Svet štyroch kolies je hore nohami! Pojazdné ťažkotonážne SUV-kupé sú dnes žiadané. Pevnou veličinou v kategórii ťažkej váhy je Audi Q8. Tento 2 340 kilogramov vážiaci obor doplnil v roku 2018 už známy, technicky príbuzný model Q7. A Ingolstadt zaň požaduje mastný príplatok. Módny trend SUV s nádychom kupé očividne funguje a dobre sa predáva.
Zrejme tak dobre, že svoj kus z koláča si chce odtrhnúť aj Mercedes-Benz a od minulého roka ponúka vynovené GLE kupé. S hmotnosťou 2 414 kilogramov prikladá na váhu ešte 100 kíl tuku navyše. Pretože napokon nerozhodnú kilá, ale kvalita, musia naši plnoštíhli súťažiaci nastúpiť na porovnanie, aby sme zistili, ktorý z nich v ťažkotonážnom svete kraľuje.
S obrovskou hviezdou na maske chladiča, pompéznymi nasávacími otvormi a so širokým zadkom zvláda GLE kupé suverénne vystupovanie na jednotku. Masívna biela labuť možno neponúka ten najlepší pomer cena/výkon, ale v rámci použitých materiálov a spracovania je celkom určite na čele svojej triedy.
A čo Audi? Ani to nie je žiaden utiahnutý extrovert. So svojimi priamočiarymi líniami a veľkými presklenými plochami pôsobí oproti guľatučkému Mercedesu s mierne ázijským nádychom v rámci dizajnu takmer ako budova postavená v štýle Bauhaus. A vďaka interiéru veľkosti tanečnej sály si dá svojho výrazne užšieho konkurenta „na raňajky“. Aby sme si nerozumeli nesprávne: ani GLE nevyvoláva žiadne klaustrofobické pocity a na všetkých miestach ponúka najvyšší komfort aj počas dlhých výletov. Audi však má takmer všade rozhodujúce milimetre navyše a tie robia rozdiel medzi veľkým a kráľovským.
V režime „curve“ GLE nielenže vyžehlí všetky nerovnosti cesty, ale do zákruty sa nakloní ako motorkár.
Na pomery tejto kategórie je to pod kapotou takmer skromné. V obidvoch prípadoch sa o primeraný pohon starajú naftové trojlitrové šesťvalce. S výkonom 286 koní produkuje motor V6 v Audi o 14 koní viac než Mercedes (272 k). V kombinácii s jeho hmotnostným náskokom ho to v každej situácii robí rýchlejším a úspornejším. Zrýchľuje lepšie, má lepšiu pružnosť a ponúka výrazne vyššiu maximálnu rýchlosť (245 vs 226 km/h). Toľko k objektívnym faktom. Subjektívne sa karta obracia.
Počas jazdy pôsobí motor TDI menej harmonicky a drsnejšie. Najskôr sa nič nedeje a potom odrazu, z ničoho nič, príde poriadny buchnát do chrbta vyvolaný oneskoreným nástupom turbodúchadla. Navyše, osemstupňová prevodovka s meničom pôsobí stále akosi neochotne a nie celkom zúčastnene.
Neporovnateľne uhladenejšie jazdí GLE, ktoré svojich deväť stupňov mení s rozvahou, želania svojho vodiča plní jemne a precízne – podmaľované vzdialeným, dobre utlmeným, nádherne zachrípnutým vrčaním motora. V tomto opancierovanom SUV získate takmer športovú náladu. Obzvlášť vtedy, keď je na palube aj príplatkový podvozok Active-Body-Control.
V režime „curve“ GLE nielenže vyžehlí všetky nerovnosti cesty, ale do zákruty sa nakloní ako motorkár. Znie to síce čudne, ale v praxi to funguje báječne. Benz to vďaka tomu dokáže Audi v každej situácii „natrieť“. Vzduchové pruženie SUV z Ingolstadtu navyše krátke nerovnosti občas rozhodí.
Problémy s priľnavosťou sú vďaka sériovému pohonu všetkých štyroch kolies pri obidvoch vozidlách, samozrejme, neznámou témou, seriózny terén však tiež. Už len pri myšlienke na poškriabanie obrovských 22-palcových diskov Audi nám vyráža pot na čelo.
Obidve výkonné SUV s nádychom kupé sa sústredia omnoho viac na kultivované zdolávanie diaľničných kilometrov. Alternatívne dokážu aj potiahnuť čosi skutočne ťažké na svojich elektricky výklopných hákoch.
Ak ste pri objednávke urobili krížik aj pri vzduchovom pružení, vtedy dokážu obaja konkurenti ťahať prívesy s hmotnosťou až 3,5 tony. To znamená príves s dvojicou plnokrvníkov alebo peknú motorovú loď. Podmienkou je, aby vám po zaplatení mastnej ceny za Q8 alebo GLE vo vačku ešte zostali „nejaké drobné“. V testovanej výbave Audi stojí 92-tisíc eur, ešte o 9-tisíc eur viac vás vyjde Mercedes-Benz. Aspoň že pri ňom ušetríte na servise (6 rokov/160 000 km).
Pretože ani jeden si v rámci hodnotenia vlastností vzájomne nič nedaruje, zdá sa, akoby malo Audi vyhrať. Možno by to tak bolo, to by tu však nesmel byť skvelý ovládací systém MBUX v GLE, oproti ktorému riešenie v Audi nemá žiadnu šancu. Hlasové ovládanie v Mercedese funguje tak dobre a autenticky, že niektorí vodiči majú tendenciu vyliať si svoje srdce – konečne ich bude niekto počúvať. Napokon sa Benz v bodovom hodnotení tesne presadil práve aj vďaka infotainmentu. To je však odstup, ktorý pre fanúšikov Audi zrejme nebude rozhodujúci.