Test Range Rover Evoque

Testy Test Range Rover Evoque: Nová manželka

Foto: Marek Pokrývka

21.5. 2014 13:23 Malé SUV so značkou Range Rover na maske chladiča je s nami tri roky, no vyzerá stále sviežo. V praxi sme si vyskúšali, ako sa popasovalo s novým automatom.

Počet stupňov na prevodovkách počas desaťročí vývoja postupne rástol. No kým pri manuáloch sa rozumné množstvo zabrzdilo na čísle šesť (sedem majú zatiaľ len dva športové modely), automaty išli ešte vyššie. Osmička už dnes neprekvapí a nie je tajomstvom, že vo vývoji sú skrine s dvojciferným množstvom prevodov. Maximom v predaji je aktuálne deväť stupňov. Takúto samočinnú prevodovku sme si prvýkrát skúsili pod kapotou modelu Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque SD4 vybavená deväťstupňovým
Range Rover Evoque SD4 vybavená deväťstupňovým
Zdroj: Marek Pokrývka

Starý známy, no stále svieži

Predstavovať tento automobil nemá veľký zmysel. Malé britské SUV sa preslávilo najmä vďaka svojmu atraktívnemu dizajnu a všimli si ho aj ľudia, ktorí sa bežne o štyri kolesá nezaujímajú. My sme ho prevetrali niekoľkokrát, naposledy v silnejšej naftovej verzii SD4. Náš najnovší testovací kúsok mal takmer rovnakú konfiguráciu, no vybavený bol spomínanou deväťstupňovou prevodovkou.

Suvisiace s temou

Od predposledného testovaného modelu sa ten aktuálny líšil aj výzorom. Farebne totiž kopíroval autá, ktoré novú prevodovku oficiálne priniesli na svet. Bol teda oblečený do medeného laku kombinovaného s množstvom fešáckych čiernych doplnkov. Na ulici sa za týmto Range Roverom otočil nejeden krk... Vďačí za to nielen farbám, ale aj stále sviežemu a futuristickému výzoru. Po trojročnej kariére to stále zvláda bez omladzovacích úprav.

Interiér sa taktiež vyhol väčším zmenám, vrátane
Interiér sa taktiež vyhol väčším zmenám, vrátane
Zdroj: Marek Pokrývka

Ani zvnútra sa zatiaľ neudiali veľké zmeny. Revízii sa vyhol dokonca aj výsuvný kruhový ovládač automatu, ktorý nahrádza klasický pákový volič. Podľa neho nie je šanca spoznať, že máte k dispozícii až deväť stupňov namiesto doterajších šiestich. Zistíte to iba pohľadom na prístrojový panel, kde sa pri manuálnom zvolení pádlom za volantom môže objaviť nečakane vysoké číslo. No v bežnom automatickom režime sa dozviete iba jedno veľké D.

Päť v meste, deväť na diaľnici

Pod kapotou to už začína byť z hľadiska zmien zaujímavejšie. Kým 2,2-litrový diesel s výkonom 140 kW (190 k) je starý známy, manželku vymenil. Do novej domácnosti sa nasťahovala deväťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom od nemeckej firmy ZF. V porovnaní s bývalou partnerkou tohto naftového motora má síce o tri kolieska viac, no mierami a hmotnosťou sa udržala na prakticky rovnakej hladine.

BANNER300

Rozdiely v týchto parametroch sú zanedbateľné, ale množstvo a rozloženie prevodov nie. Nová skriňa má jednotlivé stupne naskladané nielen bližšie k sebe, ale ich pomery má upravené za účelom plošného zníženia otáčok pohonnej jednotky. Najvyššia deviatka sa tak k slovu dostáva až po prekročení stovky, pričom motor vtedy netočí ani 1 400 otáčok. Po zrýchlení na diaľničné maximum sa tempo nezvýši nijako dramaticky, osciluje okolo cifry 1 700.

Test Range Rover Evoque
Test Range Rover Evoque
Zdroj: Marek Pokrývka
Test Range Rover Evoque
Test Range Rover Evoque
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Deviatka prichádza na rad až pri trojciferných rýchlostiach

Počas brázdenia mesta si automat vystačí s prvou päťkou. Medzi jednotlivými stupňami pritom radí rýchlo a hladko, náznaky nejakého trhania sa pri bežnej jazde neobjavujú často. Jeho práca sa nám zdala o niečo kvalitnejšia než pri staršom kúsku so šiestimi dielikmi. Pri porovnaní s osemstupňovou skriňou od rovnakého výrobcu sme však nejaký výrazný posun v tomto smere nezaznamenali. To isté platí aj pre poslúchanie povelov pádiel pod volantom, čo nemožno brať ako kritiku. Spomedzi klasických automatov patrí k najrýchlejším.

Nová partnerka vznetovej pohonnej jednotky zvládne v prípade potreby aj drsnejšie zaobchádzanie. Nie je to síce žiadny hard-core, ale športové správanie jej cudzie nie je. Subjektívne by sme povedali, že akcelerácia tohto modelu sa po jej príchode zlepšila, no oficiálne údaje výrobcu to popierajú. Čísla sa nezmenili. Malé SUV vie byť napriek tomu celkom svižné a najmä v režime Dynamic sa vôbec nemusí báť ani zákrut.

S novým automatom sa jazdí úspornejšie, ale nie
S novým automatom sa jazdí úspornejšie, ale nie
Zdroj: Marek Pokrývka

Zlepšenie dynamiky je teda len pocitové. To však nebolo úlohou deväťstupňovej prevodovky, dôvodom generačnej výmeny je zníženie spotreby a emisií. Mladšia polovička jednoducho nie je taká zlatokopka a vystačí si aj menším finančným obnosom. Výrobca sa v porovnaní so starším modelom pýši hodnotami nižšími v priemere o 11,4 percenta. Čo na to hovorí slovenská realita?

Počas mestského režimu nám palubný počítač vypľul výsledok 8,1 l/100 km. To je o 1,4 litra menej než pri predchádzajúcom teste s rovnakým motorom. Aj na diaľnici bol rozdiel citeľný a s poklesom spotreby na 7,6 l/100 km sa prešvihol cez jeden liter. Menej hladný charakter moderného automatu sa prejavil aj na vidieku, kde si Evoque pýtal priemerne šesť litrov nafty. Úspora je teda jasná, no nie je to zázrak. Konkurenti dosahujú podobné čísla aj s klasickými prevodovkami.

Nový automat v rovnakej cene

Evoque je síce najlacnejším nositeľom štítka Range Rover, ale slovom lacný ho veľmi nemožno označiť. Aj základná verzia presahuje hranicu milióna v starej mene a nami testovaný model stál takmer dvojnásobok. Mohla za to motorizácia i množstvo príplatkovej výbavy.

Za tento štýlový kruhový ovládač sa pripláca
Za tento štýlový kruhový ovládač sa pripláca
Zdroj: Marek Pokrývka

Jednou z nezanedbateľných položiek v cenníku bola aj toľko omieľaná prevodovka. V porovnaní so šesťstupňovým manuálom si zaň musia záujemcovia priplatiť takmer 2 400 eur. To je síce dosť, no ide o prakticky rovnakú sumu ako sa priplácala pri staršej prevodovke so šiestimi stupňami. A vzhľadom na vlastnosti samočinnej skrine ju môžeme len odporučiť.

Polohy 6 až 9 pomáhajú

Range Rover Evoque pôsobí stále sviežo, zámena manželky mu však jednoznačne prospela. Deväťstupňová samočinná prevodovka v ňom odvádza kvalitnú prácu a vďaka novým polohám 6 až 9 pomáha znižovať spotrebu. Tá je podľa očakávania hlavným pozitívom jej zavedenia.

Zámena manželiek tomuto modelu prospela najmä
Zámena manželiek tomuto modelu prospela najmä
Zdroj: Marek Pokrývka

No aj keď ide o najmodernejší automat na trhu, nie je nová prevodovka všeliek. Z hľadiska jazdného prejavu nie je v porovnaní so starším osemstupňom rovnakej výroby nijako výrazne lepšia. Jej silnou stránkou je však ľahkosť a kompaktnosť, vďaka ktorej sa s týmto kúskom techniky stretneme ešte v mnohých menších modeloch. Na ďalšie výmeny polovičiek sa preto tešíme.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Video

Diskusia