Ilustračná snímka

Testy Dovolenka na bicykli: Ktorý nosič sa oplatí?

Foto: ADAC, ÖAMTC

4.7. 10:00 Plánujete dovolenku na bicykli? Vtedy je potrebné myslieť aj na vhodný nosič. Autokluby ADAC a ÖAMTC otestovali 11 nosičov, ktoré sa montujú na ťažné zariadenie vozidla. Ponúkame aj rady a tipy, ktoré pomôžu vybrať vhodný model.

Školopovinné deti a mládež si užívajú dva mesiace prázdnin a nejedna rodina aspoň v rámci svojich možností vyráža na dovolenku. Niektorí k moru, iní dajú prednosť Slovensku a vtedy môžu plánovať spoločné výlety na bicykloch. Skúsení cykloturisti určite doma nosič na auto majú, iní o kúpe uvažujú. A tu môže aspoň pri základnej orientácii pomôcť test nemeckého autoklubu ADAC a rakúskeho ÖAMTC.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ADAC, ÖAMTC

V zásade existujú tri základné možnosti montáže nosičov: na zadných dverách, na streche a na ťažnom zariadení, tzv. guli. Keďže za najbezpečnejší variant považujú experti ADAC a ÖAMTC práve „guľu“, otestovali 11 nosičov. V tejto súvislosti upozorňujeme, že poradie v rebríčku sme museli trochu upraviť, nakoľko niektoré z testovaných nosičov nie sú na Slovensku dostupné. Na začiatku nájdete poradie a ceny modelov predajných u nás a na konci tie, ktoré dostupné nie sú a s cenami uvedenými autoklubmi. Zhodou okolností ide o modely, ktoré sa aj podľa hodnotenia umiestnili na konci.

Autokluby sa zamerali na nosiče rôznych cenových kategórií, ktoré umožňujú prepravu troch bicyklov. Spomedzi všetkých modelov síce ani jeden nezískal najvyššiu známku „vynikajúci“, no žiaden neprepadol ako „neodporúčaný“. Päť nosičov získalo známku „dobrý“, štyri boli „uspokojivé“ a dva „dostatočné“.

Ako sa testovalo

Do testu sa z každého modelu anonymne kúpili tri exempláre priamo v predajni a ďalšie tri z veľkoobchodu. Počas testu sa preverovala ich konštrukcia (20 percent celkovej známky), obtiažnosť manipulácie (50 percent) a bezpečnosť (30 percent).

V kategórii konštrukcia sa hodnotil obsah balenia, vybavenie (držiaky, príslušenstvo, sklopný mechanizmus), spracovanie najmä z hľadiska rizika zranenia, ako aj počet a druh vhodných bicyklov (napr. elektrické, horské a podobne). Čierne body si tu odniesol Bullwing, nakoľko umožňuje najviac 20 kg na bicykel a na rozdiel od oficiálne verejných údajov neumožňuje prepravu elektrických bicyklov. Menabo sa obmedzuje hmotnosť na 15 kg na bicykel, pričom horské bicykle použité v teste vážili v priemere 16 kg a viac.

Ďalšou nepríjemnosťou je vysoká hmotnosť niektorých nosičov, ktorá vzhľadom na max. nosnosť ťažného zariadenia neumožňovala prepravu troch bicyklov. S odstupom najťažším modelom bol Mft s hmotnosťou až 30,6 kg. Ak by bolo max. povolené zaťaženie „gule“ napríklad 75 kg, tak pri užitočnej hmotnosti 44 kg je možné prepraviť najviac dva normálne horské bicykle (cca 16 kg každý).

Pri výbere vhodného nosiča rozhodne odporúčame, aby koľajnice mali odstup najmenej 190 mm. Platí to najmä vtedy, keď chcete prepravovať drahé alebo elektrické bicykle. Pri menšom odstupe sa totiž dotýkajú riadidlá, pedále alebo iné časti bicyklov, čo môže viesť k ich poškodeniu. A pochopiteľne nezabudnite na rozumné zabezpečenie proti krádeži. To chýbalo iba pri Bullwigu.


Výsledky testu nosičov nájdete v galérii


Disciplína manipulácia obsahovala nasledovné podkategórie: návod na použitie a označenia na nosiči, prvá montáž, upevnenie na auto a demontáž, nakladanie a vykladanie rôznych druhov bicyklov, bezpečnostné systémy na nosiči, prístup do batožinového priestoru, možnosti opráv (osvetlenie, elektrické pripojenie, svorky). Štyri nosiče (Bullwig, Menabo a Mft) veľmi nezaujali, nakoľko pred prvým použitím ich bolo potrebné zložiť, čo trvalo zhruba hodinu. Naopak Uebler a Yakima boli úplne bezproblémové: stačilo vybaliť, namontovať a ísť. Mínusové body dostali aj tie, u ktorých nebolo možné po demontáži z auta upevniť káble a tie sa pri prenášaní voľne hojdali.

Simulovaný nárazový test jasne poukázal na slabiny niektorých nosičov
Simulovaný nárazový test jasne poukázal na slabiny niektorých nosičov
Zdroj: ADAC, ÖAMTC

Do tretice je to pochopiteľne bezpečnosť, kde sa okrem iného prihliadalo aj na poznámky priamo na nosiči, napríklad o užitočnej hmotnosti, vlastnej hmotnosti nosiča a podobne. Nasledoval simulovaný nárazový test (zrážka s predchádzajúcim vozidlom pri rýchlosti 30 km/h), správanie sa nosiča pri núdzovom brzdení z rýchlostí 100 km/h a 20 km/h, prejazd cez 14,5 cm vysoký prah pri rýchlosti 20 km/h a správanie sa pri vyhýbacom manévri.

V tejto kategórii jasne zvíťazil nosič Thule, ktorý pri sa kolízii takmer nedotkol karosérie auta a vydržali aj všetky upevňovacie zariadenia. Naproti tomu Bullwig, Mft a Yakima výrazne poškodili zadnú časť auta a naviac sa zlomili minimálne dve pomocné ramená. A u Bullwigu sa bicykle vyšmykli zo svojich koľajníc.

Ako si vybrať vhodný nosič

  • v osvedčení o evidencii si zistite max. nosnosť ťažného zariadenia
  • v manuáli k vozidlu si tento údaj pre istotu ešte raz overte, nakoľko v niektorých prípadoch môže byť rozdiel medzi nosnosťou pre príves a pre nosič bicyklov
  • preverte hmotnosť bicyklov, ktoré budete prepravovať (hmotnosť bicyklov + hmotnosť nosiča nesmie prekročiť povolenú nosnosť „gule“)
  • ak prepravujete drahšie alebo elektrické bicykle, musí mať nosič zabezpečenie proti krádeži
  • káblové koncovky nosiča musia byť kompatibilné s koncovkami ťažného zariadenia!
  • porovnávajte ceny, nakoľko rozdiely u jednotlivých predajcov môžu byť naozaj veľké
  • nezabudnite myslieť na miesto, kam nosič uložíte, ak ho nebudete potrebovať

Na čo dávať pozor pred jazdou

  • keďže nosič môže zakryť tabuľku s evidenčným číslom, zabezpečte si na polícii tretiu pre nosič
  • najťažší bicykel vždy umiestnite na koľajnicu najbližšie k vozidlu
  • ubezpečte sa, že nosič aj bicykle sú bezpečne upevnené
  • po 50 km zastavte a skontrolujte všetky skrutky a popruhy a následne aj pri každej prestávke
  • odmontujte z bicykla všetko, čo by mohlo počas jazdy odpadnúť (napr. batérie)
  • bicykle neprikrývajte plachtou, nakoľko odpor vzduchu výrazne zvýši zaťaženie na samotný nosič
  • skontrolujte funkčnosť osvetlenia
  • nosič ani bicykle nesmú zakrývať tretie brzdové svetlo vozidla
  • jazdite obozretne, nakoľko nosič ovplyvní jazdné vlastnosti vozidla, ktoré môže v kritickej situácii zareagovať nezvyklým spôsobom
Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia