V segmente B patrí k dobre zavedeným hráčom aj Citroën C3. Doposiaľ zišlo z pásov výrobných závodov vyše 3,5 milióna reprezentantov tohto typu a úspešnú štafetu by mala naďalej niesť jeho tretia generácia. Svetovú premiéru absolvovala na septembrovom veľtrhu v Paríži.

Nový Citroën C3 s motorom BlueHDi 75 a vybavením Shine
Zdroj: Marek Pokrývka

So sviežim francúzskym automobilom sme sa pomerne nedávno zoznámili počas pilotných jázd na medzinárodnej prezentácii. Skutočnou previerkou kvalít je však až plnohodnotný test, ktorý sa tentokrát odohral v „domácich“ podmienkach. Nová cé-trojka sa totiž vyrába v Trnave. My sme si ju skúsili so slabším naftovým motorom a špičkovým vybavením Shine, ktoré obsahovalo viacero príplatkov.

Originálny štýl aj bez viacerých farieb

V prípade malého hatchbacku je na prvý pohľad evidentná inšpirácia typom C4 Cactus. No kým tento crossover si aj po dvoch rokoch zachováva z hľadiska dizajnu kontroverzný status, jeho mladší súrodenec má príťažlivejšie línie s početnejšími oblinami. Viacfarebná schéma pritom nie je nutnosť. Ako možno vidieť na fotografiách, imidžový faktor automobilu je aj bez nej nepopierateľný.

Nami testovaný model mal pomerne konzervatívnu bielo-čiernu kombináciu, žiadne pastelky sa nekonali. Vo výbave však nechýbali ochranné panely Airbumps na bokoch karosérie. Vozidlo stálo na zaujímavých sedemnásťpalcových diskoch kolies, ktoré prispeli k originálnemu štýlu.

V porovnaní s typom C4 Cactus má novinka príťažlivejšie línie
Zdroj: Marek Pokrývka

Ani v tomto vyhotovení sa cé-trojka netrafí každému do vkusu, mnohí jej nevedia odpustiť najmä dva páry „kukadiel“ v prednej časti. No inak nemá vozidlo veľmi čím uraziť. Po otestovaní musíme uznať, že reakcie ostatných na vzhľad francúzskej novinky boli vo väčšej miere pozitívne.

Hodnotný nádych a pohodlné sedadlá

Na rozdiel od karosérie v interiéri farbičky nechýbali. Vnútorné priestory auta boli očalúnené hravou kombináciou čierno-sivého textilu s pásikmi oranžovej a béžovej kože. Tento materiál si pritom našiel cestu aj na palubnú dosku či volant. Kabíne to dávala hodnotný nádych, aj keď späť do reality ho znášalo viacero tvrdých plastov. Na danú cenovú kategóriu v nás však Citroën zanechal dobrý dojem. Nesklamal ani vybavením, v ktorom nechýbala parkovacia kamera či navigačný systém.

Gaučové sedadlá sú pohodlné a dokážu aj poskytnúť oporu
Zdroj: Marek Pokrývka

Od hatchbacku merajúceho necelé štyri metre síce nemožno čakať zázraky, no z hľadiska vzdušnosti je na tom tretia generácia typu C3 dobre. Štvoricu priemerne vysokých dospelých pohodlne odvezie aj na dlhšie trasy. Pri nich pasažieri ocenia sedadlá, ktoré sú prekvapujúco pohodlné. Tie predné pritom napriek gaučovému vzhľadu dokážu poskytnúť aj príjemnú oporu v zákrutách.

Kufor so základným objemom 300 litrov je dobrým štandardom, na bežné používanie stačí. Vo vnútri sme ocenili početné odkladacie priestory. Najmä schránka pred spolujazdcom prekvapí svojou hĺbkou, viacero drobností však odložíte aj v oblasti stredového tunela. Bohužiaľ, s väčším smartfónom je tu trochu problém. Kapsy v predných dverách sú pomerne veľké, zadné toho už pojmú menej.

Kamera vie byť užitočná, no má muchy

Snáď najčastejšie skloňovaným výrazom počas medzinárodnej prezentácie tohto vozidla bolo zložené slovo ConnectedCam, ktoré označuje palubnú kameru zabudovanú v tele vnútorného spätného zrkadla. Jej funkcionalitu sme počas domáceho testu mohli otestovať lepšie než pri prvom zoznámení. Zariadenie s rozlíšením FullHD sme preverili v rôznych podmienkach a výsledky boli obstojné.

Palubná kamera je zabudovaná v tele spätného zrkadla
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri dennom svetle ponúka elektronické oko slušnú kvalitu fotiek, aj keď nejeden moderný telefón ho prekoná. Tento prvok však nechce byť náhradou zaň. Dôležitejšie než megapixely je fakt, že aj počas nočnej jazdy dokáže cvaknúť ostré zábery. Šum je však jasne viditeľný.

Okrem fotenia či nakrúcania na povel dokáže systém fungovať aj automaticky, aby tak uložil záznam incidentu. Nemusí ísť pritom len o haváriu. Spúšťačom môže byť aj brzdenie, ktoré však musí byť naozaj veľmi prudké. Pri bežnej jazde teda zbytočné videá vznikať nebudú. Počítač vytvára 90 sekundové záznamy, z ktorých sú dve tretiny po momente vyhodnotenom ako krízový.

ConnectedCam dokáže aj počas noci cvaknúť ostré zábery
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento nevšedný prvok vybavenia teda nie je len na okrasu, ale vie byť skutočne užitočný. Vo vstavanej „čiernej skrinke“ vidíme potenciál. Zatiaľ však stále má nejaké muchy, počas používania aplikácie sme totiž mali viackrát ťažkosti s konektivitou či zamŕzaním. Vyskytlo sa to pri viacerých autách i telefónoch. Nemusí však ísť o nejaký zásadný problém, možno ho vyrieši softvérový update.

Slabší diesel s päťstupňovým manuálom

Citroën montuje do novej cé-trojky päť motorov, z toho tri sú benzínové. My sme mali k dispozícii slabšieho zástupcu nafty. Štvorvalec so zdvihovým objemom 1,6 litra má síce pomerne skromný maximálny výkon 55 kW (75 k), no čiastočne to kompenzuje krútiacim momentom 233 Nm dostupným od 1 750 otáčok. Štandardne sa kombinuje s päťstupňovou ručne radenou prevodovkou.

Naftový štvorvalec má pomerne skromný výkon 55 kW (75 k)
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento manuál dobre poznáme a ani v type C3 nemôžeme pochváliť presnosť jeho kulisy. Skôr naopak. V prípade skúšanej verzie to zamrzí, nakoľko miešať s pákou je potrebné celkom často. Naftový agregát totiž už podľa papiera nepatrí k silákom. Na voľbu prevodu je citlivý, ani pri ideálnom šachovaní však neponúka hviezdnu dynamiku. Rýchlostný talent tohto vyhotovenia je podpriemerný.

Pri verzii BlueHDi 75 nájdeme v kolónke akcelerácie 0-100 km/h čas až 15,5 sekundy a subjektívny pocit z dynamiky korešponduje s týmto číslom. Dosiahnuť trojciferné teritórium dá zabrať. V rámci mestských rýchlostí sa Citroën cíti celkom dobre, začiatkom rýchlomera sa ručička šplhá akceptovateľným tempom. No vyššie už začína elán vädnúť. Mimo ulíc nepôsobí novinka ktovieako svižne a pri diaľničných stúpaniach sa štvorvalec trochu trápi, čo sa prejavuje aj na spotrebe.

V uliciach mesta vykázal počítač 5,7-litrovp priemernú spotrebu
Zdroj: Marek Pokrývka

Apetít tohto motora vyzerá na papieri veľmi atraktívne, no realita je na tom horšie. V našom prípade k nej prispelo zimné obutie. Vidiecky údaj 3,2 l/100 km zostal v ríši snov, v tomto režime sme dosiahli 4,3-litrovú hodnotu udávanú výrobcom pre mesto. V jeho uliciach zasa vykázal počítač hodnotu 5,7 litra. Najsmädnejší bol diesel na diaľnici, pri zákonnom limite si pýtal v priemere 6,5 litra na sto.

Najpohodlnejšie vozidlo v segmente B

Nie je žiadnym tajomstvom, že nový Citroën C3 a stále aktuálny Peugeot 208 majú po technickej stránke veľa spoločného. Platforma dvojice je zhodná. Neprekvapí preto, že jazdnými vlastnosťami Francúz nepatrí na špičku. Stráca najmä na súperov s nemeckým rodným listom.

Chuť na zábavu za volantom cé-trojka veľmi nevzbudzuje
Zdroj: Marek Pokrývka

V zákrutách sa cé-trojka naozaj výrazne nakláňa a nedotáčavým správaním dáva najavo svoju nespokojnosť s dynamickou jazdou. Zadná náprava si pritom na nerovnostiach ľúbi poskočiť. Vo vodičovi teda vozidlo chuť na zábavu za volantom veľmi nevzbudzuje, k čomu prispieva aj nepresne pôsobiace riadenie s absenciou spätnej väzby. Toto jednoducho nie je auto na vymetanie serpentín.

Naladenie podvozka však má aj príjemnejšiu stránkou, konštruktéri sa totiž v jeho prípade jednoznačne zamerali na komfort. Hatchback v tomto smere exceluje. Už po prvej jazde sme pri ňom vyslovili titul najpohodlnejšieho auta triedy a dlhodobejšia skúsenosť nám tento verdikt potvrdila.

Aj pri najväčších diskoch je pohodlie na vysokej úrovni
Zdroj: Marek Pokrývka

Citroën C3 tretej generácie sa dokáže dobre zhostiť žehlenia nerovností, aj pri najväčších sedemnásťpalcových diskoch všetky bežné kvalitne odfiltruje. Ani tie väčšie pritom nechrstne pasažierom rovno do tváre. Pohodlie je skutočne na vysokej úrovni a vďaka tomu možno automobilu horšie jazdné vlastnosti s prižmúrením oka odpustiť. Pre mnohých vodičov je totiž každodenný komfort dôležitejší.

Vo finále vyšiel hatchback na 16 370 eur

Nový produkt trnavskej fabriky koncernu PSA možno na „domácom“ trhu kúpiť od 8 990 eur. Ide o uvádzaciu cenu, štandardná štartovacia priečka je o tri stovky vyššie. Testované vozidlo sa však do magických desaťtisíc ani náhodou nezmestilo. S najvyšším vybavením Shine a naftovým motorom BlueHDi 75 sa bežne predáva za 14 590 eur, pričom aktuálne možno rátať so 700-eurovým bonusom.

Ani táto čiastka ešte nebola finálna. Hatchback bol totiž vybavený takmer všetkými dostupnými príplatkovými prvkami: presklenou strechou, parkovacou kamerou, bezkľúčovým systémom, navigáciou či vyhrievaním predných sedadiel. Tie pridali k cene takmer ďalšie dve tisícky. Vo finále tak malý Francúz vyšiel na 16 370 eur, resp. 15 670 eur po odrátaní akciovej zľavy.

Testované vozidlo bolo vybavené takmer všetkými príplatkami
Zdroj: Marek Pokrývka

Za auto segmentu B nejde o nízku čiastku. Samozrejme, okrem škrtania vybavenia možno ušetriť aj výberom iného motora: mierne silnejší benzínový trojvalec stojí o celých 2 100 eur menej. Spotrebu by pritom nemal mať nijak dramaticky vyššiu. A keďže cé-trojka je skôr mestské auto bez ambícii pravidelného hltania tisícov kilometrov, vidíme verziu PureTech 82 ako vhodnejšiu voľbu.

Francúzsky bohém z trnavskej fabriky

Citroën C3 prichádza s prístupom, ktorý je na dnešnú dobu nevšedný. Svojim súperom sa nesnaží vyrovnať ich vlastnými zbraňami. Práve naopak, jeho nátura je rýdzo francúzska. Namiesto nekonečného vylaďovania jazdných vlastností sa jeho tvorcovia omnoho viac zamerali na imidžový faktor a pohodlie pasažierov. Je to jednoducho akýsi malý bohém na štyroch kolesách.

Svoje osadenstvo rozmaznáva nový Citroën C3 komfortom
Zdroj: Marek Pokrývka

Komfortom pruženia patrí cé-trojka na elitu triedy, pričom osadenstvo rozmaznáva aj gaučovými sedadlami. Z hľadiska vnútornej vzdušnosti či odkladacích priestorov ide o dobrý štandard. Vybavenie vozidla môže byť pomerne bohaté, no vo viacerých prípadoch sú za tým príplatky. Palubnú kameru oceňujeme najmä vďaka automatickému vytváraniu záznamov z krízových situácii.

Slabší z dvojice naftových motorov nás pod kapotou hatchbacku veľmi nepresvedčil. Jeho dynamika nie je práve hviezdna a reálna spotreba nespĺňa papierové predpoklady. Ako alternatívu k nemu by sme odporúčali prostredný benzín. Ten je výkonnejší a nemal by mať omnoho väčší apetít, čo ešte lepšie platí pre výkonnejší variant dieselového agregátu. Ten však stojí podstatne viac...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
55 kW/75 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
233 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 996 mm
Šírka
1 749 mm
Výška
1 474 mm
Rázvor náprav
2 540 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 145 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 220 kg
Užitočná hmotnosť
495 kg
Celková hmotnosť
1 640 kg
Objem batožinového priestoru
300/922 l
Objem palivovej nádrže
42 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
15,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
5,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
93 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 9 290 €
Základná cena verzie
od 14 590 €
Cena testovaného exemplára
16 370 €
Zdroj: Marek Pokrývka