Bentley EXP 10 Speed 6

Testy Jazdili sme so štúdiou Bentley EXP 10 Speed 6

Foto: Auto BILD

6.4. 2015 14:00 Bentley ženevským konceptom EXP 10 Speed 6 naznačilo plány do blízkej budúcnosti. Redakcii AUTO BILD sa podarilo stráviť za volantom nádherného kupé niekoľko hodín.

Jedným z najatraktívnejších exponátov tohtoročného ženevského autosalónu bola nesporne štúdia Bentley EXP 10 Speed 6. Dvojmiestne kupé, naznačujúce smerovanie dizajnu britskej značky v najbližšom období, sa v žiari reflektorov nedalo prehliadnuť. Dokonca sa hovorí, že v takmer nezmenenej podobe by sa už v roku 2019 mohlo objaviť v sériovej výrobe.

Koncept Bentley EXP 10 Speed 6 bol ešte pred
Koncept Bentley EXP 10 Speed 6 bol ešte pred
Zdroj: Auto BILD

Brány autosalónu sa zatvorili, svetlá zhasli a nám sa dostalo neuveriteľnej pocty – vyskúšať si tento vzácny koncept, stojaci ešte nedávno na čestnom mieste expozície, priamo na ceste. A dokonca nie len tak na chvíľu, ale na celých šesť hodín.

Stredobod pozornosti

Krivky kupé, ktorých autorom je Luc Donckerwolke sú na ulici ešte pôsobivejšie než pod svetlami na výstavisku. Aj samotný proces štartovania je majestátny – najskôr kolískovým prepínačom aktivujete zapaľovanie, následne stlačíte štartovací gombík, nato sa na moment započúvate do sykotu sania a rachotu výfuku a až potom konečne zaradíte prevodový stupeň.

Bentley EXP 10 Speed 6 je vďaka svojim tvarom
Bentley EXP 10 Speed 6 je vďaka svojim tvarom
Zdroj: Auto BILD

Motor s výkonom 331 kW (450 k) pochádza, podobne ako podvozok a hnacie ústrojenstvo s pohonom všetkých kolies z Audi A5, lenže v anglickej „kusovke“ odrazu znie veľkolepo a jadrne. Nečudo, veď ani nemá žiadny certifikát na to, aby svojou akustikou nepoburoval okolitú spoločnosť.

Podobne nabiehala husia koža aj zo zvuku originálneho Bentley Speed 6, víťaza dvadsaťštyrihodinovky v Le Mans v rokoch 1929 a 1930. Vtedy bol však jeho zdrojom radový šesťvalec s objemom 6,5 litra, no to už je história. Bentley by dnes ale skutočne malo mať prístup k motoru V6 z koncernovej ponuky, hoci v sériovom aute by bolo hocičo iné ako V8 poriadnym prekvapením.

S koncernovou technikou pod kabátom

Podľa chýrov sa počíta s úplne novým agregátom z vývoja značky Porsche. Mal by mať objem štyri litre a niekoľko skutočne poriadnych výkonových stupňov. Tieto vidlicové motory chcú bodovať účinnejším spaľovaním, variabilným sacím traktom a viacstupňovým prepĺňaním. Menší a ľahší EXP 10 by tak sotva stál, ak uvažujeme s výkonom okolo 370 kW (500 k) pre základný model, menej než Continental GT V8.

Štúdia má motor z Audi A5, ale z jeho zvuku behá
Štúdia má motor z Audi A5, ale z jeho zvuku behá
Zdroj: Auto BILD

Poďme však späť k našej jazde, ktorá žiaľ zatiaľ nie je letom, skôr len takým kotúľaním sa. A to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je chýbajúce schválenie auta na bežné cesty, tým druhým je minimálna svetlá výška, no hlavne medzera medzi 21-palcovými pneumatikami Pirelli, vpredu rozmeru 305/40, vzadu 335/40 a lemom blatníka, zodpovedajúca asi tak hrúbke listu papiera.

Riadenie reaguje priamo, s príjemnou spätnou väzbou, aj volant padne dobre do ruky, no polomer otáčania pripomína skôr električku než športový automobil. A aby sme dali čo najmenej zabrať ručne obrábaným diskom, používame opatrne aj karbónovo-keramické brzdy vypožičané z Audi R8.

Ako by vyzerala sériová verzia?

Čo sa bude musieť zmeniť v sériovej verzii? Auto by malo mať o čosi dlhší rázvor, viac miesta v interiéri a namiesto nahor výklopného zadného okna konvenčné veko kufra. Aj vpredu budú potrebné zmeny, pre splnenie prísnych predpisov na ochranu chodcov bude musieť byť isto prepracovaná aspoň oblasť okolo svetiel a smeroviek.

Sériová verzia kupé by mala mať dlhší rázvor,
Sériová verzia kupé by mala mať dlhší rázvor,
Zdroj: Auto BILD

A potom je tu ešte posudzovanie dizajnu vrcholovým manažmentom. Podľa niektorých môžu tvary štúdie príliš evokovať Aston Martin, alebo Jaguar a nemusia byť dosť charakteristické pre Bentley, no je naozaj ťažké predpovedať, ako môže dopadnúť po vhodení do tejto jamy levovej. Ale pri porovnaní s kupé Continental GT sa Speed 6 zdá byť výrazne nižší, dynamickejší a vizuálne oveľa ľahší.

BANNER300

A ak má byť príchod na trh v plnej kráse v roku 2019 realitou, zdá sa byť pomoc firmy Porsche tým najsprávnejším riešením. Vo Weissachu totiž práve dokončujú novú modulárnu platformu nazývanú MSB, na ktorej by mohli vyrásť všetky budúce novinky značky Bentley, od tohto dvojmiestneho kupé až po nasledovníka typu Mulsanne.

S výkonmi skutočného športiaku

Platforma MSB umožňuje aj pohon všetkých kolies, no vizuálne atraktívnemu kupé s nahor sa vyklápajúcimi dverami by puristickejší a ľahší pohon zadných kolies asi pasoval predsa len viac. Konštrukcia pritom počíta aj s pohonom typu Plug-in hybrid. Pre tento prípad je nad zadnou nápravou priestor pre elektromotor aj s akumulátorom. I to, či bude mať prevodovka osem, alebo deväť stupňov, ukáže až budúcnosť.

Štúdia je EXP 10 Speed 6 je menšia ako kupé
Štúdia je EXP 10 Speed 6 je menšia ako kupé
Zdroj: Auto BILD

„EXP 10 je naša vízia silného, výkonného a luxusného dvojmiestneho športového auta,“ vysvetľuje nám šéf vývoja Rolf Frech. „Úlohou tohto auta musí byť stanovenie štandardov svojho segmentu nielen v oblasti dizajnu a remeselného spracovania, ale aj jazdnej dynamiky.“

Ak predpokladáme, že nasledujúci Continental GT bude vážiť menej než dve tony a že Speed 6 bude ešte ľahší, môže byť zrýchlenie z 0 na 100 km/h tesne pod štyrmi sekundami aj maximálka okolo 320 km/h celkom reálne. A cena? Okolo 170-tisíc eur, bez nejakej mimoriadnej výbavy.

Facebook like button

Ani interiér nezaostáva

Potom čo sme sa, aspoň v prvom kole, nabažili tvarov karosérie, prichádzajú na rad detaily a interiér. A priznávame, vôbec by sme neboli proti, keby sa aj v tejto oblasti sériová verzia inšpirovala štúdiou. Veď hnedá, do tvaru kosoštvorcov prešívaná koža, dokonalo ladí s tmavozeleným lakom karosérie, ktorej tradičné chrómové diely sú obohatené odvážnymi medenými doplnkami.

V interiéri dominujú ušľachtilé materiály – koža,
V interiéri dominujú ušľachtilé materiály – koža,
Zdroj: Auto BILD

Pre Bentley takmer povinné drevené obklady v tomto kupé nájdete nielen na prístrojovej doske, členenej do dvoch sekcií, či na páke prevodovky, ale vo veľkom formáte tiež na dverových výplniach. Kontrastom k nim sú dve dotykové obrazovky na stredovej konzole a dva programovateľné kruhové ukazovatele, ktoré sa po naštartovaní motora preklopia z vodorovnej polohy do vertikálnej.

Náš záver

Bentley žije! Dýcha z plných pľúc. Tvorcovia konceptu Speed 6 odviedli dobrú prácu, kupé má všetko čo robí značku značkou – štýl, výkon, luxus a špičkovú techniku. Angličania takýto projekt volajú „a no-brainer“. Po slovensky to tak krátko nevieme, ale aj my súhlasíme, že tu už naozaj nie je o čom rozmýšľať, tu je potrebné rozhodne konať.

Video

Diskusia