Test BMW 218d Active Tourer

Testy Test BMW 218d Active Tourer: Kacír?

Foto: Marek Pokrývka

13.3. 2015 14:20 Pred inkvizičný tribunál sme postavili bavorské MPV s predným pohonom. Možno mu jeho koncepčné prehrešky odpustiť alebo si zaslúži zhorieť na hranici?

Hovorí sa, že pravidlá sú na to, aby sa porušovali. Predstavitelia mníchovskej automobilky sa tým v ostatnom čase riadili viackrát, pričom prelomili aj niekoľko vlastných zásad. Stačí si spomenúť na nekonvenčné BMW X6 vybavené vo verzii M50d trikrát prepĺňanou naftou a pohonom 4x4. To je kombinácia, z ktorej by ešte pred jednou dekádou fanúšikov značky oblieval studený pot.

Active Tourer je prvý automobil BMW s predným
Active Tourer je prvý automobil BMW s predným
Zdroj: Marek Pokrývka

Ešte väčšie tabu však prelomil model Active Tourer spadajúci pod rad 2. Ten totiž stojí na architektúre s motorom vpredu naprieč a náhonom na predné kolesá. Nie je to pritom tak dávno, čo sa Bavori v reklamnej kampani zobrazujúcej znetvorené zvieratá bili do pŕs, že autá s takouto koncepciou nevyrábajú. No dnes je všetko inak...

S prvým BMW hrabúcim prednými sme už absolvovali pilotné kilometre a vyslovili základné dojmy, no podrobnejšie zhodnotenie kontroverzného vozidla sme si nechali na test v domácich podmienkach. Na redakčný dereš sme priviazali model 218d Luxury s automatickou prevodovkou.

Dynamika v mantineloch priestranného MPV

Týmto vozidlom vstúpil Mníchov do segmentu, ktorý mu bol doteraz cudzí, čo platí nielen pre jeho pohon. Active Tourer je totiž päťdverové MPV spadajúce do nižšej strednej triedy. Ortodoxní stúpenci Bavorov sa pri tejto kombinácii asi prežehnávajú, no BMW tým sleduje jasný cieľ. Postavilo totiž priameho konkurenta pre Mercedes triedy B. Zároveň to znamená, že novinka je zástupcom kategórie automobilov, ktorá je od bavorského hesla „radosť z jazdy“ vzdialená tak ďaleko, ako sa len dá.

Bavori skombinovali dynamický exteriér
Bavori skombinovali dynamický exteriér
Zdroj: Marek Pokrývka

V mantineloch týchto rodinných končín sa síce dizajnovo nedá veľmi čarovať, ale bavorská pečať je na novinke nepopierateľná. Môže za to najmä nezameniteľná maska chladiča a tvar svetiel na oboch koncoch karosérie. Evidentné je, že štylisti sa snažili dať autu dynamické línie. V rámci možností sa im to podarilo, aj keď v našom prípade to trochu sabotovali iba 16-palcové disky kolies.

Už zvonku je evidentné, že vonkajšie tvary vozidla dostali prednosť pred maximalizáciou presklenej plochy a súvisiacim zlepšením výhľadu. Ten je miernou slabinou modelu Active Tourer, ak hovoríme o smere šikmo vpred. Priamo v rovine očí sa totiž nachádza rozdvojený A-stĺpik. Jeho široká čas výrazne prekáža v rozhľade, keďže malý trojuholník skla v jeho strede je skôr na efekt.

V päťdverovom MPV sa sedí o niečo vyššie pri klasickom hatchbacku, no rozdiel nie je nijako dramatický. Trochu sklamaní sme boli z predných sedadiel, ktoré našim stehnám v spodnej časti neposkytovali očakávanú oporu. Príplatkové športové exempláre by na tom mali byť lepšie. Z hľadiska priestoru sa však nemôžeme veľmi sťažovať, vodič s konfekčnou výškou má priestoru dosť a bez problémov sa posadí za seba. Vzadu mu zostane ešte pár centimetrov pred kolenami i nad hlavou.

V interiéri by sme privítali sedadlá s lepšou
V interiéri by sme privítali sedadlá s lepšou
Zdroj: Marek Pokrývka

Kufor má v základnom usporiadaní 468 litrov, čo je v kompaktnom segmente slušná hodnota. Časť z toho je však pod dvojitou podlahou. Zadné sedadlá sú individuálne posuvné a majú polohovateľné operadlá, celkový objem batožinového priestoru teda možno variovať. Po ich sklopení je k dispozícii 1 510 litrov, pričom chrbát sedadiel zostáva v malej šikmine a schod preklenuje dvojdielny plast.

Bavorská klasika s niekoľkými odlišnosťami

Odhliadnuc od priestrannosti interiéru je zásadnou otázkou jeho kvalita a vyhotovenie. Obhájilo by toto MPV príslušnosť k prémiovej sorte z Mníchova pred prísnymi pohľadmi inkvizície? V prvom momente je odpoveď jednoznačne pozitívna. Známe klasické budíky, rozloženie ovládacích prvkov či multimediálny systém iDrive, všetko je na svojom mieste.

Kabína obsahuje všetky typické znaky mníchovských
Kabína obsahuje všetky typické znaky mníchovských
Zdroj: Marek Pokrývka

No nájdu sa aj prvky, ktoré Active Tourer odlišujú od väčšiny bavorského portfólia. Palubná doska je kompletne nová a má nebývalo plastický tvar. Zmenil sa volič jazdných režimov, namiesto klasického joysticku radenia je tu pohyblivá páka a ovládanie klimatizácie je netradične blízko nej. Môže za to polička v centrálnej konzole, oddeľujúca panel klímy a audiosústavy.

BANNER300

Odkladacie priestory nepatria k silným stránkam novinky. Na rodinne orientovaný automobil by ich tu mohlo byť aj o niečo viac. Napríklad vo dverách sú síce vcelku veľké a dlhé priečinky, no napchať do nich väčšiu fľašu je problém.  Objemnejší zásobník tekutiny neuložíte ani pod lakťovú opierku a otvory pred ňou sú skôr pre skromnejšie poháre či fľaštičky.

Plastové chrbty sedadiel sú praktické,
Plastové chrbty sedadiel sú praktické,
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska kvality máme po prvom teste voči tomuto modelu zopár malých výhrad. Na palubnej doske sme si všimli niekoľko nie veľmi esteticky zlícovaných dielov a v interiéri sme našli aj tvrdšie plasty, ktoré nevoňali veľmi prémiovo. Platí to aj pre chrbtovú stranu predných sedadiel, ktorá je však aspoň praktická. Odhliadnuc od týchto detailov pôsobilo auto hodnotne, na čom sa podpísala aj línia vybavenia Luxury. Kožené čalúnenie pokrývalo sedadlá, panely dverí i časti palubnej dosky, dopĺňali ho lesklé čierne plochy a niekoľko strieborných prvkov.

Koncepčné prehrešky zaváňajú kacírstvom

Ako sme už spomínali, za kontroverznosť tohto automobilu nemôže iba karoséria, ale najmä jeho pohon. BMW 2 Active Tourer má totiž motor uložený vpredu naprieč a štandardne poháňa iba susednú nápravu. Pre bavorskú značku ide teda o kacíra, ktorého prehrešky prekrúcajú svet modrobielej vrtuľky naruby. Jeho technika však celkom nová nie je. Mníchov totiž platformu tohto auta vyrába už dlhšie, no nie pre vlastnú značku: s kratším rázvorom ju používa v treťom modernom MINI.

Keďže štýlového Angličana sme už niekoľkokrát podrobili redakčnému testu, nemohli sme si v jazdných vlastnostiach nevšimnúť viaceré paralely medzi ním a bavorskou novinkou. Jazdí teda toto MPV ako BMW? Teda, chceli sme povedať: ako MINI? Jednoznačnú odpoveď sme na túto otázku nenašli.

Oproti MINI má model Active Tourer dlhší rázvor,
Oproti MINI má model Active Tourer dlhší rázvor,
Zdroj: Marek Pokrývka

Čiastočne môžeme povedať áno, keďže v rámci triedy ide podľa nás o najzábavnejšie vozidlo. V zákrutách sa správa výrazne neutrálne a pri prepísknutí nájazdovej rýchlosti sa dostavuje ľahko predvídateľná i korigovateľná nedotáčavosť. Palec hore dávame naladeniu ESP, ktoré o sebe dáva vedieť len minimálne. Keď sa trakcia dostáva na limit, elektronika koriguje smer jazdy pomerne zdržanlivými zásahmi.

Facebook like button

Zároveň však hovoríme nie. So špičkovým komunikatívnym riadením, ktorým sú mníchovské autá známe, sme sa tu nestretli. Predné kolesá zaťažené dvoma úlohami naraz však na prednokolku prezrádzajú o dianí pod sebou vcelku dosť. Volant sa krúti o niečo tuhšie, než by sme čakali, čo nám pripomínalo pocity známe z modelov MINI.

Jazdné vlastnosti sú na prednokolku výborné
Jazdné vlastnosti sú na prednokolku výborné
Zdroj: Marek Pokrývka

V porovnaní s britským hatchbackom sa toto MPV v zákrutách výraznejšie nakláňa a nie je také agilné. Dlhší rázvor mu vzal niečo z jeho hravosti, no zároveň je tento automobil citeľne komfortnejší a stabilnejší na rýchlych rovinách. Na nerovnostiach síce poskakuje viac, než sme z áut BMW zvyknutí, no jazvy na asfalte tlmí s gráciou. Iba na tých väčších hrboľoch sa ozve tlmené buchnutie. K slušnému pohodliu v našom prípade prispeli už spomínané šestnásťpalcové kolesá.

Z hľadiska utlmenia podvozka nás najviac zarazili pneumatiky. Zimné obutie bolo totiž už pri mestských rýchlostiach dosť počuť a so zvyšujúcim sa tempom sa to nelepšilo. Hluk odvaľujúcich sa gúm tak narúšal inak slušné odizolovanie vnútorného priestoru od prostredia.

Slušná rodinná dynamika i spotreba nafty

Motor nás naopak po akustickej stránke potešil. Napriek tomu, že išlo o vznetový agregát nebol jeho prejav vôbec rušivý. Jeho odhlučnenie je v normálnych podmienkach výborné, najmä v nižších otáčkach ho takmer nepočuť. No a pri vytáčaní nás prekvapil nečakane zdravý zvuk. Svoju naftovú náturu síce štvorvalec nedokázal skryť, ale ako správny kacír sa ju bezbožne snažil vyvrátiť.

Pod kapotou skúšaného vozidla pracoval
Pod kapotou skúšaného vozidla pracoval
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaná motorizácia 218d mala pod kapotou dvojliter s pomerne štandardnými parametrami: maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Pre automobil nižšej strednej triedy ide o plnotučnú porciu. Diesel dáva rodinnému vozidlu slušnú dynamiku, postačujúcu aj na svižné predbiehanie na okreskách.

Vznetový agregát sme si skúsili v kombinácii s automatom. Nešlo však o excelentných osem stupňov, ktoré poznáme prakticky zo všetkých áut portfólia BMW. Namiesto toho dostal model Active Tourer šesťstupňovú samočinnú prevodovku, rovnakú ako má aj aktuálne MINI.

Táto skriňa prešla pri generačnej výmene štýlového Angličana mnohými zmenami a dnes patrí k tým lepším na trhu. Radí vcelku svižne a plynulo, cudzie jej nie je ani športovejšie zaobchádzanie. Pri manévrovaní však treba počítať s tým, že hydrodynamický menič automatu má malý preklz a pomalé vláčne rozbehy z miesta nie sú jeho silnou stránkou.

Namiesto joysticku a ôsmich stupňov je tu páka
Namiesto joysticku a ôsmich stupňov je tu páka
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska spotreby pohonných látok nemáme dôvod hádzať na motorizáciu 218d špinu. V uliciach veľkomesta sme jazdili za 5,8 litra na sto, diaľničné úseky absolvoval Bavor za rovných šesť. Pri tunajšom limite 130 km/h sa pritom naftový dvojliter prevaľoval len tesne nad hranicou dvetisíc otáčok. Pre úplnosť: na vidieku sme vozidlu namerali apetít 4,6 l/100 km.

Cena presne podľa bavorskej hierarchie

Ak by ste očakávali, že menej nákladný predný pohon postaví model Active Tourer do pozície najlacnejšieho BMW, ste na omyle. Cenou je na tom presne tak, ako mu bavorská číselná hierarchia káže. Je teda drahší než hatchback radu jeden, ale na trojkový sedan už nedočiahne. Štartovaciu priečku označujeme prinajmenšom za odvážnu, najmä v porovnaní s priamym súperom zo Stuttgartu, lacnejším v základe o takmer štyri tisícky.

Základná cena tohto vozidla na slovenskom trhu je 26 800 eur, pričom túto čiastku nesie zhodne najslabší benzínový i naftový variant: 218i a 214d. Nami skúšaná motorizácia je postavená o rovných tritisíc vyššie. Konkrétny exemplár bol však natlačený vybavením až po strechu: LED svetlomety, automat, kožené čalúnenie, panoramatická strecha, head-up displej, parkovacia kamera, bezkľúčový vstup, audiosystém Harman/Kardon, navigácia... A dalo by sa ešte pokračovať.

Základná cena modelu 218d oblizuje
Základná cena modelu 218d oblizuje
Zdroj: Marek Pokrývka

Široká paleta príplatkového vybavenia vyhnala cenu na míle ďaleko od základu. S výsledkom 49 927 eur je veľmi nebezpečne blízko hranice päťdesiatich tisíc, čo znamená 1,5 milióna korún. A to je za kompaktné MPV naozaj veľa, nech je priestranné a vybavené ako chce.

Upálenie si Active Tourer nezaslúži

BMW sa týmto automobilom výrazne vzdialilo od svojich koreňov a neposlúchlo viacero prikázaní napísaných vo vlastnej svätej knihe. Miesto pri kole zapichnutom do veľkej kopy horiaceho dreva si napriek tomu nezaslúži. Náš redakčný inkvizičný tribunál sa rozhodol ušetriť ho a dať mu šancu.

Active Tourer síce svojou koncepciou nie je ideálom radosti z jazdy v tom pravom bavorskom zmysle slova. No ak sa pozrieme na triedu kompaktných MPV, staviame jeho jazdné vlastnosti na piedestál. Vozidlo sa síce nakláňa viac než príbuzné autá MINI a neposkytuje porovnateľnú agilitu či hravosť, no zároveň je výrazne komfortnejšie. Vnútorným priestorom je na tom slušne a zhotovením interiéru i vonkajším dizajnom sa snaží pôsobiť ako skutočný Bavor.

Prvé BMW s predným pohonom čaká test pred porotou
Prvé BMW s predným pohonom čaká test pred porotou
Zdroj: Marek Pokrývka

Slabinou vozidla je jeho cena, ktorá je nastavená skutočne odvážne. A práve tá bude veľkým argumentom pred ešte prísnejšou porotou než bol náš testovací dereš: pred zákazníkmi. Budú ochotní vysoliť požadované peniaze za automobil, ktorým ide značka proti vlastným zásadám?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
330 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 250/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 342 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 586 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 410 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 485 kg
Užitočná hmotnosť
515 kg
Celková hmotnosť
1 925 kg
Objem batožinového priestoru
468/1 510 l
Objem palivovej nádrže
51 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
114 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 26 800 €
Základná cena verzie
od 29 500 €
Cena testovaného exemplára
49 927 €

Video

Diskusia