Buick Park Avenue (úplne vľavo), Toyota Crown

Testy Retrosúboj kvarteta luxusných sedanov

Foto: Auto BILD

29.9. 2015 15:23 V 80-tych a začiatkom 90-tych rokov boli predmetom záujmu šéfov úspešných firiem, dnes lákajú najmä zberateľov. Ako uspejú štyri luxusné sedany, ak sa na ne pozrieme dnešnými očami?

Dnešné porovnanie je vlastne taký malý svetový šampionát automobilov biznis triedy z minulosti. Nemecko doň, ako kandidáta na zlatú medailu, vysiela Mercedes triedy S, decentne poháňaný trojlitrovým šesťvalcom, s elegantným, zdržanlivým dizajnom. Švédske farby háji vlajková loď značky Volvo typ 760, s druhou generáciou motora Euro-V6 s objemom 2,8 litra, plyšovým interiérom a radikálne hranatým zovňajškom.

Každý zo štvorice porovnávaných automobilov je
Každý zo štvorice porovnávaných automobilov je
Zdroj: Auto BILD

Japonským ašpirantom na titul je Toyota Crown s plnokrvným športovým vysokootáčkovým šesťvalcom, avšak spriahnutým s automatickou prevodovkou. No a posledným je reprezentantom Ameriky, Buick Park Avenue s najväčším motorom z kvarteta, najmenším počtom prevodových stupňov, najširšou karosériou a najnižšou maximálnou rýchlosťou. Tiež celkom dobré, nie?

Tieto štyri sedany sú ukážkovým príkladom „kokonizácie“, trendu, ktorý má korene v 80-tych rokoch a namiesto socializácie v spoločnosti radí skôr ostávať viac doma a vytvárať si tam bezpečné, bariérami chránené miesto. V súlade s tým vie každé z týchto áut v prvom rade dokonalo upokojiť vodiča aj cestujúcich. Stačí len nastúpiť dovnútra a očakávaná príjemná pohoda už príde sama.

Aj napriek tomu sme ich však pozvŕtali okolo kužeľov, skúsili sme ich pri losom teste, razantne sme s nimi zrýchľovali, aj tvrdo brzdili, jednoducho, dôkladne sme ich preverili. V triede kokónov je pásmo zážitkov skutočne poriadne široké, pozrime sa teda na štyri fascinujúce protistrany zo štyroch automobilových svetov.

Nemecký šéf spoločnosti: Mercedes 300 SE (W126)

Primerané auto šéfov firiem malo v 80-tych rokoch na chladiči hviezdu. Čím menšia bola spoločnosť, tým väčšia bola pravdepodobnosť, že je za ním osadený šesťvalec modelu 300 SE, ktorý bol lacnejší a úspornejší než osemvalec. Nastúpte a máte zážitok z takmer úplnej dokonalosti. Dalo by sa to ešte lepšie? Vycibrený vkus, ušľachtilé povrchy, vynikajúce spracovanie ale nič okázalo rušivé. Nedosiahol sa s typom W126 vrchol úsilia vyhovieť všetkých chutiam?

Mercedes 300 SE: O čosi lacnejšia a úspornejšia
Mercedes 300 SE: O čosi lacnejšia a úspornejšia
Zdroj: Auto BILD

Podobný pocit panuje aj pri jazde. Pruženie je mäkké a komfortné, živý motor s katalyzátorom, dosahujúci výkon 132 kW (180 k) nemá s autom žiadny problém. Riadenie je presné a ľahké. V slalome zostáva „tristovka“ so svojou zadnou nápravou so šikmými ramenami príjemne neutrálna, pri losom teste zatáča nenásilne a suverénna je aj pri brzdení. A najsvižnejšie zo všetkých akceleruje. V maximálnej rýchlosti je jednotka, v prestíži zrejme takisto.

Toľko svetla, no kde je nejaký tieň? Tak teda sedadlá neposkytujú dostatočnú oporu. A aj automatika trochu trhá. To je boľavé miesto radu W126. Z dôvodu konkurencieschopného zrýchlenia má 300 SE krátky stály prevod, až taký krátky, že to zvyšuje spotrebu. Našim tipom je teda manuálna prevodovka, hoci na prvý pohľad k triede S nemôže patriť. Na slušné vozenie by pritom úplne pokojne stačil dokonca aj model 260 SE s výkonom 117 kW (160 k).

Tento Mercedes 300 SE pochádza z druhej série,
Tento Mercedes 300 SE pochádza z druhej série,
Zdroj: Auto BILD

Čo ešte chýba? Asi veľkorysejší kufor a zamatovejší zvuk. Ak by sme si mohli niečo priať, bola by to celoplošná epidémia kvality značky Mercedes z 80-tych rokov dnes, tu a teraz. To by bolo, tak ako W126, prvotriedne.

Japonský obchodný riaditeľ: Toyota Crown

V 80-tych rokoch poslala Toyota do Európy ako predvoj značky Lexus svoj špičkový typ Crown so všetkým japonským komfortom a štýlom. Zdalo sa nám, že je taký nenápadný, až by sa hodil ako služobné auto tajných detektívov. Ojedinelo sa vyskytujúci sedan je zvonku vzorom banality a zvnútra zasa orgií pravouhlosti.

Toyota Crown, vlajková loď japonskej firmy
Toyota Crown, vlajková loď japonskej firmy
Zdroj: Auto BILD

V Japonsku je Crown známy vznešený automobil, no u nás v Európe je to riadny exot. Exemplár, ktorým sa zaoberáme v dnešnom porovnaní, pochádza z roku 1985 a patrí preto k siedmej generácii, ktorá sa na starom kontinente na väčšine trhov oficiálne vôbec nepredávala. Po nepresvedčivých predajných úspechoch jeho predchodcu ho mali v ponuke len predajcovia vo Švajčiarsku, Holandsku a Británii.

BANNER300

Zvonku je Crown možno skutočne tak trošku nuda. Lenže zvnútra je vďaka svojmu dvojvačkovému (rozvod 2 x OHC) motoru, prevzatému z kupé Supra a dosahujúcemu výkon 125 kW (170), mimoriadne zaujímavý. Možno ho vytočiť až na 7 500 1/min, takže by si mnohí k nemu rovno natiahli šoférske rukavice. Lenže maslovo mäkké pruženie a zadná náprava s vlečenými ramenami udusí všetky ambície, rovnako ako riadenie, ktoré vytvára dojem akoby niekto napchal balíky vaty medzi cestu a vodičove ruky.

Toyota Crown má pod kapotou silný vysokootáčkový
Toyota Crown má pod kapotou silný vysokootáčkový
Zdroj: Auto BILD

Pri slalome začína byť sedan mierne pretáčavý. Kotúčové brzdy s vnútorným chladením ho spomaľujú účinne a citlivo a prevodovka disponuje rýchlobehom, ktorý znižuje otáčky a chráni nervy. A ešte naspäť do interiéru: pohodlné semišové sedadlá, všetko ovládanie na elektrinu. Tak ako u súpera s trojcípou hviezdou aj tu cítiť kvalitu.

Švédsky obchodný partner: Volvo 760

Ako progresívna alternatíva, alebo ako protest proti zriadeniu si Volvo 760 nachádzalo zákazníkov najmä v bohatých intelektuáloch a mysliteľoch. V Spojených štátoch nazývali vlajkovú loď značky 80-tych rokov Brick, čiže tehla, čo o jej dizajne hovorí takmer všetko. Proporcie typu 760 sú však jemne vyvážené a vnútri prevláda konzekventná hranatosť, hoci nie je taká výrazná ako má Toyota.

Volvo 760 volali Američania Brick (tehla). To
Volvo 760 volali Američania Brick (tehla). To
Zdroj: Auto BILD

Švédsky sedan má pod kapotou nie príliš obľúbený motor V6, pochádzajúci z joint venture s firmami Peugeot a Renault a preto známy aj pod skratkou PRV. Jeho druhá generácia s objemom 2,8 litra má lepšiu charakteristiku ako prvá, aj znie jadrnejšie a melodickejšie. Lenže výkon 105 kW (143 k) je v tom najlepšom prípade, nie úplne dostatočný. A k tomu ešte aj tá prevodovka s obrovskými medzerami medzi jednotlivými stupňami.

Volvo je nesmierne pohodlne odpružené auto. Jeho plyšové sedadlá sú v spodnej časti pevné a poskytujú telu dobrú oporu. V zákrutách sa 1,5-tonový sedan so zadným pohonom citeľne nakláňa, nepôsobí to však nebezpečne. Vďaka svojej viacprvkovej zadnej náprave tancuje medzi kužeľmi takmer neutrálne a presné riadenie mu pritom určuje jasný smer. Príjemný je aj malý polomer otáčania, iba 11 metrov.

Objemný batožinový priestor, takmer zvislé rovné
Objemný batožinový priestor, takmer zvislé rovné
Zdroj: Auto BILD

Úplne príkladná je švédska starostlivosť o bezpečnosť: Volvo malo ABS, predpínače bezpečnostných pásov a na želanie aj airbag vodiča. Karosérie boli od roku 1989 pozinkované. Aj v kvalite cítiť solídny nordický prístup, nedosahuje však úrovne ktorú má Mercedes. Vtedajšie Volvo zodpovedalo v prvom rade americkému vkusu, pričom tamojšie normy boli vzorom, ktorý model ľahko prekonal. Hranatý sedan typu 760 je jednoducho sympatický a presne tak isto aj jeho verzia kombi.

Americká obchodná ulica: Buick Park Avenue

Buick, pomenovaný po prestížnej nákupnej ulici v New Yorku, je odvážny rodinný sedan. S rokom výroby 1992 je najmladší a s cenou 69-tisíc vtedajších západonemeckých mariek bol aj najdrahší. Aj napriek tomu však v našom porovnaní končí beznádejne posledný. Bez ohľadu na európske ambície, ktoré s ním mali jeho tvorcovia, zostáva na tunajší vkus príliš americký.

Trochu Jaguar a náznakom aj Mercedes, Buick je
Trochu Jaguar a náznakom aj Mercedes, Buick je
Zdroj: Auto BILD

Už tá klimatizácia s masou gombíkov, ktorá vyzerá ako nahrávacie štúdio. Alebo čalúnenie z klzkej kože, ktoré má pevne prišité podušky na sedenie, či „drevené“ obloženie evidentne pochádzajúce z plastového stromu.

To, že je Buick v hierarchii koncernu GM po značke Cadillac druhý najluxusnejší, tu v žiadnom prípade nemožno spoznať. V našom testovacom aute s najazdenými 200-tisíc kilometrami, bolo mnoho dielov, ktoré buď nepasovali, alebo hrkotali. A potom brzdy, riadenie, pružiny, to všetko je mäkké a nepresné.

Buick má prekvapivo predný pohon a pod prednou
Buick má prekvapivo predný pohon a pod prednou
Zdroj: Auto BILD

Dlhý Američan, ale pri slalome bezpečne udržiaval stopu, najmä vďaka nezávislému zaveseniu kolies, pričom je ľahko nedotáčavý. Prekvapením je pohon predných kolies a tiež pre veľké automobily spoza oceánu neobvyklý, naprieč umiestnený motor V6, našťastie s dostatkom krútiaceho momentu aj zvukom pre pravý americký pocit.

Facebook like button

Medzinárodný biznis model: Výsledok

Výsledok je jasný. V porovnaní luxusných limuzín spred 20 až 30 rokov získal víťazstvo Mercedes. Dnes zaň budú musieť fanúšikovia vysoliť najviac, pritom však o drahote ani nemôže byť reč. Štvorciferné sumy za také nádherné auto sú v podstate vtip. Crown je auto, pri ktorom je zreteľne cítiť, že Toyota bola v 80-tych rokoch iba v procese hľadania vlastnej tváre a veľa toho vyskúšala.

So všetkými porovnávanými autami sa jazdí
So všetkými porovnávanými autami sa jazdí
Zdroj: Auto BILD

Volvo vždy škúlilo do Ameriky, takže pribalilo zamat na podvozok aj na sedadlá. Jeho kubistický zovňajšok je omračujúci a presvedčilo nás aj jemné riadenie. A potom je tu ešte ten Američan, nad ktorým sme striedavo plakali a smiali sa. Park Avenue je zástupcom starej Ameriky, ktorá odmietala akceptovať európske požiadavky.

Náš záver:

Vyzerá to dobre, opäť sme našli stroj času, v ktorom sa môžeme vrátiť o čosi späť. Tentoraz do neskorých 80-tych a začiatku 90-tych rokov, do biznis triedy. Čo sme zistili? Lekcia číslo 1: Sú to autá, ktoré jazdia prakticky rovnako dobre ako tie dnešné, akurát bez takého množstva elektronických pomôcok. Lekcia číslo 2: Mercedes bol vtedy skutočná svetová trieda, Volvo a Toyota hrali poriadne pod ním. A Buick? Ako nové auto nestál za veľa, no teraz nájde uplatnenie ako luxusný youngtimer.

Video

Diskusia