Tesla Model S P85D

Testy Tesla Model S P85D: Test reálneho dojazdu

Foto: Auto BILD

6.10. 2015 16:16 Podľa výrobcu dokáže Tesla Model S dokáže prejsť bez nabíjania takmer 500 km. Je to reálne? Zisťovali sme to v bežnej premávke.

Človek môže byť hocaký fanúšik spaľovacích motorov, no keď mu pred dverami stojí nová Tesla, zvedavosť ho opantá tak či tak. V tomto prípade ide o Model S vo verzii P85D, čo bol ešte donedávna absolútny vrchol ponuky značky. Automobil má dva elektromotory: jeden s výkonom 165 kW (224 k) tróni pri prednej náprave, druhý, dosahujúci 350 kW (476 k), sa zasa nachádza pri náprave zadnej. K tomu treba pripočítať akumulátory s kapacitou 85 kWh, s ktorými by auto malo prejsť bez čerpania energie až 491 km.

Tesla má oblé tvary karosérie, vďaka čomu pôsobí
Tesla má oblé tvary karosérie, vďaka čomu pôsobí
Zdroj: Auto BILD

Znie to zaujímavo, no práve dojazd môže robiť problémy. Tesla totiž musí absolvovať, tak ako akékoľvek iné skúšané auto so zážihovým, vznetovým, alebo iným motorom, kompletný testovací program. Ten prebieha na tradičnej trase redakcie AUTO BILD dlhej približne 175 kilometrov. Tým sa to však nekončí, bude potrebné ísť zapózovať fotografovi a isto ešte aj čosi iné, a tak rozmýšľame, ako to všetko zvládnuť.

Riešenie sme našli, no žiaľ, žiada si to zastaviť sa vo viacerých nabíjacích staniciach, čo pochopiteľne znamená výrazné zdržanie. Z pohľadu času je asi najvýhodnejšie čerpanie energie na značkových nabíjačkách Tesla, tie sú však zatiaľ k dispozícii iba v krajinách, kde má firma silnejšie zastúpenie. Každopádne i tam trvá celý proces asi 30 minút, čo bežne stačí na následný dojazd zhruba 270 km. V porovnaní s tým je tankovanie bežného paliva naozaj o dosť rýchlejšie.

Tesla je elegantná pri pohľade z akéhokoľvek uhla
Tesla je elegantná pri pohľade z akéhokoľvek uhla
Zdroj: Auto BILD

Otázka teda znie: ako ďaleko dokáže s plne nabitými akumulátormi zájsť P85D. Odpoveď: záleží na okolnostiach. Nám sa podarilo prejsť od 205 km, pri jazde s častým zošliapnutím plynu na podlahu, až po maximálnych 447 km, pri veľmi umiernenom tempe. Na meranej trase potom Tesla spotrebovala 23,3 kWh/100 km, čo by v reálnom živote umožňovalo prejsť bez nabíjacej zastávky 365 kilometrov. Aj keď to nie je toľko, ako uvádza výrobca, na elektromobil ide o priaznivé hodnoty.

Úchvatná dynamika

Akčný rádius je však jedna vec, no výkon 515 kW (700 k) a krútiaci moment 967 Nm druhá. Tieto parametre zaručujú autu, bez akéhokoľvek preháňania, mimoriadny zážitok z jazdy. Tesla dokáže s neuveriteľnou energiou vystreliť z pokoja na 100 km/h za 3,5 sekundy a za 14,7 s už vie ísť dvestovkou. To je dynamika na úrovni superšportov, lenže my sa aktuálne bavíme o vyše 2,2 tony vážiacom sedane.

Tesla Model S P85D
Tesla Model S P85D
Zdroj: Auto BILD

Svoj potenciál pritom vôbec nedáva okázalo najavo. Nič také ako revúci motor, či chrapčiaci výfuk tu nečakajte. Elektromotory si len jemne svištia a až do skutočne vysokej rýchlosti jazdy zostáva v celkom rozumných medziach aj aerodynamický hluk. A to všetko bez akýchkoľvek zložitých príprav. V iných autách musíte na takú dynamiku zvoliť jazdný režim, udržiavať motor v potrebnom rozsahu otáčok, nastaviť štartovaciu automatiku a možno ešte niečo ďalšie.

Tu? Nič! Len stojíte ticho na semaforoch a čakáte, kým naskočí zelená, aby ste mohli stlačiť plynový pedál. Na jeho pokyn Tesla bleskovo vyrazí vpred takým spôsobom, že týpkovi v AMG vo vedľajšom pruhu zaručene zmrzne úsmev na tvári. No aby sme boli úprimní, opäť je to len jedna strana mince. Takýto odpich zvládne auto iba raz, potom už ide jeho výkon citeľne dole a samozrejme, že je aj pomalšie.

Vyše 2,2 tony vážiaci sedan Tesla ponúka dynamiku
Vyše 2,2 tony vážiaci sedan Tesla ponúka dynamiku
Zdroj: Auto BILD

Samozrejme, testy podobného druhu sú extrémne situácie a v každodennej premávke by nikto s autom týmto spôsobom nejazdil. Napriek tomu by sme však rovnakým spôsobom vyskúšali aj spomínané AMG, či hocaké iné auto. Inak sa však P85D v bežných situáciách správa úplne normálne. Priam až rutine.

BANNER300

Ladné tvary, moderný interiér

Tvary auta, s líniami evokujúcimi kupé, bezrámové okná vo dverách a dozadu sa zvažujúca strecha pôsobia uhladene a elegantne, vnútro moderne a hodnotne. Ponuka priestoru vpredu je veľkorysá, sedadlá sú pohodlné aj pozícia na nich je v poriadku. V zadnej časti to však už neplatí. Klesajúci profil strechy tam výrazne obmedzil miesto v oblasti hlavy, takže zadná lavica je namontovaná poriadne nízko. Posed na nej je preto dosť nepohodlný.

Predný rad sedadiel ponúka dostatok priestoru aj
Predný rad sedadiel ponúka dostatok priestoru aj
Zdroj: Auto BILD

Pri pohľade do kokpitu padne isto ako prvá do oka obrovská 17-palcová obrazovka, tak veľká ako boli kedysi televízory. Táto však samozrejme zvláda viac, prostredníctvom displeja sa v tomto aute ovláda skoro všetko. Nielen audiosústava, navigácia, klimatizácia a telefón, ale aj svetlá, strešné okno a mnoho ďalšieho. Stačí si na to zvyknúť, rovnako ako na smartfón a za chvíľu sa už dá zaobísť aj bez tradičných vypínačov.

Facebook like button

Dobrý dojem sa nestráca ani pri jazde, všetko sa zdá byť v úplnom poriadku. Ak by sme chceli hľadať výčitky, vzduchové odpruženie by mohlo reagovať citlivejšie, riadenie by mohlo sprostredkúvať lepší kontakt s cestou a brzdy by mohli menej vädnúť. Ale to sú len nuansy, nič zásadné.

Stredobodom kokpitu je obrovský, 17-palcový
Stredobodom kokpitu je obrovský, 17-palcový
Zdroj: Auto BILD

Náš záver:

Tesla nás príjemne prekvapila. Svojim akčným rádiusom, dynamikou, aj spôsobom akým jazdí, ako ticho a s akou ľahkosťou. Perfektné to však nie je, za zmienku stojí najmä klesajúci výkon. Na elektroauto je to však veľmi dobré.

Základné technické údaje

Tesla
Typ/Model/Verzia
Model S P85D
Motor
asynchrónny trojfázový
Max. systémový výkon (kW/k/ot./min)
515 (700)
Max. výkon predného motora (kW/k)
165 (224)
Max. výkon predného motora (kW/k)
350 (476)
Max. krútiaci moment (Nm)
967
Prevodovka/
Počet stupňov
automatická/1
Poháňané kolesá
všetky štyri
Brzdy vpredu (mm)
kotúčové
Brzdy vzadu (mm)
kotúčové
Rozmer diskov P/Z
8,00 x 19
Rozmer pneumatík P/Z
245/45 R 19 Y
Značka pneumatík
Michelin Pilot Sport 3
Rozmery d/š/v (mm)
4970/1964-2187*/1445
Typ akumulátorov
Lítium-ionové
Kapacita akumulátorov (kWh)
85
Objem kufra (l)
1795 (maximálne)
Hlučnosť (dB (A))
74
Max rýchlosť (km/h)
250
Norm. spotreba podľa údajov výrobcu (kWh/100 km)
17,7
Dojazd (podľa údajov výrobcu) (km)
491
Základná cena modelu (eur)
113 800**
*vrátane spätných zrkadiel
**cena platná na nemeckom trhu

Namerané údaje:

Tesla
Typ/Model/Verzia
Model S P85D
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
2235/435
Rozloženie hmotnosti P/Z (%)
50/50
Polomer zatáčania L/P (m)
12,0/12,4
Zrýchlenie (s)
0-50 km/h
1,3
0-100 km/h
3,5
0-130 km/h
5,6
0-200 km/h
14,7
Pružnosť (s)
60-100 km/h
1,9
80-120 km/h
2,4
Brzdná dráha (m) 100 - 0 km/h
studené brzdy
35,9
zohriate brzdy
37,4
Vnút. Hlučnosť (dB (A))
pri 50 km/h
56
pri 100 km/h
63
pri 130 km/h
68
Priemerná spotreba v teste (kWh/100km)
23,3
Emisie CO2 (g/km)*
134
Dojazd (km)
365

*prepočet na základe údajov o emisiách pri výrobe elektrickej energie v Nemecku

Video

Diskusia