Svet štyroch kolies je hore nohami! Pojazdné ťažkotonážne SUV-kupé sú dnes žiadané. Pevnou veličinou v kategórii ťažkej váhy je Audi Q8. Tento 2 340 kilogramov vážiaci obor doplnil v roku 2018 už známy, technicky príbuzný model Q7. A Ingolstadt zaň požaduje mastný príplatok. Módny trend SUV s nádychom kupé očividne funguje a dobre sa predáva.

Audi Q8 50 TDI vs. Mercedes-Benz GLE 350 d.
Zdroj: Auto Bild

Zrejme tak dobre, že svoj kus z koláča si chce odtrhnúť aj Mercedes-Benz a od minulého roka ponúka vynovené GLE kupé. S hmotnosťou 2 414 kilogramov prikladá na váhu ešte 100 kíl tuku navyše. Pretože napokon nerozhodnú kilá, ale kvalita, musia naši plnoštíhli súťažiaci nastúpiť na porovnanie, aby sme zistili, ktorý z nich v ťažkotonážnom svete kraľuje.

S obrovskou hviezdou na maske chladiča, pompéznymi nasávacími otvormi a so širokým zadkom zvláda GLE kupé suverénne vystupovanie na jednotku. Masívna biela labuť možno neponúka ten najlepší pomer cena/výkon, ale v rámci použitých materiálov a spracovania je celkom určite na čele svojej triedy.

Audi Q8 50 TDI.
Zdroj: Auto Bild

A čo Audi? Ani to nie je žiaden utiahnutý extrovert. So svojimi priamočiarymi líniami a veľkými presklenými plochami pôsobí oproti guľatučkému Mercedesu s mierne ázijským nádychom v rámci dizajnu takmer ako budova postavená v štýle Bauhaus. A vďaka interiéru veľkosti tanečnej sály si dá svojho výrazne užšieho konkurenta „na raňajky“. Aby sme si nerozumeli nesprávne: ani GLE nevyvoláva žiadne klaustrofobické pocity a na všetkých miestach ponúka najvyšší komfort aj počas dlhých výletov. Audi však má takmer všade rozhodujúce milimetre navyše a tie robia rozdiel medzi veľkým a kráľovským.

V režime „curve“ GLE nielenže vyžehlí všetky nerovnosti cesty, ale do zákruty sa nakloní ako motorkár.
Autor

Na pomery tejto kategórie je to pod kapotou takmer skromné. V obidvoch prípadoch sa o primeraný pohon starajú naftové trojlitrové šesťvalce. S výkonom 286 koní produkuje motor V6 v Audi o 14 koní viac než Mercedes (272 k). V kombinácii s jeho hmotnostným náskokom ho to v každej situácii robí rýchlejším a úspornejším. Zrýchľuje lepšie, má lepšiu pružnosť a ponúka výrazne vyššiu maximálnu rýchlosť (245 vs 226 km/h). Toľko k objektívnym faktom. Subjektívne sa karta obracia.

Audi Q8 50 TDI.
Zdroj: Auto Bild

Počas jazdy pôsobí motor TDI menej harmonicky a drsnejšie. Najskôr sa nič nedeje a potom odrazu, z ničoho nič, príde poriadny buchnát do chrbta vyvolaný oneskoreným nástupom turbodúchadla. Navyše, osemstupňová prevodovka s meničom pôsobí stále akosi neochotne a nie celkom zúčastnene.

Mercedes-Benz GLE 350 d.
Zdroj: Auto Bild

Neporovnateľne uhladenejšie jazdí GLE, ktoré svojich deväť stupňov mení s rozvahou, želania svojho vodiča plní jemne a precízne – podmaľované vzdialeným, dobre utlmeným, nádherne zachrípnutým vrčaním motora. V tomto opancierovanom SUV získate takmer športovú náladu. Obzvlášť vtedy, keď je na palube aj príplatkový podvozok Active-Body-Control. 

V režime „curve“ GLE nielenže vyžehlí všetky nerovnosti cesty, ale do zákruty sa nakloní ako motorkár. Znie to síce čudne, ale v praxi to funguje báječne. Benz to vďaka tomu dokáže Audi v každej situácii „natrieť“. Vzduchové pruženie SUV z Ingolstadtu navyše krátke nerovnosti občas rozhodí.

Audi Q8 50 TDI.
Zdroj: Auto Bild

Problémy s priľnavosťou sú vďaka sériovému pohonu všetkých štyroch kolies pri obidvoch vozidlách, samozrejme, neznámou témou, seriózny terén však tiež. Už len pri myšlienke na poškriabanie obrovských 22-palcových diskov Audi nám vyráža pot na čelo.

Mercedes-Benz GLE 350 d.
Zdroj: Auto Bild

Obidve výkonné SUV s nádychom kupé sa sústredia omnoho viac na kultivované zdolávanie diaľničných kilometrov. Alternatívne dokážu aj potiahnuť čosi skutočne ťažké na svojich elektricky výklopných hákoch.

Anketa: Ktoré z týchto SUV-kupé by ste si vybrali vy?

Ak ste pri objednávke urobili krížik aj pri vzduchovom pružení, vtedy dokážu obaja konkurenti ťahať prívesy s hmotnosťou až 3,5 tony. To znamená príves s dvojicou plnokrvníkov alebo peknú motorovú loď. Podmienkou je, aby vám po zaplatení mastnej ceny za Q8 alebo GLE vo vačku ešte zostali „nejaké drobné“. V testovanej výbave Audi stojí 92-tisíc eur, ešte o 9-tisíc eur viac vás vyjde Mercedes-Benz. Aspoň že pri ňom ušetríte na servise (6 rokov/160 000 km).

Mercedes-Benz GLE 350 d.
Zdroj: Auto Bild

Pretože ani jeden si v rámci hodnotenia vlastností vzájomne nič nedaruje, zdá sa, akoby malo Audi vyhrať. Možno by to tak bolo, to by tu však nesmel byť skvelý ovládací systém MBUX v GLE, oproti ktorému riešenie v Audi nemá žiadnu šancu. Hlasové ovládanie v Mercedese funguje tak dobre a autenticky, že niektorí vodiči majú tendenciu vyliať si svoje srdce – konečne ich bude niekto počúvať. Napokon sa Benz v bodovom hodnotení tesne presadil práve aj vďaka infotainmentu. To je však odstup, ktorý pre fanúšikov Audi zrejme nebude rozhodujúci.