom na vlastné náklady.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor

171 eur

Štartér

177 eur

Vodné čerpadlo

36 eur

Rozvodový remeň (sada)

126 eur

Koncový tlmič výfuku

110 eur

Predný blatník

219 eur

Predné brzdové kotúče a obloženie

169 eur

*bez nákladov na servisné práce

Neplatilo sa ani za výmenu pružiacich vzpier na modeloch s pružením Hydractive III+ na prednej náprave, ktoré trpeli na netesnosť. Naopak, ako nečakaná nákladová položka pre vlastné vrecko majiteľov sa ukazovala nutnosť výmeny nadpriemerne rýchlo opotrebovaných brzdových obložení a kotúčov na zadnej náprave. V mnohých prípadoch si však boli na vine samotní vodiči, ktorí sa rozbiehali bez toho, aby najprv uvoľnili zatiahnutú elektrickú parkovaciu brzdu.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Vozidlo, ktoré sme testovali, pochádzalo z prvého roku predaja, ale od majiteľa, ktorý si ho na prvý pohľad extrémne šetril a nenajazdil veľa: na tachometri bolo ani nie 75 tisíc. Pri kúpe nového auta ale naopak nešetril, je v ňom výbava Exclusive, okrem iného s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča s masážnou funkciou, látkovo-kožené poťahy, klimatizácia, tempomat, parkovacie senzory, dažďový senzor a aj pruženie Hydractive III+.

Na posmešné dvojzmyselné narážky už nie je dôvod:
Zdroj: Auto BILD

Dojem z jazdy bol výborný. Na športovú divočinu sa auto asi nehodí, ale ten komfort, aj na zlej ceste, bol ozaj dobrý. Jediné, čo hydropneumatický podvozok mierne vyviedlo z miery, boli ostrejšie krátke priečne nerovnosti, kedy si kolesá trochu zabúchali. Čierny interiér vyzerá mimoriadne zachovalo, nič tu nevŕzga, nehrkoce. Korózia? Pri pozinkovanej karosérii v tomto veku ešte nie je témou. Na tomto aute sa ešte dá natočiť kopa kilometrov bez veľkých nákladov.

Nadmerne rýchle opotrebovanie zadných bŕzd si
Zdroj: Auto BILD

Stavu zodpovedá aj cena: 8500 eur sa nezdá byť práve málo. Lenže keď si pozriete germánsku konkurenciu s rovnakým vekom, kilometrážou v podobne zachovalej kondícii, cena hneď stúpne. A navyše, riziko je tu síce stále, ale čisto štatisticky: tendencia stáčať kilometre viac u Nemcov, než u Francúzov, asi v našich končinách nikoho veľmi neprekvapí. Celkovo však môžeme C5 druhej generácie z druhej ruky odporučiť. Akurát pozor na to, aby mal vyriešené spomenuté problémy úvodných sérií.

Ďalšie informácie o jazdenom Citroëne C5 nájdete vo fotogalérii. >>