V čase príchodu druhej generácie Citroënu C5 na božie svetlo, začiatkom roku 2008, nebol automobilový svet dvakrát priaznivo naklonený koncernu PSA. Lenže práve táto vtedajšia novinka ukázala, že aj Francúzi predsa len vedia robiť autá. V dlhodobom teste redakcie AUTO BILD na sto tisíc kilometrov získala cé päťka ako naftové kombi známku 2-.
Vodiči, ktorí museli za prácou veľa dochádzať, prípade absolvovali časté dlhokilometrážne služobné jazdy, zároveň však museli bedlivo strážiť rozpočet, si tento francúzsky model strednej triedy ozaj obľúbili. Vo väčšine prípadov však volili kombi. To zároveň znamená, že sedany sa dnes na trhu jazdeniek dajú zohnať ozaj výhodne.
Pod prednú kapotu sa dostávali benzínové motory s výkonom od 88 kW (120 k) až do 155 kW (211 k). Najvyššej popularite sa ale tešili úsporné naftové agregáty so štandardným filtrom pevných častíc v objemovom rozsahu od 1,6 do troch litrov a s výkonovým rozpätím od 80 kW (109 k) až do 177 kW (241 k).
Technické údaje – Citroën C5 HDi 135 – 2008
|
|
Motor
|
R4 vpredu priečne
|
Ventily / vačkové hriadele
|
4 na valec / 2
|
Zdvihový objem
|
1997 cm3
|
Výkon
|
100 kW (136 k) pri 4000 ot/min
|
Krútiaci moment
|
320 Nm pri 2000 ot/min
|
Max. rýchlosť
|
204 km/h
|
Zrýchlenie 0–100 km/h
|
10,8 s
|
Prevodovka / pohon
|
6-stupňová manuálna / predné kolesá
|
Objem nádrže / palivo
|
71 l / nafta
|
Dĺžka / šírka / výška
|
4779 / 1853 / 1456 mm
|
Batožinový priestor
|
467 l
|
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
|
1716 / 439 kg
|
Pri priestrannosti samozrejme víťazí kombík s veľkým vekom kufra, ktoré sa dalo otvárať aj elektricky a celkovým objemom 1490 litrov. Aj druhá cé-päťka si zachovala jedinečný prvok pre tohto výrobcu: príplatkové hydropneumatické pruženie, v tomto prípade v generácii Hydractive III+. Komfort, ktorý dokáže priniesť, je ozaj jedinečný, hlavne spočiatku to však nebol úplne bezproblémový kus techniky (viac v nasledujúcej kapitole).
Nie každý si zvykol na volant s pevným neotáčavým stredom, obsypaným neprehľadnou zmäťou tlačidiel. Našli sa ale mnohí, ktorí si práve túto originalitu obľúbili a videli v nej ďalší kus typickej francúzskej avantgardy v aute, ktoré inak výrobca vyladil v mnohých ohľadoch až prekvapivo „nemecky“, napríklad v tvrdosti sériového podvozka a jazdných vlastnostiach. Ku koncu roka 2010 dostal C5 facelift s LED zadnými svetlami a novými motormi a o dva roky neskôr sa opäť mierne modernizovalo.
Typické problémy
C5 druhej generácie patrí k autám, ktoré rozhodne viac vylepšili, než pokazili reputáciu francúzskych produktov po stránke spoľahlivosti. Nič dramaticky negatívne ho nesprevádzalo. Kusy vyrobené do roku 2010 sem-tam pozlostili pokazeným motorčekom ostrekovačov. Občas ukázala majiteľovi prostredník napínacia kladka rozvodového remeňa. Oba prípady však Citroën pokryl dobrovoľným servisom na vlastné náklady.
Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
|
|
Alternátor
|
171 eur |
Štartér
|
177 eur |
Vodné čerpadlo
|
36 eur |
Rozvodový remeň (sada)
|
126 eur |
Koncový tlmič výfuku
|
110 eur |
Predný blatník
|
219 eur |
Predné brzdové kotúče a obloženie
|
169 eur |
*bez nákladov na servisné práce
Neplatilo sa ani za výmenu pružiacich vzpier na modeloch s pružením Hydractive III+ na prednej náprave, ktoré trpeli na netesnosť. Naopak, ako nečakaná nákladová položka pre vlastné vrecko majiteľov sa ukazovala nutnosť výmeny nadpriemerne rýchlo opotrebovaných brzdových obložení a kotúčov na zadnej náprave. V mnohých prípadoch si však boli na vine samotní vodiči, ktorí sa rozbiehali bez toho, aby najprv uvoľnili zatiahnutú elektrickú parkovaciu brzdu.
BANNER300
Testovacie vozidlo, jazda a verdikt
Vozidlo, ktoré sme testovali, pochádzalo z prvého roku predaja, ale od majiteľa, ktorý si ho na prvý pohľad extrémne šetril a nenajazdil veľa: na tachometri bolo ani nie 75 tisíc. Pri kúpe nového auta ale naopak nešetril, je v ňom výbava Exclusive, okrem iného s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča s masážnou funkciou, látkovo-kožené poťahy, klimatizácia, tempomat, parkovacie senzory, dažďový senzor a aj pruženie Hydractive III+.
Dojem z jazdy bol výborný. Na športovú divočinu sa auto asi nehodí, ale ten komfort, aj na zlej ceste, bol ozaj dobrý. Jediné, čo hydropneumatický podvozok mierne vyviedlo z miery, boli ostrejšie krátke priečne nerovnosti, kedy si kolesá trochu zabúchali. Čierny interiér vyzerá mimoriadne zachovalo, nič tu nevŕzga, nehrkoce. Korózia? Pri pozinkovanej karosérii v tomto veku ešte nie je témou. Na tomto aute sa ešte dá natočiť kopa kilometrov bez veľkých nákladov.
Stavu zodpovedá aj cena: 8500 eur sa nezdá byť práve málo. Lenže keď si pozriete germánsku konkurenciu s rovnakým vekom, kilometrážou v podobne zachovalej kondícii, cena hneď stúpne. A navyše, riziko je tu síce stále, ale čisto štatisticky: tendencia stáčať kilometre viac u Nemcov, než u Francúzov, asi v našich končinách nikoho veľmi neprekvapí. Celkovo však môžeme C5 druhej generácie z druhej ruky odporučiť. Akurát pozor na to, aby mal vyriešené spomenuté problémy úvodných sérií.
Ďalšie informácie o jazdenom Citroëne C5 nájdete vo fotogalérii. >>